Macedón Tudományos és Kulturális Közlemények

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 30)
  • TételCsak a leíró adatok érhetők el
    TESTING A BALLET HISTORICAL THREE-DIMENSIONAL CLASSROOM AS AN EDUCATIONAL, COLLABORATIVE AND PROMOTIONAL SPACE
    (2023-03-15) GILÁNYI, ATTILA; BÓLYA, ANNA MÁRIA; CHMIELEWSKA, KATARZYNA
    3D balett történeti tanterem oktatási, együttműködési és promóciós térként való tesztelése. A cikk művészethez kapcsolódó VR tereket mutat be, amelyek nagyrészt a Debreceni Egyetemen készültek el. Ezek a terek a MaxWhere balett történeti előadóterem előzményeként szolgálnak. A cikkben összefoglalunk néhány, a háromdimenziós virtuális balett tanterem teszteléséhez kapcsolódó eredményt. The article introduces VR spaces related to art, which were largely created at the University of Debrecen. These spaces serve as a prequel to the MaxWhere ballet history auditorium. We summarise some results connected to testing of the three-dimensional virtual ballet classroom.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    INTERNATIONAL CONFERENCE 
ON APPLICATIONS OF VIRTUAL REALITY IN PERFORMING ARTS AND THE BALLETWHERE PROJECT
    (2023-03-15) BÓLYA, ANNA MÁRIA
    Absztrakt A cikk a „3Dance 3Didactics” nagyprojekt részét képező “Balletwhere – Testing a ballet historical 3D classroom as an educational, collaborative and promotional space” keretében zajló konferenciáról ad ismertetést. A „Conference on Applications of Virtual Reality in Performing Arts” címmel megrendezett esemény 2022 augusztusában zajlott, az Ohridi-tó partján. Abstract The article reports on the conference that was held in the frame of project "Balletwhere - Testing a ballet historical 3D classroom as an educational, collaborative and promotional space", which is part of the "3Dance 3Didactics" larger project. The event, entitled "Conference on Applications of Virtual Reality in Performing Arts", took place in August 2022 on the shores of Lake Ohrid.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MAKEDONYA'DA ÖZEL HUKUK GELIŞIMININ TARIHI VE ÖZELLIKLERI
    (2020-09-08) HAMZA, GÁBOR
    Absztrakt A magánjog fejlődésének története és jellemzői Macedóniában A cikk végigköveti Macedónia területén a magánjog alakulását, az ókori előzményektől, vagyis a római jog közvetlen hatásaitól kezdve, a bizánci jogtörténet, a Szerb-Horváth-Szlovén királyság, majd Jugoszláv Királyság, valamint a szocialista Jugoszlávia fejlődési állomásain keresztül, érintve a „Jugoszláv állam” egységességének kérdéseit. Végül a cikk, Macedónia 1991-es függetlenedése óta eltelt időszakot teszi részletes elemzés tárgyává a mai Észak-Macedón köztársaság napjaiig. A cikk írója a római jog nemzetközileg elismert szakértője. Abstract History and characteristics of private law development in Macedonia The article traces the development of private law on the territory of Macedonia, starting from the ancient antecedents, ie the direct effects of Roman law, through the developmental stages of Byzantine law, the Kingdom of Serbs, Croats, and Slovenes, the Kingdom of Yugoslavia and the Socialist Federal Republic of Yugoslavia, discussing even some issues of issues of unity. Finally, the article examines the period since Macedonia's independence in 1991 to the present day in the Republic of North Macedonia. The author of the article is an internationally recognized expert in Roman law.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    GESCHICHTE UND CHARAKTERZÜGE DER PRIVATRECHTSENTWICKLUNG IN MAZEDONIEN
    (2022-08-02) HAMZA, GÁBOR
    A szerző a korai bizánci forrásoktól kezdődően bő szakirodalmi megalapozással kiváló áttekintést ad a macedón magánjog fejlődéséről. A korai forrásokat követően ismerteti az első világháború és a második világháború utáni történetet, majd pedig a macedón szuverén állam létrejötte utáni időt tárgyalja. Az egyes új rendelkezéseknél ismerteti a jogszabályalkotás mintáit, kiemelve a római jog 20. századra is kiható befolyását. Az írás unikális, jellegénél fogva ilyen formában még meg nem jelent tudományos eredményeket tartalmaz. The author gives an excellent overview of the development of Macedonian private law, starting from the early Byzantine sources and with a rich literature. Following the early sources, the history of the First and Second World Wars is described, and the period after the establishment of the Macedonian sovereign state is discussed. For each of the new provisions, it describes the patterns of law-making, highlighting the influence of Roman law into the 20th century. It is unique in that it contains scholarly results that have never been published in this form before.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    BEVEZETÉS AZ AKSAK METAFIZIKÁJÁBA
    (2021-09-08) ALPASLAN, ERTÜNGEALP
    A zenekutatásban és etnomuzilkológiában bolgár ritmusként vagy aksak ritmusként említett jelenség még sok feltáratlan jellegzetességei rendelkezik, még egységes terminológia sem alakult ki. A szerző írásában a filozófia felől járja körbe az egész Balkán-félszigeten detektált metroritmikai jelenséget. Az etnomuzikológiai kutatásból már ismert choreios alogos többrétű értelmezését adja, melyhez Szent Ágoston ritmus-és időértelmezését és Nietzsche gondolatait is segítségül hívja. Tárgyalja magának az „aszimmetria” szónak a jelenségre való használatát, annak viszonyát az aksakhoz. Cikkében megalapoz egy filozófiai aksak-értelmezést.   Introduction to the metaphysics of the aksak. The phenomenon referred to as Bulgarian rhythm or aksak rhythm in musicology and ethnomusicology has many unexplored features, nor has a uniform terminology been developed. In his paper, the author explores the metrhythmic phenomenon detected throughout the Balkan Peninsula from a philosophical perspective. He provides a multifaceted interpretation of the choreios alogos, already familiar from ethnomusicological research, drawing on St Augustine's interpretation of rhythm and time and Nietzsche's ideas. He discusses the use of the word 'asymmetry' itself to describe the phenomenon, and its relation to the aksak. In his article, he lays the foundations for a philosophical interpretation of the aksak. #bulgarianrhythm #aksak #musicology #ethnomusicology #asymmetry
  • TételSzabadon hozzáférhető
    REMETE ZSENI
    (2021-09-08) Sobieski, Tamás
    Interjú a macedón Goran Trajkoskival, a világzene egyik jelentős képviselőjével. Goran Trajkoski az Anastasia együttes alapítója és az Eső előtt című film zenéjének szerzője. Sobieski Tamás újságíró az Eső előtt című film zenéjének alkotásáról, a macedón kultúráról, művészetről és vallásról, különféle zenei projektjeiről kérdezte a művészt. Interview with Macedonian Goran Trajkoski, a major figure in world music. Goran Trajkoski is the founder of the band Anastasia and the composer of the music for the film Before the Rain. Journalist Tamás Sobieski asked the artist about the creation of the music for the film Before the Rain, Macedonian culture, art and religion, and his various musical projects.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MACEDÓNIA ÉS AZ EURÓPAI POLITIKA – TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS II.
