Szerző szerinti böngészés "Márkus, Ádám"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 107)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Just-In-Time rendszer és fő konkurensei: push és pull modellek átfogó összehasonlításaSzutor, Tibor; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomadolgozatomban Japán autóipari fellendülésének egyik legfontosabb tényezőjét, a Toyota által forradalmasított pull termelést mutatom be. Kutatásom célja a Lean gyártás és az azzal kapcsolatos legfőbb fogalmak, a Just-In-Time, valamint a Kanban rendszer részletes bemutatása, elemzése és más fontos termelési rendszerekkel való összehasonlítása. Dolgozatom elején bemutatom Japán 20. századi viszonyait, azt, hogy milyen gazdasági és kulturális környezet, milyen történelmi események és az ezek okozta problémák mérséklésére törekvő gazdaságpolitikai intézkedések vezettek oda, hogy a japán autóipar felvirágzott, a Toyota pedig az iparág egyik vezető szereplőjévé nőtte ki magát. A Toyota rendszerének részletes ismertetését követően összehasonlítom azt a húzó rendszerek két másik fajtájával, a CONWIP-pal és ezek hibridjével, majd a legfőbb push modelleket is hasonló módon tanulmányozom. Diplomamunkám utolsó fejezetében közvetlenül is összehasonlítom a Toyota rendszerét a korábbiakban bemutatott push modellekkel, táblázatokban kiemelve ezek legfontosabb tulajdonságait és különbségeit. Dolgozatomnak nem célja a két rendszer közötti állásfoglalás, ehelyett olyan elemzést igyekeztem készíteni, mely átfogó képet ad a push és pull termelés, valamint azok fő típusainak működéséről, így akár alapként szolgálva a köztük való döntés meghozatalához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kétarcú India urbanizációs kihívásaiGyarmati, Nóra; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozatom India városodásának alakulását járja körbe. A célom az volt, hogy minél közelebbről megismerhessem az ország lassú urbanizációjának okait, következményeit. Fejlődő, ugyanakkor hatalmas népességű nemzetként világra gyakorolt hatása kulcsfontosságú. Megvizsgálom többek között India múltját, különösen a brit uralom és a függetlenség után kialakult gazdaságát, vallását és városodáshoz való hozzáállását. Dolgozatomat a nemzetközi szervezetek statisztikái, az indiai népszámlálás, valamint a területen tevékenykedő közgazdászok kutatásai segítették.Tétel Szabadon hozzáférhető A review of the border effect literature – is domestic trade really biased?(Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar) Márkus, ÁdámTétel Korlátozottan hozzáférhető Az Amerikai Egyesült Államok és Kína hozzáadott-érték kereskedelmének vizsgálataVirgo, Richárd; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarA bruttó külkereskedelmi mérleg számításakor egyes tételek (ún. intermedier vagy közbenső termékek) többször is számításba kerülnek, ami a teljes nemzetközi kereskedelmi volument a ténylegesnél lényegesen magasabbra becsüli. A késztermékek sok különböző országból származó intermediereket tartalmaznak, és csak a nettó kereskedelmi volumen, vagyis a hozzáadott-érték alapú kereskedelem alapján lehet világos elképzelést nyerni a bilaterális kereskedelem tényleges jellemzőiről. Ezen okok miatt érzem fontosnak az Amerikai Egyesült Államok és Kína közötti hozzáadott érték alapú kereskedelem alaposabb megvizsgálását a WIOD adatbázis Los-Timmer (2018) által excel táblázatba rendszerezett adataival. A szerzőpáros által VAX-C elnevezéssel megkülönböztetett és a Johnson és Noguera (2012) által alkalmazott metódus szerint számolt "value added consumed abroad", azaz az export célországban közvetlen elfogyasztott (tehát nem intermedier, vagy továbbexportra szánt) termékek kereskedelmét veszi górcső alá a 2000-2014 közötti időszakban.Tétel Szabadon hozzáférhető Árukereskedelmi integráció a Visegrádi térségben – egy komplex gravitációs elemzés tanulságaiMárkus, Ádám; Czeglédi, Pál; Márkus, Ádám; Ihrig Károly gazdálkodás- és szervezéstudományok doktori iskolaA disszertáció egy meglehetősen speciális irányból közelíti meg a nemzetközi árupiacok töredezettségének és ezen belül a Visegrádi Négyek – Európai Unión belüli – kereskedelmi integrációjának témakörét. A szerző az integráció belső piacát ugyanis nem önmagában elemzi, hanem a – valóságban egyedül szinte tökéletesen integráltnak titulálható – belföldi piachoz viszonyítja. Az úgynevezett határhatás (border effect) becslés módszerével – az országhatárok büntető hatásának számszerűsítésén keresztül – rá lehet mutatni arra, hogy mennyire áll messze a közös piacon zajló árukereskedelmi tranzakciók