Szerző szerinti böngészés "Erdei, Norbert"
Megjelenítve 1 - 9 (Összesen 9)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető A comparative study of the physical development and motor performance of mentally non-handicapped children and children with intellectual and development disabilities(2015) Szabó, Eszter; Erdei, Norbert; Bene, SzabolcsTétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Comparison study of student with special educational need in elementary school(2014-04-08) Erdei, NorbertThe aim of this lecture is to observe the status of students with special educational needs (SEN) in Europe and Hungary. The European Union has made tough decisions in financing and educating disabled people, so they can be integrated into the society. According to the European directives, Hungarian jurisdiction and educational politics tend to follow the pedagogical processes. The relevant juridical and economical laws for SEN students have already been implemented. The number of students with SEN in Europe increases permanently, so it is reasonable to detect their controversy. Despite this fact, differences can be experienced in teaching methods among primary schools, as a result development of SEN students can be different. The aim of this study to compare the motor skills of SEN students in two different primary schools, with different pedagogical program. My research base were the Ferenc Móra primay school and Gyermekház alapítvány primary school in Budapest. My main question was, if a specially developed program targeted SEN students can increase their motor skills. Studying the girls in the 2 age-groups, we have not experienced significant differencies out of the 3 motor tests between the control and the experimental groups. Studying the boys in the 2 age-groups, we have experienced 3 significant differencies out of the 3 motor tests between the control and the experimental groups. SEN students, who have been taught in segregated form with the help of ’Alapozó Terápia’ – a special therapy – achieved better motor skills. The study makes recommendation to primary shools how to organise trainigs for these students.Tétel Szabadon hozzáférhető FOGYATÉKKAL ÉLŐ EMBEREK ELUTASÍTÁSÁNAK ÉS ELFOGADÁSÁNAK TÖRTÉNETE NAPJAINKIG ÉS HELYZETÜK A MAI OKTATÁSI RENDSZERBEN(2016-09-30) Erdei, NorbertThe aim of this study is to make a review on people with disabilities in terms of acceptance and rejection from antiquity till the 21st century. It also focuses on students with special educational needs based on 21 empirical studies. Teachers have debates, but the question still remains unanswered: which educational form would be better for this group of students, the integrative or the segregative?Tétel Szabadon hozzáférhető Lehetőségek és eredmények a sajátos nevelési igényű tanulók intézményi menedzselésébenErdei, Norbert; Keresztesi, Katalin; Móré, Marianna; Ihrig Károly gazdálkodás- és szervezéstudományok doktori iskolaJelen dolgozat megírására a többségi általános iskolákban integráltan oktatott sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók mindennapi problémái ösztönöztek. Dolgozatomban a kutatás során a többségi és speciális intézmények vezetőit és a többségi intézmények diákjait szólaltattam meg. Általános célkitűzés volt az SNI tanulókkal kapcsolatos integráció szervezeti kereteinek a feltárása a többségi és a speciális általános iskolákban. Célom volt, hogy segítsem a jövőben a többségi és speciális általános iskolák vezetőinek a munkáját. Értekezésem hazai tudományos viszonylatban újszerű, hiszen más kutatás még nem közelítette meg az SNI tanulók oktatását szervezéstudományi oldalról. Kutatási eredményeim alapján javaslom a többségi vezetőknek, hogy intézményükbe ne vegyenek fel több SNI tanulót, mint amennyi szakmailag elfogadható lenne, mert az óhatatlanul ellene dolgozik az integrációnak. A többségi iskolák pedagógusait nagyobb számban kellene beiskolázni, SNI tanulókkal kapcsolatos továbbképzésekre, hiszen nem valósítják meg az órák differenciálását az SNI tanulókra vonatkozóan Az intézményvezetőknek meg kellene vizsgálni annak lehetőségét, miként tudnának a tárgyi és személyi feltételeken javítani. A kutatási eredmények alapján megállapítható, hogy a financiális helyzet javítása miatt érdemes lenne mindkét intézménytípusban a vezetőknek nagyobb hangsúlyt fektetni a pályázatok nyomon követésére, elindítására, a pályázatíró csoportok összeállítására. A vizsgálati adatok kiindulásul szolgálhatnak további kutatásokhoz, tényfeltáró ismereteket tartalmaznak a 2010 es évek magyar oktatási rendszerén belül az SNI tanulók oktatás-nevelés szervezési helyzetéről. A dolgozat feltárta