Repozitórium logó
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
Repozitórium logó
  • Kategóriák és gyűjtemények
  • Böngészés
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
  • Digitális könyvtár
  • Hallgatói dolgozatok
  • PhD dolgozatok
  • Publikációk
  1. Főoldal
  2. Böngészés szerző szerint

Szerző szerinti böngészés "Kukucska, Zsuzsa"

Megjelenítve 1 - 15 (Összesen 15)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    A családon belüli döntés- és munkamegosztás alakulása a hetelő családok körében
    (2022) Kukucska, Zsuzsa
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    A házasság gazdasági szervezete: költségek és hasznok
    (2021) Kukucska, Zsuzsa
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    A kapcsolatintenzitás, a kapcsolattartás gyakorisága és a kapcsolatstruktúra jellemzői 2006-ban és 2015-ben Magyarországon
    (2021) Gregor, Anikó; Kukucska, Zsuzsa; Oláh, Eszter
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    családon belüli döntés- és munkamegosztás alakulása a hetelő családok körében
    (2022-06-30) Kukucska, Zsuzsa
    The study deals with the transformation of decisions and division of labor within the family by processing the results of a qualitative, interviewed study of the target group of weekly workers. The study shows how decisions are restructured according to roles within the family and how the roles of women and men change as a result of the regular absence of one family member. From the point of view of the approach to domestic work, the differences between weekdays and weekends, which can be considered as a consequence of weekend, come to the fore. In the course of the analysis, we examined whether there was a change in the decision-making processes within the family as a result of the weekly (and if so, what areas were affected by the change) and whether there was a radical change in the division of family responsibilities as a result of the weekend. I present the results on the basis of two dimensions, on the one hand, of the phenomena of disposition and decision-making over income, and, on the other hand, of the division of family responsibilities and problem-solving.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    házasság gazdasági szervezete: költségek és hasznok
    (2021-03-31) Kukucska, Zsuzsa
    -
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    A kapcsolatintenzitás, a kapcsolattartás gyakorisága és a kapcsolatstruktúra jellemzői 2006-ban és 2015-ben Magyarországon
    (2022-10-10) Gregor, Anikó; Kukucska, Zsuzsa; Oláh, Eszter
    The study aims at comparing the Hungarian results of the questions on the frequency of personal and distance contact with relatives and friends in the 2006 and 2015 ad hoc modules of EU-SILC. According to our results, in line with the findings of previous Hungarian research, compared to 2006, there were fewer contacts in Hungary in 2015. Relations with friends, especially those held in person, were less exposed to weakening compared to relations with relatives. Among the different social groups, the already disadvantaged were typically negatively affected by either the change in intensity or the structure of relationships. However, the situation of the elderly and the inhabitants of deprived households deteriorated in all three dimensions examined: their re­lations weakened more strongly, and those related to relatives and personal ones further narro­wed by 2015. This result indicates that the social disintegration of these groups has accelerated particularly between the two years, which poses a serious social policy challenge.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Kapcsolatok sűrűjében?