jellege az „optimálistól”, vagyis a hazaiakétól. Ez a dolgozat egyrészt egészen gyakorlatias kérdésekre fókuszál úgy, mint a visegrádi országok kereskedelmének beilleszkedése az Egységes Belső Piac folyamataiba. Másrészt viszont a nemzetközi kereskedelem gravitációs modelljének kritikus elemzésén át, egy konkrét empirikus példával kereskedelemelméleti és ökonometriai kérdéseket is tisztáz. Az értekezés empirikus eredményei alapján kijelenthető, hogy a visegrádi térség árukereskedelmi integrációja dinamikus és folyamatos volt a vizsgált időszak (1995-2014) alatt. A térség kereskedelmében jelentkező átlagos határhatás nagy része már az országok EU-hoz történő csatlakozása előtt eltűnt. 2014-ben pedig a belföldi piacok felé jelentkező torzulás mértéke az 1995-ös érték 10%-ára rúgott csupán. A kapott együtthatók továbbá azt is sugallják, hogy Magyarország – a másik három gazdaságnál – valamelyest nagyobb intenzitással tudott bekapcsolódni az Egységes Belső Piac folyamataiba. Az átfogó és összehasonlító ökonometriai vizsgálat pedig arra enged következtetni, hogy egy – a legújabb kereskedelemelméletekkel konzisztens – gravitációs modell becslésekor több meglehetősen népszerű becslési módszer (OLS, FGLS, Heckman-típusú, Tobit, Véletlen hatású panelbecslés) is kudarcot vall. A leginkább megbízható, azaz torzítatlan, konzisztens és hatásos eredményeket adó becslőfüggvényként a dolgozat a Poisson pseudo-maximum likelihood (PPML) módszere mellett teszi le a voksát. This study uses a specific approach to investigate the fragmentation of international goods markets and the conformity of trade patterns of the Visegrad countries within the internal market of the European Union. The author analyses the transactions on the internal market based on a benchmark provided by domestic trade patterns. By studying border effects in the countries we can show how far a given integration is from an ‘optimal’ one. On the one hand, this study is focusing on quantifying practical problems like the trade integration process of the V4 countries within the Single Market. On the other hand, with its thorough and critical literature review and complex empirical example it aims to clarify some recent theoretic and econometric issues. The empirical results of the paper suggests that the Visegrad countries have experienced a continuous and dynamic integration process within the examined period (1995-2014) which was materialized in decreasing average border effect (90% reduction in its magnitude). Based on the parameter estimates it also seems to be obvious that the trade integration process of Hungary has been somewhat more intensive than that of the other three countries. Further useful conclusions can be drawn from the comprehensive and comparative econometric analysis. When one estimates the theoretically consistent gravity model some traditional and popular techniques such OLS, FGLS, Heckman-type, Tobit or random effects fail. The dissertation claims that the most reliable, i.e. unbiased, consistent and efficient estimator is the Poisson pseudo-maximum likelihood (PPML).Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elektromos autók átfogó vizsgálata, mint eszközök a klímasemlegesség elérése érdekébenSobják, Anthony Brian; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarAz Európai Unió egyértelművé tette, hogy a 2050-re kitűzött karbonsemlegességi célok elérésének egyik eszköze az elektromos autózás lehet. Ezt a célt mutatja az is, hogy 2035-től az EU-ban kizárólag nulla károsanyag kibocsátású autókat lehet majd értékesíteni. Dolgozatomban különböző szempontokból vizsgálom az elektromos és hibrid autók tulajdonságait, piaci helyzetét, az ösztönzők szerepét és azt, hogy valóban ezek az autók jelenthetik-e a megoldást a közúti környezetszennyezésre. Dolgozatom gyakorlati részének központjában a Európai Unió és Magyarország áll, azonban a szakirodalmi áttekintésben kitérek az elektromos autók Egyesült Államokban végbement fejlődésére is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Challenges and Development Opportunities of ASEAN in a comparative approachMo, Lanxi; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarThis paper examines the challenges and development opportunities of ASEAN and selects the EU as a comparative candidate. Conclusions are drawn under the structure of integrating the four core components: development history and achievements, differentiated comparison, challenge profiling, and opportunity outlook. Even though ASEAN does not have a distinctive foundation and advantages in terms of development path, economic level of member states, and so on. And it still faces six crucial challenges such as increasing national trade protectionism, similar economic structures of member countries, etc. But the signing of RCEP and the steady construction of the ASEAN Community are building its path towards a common market. ASEAN is trying to practice a well-suited development path based on the uniqueness of its situation and is gradually becoming a successful regional cooperation organization.