Szerző szerinti böngészés "Berencsi, Alexa"
Megjelenítve 1 - 6 (Összesen 6)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A cukros üdítőitalok fogyasztói megítélésének és piaci helyzetének vizsgálataBerencsi, Alexa; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi KarNapjainkban az egészségtudatosság egyre inkább prioritást élvez a fogyasztók vásárlási döntéseiben. Ez a jelenség újabb és újabb kihívásokat gördít az üdítőitalokat gyártó vállalatok elé. Annak érdekében, hogy naprakész választ tudjanak adni a vásárlói igényekre, folyamatosan monitorozniuk kell környezetüket. A makrokörnyezeti trendeken túl figyelembe kell venniük mikrokörnyezetük sajátosságait valamint célcsoportjuk preferenciáira elsődleges iránymutatóként kell tekinteniük. Kutatásom során elsődleges célkitűzéseim között szerepelt egy olyan szakirodalmi áttekintés elkészítése, mely átfogóan bemutatja az üdítőitalok piacát. Az adat- és információgyűjtés során a makrokörnyezet feltárásához a STEEP modellt, az üdítőitalipari vállalatok versenykörnyezetének elemzéséhez pedig Porter 5 erő modelljét alkalmaztam. A nemzetközi piac áttekintését követően beazonosítottam a hazai piac kulcsszereplőit, ezáltal lehetőségem nyílt az általuk forgalmazott top termékek cukortartalmának és a cukorhelyettesítésre használt technikáknak a vizsgálatára. Ezt követően a gyakorlatban alkalmazott édesítési lehetőségek élettani hatásait vizsgáltam meg. Primer kutatásom során a fogyasztói meglátások minél sokrétűbb megismerésére törekedtem, ezért különböző kvalitatív és kvantitatív technikákat alkalmaztam. Készítettem egy netnográfiai vizsgálatot, egy fókuszcsoportos beszélgetést és egy kérdőíves megkérdezést. A netnográfiai vizsgálat során az online fogyasztói közösségek megítéléseit és az online média által közvetített üzeneteket vizsgáltam meg. A fókuszcsoportos beszélgetésen a résztvevők cukros és cukormentes üdítőitalokkal kapcsolatos meglátásit igyekeztem feltárni, mely során különböző projektív technikákkal is, mint például szóasszociációval és termékmegszemélyesítéssel színesítettem munkámat. A nem reprezentatív és nem véletlenszerű kérdőíves megkérdezésembe a Debreceni Egyetem 502 hallgatóját sikerült bevonnom. A kitöltők relatívan magas száma lehetőséget biztosított számomra, hogy fontos összefüggéseket fedezzek fel. Kérdőívem kielemzése során faktoranalízist végeztem, majd az adatredukciót követően főkomponens analízissel folytattam. Végezetül klaszterelemzést készítettem, mely során három klasztert sikerült létrehoznom. Kutatásom főbb eredményei közé tartozik, hogy függetlenül mintáim reprezentativitásától remekül tükröződik rajtuk az egészségtudatosság világtrendje, azaz megfigyelhető, hogy egyre többen utasítják el az egyetemista korosztályból a cukros üdítőitalokat.Tétel Szabadon hozzáférhető Az energiaitalok fogyasztói és szakértői megítélésének kvalitatív elemzése(2020) Berencsi, Alexa; Fehér, AndrásTétel Korlátozottan hozzáférhető Az energiaitalok fogyasztói és szakértői megítélésének vizsgálata(2020) Berencsi, Alexa; Fehér, AndrásTétel Korlátozottan hozzáférhető Az energia- és sportitalok fogyasztói és szakértői megítélésének kvalitatív vizsgálataBerencsi, Alexa; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi KarAz energiaitalok megítélését már megjelenésük óta szélsőségek övezik. Az italok mellett és ellen szóló érvek fogyasztói és szakértői körökben egyaránt élesen elhatárolódnak egymástól. Kutatásom célja a fogyasztói és a szakértői vélemények vizsgálatán keresztül közelebb kerülni az energiaitalok helyénvalóbb megítéléséhez, melyet jelentősen megnehezít az italok egyértelmű meghatározásának hiánya. A szekunder kutatásom során széleskörű szakirodalmi elemzést végeztem hazai valamint