Szerző szerinti böngészés "Hegedűs, Roland"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 77)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A "papírgyárak" bezárásának rögös útja - lehet, hogy még nincs vége?(2014) Hegedűs, RolandTétel Szabadon hozzáférhető A case study about regional differences of Hungarian pupils' achievement(2019) Hegedűs, Roland; Sebestyén, KrisztinaTétel Korlátozottan hozzáférhető A hátrányos helyzet, a tanulásban akadályozottság és a közoktatás háromszögeRác , Ilona Terézia; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű tanulók helyzete az oktatási rendszerben. A dolgozat célja, hogy interjú módszerével feltérképezze a hazai hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű tanulók helyzetét a mai oktatási rendszerben. Az interjúban az érintett tanulókon túl gyógypedagógusok illetve többségi pedagógusok is részt vettek. A vizsgálat rávilágít a gyógypedagógusok valamint a többségi pedagógusok személyes tapasztalataira, lehetőségeire, pedagógiai módszereire. A munkájuk során tapasztalt akadályok megoldásának módszereire valamint a személyes véleményükre az integrációval és a szegregációval kapcsolatban. A dolgozatban megkérdezett tanulók saját szemszögükből mutatják be a jelenglegi helyzetüket az oktatási rendszerben. A szakdolgozatban kiemelt szerepet kap a gyógypedagógusok valamint a többségi pedagógusok attitűdjének összehasonlítása is.Tétel Szabadon hozzáférhető A LeaRn index és a tanulói teljesítmény területi összefüggése(2016) Hegedűs, RolandTétel Korlátozottan hozzáférhető A természettudomány tanításaKissné Juhos, Ágnes; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA témánk aktualitását jelzi, hogy 2020-ban kiadott új Nemzeti alaptantervben a környezetismeret oktatás 1-2. osztályban önálló tantárgyként megszűntetésre került. Ezért szakdolgozatunkban a célunk a tanulásban akadályozott tanulók körében természettudományos tantárgyak oktatásának vizsgálata. Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy a pedagógusok véleménye alapján a tanulásban akadályozott eltérő tantervű iskolába járó és többségi iskolában tanuló tipikus fejlődésmenetű diákok motivációja, háttértudása eltérő-e, az általuk használt tankönyveik használhatóak-e. Szerettük volna megtudni, hogy a digitális világhoz tudtak-e alkalmazkodni a természettudományos órákat tartó pedagógusok, valamint a gyakorlatorientáltabb oktatás különbségeire és hasonlóságaira is szerettünk volna választ kapni. A kutatás során kvalitatív kutatást végzetünk félig strukturált interjúval (4 féle interjúvázlattal), ami során 13 pedagógust kérdeztünk meg, akik általános iskolában környezetismeretet és természetismeretet tanítanak többségi, illetve szegregált intézményekben. A kutatás eredménye alapján a megkérdezett pedagógusok véleménye nagyon sok helyen összecsengett a korábbi szakirodalommal. A megkérdezett pedagógusok szerint a diákok a természettudományon belül a biológia diszciplínája felé orientálódnak inkább. A gyakorlatorientáltabb oktatással egyetértenek a megkérdezett pedagógusok, és szükségesnek is tartják a tapasztalati úton szerzett ismereteket. A tankönyvek használhatóságáról megoszlanak a vélemények a többségi iskolában tanítók körében, de az eltérő tantervű iskolákban jónak tartják és használják is. A háttértudás, a család szociális helyzete összefügg a tanórai motivációval és tanulással mindkét csoportnál.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az alapfokú művészeti iskolák működéséhez szükséges törvényi háttér és az ideális pedagógus kollektíva jellemzőiBarilla, Csilla; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozati témám választásában nagy szerepet játszik eddigi munkatapasztalatom zenetanárként, mely során sok negatív és pozitív tényezővel találkoztam. A felmerülő problémát a törvényeken felül, a különböző pedagógusi és vezetői hozzáállások okozták, melyek különböző nagy csoportokba voltak sorolhatók. Tapasztalatom alapján az alapfokú művészeti iskola sikeres működésének alapfeltétele nem csak a törvényesség, hanem a megfelelő vezetés alatt működő pedagógus kollektíva is. Az alapfokú művészeti iskolában, mint minden oktatási intézményben nagy szerepet játszik a pedagógusok és vezetők személyisége is. Evidens tényként vehető, hogy