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Changes in Chinese trade patterns and ACFTAHu, Rui; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarThis thesis mainly analyzes the changes in China's international trade patterns and policies. And the China-ASEAN Free Trade Agreement is the main research object. Through the analysis of literature and trade data, it was found that after the implementation of the policy of reform and opening up in 1978, China began to strengthen trade cooperation with other countries and adopted bilateral free trade agreements as the main way to develop international trade. Moreover, with the development of international trade, China's role in international trade after the 1990s has become increasingly important.Tétel Szabadon hozzáférhető China Does Not Want a Trade War: The Case for Rare Earth Elements(2019) Erdey, László; Fenyves, Veronika; Márkus, Ádám; Tőkés, TiborTétel Korlátozottan hozzáférhető Determinants of coffee export in Ethiopia: a gravity model analysisYohannes Kesete, Andebrhan; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarThis study analysed the factors that determine the volume of ECE based on panel data for the years 2001 to 2021 using gravity model. Results indicate that, exporter GDP and importer population and distance have significant negative effect. Importer GDP and exporter population was found to have a significant positive effect on ECE. Countries that share a common border and common currency are found to export mor than countries that do not share a common border or a common currency. The effect of the dummy variables common language, land locked exporter and land locked importer are found to be mixed. Trade openness to larger as well as neighbour countries can benefit Ethiopia from trade.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Determinants of Lao’s export with the major trading partner: the case of coffee exportation.Pholsena, Aliya; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarWhen we want to gain more place on global market share, we need to know what will be the challenging for us first. This study aims to identify the impact variables on the coffee exportation from Laos to its main trading partners. The study covers 25 years’ panel data from 1995 to 2019 with 13 countries observation. The method of study is utilized the Fixed Effect and Random Effect under a gravity model to conduct the estimation. The results show the demand of Lao coffee products, partners population, the real effective exchange rate, distance and common trade agreements had a significant impact on Lao coffee exportation.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Development of tourism in Hong Kong and its impact on the Hong Kong economy during Covid-19Sun , Zhengqi; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarIn this study, we examine the development of tourism in Hong Kong and its impact on the regional economy amid the COVID-19 pandemic. Drawing on tourism-related theories and the four development stages of tourism in Hong Kong, we employ a SWOT analysis to comprehensively evaluate the city's tourism industry. Our analysis further dissects the economic impact of tourism before and after the onset of COVID-19. Our findings reveal that the pandemic has significantly disrupted Hong Kong's tourism sector, leading to job losses, reduced revenues, and overall economic contraction. However, the crisis has also presented opportunities for innovation, diversification, and strategic adaptation, positioning Hong Kong's tourism industry for a potential rebound as the global situation improves. The study helps to understand the regional economy in the face of unprecedented challenges and provides policy recommendations to support Hong Kong's tourism industry in a post-pandemic world.