    (2022-10-10) Gregor, Anikó; Kukucska, Zsuzsa; Oláh, Eszter
    The study presents the structure and intensity of the relationships of the Hungarian population over 16 years of age through a descriptive analysis of four variables measuring the frequency of personal and distance contact with relatives and friends from the EU-SILC 2015 survey. Ac­cording to the data, the relationship structure is on average balanced, half of the relationships are related to relatives or friends, and the relative proportions of personal and long-distance relationships are similar. According to our results, in addition to age, the financial situation of the household has a significant correlation with the characteristics of the relationship structu­re. One of the lessons of multivariate regression models is that the effect of other background variables on the relationship structure intensifies in parallel with aging, leading to a deepening of relationship inequalities among the elderly. Another lesson of the models is that the inclu­sion of household characteristics (financial situation, number of household members, material transfer relationship with other households) has a significant effect on the mechanism of indi­vidual background variables, thus confirming that a deeper study of relationship intensity and relationship structure within the household is essential. At the end of our analysis, we compiled clusters based on the intensity of relationships, the direction of relationships, and the channel of contacting, with a relative majority of more than one-third of the respondents with extremely weak relationship embeddedness.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Kapcsolatok sűrűjében?: Rokoni és baráti kapcsolatok, személyes és távkapcsolatok Magyarországon 2015-ben
    (2021) Gregor, Anikó; Kukucska, Zsuzsa; Oláh, Eszter
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Mozaikcsaládok Magyarországon
    (2024) Kukucska, Zsuzsa; Czibere, Ibolya; Humán tudományok doktori iskola; Bölcsészettudományi Kar::Politikatudományi és Szociológiai Intézet
    A disszertáció fókuszában az egyre több embert is érintő családtípus, a mozaikcsaládok, és a családtípusban tetten érhető családszerkezet-, funkció- és szerepváltozások vizsgálata áll. A téma relevanciáját az adja, hogy a mai családi kapcsolatok sokszínűségének, a párkapcsolatok pluralizálódásának eredményeképp ennek az átrendezett, nem konvencionális családtípusnak a száma minden társadalomban növekszik és a családszociológiai kutatások fókuszában is egyre nagyobb jelentőséget kapnak. A vonatkozó kutatások döntő többsége a családszerkezet összecsiszolódásából fakadó lépésekkel, határokkal és nehézségekkel foglalkozik, az új családi közeg belső működésével, szabályaival és rendszerével kevésbé. Ehhez kíván a disszertáció hozzájárulni. A családtípus vizsgálatakor kérdéses, hogy a nukleáris család felbomlása, az új család kialakulása hogyan változtatja meg a család belső viszonyait – a szülői, pótszülői, gyermeki és rokoni kapcsolatokat egyaránt –, az új család életmódját, életkörülményeit. A vizsgálati célcsoportot (N=35) mozaikcsaládokban élő, döntő többségben magasan iskolázott nők alkotják, kiknek megkérdezése kvalitatív, félig strukturált interjús kutatási módszerrel történt. A disszertáció tartalmazza a szerteágazó családszerkezet különbözőségeinek bemutatását, a szülőket és a gyermekeket érintő kérdésköröket – mint az anya/apa és pótapa/pótanya szerepek komplexitását, valamint a szülői nézőpontból bemutatott gyermeki helyzeteket. A disszertáció reflektál a válás feldolgozására, a partnerszelekciós folyamatra, valamint a sikeres párválasztást követő részcsaládok kapcsolódására. Az új családszerkezetben, a családi funkciók átalakulásának fejlődési fázisában megtörténik a mozaikcsalád sajátos helyzetéhez illeszkedő családi funkciók átértékelése. A belső működési rend kialakításakor pedig előtérbe kerülnek a család-specifikus kérdések – mint a család határainak meghatározása, a társas kapcsolatok átrendeződése, és a családi hagyományok, szokásrendek kialakításai. A folyamat végső eredménye maga az új családszerkezet zavartalan működése.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Oktatási módszerek az általános iskolások körében, a Covid-19 járvány idején
    (2022-09-30) Kukucska, Zsuzsa
    The research focuses on the effects of the Covid-19 epidemic among primary school children, the transformations of the educational framework, within the study focuses on pedagogical perspectives. Mandatory online education frameworks have drawn attention to the differences between classroom lessons and digital teaching, the background dimensions of the teaching profession, which can also be interpreted as challenges in today’s education system. Accordingly, the study reflects the social and mental problems generated by the pandemic, the digitalisation that has become necessary in the field of education, the difficulties in the delivery of curricula affecting teachers, that is the pedagogical state of emergency and quarantine pedagogy. A pedagogical database teaching in small and large cities provides a basis for changes in teaching methods (n = 12). As a result, they have been able to present school-specific cases of online education, efforts to deliver digital learning materials, along with the difficulties in many cases and the innovations that can be incorporated later.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Oktatási módszerek az általános iskolások körében, a Covid-19 járvány idején
