Párbeszéd: Szociális munka folyóirat (DE-journals)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A folyóirat a DE-journals platformon keresztül jelenik meg és a https://ojs.lib.unideb.hu/parbeszed címen érhető el.
Böngészés
Párbeszéd: Szociális munka folyóirat (DE-journals) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 360)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető Honnan indult a szociális munka oktatása és gyakorlata idehaza, és hol tart most? - Szubjektív áttekintő és köszöntő(2014-05-01) Talyigás, Katalin; Hegyesi, GáborTétel Szabadon hozzáférhető Az idősellátás dilemmáiról és azok kezelési módszereiről a 2014. évi angol szolgáltatási törvény kapcsán(2014-05-01) Kozma, JuditTétel Szabadon hozzáférhető Szociális munka idősekkel: Felmérés és intervenció – egy biopszichoszociális megközelítés(2014-05-01) Szabó, LajosKathleen McInnis-Dittrich: Social Work with Older Adults: A Biopsychosocial Approach to Assesment and Intevention – Third Edition (Allyn and Bacon, Boston, 2009 – Pearson Education Inc.)Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető A szociális munka globális definíciója(2014-05-01) Fehér, BorókaAz alábbi definíciót 2014 júliusában fogadta el az IFSW Nagygyűlése és az IASSW Közgyűlése.Tétel Szabadon hozzáférhető Traumatizált szülők a segítő kapcsolatban - Az őstörés jelentősége a gyermekvédelemben(2014-05-01) Hüse, LajosA tanulmány azokról a gyermekkorukban súlyosan traumatizálódott felnőttekről szól, akik kliensként egy szociális szolgáltatás – ezen belül is leginkább szülőként a gyermekvédelem – látóterébe kerülnek életvezetési problémáik, elmérgesedett konfliktusaik, gyermekeik veszélyeztetése miatt. Körbejárva a traumatizált szülők jellegzetességeit, illetve ezen ügytípusok lefolyását, a tanulmány szerzője megállapítja, hogy a szociális munkások kompetenciája nem terjed ki a korai trauma okozta pszichózis kezelésére, illetve amire kompetenciájuk és küldetésük kiterjed (pl. a gyermek veszélyeztetettségének megszüntetése), azt a traumatizált szülő heves védekezési reakciói miatt nem képesek kezelni. A szociális munkások kompetenciáján túl a szociális szakma intézményei, valamint jogszabályi keretei sem alkalmasak a traumatizált szülők eseteibe való megfelelő és hatékony beavatkozásra. Annak felismerése, hogy bár a megoldandó feladat ott áll a szociális munkás előtt, annak megoldását mégsem érheti el, frusztrációt okoz, valamint az arra érzékenyeknél felerősíti a kiégés folyamatát. A traumatizált szülő felismerését támogató jellegzetességek összegyűjtésén és elemzésén túl a szerző kísérletet tesz az ebben a helyzetben a szociális munkások által alkalmazható eszközök számbavételére.Tétel Szabadon hozzáférhető A szakmai kultúra és az intézményi kultúra, valamint az intézményi és társadalmi környezet szerepe a szociális munkában(2014-05-01) Szabó, LajosA szerző tanulmányában, egy rendszerszemléletű megközelítésben áttekintést nyújt a hazai szociális munka helyzetéről, elemezve a szakmai és intézményi kultúra, valamint az intézményi és társadalmi környezet szerepét ennek alakulásában. Elemzésében kiemeli, hogy a képzések során formálódó szakmai kultúra és a szociális ellátórendszer mindennapi gyakorlatát meghatározó intézményi kultúra között gyakran jelentős távolság tapasztalható. Ennek okait elemezve kiemeli a képzések elszakadását a gyakorlatot képviselő intézményektől, valamint a szociális munkának mint professziónak bizonytalan megítélését és elégtelen szakmai érdekérvényesítését. Ez különösen megnehezíti az intézményközi együttműködést és egy korszerű interprofesszionális gyakorlat kialakítását. Fontosnak tartja a szociális szakma társadalmi megítélésének és elfogadásának erősítését és a szociális munka szakmai pozícióinak védelmét. A tanulmány végén kísérletet tesz arra, hogy ajánlásokat fogalmazzon meg a szociális munka hazai helyzetét javító teendőkről.Tétel Szabadon hozzáférhető Közösségfejlesztés mint a cigánytelepek, cigány közösségek integrációs lehetősége(2014-05-01) Farkas, ZsuzsannaTétel Szabadon hozzáférhető A szociális képzés repertóriuma(2015-02-01) Budai, IstvánEsély 1989−2014 Gyermek, család, ifjúság 1992−2010 (jelenleg online megjelenés) Háló 1995−2011 (később online megjelenés, jelenleg szünetel) Humán Innovációs Szemle 2010−2013 Kapocs 2002−2014 Párbeszéd 2014 (online megjelenés) Szociális Munka 1989−2006 (jelenleg szünetel) Szociális