a jelenlegi problémákat, egy budapesti kerület reprezentatív felmérése alapján, és javaslatokat ad azok megoldására, továbbá felhívta a figyelmet a fejlesztési lehetőségek fontosságára, elsősorban az oktatás szervezési oldaláról. I was encouraged to write this paper by the everyday problems faced by the SEN (special educational needs) pupils in mainstreams primary schools. During my research, I involved the heads of mainstream and special schools and pupils of mainstream schools. The general goal was to explore the organizational framework of integration in regard to the SEN pupils in mainstream and special schools. It was also my goal to help the work of the heads in the mainstream and special schools in the future. My dissertation is novel in the Hungarian scientific area, since so far no other research has approached the education of SEN pupils from the viewpoint of management. Based on my research results, I suggest that the mainstream heads should not admit more SEN pupils than the professionally accepted number because it would inevitably be against integration. A higher number of mainstream school teachers should be sent to courses and trainings about SEN pupils since the differentiation of the lessons does not take place regarding the SEN pupils. The heads of these schools should consider the ways of improving the material and personnel conditions. Based on the research results, it can be stated that the heads of both school types should put more emphasis on tracking and launching tenders and creating tender-writing groups in order to improve the financial conditions. These data contain information about the state of the education of SEN pupils within the Hungarian education system from the 2010s. This paper has revealed the current problems based on the representative survey of a Budapest district and it provides suggestions to the resolution of these problems. Furthermore, this paper brought attention to the importance of the improvement opportunities, primarily from the study organization aspect.Tétel Szabadon hozzáférhető SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ (SNI) ÉS TÖBBSÉGI TANULÓK TESTALKATI MUTATÓINAK ÉS MOTOROS KÉPESSÉGEINEK ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLATA A NETFIT RENDSZERBEN(2015-09-30) Erdei, NorbertStudents with special educational needs (SEN) are participants of the Hungarian educational system. The goal of this study is to compare the body type indexes and motoric abilities of SEN students and mainstream students. Sample: n = 160 persons (80 SEN students and 80 mainstream students) from 1-8 grades of elementary school. Method: the survey of body type indexes and motoric abilities physical skills was based on the Hungarian NETFIT system (NETFIT is a Hungarian acronym of the National Unitary Student Fitness Test). Results: much more emphasis should be given to physical education lessons of SEN students because their physique indicators and motoric performances are significantly worse than mainstream pupils’.Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Sajátos Nevelési Igényű tanulók összehasonlító vizsgálata két általános iskolában(2014) Erdei, NorbertTétel Korlátozottan hozzáférhető A Texem Kft. stratégiai terveErdei, Norbert; Madai, Hajnalka; DE--Gazdaságtudományi KarA budapesti székhelyű Texem Emeléstechnika Kft. stratégiai tervének elkészítése során a mesterképzés vállalkozásfejlesztés szakon elsajátított tudásbázisra támaszkova határoztam meg a vállalkozás számára legcélravezetőbb stratégiai tervet. A diplomamunkám készítéséhez kapcsolódó szakirodalmi áttekintéssel közelebb kerültem a stratégiai tervezéshez, mint különálló diszciplínához. A diplomamunkám strukturális felépítését tekintve, Bittner et al. 2018. jegyzet és David et al. 2017, által meghatározott stratégiai szemlélet módot alkalmaztam. A vállalat vízióját és misszióját is ennek megfelelően deklaráltam. Ezt követő lépésként környezet és versenytárselemzést végeztem, az elemzésekből kiderült, hogy a vizsgált vállalkozás átlagnál jobban kezeli a környezetből adódó veszélyeket, képes kihasználni azon onnan eredeztethető lehetőségeket. Elvégeztem a vállalat belső erőforrásainak az átvilágítását, annak érdekében, hogy valóban rendelkezésre áll-e a vállalatnál lévő tőke a jövőbeni célok eléréséhez. Ezután a lehetséges stratégiai irányokat jelöltem ki. Ezt követően további elemzéseket végeztem a lehetséges stratégiai irányok kijelöléséhez, melyek eredményül az offenzív irányokat adták. Végül a piacfejlesztési stratégiát határoztam meg, így ahhoz vonatkozóan, továbbá a hosszú távú célok elérését segítő területek fejlesztésére tettem javaslatokat.