a pedagógusok is másik álláslehetőség után néznek, ha nem érzik jól magukat az adott tantestületben, vagy a vezetők módszerei nem illeszkednek az ő attitűdjeikhez. Szakdolgozatomban a vezetői stílusokat, modelleket mutatom be, emellett a pedagógus kompetenciák és összetételek kerülnek hangsúlyba. Mindamellett, hogy komplex a vezetőség munkája, nagy szerepet kap a vezető a jó munkahelyi légkör megteremtésében, a tantestület-tanulói összetétel megválasztásában és megszervezésében, a közös célok kitűzésében és az a felé való haladást illetően. A pedagógus életpályamodell mostanában sem egzisztenciálisan, sem a megbecsülést tekintve nem vonzó pálya, így leginkább azok az emberek mennek pedagógusnak, akik hivatásszerűen gondolnak erre a szakmára, vagy nem mernek egy teljesen újba belekezdeni. A zenetanári pálya még inkább ellenszenves a pályaválasztás előtt állóknak, mert többlettanulást, gyakorlást igénylő szakma.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy alapfokú művészetoktatás intézmény létrehozásának körülményeiBarkóczi, Zoltán; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarAbba a szerencsés helyzetbe kerültem négy évvel ezelőtt, hogy az Alapfokú Művészeti Iskola létrehozásának gondolatától a gyakorlati megvalósításig vihettem végig, egy komoly munkálatokat igénylő folyamatot. Egy teljesen új intézményegység létrehozása komplex feladat. A működési engedély kérelem módosítása volt a legnehezebb feladat, ugyanis pedagógusonként, tanszakonként és tantermenként is részletezni kellett a személyi és tárgyi feltételeket. Fő indíttatásom, hogy mindent maximális precizitással, törvényesen, a megfelelő infrastruktúrával hozzak létre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Anya-gyermek kapcsolat hatása a gyermek óvodai életéreNyírő, Antónia Erzsébet; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom témájaként a kötődést választottam, mely elsősorban a gyermek és az édesanyja között, valamint ebből adódóan a gyermek és óvodapedagógusa, illetve társai között alakul ki. Dolgozatom célja az volt, hogy megtudjam a gyermek-anya kapcsolatának szintjét, valamint a gyermek-anya kapcsolat minősége által a gyermek milyen kapcsolatot tud kialakítani az óvodapedagógusával, illetve társaival. Ugyanis a gyermek egy szeretetteljes, érzelmi biztonságot nyújtó közegben az édesanyjához erősen kötődik, ebből adódóan egy új légkörbe nehezebben illeszkedik be. A dolgozatomban az elsődleges és másodlagos kötődés alakulását igyekszem feltárni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az anyához való kötődés hatása az óvodai társas kapcsolatokraBodnár, Klára; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarKutatásom célja az volt, hogy megvizsgáljam az anya-gyermek kötődés milyenségét és azt, hogy mindez hogyan befolyásolja a gyermek szociális, társas kapcsolatait az óvodán belül. Ez a téma azért keltette fel az érdeklődésemet, mert úgy gondolom, hogy az édesanyánkkal való kapcsolatunk különleges, és a legnagyobb hatással van ránk életünk során, mivel ez a kapcsolat már a prenatális szakaszban is jelen van. S ennek milyensége meghatározza a későbbi kapcsolatainknak az alakulását. Mivel az óvoda a második számú szociális színtér a család után, így a gyermekek ottani beilleszkedésére, viselkedésére és kapcsolataira voltam kíváncsi, s arra, hogy ez hogyan függ össze az anya-gyermek közötti kötődéssel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Átmeneti tárgyak jelentősége a gyermekek életében a szülők és csecsemő- és kisgyermeknevelők véleménye alapjánBakos-Karászi, Alexandra Mária; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatban az átmeneti tárgyak jelentőségét kutattuk csecsemő- és kisgyermekkorban. A szakdolgozat elején a kötődés jelentőségéről lesz szó, mely a fő téma megértése érdekében került kifejtésre. A szakdolgozat célja az, hogy egy átfogó képet kapjunk arról mi is az átmeneti tárgy. További cél az, hogy az átmeneti tárgy fogalma a köztudatba kerüljön, illetve, hogy megismerjük milyen előnyei vannak az átmeneti tárgyaknak. Az előnyei a kutatás elemzése során kerülnek kifejtésre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az óvodapedagógus-gyógypedagógus teammunka az óvodai integráció