Szemle 2008−2013 Szociálpedagógia 2013−2014Tétel Szabadon hozzáférhető A kritikai pedagógia és a szociális munka kapcsolata: pedagógia a szociális munkában szakemberek nézőpontjain keresztül(2015-02-01) Kormos, JankaThis paper is trying to enlighten the interrelations between pedagogy and social work practice through lenses of professionals and by analysing similar courses of development and professionalization of these two disciplines. My question in this small research basically was how social workers do and educators think about similarities and differences of the two disciplines in practice and in theory as well. Do social workers identify pedagogical situations, which include a process of learning in their social work praxis? If they identify situations when they are participants in a learning process with the service users do they apply educating methods and techniques? Do social workers apply pedagogical methods and skills in their praxis consciously? From my point of view the process of empowerment is also a learning process of ourselves and our environment therefore I think social workers would need to facilitate these learning situations to make empowerment happen thus I also think they might need to know of different theories of learning, importance of feedbacks, terms of educational psychology, different learning styles. Based on these thoughts it occurred to me to examine what professionals think about the connection between pedagogy and social work? I was also curious of if social workers can apply a perspective on their professional practise that includes learning situations and educational work as well? Or do they perceive educational work’s and social work’s theories and practises really differently? In my research I have done a focal group interview with social workers and educators where we used different approaches on cases from social work practise and try to identify learning situations. In this paper I am using the person-centered approaches of pedagogy and the theory of critical education because I think that is where an overlapping can be found between the objectives of reform education theories and social work.Tétel Szabadon hozzáférhető A szociális munka új, 2014-es globális definíciója(2015-02-01) Szöllősi, GáborThe paper introduces the Global Definition of Social Work as an important milestone of international discourse on social work. Outlines historical background of the Definition, inclusive the debates which characterised the development of the draft, and new features of the Definition accepted in 2014. The preliminary issue of the global definition is, whether there exists, or is possible to exist a universal social work. The paper introduces the main topics and point of views in the debates concerning the issue. It formulates the conclusion that the role of the Definition is not so much to describe the reality, nor to lay down the norms of social work, but should be understood as an accomplishment of global discourse of social workers. The task for Hungarian social workers is not to learn the Definition and to comply with the „norms”, but to develop their own discourses on issues represented in the Definition.Tétel Szabadon hozzáférhető Az együttműködés a szociális munka egyik kulcsa és eszköze(2015-02-01) Budai , IstvánStarting out from the relevant international and Hungarian literature and current Hungarian social work practice this study examines the different aspects of cooperation. The reasoning for cooperation one of the main part of professional helping activity follows in context of the ideas and international definition of social work. The key elements viewed in a system represent the areas of interaction with so-called inter-model and cooperation is demonstrated as a key-competence for social worker. The qualitative aspects of cooperation are discussed: such as its dynamics, learn ability, map for development, community and interprofessional characters and finally the difficulties that may hinder cooperation.Tétel Szabadon hozzáférhető Módszertani ajánlás az egészségügyben végzett szociális munkához(2015-02-01) Jandás, AlexandraJandás Alexandra: Módszertani ajánlás az egészségügyben végzett szociális munkához 1. kötet Kiadványismertető Kiadó: Az Egészségügyben Dolgozó Szociális Munkások Egyesülete, Sátoraljaújhely, 2014 Szerzők: Horváthné Mészáros