nemzetközi források felhasználásával. Az energiaitalok behatóbb ismertetése érdekében kitértem a piaci megjelenésükre és elterjedésükre valamint a termékek fogyasztói körére és fogyasztási tendenciáira, továbbá a szervezetre gyakorolt hatásaira egyaránt. A primer adatgyűjtés során feltáró kutatásokat végeztem. A szakértői szemszög alaposabb megismerése érdekében különböző tudományterületek képviselőivel folytattam interjúkat. A fogyasztói megítéléshez kvalitatív módszerek segítségével kerültem közelebb. Netnográfiai kutatás során elemeztem az online közösségek energiaitalokkal kapcsolatos meglátásait. Két fókuszcsoportos vizsgálatot is lebonyolítottam, külön az energiaitalok fogyasztását ellenzőkkel és az azt támogatókkal, melyek során a résztvevők attitűdjének precízebb megismerésére fektettem a hangsúlyt, ezért munkámat projektív technikák alkalmazásával színesítettem. Az elvégzett kutatásaim hátterében az alaphipotézist adó feltevés valóságalapjának megvizsgálási szándéka állt, miszerint az energia- és sportitalokhoz társított fogyasztói megítélések kettősséget mutatnak a társadalomban, mely egészen szélsőséges formákat ölthet a termékkel kapcsolatos magas szintű elfogultság, tehát kedveltség vagy elutasítás következményeképp. A bemutatott kettősséget tovább erősítik különböző tudományterületek képviselőinek eltérő szakértői meglátásai is. Vizsgálódásaim sikernek könyvelhetők el, mivel segítségükkel fényt derítettem előző feltételezéseim helytállóságára. Kutatási eredményeimből meghatározhatóvá váltak azok a tényezők melyek mentén az energiaitalokról közel egységes vélemény alkotható, ezek között szerepelt a szubjektíven értelmezett mértékletesség, és a vizsgált élelmiszerek árusításának korhatárhoz kötése. Alábbi feltáró kutatásaim alapot nyújthatnak kvantitatív kutatásokhoz, mellyel az energiaitalok megítélése jelentősen nagyobb fogyasztói populációt elérve válna elemezhetővé.Tétel Szabadon hozzáférhető Az energiaitalok fogyasztói és szakértői megítélésének kvalitatív elemzése(2020-12-31) Berencsi, Alexa; Fehér, András; igenAz energiaitalok nagy népszerűségnek örvendő termékek, amit jól bizonyít magasan szárnyaló piaci értékük is. Azonban az italokat övező megítélések gyakran szélsőséges formákban jelennek meg fogyasztói és szakértői körökben egyaránt. Kutatásunk célja kvalitatív módszerek segítségével közelebb kerülni a szakértői és fogyasztói meglátásokhoz. A vizsgálat három fő részből tevődött össze: az első egy netnográfiai vizsgálat volt, mely során sikeresen elkülönítettünk egymástól 3 online fogyasztói csoportot. Ezt követően az egyes csoportok tüzetesebb vizsgálata következett. Három tudományterület négy jeles képviselőjével készítettünk interjút, melyek során a kávé és az energiaital közötti különbségekről, valamint a szervezetre gyakorolt hatásaikról kérdeztünk. Ezt követően a fogyasztói oldal megvizsgálása következett két 8-8 fős fókuszcsoportos beszélgetésen keresztül. Az egyik csoport résztvevői az energiaitalok fogyasztását támogatók, a másik csoportban pedig az energiaitalok fogyasztását ellenzők. Mind a két beszélgetés egyforma körülmények között zajlott hasonló forgatókönyv alapján, mely számos kérdést valamint projektív technikákat alkalmazó feladatokat tartalmazott. A kutatás eredményei közé sorolható az a megállapítás miszerint az energiaitalok megítélése számos egymásnak ellentmondó elemet tartalmaz, mégis a kutatás során a megkérdezettek, valamint a megismert szakirodalmi források is mind kihangsúlyozták a mértékletesség fontosságát.Tétel Szabadon hozzáférhető Üdítőitalokkal kapcsolatos egészségtudatosság feltárása a fiatal felnőttek körében szemkamerás vizsgálat segítségével(2022) Szilágyi, Cintia; Fehér, András; Berencsi, Alexa