    (2022) Kukucska, Zsuzsa
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Partnerszelekciós mechanizmusok az egyetemi hallgatók körében
    Kukucska, Zsuzsa; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat középpontjában az egyetemisták partnerszelekcióját befolyásoló tényezők vizsgálata áll, különböző képzési szinteknek megfelelően. A téma aktualitásaként feltehető a kérdés, hogy a még tanuló, de már felnőtt korú személyek életében milyen tényezők befolyásolják a párválasztást a mai tudás-, élmény- és kockázattársadalmunkban? Fő kutatási kérdés, miszerint a magas iskolai végzettségű egyén életkori, lakóhelyi, egzisztenciális és iskolai végzettségbeli dimenziókat vesz figyelembe a párválasztása során, akár a modern technika alkalmazásán keresztül is. Módszertani szempontból fókuszcsoportos kérdés-tesztelés történt, melyet 25 fős, félig strukturált interjús kutatás követett. Célcsoportként a Debreceni Egyetemen tanuló 18-28 éves, jelenleg alap-, mester-, illetve doktori képzésben résztvevő hallgatók jelentek meg. A kutatás eredményeinek értelmében az iskolai végzettség kiemelkedő helyen szerepel, mint párkapcsolatot befolyásoló tényező. Az életkor hatása nemenként eltérő, a lakóhely perspektívájából pedig a földrajzi távolságok válnak mérvadóvá. A gazdasági háttér kapcsán a szülőkről való leválás fokozatai jelennek meg, s az egyéni egzisztencia megteremtése. Összességében, kutatási kérdésem a szakirodalmak és az empíria által megalapozottá vált. Mindezt egyesek tudatosan, míg mások nem tudatosan valósítják meg. Viselkedésmintázataik 4 markáns csoportban különíthető el a kapcsolati formák, ismerkedési magatartások, iskolai dimenzió és a modern együttélési formák mentén.
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Párválasztást befolyásoló tényezők a 21. századi Magyarországon
    Kukucska, Zsuzsa; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban a felsőoktatásban tanuló női hallgatók párválasztását befolyásoló tényezőivel foglalkozom. Azt az elméletet vizsgálom, miszerint a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező egyén magasabb iskolai végzettségű személlyel alakít ki párkapcsolatot, kapcsolati homogámiára törekedve. Továbbá azt, hogy a házasság intézménye továbbra is kiemelkedő helyen szerepel a felsőoktatásban tanuló női hallgatók körében, mint tervezett kapcsolati forma. A párkapcsolatok alakulása ennek alapján egy kisebb kitekintéssel a házasság, az élettársi kapcsolatok valamint az egyéb együttélési formák figyelembevétele mellett kerül bemutatásra. A felsőoktatásban tanuló hallgatók párkapcsolatainak alakulása szempontjából 12 befolyásoló tényezőt sorakoztattam fel, melyeket vizsgálatom során figyelemmel kísértem. A konklúziók levonása érdekében pedig egy tíz fős kutatással reflektáltam a szakirodalmi feldolgozásomra. Kutatásomban az interjú időpontja alatt egyedülálló illetve párkapcsolatban élő személyek egyaránt részt vettek. Ennek megfelelően kerültek összehasonlításra a szakirodalmak mentén felsorakoztatott tényezők a fiatalok aktuális párválasztási elképzeléseivel, tendenciáival. Következtetésként elmondható, hogy a homogámián alapuló párkapcsolatok száma az általam megkérdezett személyek esetében is jelen van, akárcsak a szakirodalmakban. Mindemellett a házasság, mint a családalapításra vonatkozó jövőbeli terv szintén megjelenik a női hallgatók körében.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Párválasztást befolyásoló tényezők az egyetemista nők körében
    (2022-11-17) Kukucska, Zsuzsa
    The centre of the study is the influential factors of female students in higher education. As a research question, does the institution of marriage continue to be a prominent place among female students in higher education as a planned relationship? And, does a person with a higher education level of education develop a relationship with a higher educated person, therefore achieving homogeneity of relationship? Thereby the choice of coupling is presented in addition to the examination of marriage, cohabitation and postponement mechanism, beyond the factors influencing partner selection, which are analyzed in a qualitative research of tenpersons. Factors include age, place of residence, origin and religion, separation from parenting, educational attainment, material capital and labor market situation, planned duration of the relationship and effects of the information age.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Párválasztást befolyásoló tényezők az egyetemista nők körében
    (2019) Kukucska, Zsuzsa
  • DSpace software copyright © 2002-2025
  • LYRASIS
  • DEENK
  • Süti beállítások
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Felhasználói szerződés
  • Kapcsolat
  • Súgó