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Does China follow a path suggested by the success of the EU?Liu, Pu; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarThe rapid economic growth has allowed China to have enough money to build infrastructure. China has a comprehensive highway network and high-speed railway network. In this context, China has a bold idea: to learn from the Eu's economic integration.Tétel Korlátozottan hozzáférhető E-Estonia - azaz Észtország, mint a digitalizáció úttörőjeSzilágyi, Vanda Alexia; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarÉsztország véleményem szerint kiemelt figyelmet érdemel, hiszen a Szovjetuniótól való függetlenedésüket követően szinte a semmiből sikerült kiépíteniük egy olyan jól működő digitális kormányzatot, amely akár minden ország számára irigylésre méltó lehet. Ma már a világ egyik legmodernebb államának számítanak, nem véletlenül emlegetik sokan csak E-Estonia néven őket. Dolgozatomban bemutatom az e-kormányzat fogalmát, valamint az észtek digitálisan elérhető közszolgáltatásait, amikre méltán büszkék lehetnek. Mivel mindehhez szükség volt megfelelő technológiai alapra, ezért az általuk használt X-Road rendszert és KSI Blockchain technológiát is megemlítem. Emellett szót ejtek az általuk a világ állampolgárai számára kínált talán legkülönlegesebb szolgáltatásról, az e-Residency programról. Dolgozatomban bemutatom a technológia hatását a gazdaságukra, valamint az emberek életére is. Lezárásként pedig az esetlegesen az e-kormányzatban rejlő legnagyobb veszélyről, a kibertámadásokról ejtek pár szót, valamint röviden a COVID-19 járvány hatását is bemutatom Észtországban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Economic development in the Southern African Customs Union – challenges and opportunitiesSun, Canfan; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarThis report is designed with the aim of finding out the crucial role Southern African Custom Union (SACU) plays in promoting the economic development of its member states, based on which some suggestions around the sustainable development of SACU and how it further accelerates Africa’s economic development will be put forward.Through reading this report, readers will get a comprehensive understanding of how SACU motivates the movement of goods among its member countries and promotes the economic integration of the common customs area.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Economic effect of BrexitMasoud, Reda; Márkus, Ádám; DE--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási KarBritain announced the holding of a referendum, known as (Brexit), to leave the European Union in a measure that was a shock to the European Union and the countries of the world.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Effects of regional trade agreements: analysis of the effect of two trade agreements on MoroccoEchchad, Manal; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarThe main aim of this work was to examine Regional Trade Agreements, while focusing on their effects. In other words, see if there was trade creation or trade diversion after the adherence to the RTA. The example of two Free Trade Agreements were considered: the Agadir Agreement and the EFTA-Morocco Free Trade Agreement.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Egyesült Királyság migrációs helyzetének vizsgálata az EU referendum előtt és utánCsabai, Dóra Emília; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarAz Egyesült Királyság a világ egyik legtöbb migránst fogadó országa, számos bevándorló választja úti célként, legfőképpen kedvező gazdasági helyzete miatt. Ugyanakkor fontosnak tartom kiemelni, hogy nemcsak munkavállalás céljából vándorolnak ide – habár ez az egyik legfőbb ok – a tanulmányi célú migráció és a családtagokhoz való csatlakozás is kiemelkedő szerepet játszik a bevándorlóknál. Mindemellett a szigetország olyan életkörülményeket biztosít az emberek számára, melyeket sokan nem tapasztalnak hazájukban. Szakdolgozatomban azt vizsgálom meg, hogy hogyan alakult a migrációs helyzet az Egyesült Királyságban az évek során, milyen tényezők hatottak az egyes változásokra, és milyen különbségek figyelhetők meg az EU-s és az Unión kívülről érkezők tekintetében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Egyesült Királyság útja a Szabadkereskedelmi EgyezményigKovács, Renáta; Márkus, Ádám; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatom témája az Egyesült Királyság kiválása az Európai Unióból (British exit=Brexit). A dolgozat leírja az Egyesült Királyság és Európa viszonyára, valamint az európai integráció kapcsolatára hatást gyakorolt korábbi eseményeket. Megvizsgálja ezek szerepét az Egyesült Királyság döntésében, valamint elemzi számos lehetséges hatását a folyamatnak.