érdekébenDobák, Dóra; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat az óvodai integrációt, valamint annak egy részét a teammunkát vizsgálja az integrációban dolgozó óvodapedagógusok és gyógypedagógusok körében. A kutatás jelentőségét a sajátos nevelési igényű gyermekek növekvő száma indokolja, ami az óvodai nevelést és az iskolákban folyó oktatást is befolyásolja. A kutatás fontossága abból is adódik, hogy a teammunka témakörében hazai kutatások mindössze alacsony számban jelentek meg. A kutatás célja feltárni a gyógypedagógusok és az óvodapedagógusok véleménye alapján levonható következtetéseket az óvodai integráció feltételeiről és a teammunkával való elégedettségről, valamint feltérképezni azokat a változtatásra szoruló területeket, mely által hatékonyabban valósulhatna meg a pedagógusok közötti együttműködés. A vizsgálat kvantitatív kutatás, ami két huszonöt kérdéses önkitöltős kérdőíven keresztül valósult meg a 2021/2022. nevelési év során, amit online juttattunk el az Oktatási Hivatal intézménykeresőjével feltárt integráló intézmények óvodapedagógusaihoz, illetve gyógypedagógusaihoz, akik sajátos nevelési igényű gyermekek ellátásában dolgoznak. A két kérdőíven belül azonos kérdések is szerepeltek, ami lehetővé tette a két csoport véleményén alapuló eredmények összehasonlítását. A kérdőív adatait SPSS program ANOVA, valamint többdimenziós kereszttábla elemzésével vizsgáltuk. Az eredmények összefüggésben vannak a korábbi eredményekkel, miszerint az óvodapedagógusok nincsenek kellően felkészítve az integráció megvalósítására. A teammunka hatékonyságának növeléséhez több időre és szakemberre lenne szükség. A csoportban változásokat kellene létrehozni a sajátos nevelési igényű gyermek sajátosságainak figyelembevételével, amit ritkán valósítanak meg, melynek okai az anyagi források és a speciális képesítés hiányából adódhat. Összegezve a probléma hátterében az anyagi források, az időtényező és a speciális ismeretek hiányossága állhat, melyek bővítésével javítható a probléma. Javasolt az óvodapedagógusok számára a megfelelő környezet kialakítására való törekvés, a szemléletformálás a többségi gyermekek és szüleik körében. A probléma megoldására szolgálhat a gyógypedagógusok és az óvodapedagógusok számára valós lehetőség biztosítása az egymás munkájába való betekintésre, ami arra nyújtana megoldást, hogy elfogadják egymás tanácsait, iránymutatásait, észrevételeit a hatékonyabb közös munka elérése érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Befogadás az óvodába - bölcsödéből és otthonról érkező gyermekek intézményes szocializációjaÁgnes, Czinege; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom középpontjában egy meghatározó momentumot szerettem volna kiemelni az óvodai életből, ezért esett a választásom az újonnan érkező gyermek óvodai befogadásra. Ez egy örökké aktuális téma, mert mindig lesznek új gyermekek az óvodai életben és az adaptációs időszak, az alkalmazkodás periódusa igencsak komoly próbatétel a gyermekeknek, s felnőtteknek egyaránt. A gyermekek belecsöppenek egy új környezetbe, ahol az otthoniaktól eltérőek a szabályok, új emberekkel találkoznak, akiket el kell fogadniuk, akikhez alkalmazkodniuk kell, s mindeközben a szülőktől is el kell szakadniuk...Tétel Korlátozottan hozzáférhető A beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel és tanulási zavarral küzdő gyermekek kompetencia-eredményeiHegedűs, Roland; Pető, Ildikó; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA nemzetközi és hazai szakirodalomban részletesen kutatott téma a tanulók iskolai teljesítménye és ennek befolyásoló tényezői, mint például családi háttér, iskolai jellemzők, stb., de ezeknek a vizsgálatoknak, kutatásoknak a többsége a tipikus tanulókra irányult. Azok a kutatások viszont, melyek a nem tipikus fejlődésű tanulókra és teljesítményükre, oktatási körülményeik teljesítményre gyakorolt hatására irányulnak, ritkának tekinthetőek, ezért célul tűztük ki ennek a témának az alaposabb feltárását. Vizsgálatunkban arra vállalkoztunk, hogy a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel (BTMN), valamint tanulási zavarral küzdő tanulók tanulási teljesítményét vizsgáljuk meg több szempont alapján (fenntartó, nem, lakóhely járása). A vizsgálatunkban a 2017 májusában felvett 6. osztályos tanulók