Gabriella Dr. Molnár Mihályné Nagy Jusztina Sógorka Ildikó Közreműködők: Berkes Gabriella Fehér Judit Péterné Molnár GizellaTétel Szabadon hozzáférhető Pillanatképek a szociális munkások képzéséről a tanfolyamoktól a diplomát adó képzésekig(2015-02-01) Balogh, Erzsébet; Rusinné Fedor, AnitaThe aim of the study is to show the historical development of social workers training in Hungary. We all so present the development of the social work as a profession. The development of training faces to so me difficulties. In our study we tried to show the history of social workers training from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century which was not so easy in so me cases. We all so tried to introduce the training courses, to reorganize the master they were destroyed, redefined his profession, renovate the training. We do these to help to consolidate and confirm the identity of our profession from the conclusions and suggestions we had from our study and make that it will able to fit to the development of the modern education.Tétel Szabadon hozzáférhető Kulcspontok a külföldön dolgozó prostituáltak kapcsolataiban(2015-02-01) Szoboszlai, Katalin; Hüse, Lajos; Fábián, GergelyOur research focused on Hungarian women working as prostitutes in Switzerland. We came in contact with younger and active age women who worked as legal sexworkers in Zurich and Basel. We modified the ISEL test (Cohen és Hoberman 1983) and we used it in our research work. We called it street work ISEL test. It includes 20 items supplemented with data about personal social networks. We have determined that the driving force of prostitution is basically livelihood. In many cases this is the base of choice of becoming sexworkers. However, we found the signs of vulnerability and exploitation which proved to be more significant abroad than in women’s home environments. Four groups can be distinguished in prostitutes’ social space that seems to affect women’s vulnerability in different ways. These groups are family and friends; husband (life partner) and his family; beneficiaries of prostitution; social workers and official professionals (police). Based on our experience social workers and volunteers can use street work ISEL test and the matrix of social space (Street work-ISEL display) in street work for collecting information about individuals and about the target group of social work.Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Könyvismertető Fábián Gergely: Állapotfelmérő eszközök az idősgondozásban című könyvéről(2015-04-01) Nagy, ZitaA könyvben állapotfelmérő eszközök közreadása, rövid ismertetése található, melyekkel ma segíteni lehet az idősellátásban dolgozókat, hogy munkájukat magasabb szakmai színvonalon végezhessék. Ilyen jellegű konkrét, összeszedett gyűjtemény eddig nem állt rendelkezésére a szakmának, hiszen egy zártabb kör, leginkább a pszichológia és a pszichiátria privilégiuma volt a tesztek alkalmazása.Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Középsúlyos és súlyos demens betegek személyközpontú ellátásának módszere, családias közegben, illetve bentlakásos otthoni körülmények között(2015-04-01) Kiss, GabriellaA demens betegek ellátása, gondozása napjaink egyik legnagyobb egészségügyi és szociális kihívása. A legnagyobb teher a gondozó családokra hárul, hiszen a demencia hatására az érintett személynek megváltoznak a kognitív funkciói, amelyek akadályozzák a mindennapi önálló életvitelt. Egy igazi találkozást, együttélést az emberi méltóság tiszteletben tartása jellemez. Elsősorban emberképünk, értékrendünk, ismereteink, tapasztalataink és elvárásaink a másik iránt. A demens betegekkel való munka egyik legfontosabb alappillére az „én támogató hozzáállás”, amelyben felülírjuk saját gondolatainkat, és belépünk társként a gondozott személy világába, abba a világba, amelyet abban a pillanatban megél. A gondozó családok belefáradhatnak az újabbnál újabb kihívásokba, és gyakran emiatt fordulnak a professzionális segítőkhöz vagy akár a bentlakásos otthoni ellátáshoz. Jelen tanulmány összehasonlító elemzésként tárja fel a családi és bentlakásos otthoni ellátás körülményeit, továbbá saját élmény alapján mutatja be a demens beteggel való munka művészetét.Tétel Szabadon hozzáférhető A szociális képzés nemzetközi repertóriuma(2015-04-01) Kiss, NorbertCikkek, írások, tanulmányok szakfolyóiratokból 2005−2014