matematika és szövegértés eredményeit elemeztük az Országos kompetenciamérés adatai alapján. A vizsgálat első részében a területi különbségeket elemeztük, valamint azt, hogy az egyes járásokban mennyire tér el az atipikus gyermekek teljesítménye a tipikus gyermekekétől. Ezt követően különbségeket kerestünk a tanulói teljesítményekben tanulók neme szerint és az egyes fenntartók között. Eredményeink alapján a BTMN gyermekek teljesítménye összefüggést mutat a gazdasági fejlettséggel, míg a tanulási zavarral küzdő gyermekeké kevésbé. Nem lehet egyértelműen meghatározni, hogy melyik fenntartónál teljesítenek jobban a vizsgált gyermekek, de BTMN és tanulási zavar esetében is látható, hogy az egyházi intézményekben tanuló gyermekek nem teljesítenek kiemelkedően jobban. A fiúgyermekek jobbak a matematikai feladatokban a BTMN és tanulási zavar esetében is, de ha a gyermeknél fennáll a matematikai nehézség vagy diszkalkulia, akkor kisebb a fiúk és lányok teljesítménye közötti különbség, szövegértésnél a lányok teljesítménye a jobb a fiúkénál az írási, olvasási nehézségnél és zavarnál.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A cigányság és a görögkatolikus vallás kapcsolata HodászonRézmüves, István; Hegedűs, Roland; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat a cigányságról és a vallásról különösen a görögkatolikus vallásról szól, Hodász települését vizsgálva. A dolgozat a görögkatolikus vallásról szól és a cigányokról, Sója Miklós atyáról illetve a hitéletről. A dolgozat érinti a Hodászon élő cigányok vallásosságának erősségét, gyengeségeit. A dolgozat érinti a cigány nyelvet, a cigányság különböző csoportjainak megismerését és a cigány hagyományőrzést. A dolgozat többek között olyan témaköröket is érint, mint a világkongresszus vagy a cigányok jeles napjai. A dolgozat tartalmazza többek között a cigánysággal kapcsolatos dolgok, témák, ügyek tárgyalását.Tétel Szabadon hozzáférhető Egyetemek vonzó és kibocsátó hatása a DPR alapján(2014) Hegedűs, Roland; igenA tanulmány fő célja, hogy a 2012-ben fölvett DPR adatbázis alapján megvizsgáljam a legmagasabb hallgató számmal és legszélesebb szakmai választékkal rendelkező felsőoktatási intézmények vonzáskörzetét, továbbá az, hogy ábrázoljam a hallgatók mozgását az anyaintézményükből végzésük után. A területi ábrázolást megnehezíti az, hogy a vidéki egyetemek és főiskolák esetében nagyarányú összevonás tapasztalható, míg Budapest esetében ezen koncentráció nem történt meg. Ebből következően a tanulmányban a teljesebb átláthatóság érdekében egyes esetekben a budapesti egyetemek, főiskolák adatait összevontam. Az ország egészét behálózzák a településközi vonzáskörzetek és az egyes települések vonzáskörzetei hatást gyakorolnak egymásra (Beluszky, 1981). Általánosságban elmondható, hogy az egyes települések népességükkel arányosan vonzzák a környezetüket, de természetesen fellelhetőek kivételek is. Az egyes esetekben nehézségeket okoz az egyes vonzáskörzetek közötti határ megállapítása (Turáni, 1972). Az egyes vonzáskörzeteket nagymértékben befolyásolja a város és a hozzávezető úthálózat minősége és kiépítettsége (Simon-Tánczos-Szabó, 1978). Az úthálózat nagymértékben befolyásolja az oktatási vonzáskörzetet is, mivel a tanulók általában a könnyebben, gyorsabban elérhető településeket részesítik előnyben. A vonzáskörzet vizsgálata fontos társadalomföldrajzi szempontból, továbbá mert a vonzáskörzet befolyásolja a város egészségügyi, kulturális, gazdasági szerepét is (Bujdosó, 2004).Tétel Szabadon hozzáférhető Egyetemek vonzó és kibocsátó hatása a DPR alapján(2014) Hegedűs, RolandTétel Korlátozottan hozzáférhető Élménypedagógia a természettudományos tárgyakban BTMN fókusszalSzathmári, Fruzsina; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatom céljául tűztem ki, megvizsgáljam milyen fontos és kiemelkedő szerepe van az élménypedagógiának a természettudományos tárgyak tanításában, amelynek segítéségével minden diák könnyebben elsajátíthatja a tananyagot és alkalmazhatja a mindennapi életében és a szakmájukban is, az egészségügyben. Szakdolgozatomban erről és a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő középiskolás gyerekek mindennapi természettudományos tanításának egy aspektusát szeretném vizsgálni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Értelmileg akadályozott és súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő családok nehézségeiBoka, Vivien; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarEgy kisgyermek érkezése mindig csodás esemény, ám óriási és életre szóló felelősség, különösképpen, ha a gyermek fogyatékos, mert a fogyatékos gyermekek ápolásával járó teendők felemésztik a szülők és a családtagok erőtartalékait, ezért azok támogatásra szorulnak. Ebből adódóan felmerült bennünk a kérdés, hogy vajon milyen nehézségekkel járhat a fogyatékos gyermekek felnevelése, milyen támogatásra számíthatnak az érintett családok, milyen ellátásban és hozzáállásban részesülhetnek. Jelen dolgozat fókuszában az intellektuális képességzavarral élő, valamint más sérüléssel vagy akadályozottsággal is küzdő súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő családok vizsgálata áll. A vizsgálat célja a családok interjún keresztül való megismerése, helyzetük és nehézségeik feltárása, melynek során olyan kérdésekre keressük a választ, mint a szülők családi állapota, a családban részt vevő gyermekek jelenlegi és jövőbeli számának alakulása, a fogyatékos gyermek kora és diagnózisa. A felmérés a családok életének több területére is kiterjedt, információt gyűjtve arról, hogy tudnak-e élni a keresőképességük lehetőségével, az anyagi lehetőségeik korlátairól, az igényelt szociális támogatásokról. Arra is kitértünk, hogy naponta mennyi időt fordítanak a családok a gyermekek gondozásával, és hogy emellett részt tudnak-e venni szabadidős programokon, valamint, hogy a társadalom tagjai milyen viselkedést tanúsítanak a gyermek fogyatékosságának tényéhez kötődően. A kutatás fókuszába került továbbá, hogy miként valósul meg a beteg gyermek intézményes gyógypedagógiai ellátása, illetve okoz-e problémát a család tagjainak a fogyatékos gyermek intézménybe való eljuttatása, végezetül kíváncsiak voltunk arra is, hogy mik lehetnek a családtagok legnagyobb nehézségei. A dolgozat objektív megközelítéssel, tíz család kérdéseinkre adott válaszát összegzi.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fogyatékos gyerekek alkalmazkodásának vizsgálata a digitális oktatáshoz és annak megvalósulási formáiBalogh, Judit; Hegedűs, Roland; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája a fogyatékos gyerekek digitális oktatásban való alkalmazkodása és ennek megvalósuló formái. A járvány megkövetelte a digitális átállást az az oktatásban, illetve a mai fiatalok együtt nőttek fel a digitális technológiákkal. A dolgozat második részében, kérdőíves felmérés segítségével kérdeztük meg a tanulásban akadályozott fiatalokat a digitális oktatás tapasztalatairól, arról, hogy hogyan változnak a hagyományos oktatáshoz képest a digitális oktatás során alkalmazott módszerek, eszközök, a pedagógus szerepe. Vizsgáljuk az egyénre, a családra vonatkozó személyes adatokat. A tanulók otthoni informatikai eszközhátterét, a segítő hálózat szerepét is. Kitérünk a digitális oktatás alatti tanulás hatékonyságára, ennek eredményességére, illetve a karantén időszak alatti kapcsolataik alakulására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Földrajzi tartalmak megjelenése a fizika kerettanterveiben(2014-05-27T06:45:15Z) Hegedűs, Roland; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA szakdolgozat célja, hogy megvizsgálja a fizika kerettanterveiben, mennyi földrajzzal rokonítható, kapcsolatba hozható tartalom található. Ilyen tekintetben kutatás még nem történt, ezért bevezetésként a földrajz tanításának rövidebb történeti áttekintésére kerül sor, különös tekintettel a földrajz óraszámának alakulására. Az adatokat a fizika kerettantervei szolgáltatták, majd a különböző vizsgálati szempontok alapján az adatokat számszerűsítettem, mivel ennek köszönhetően arányok könnyebben számíthatóak. Természetesen vannak olyan fogalmak, melyeket nem lehet teljes mértékben, egyértelműen a fizikához vagy földrajzhoz sorolni, ebből kifolyólag a szakdolgozat a saját szubjektivitásomat tükrözi. Eredmények tekintetében különbségeket lehet felfedezni az egyes kerettantervek és évfolyamok között, de összességben elmondható, hogy a vizsgált szempontokban közel egyharmad a földrajzi ismeretekkel kapcsolatba hozható tananyag.