    (Ohrid Macedón Folkegyüttes; Debreceni Egyetem Néprajzi Tanszék) HAMZA, GÁBOR
  • TételSzabadon hozzáférhető
    UNAPREDUVANJE NA VRSKITE POMEGJU MAKEDONIJA I UNGARIJA VO KULTURATA
    (2019-03-15) ZDRAVKOVA-DJEPAROSKA, SONJA
    Absztrakt A cikk Magyarország Szkopjei Nagykövetsége által támogatott macedóniai kutatási projektet mutat be, amelynek címe: Magyar művészek a macedón kulturális színtéren. A projekt célja az volt, hogy felkutassa a magyar művészek macedón zenei és balett életben elért összes eredményét. A legfontosabb szervezetek (Macedón Opera és Balett, Macedón Filharmónia) és fesztiválok (Ohridi Nyár, Májusi Megnyitó Esték, Szkopje Nyár, Fiatal Nyitott Színház stb.) kerültek be a kutatás körébe. A projekten dolgozó csapat Veszna Maljanovszka, Eleni Novakovszka, Alekszandar Trajkovszki, Julijana Papazova és a cikk szerzője, Szonja Zdravkova-Dzseparoszka volt. A kutatócsoport nyilvános bemutatón számolt be eredményeiről a Szkopjei Képzőművészeti Egyetemen 2019. május végén. Kutatásukról folyamatban van egy publikáció készítése is. A leendő kiadvány a kutatás eredményeit elemző kutatásokkal kiegészítve tárja a nagyközönség elé.   Abstract The article presents a research project in Macedonia supported by the Embassy of Hungary in Skopje, entitled “Hungarian Artists on the Macedonian Cultural Scene". The aim of the project was to search for all the achievements of Hungarian artists in the field of Macedonian music and ballet. The most important organizations (Macedonian Opera and Ballet, Macedonian Philharmonic) and festivals (Ohrid Summer, May Opening Evenings, Skopje Summer, Young Open Theater, etc.) were included in the research. The team working on the project was Vesna Maljanovska, Eleni Novakovska, Aleksandar Trajkovski, Julijana Papazova and the author of the article, Sonja Zdravkova-Djeparoska. The research group reported on its results in a public presentation at the University of Fine Arts in Skopje at the end of May 2019. A publication on their research is also being prepared. The forthcoming publication will be presented to the general public with research analyzing the results of the project.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MAGYARORSZÁGON ÉLŐ MAKEDÓNOK KULTURÁLIS MÚLTJA
    (2019-03-15) NIKOLOVSZKI, RISZTO
    Absztrakt Az 1948-ban és 1949-ben Magyarországra érkező égei-makedóniai menekültekről szóló források hiányosak és sokfélék. Nikolovszki Riszto történész, mint egykori gyermek-menekült, betekintést enged a görög kisebbségen belüli macedón kisebbség kulturális múltjába 1948-tól kezdődően, bemutatva a kiadványokat és kulturális programokat. Abstract The data about the Aegean Macedonian refugees who arrived to Hungary in 1948 and 1949 are insufficient and diverse in the different sources. Historian Risto Nikolovski, as a former child-refugee, gives insight into the cultural past of the Macedonian minority, from 1948, describing the written papers, books and cultural programs of the Aegean Macedonian people in Hungary.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    BONE VELICSKOVSZKI: MACEDÓN EROTIKUS NÉPDALOK
    (2020-08-30) BÓLYA, ANNA MÁRIA
    Absztrakt A szerző Bone Velicskovszki: Macedón erotikus népdalok  című könyvének ismertetését adja. A könyv régi rítusok nyomait hordozó népszokások erotikus szövegeit és azok jellegzetességeit ismerteti. Abstract The author gives a review of Bone Velichkovski folklore researcher's book: Macedonian Erotic Folk Songs . The book presents the erotic textual content and the characteristics of the folk customs that bear traces of old rituals.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MACEDÓN ARCHAIKUS ÉNEKEK FORDÍTÁSAI
    (2020-08-31) BÓLYA, ANNA MÁRIA
    Absztrakt A macedón folklór kutatója macedón archaikus énekeket ültetett át macedón nyelvről magyar nyelvre. Abstract The researcher of the Macedonian folklore transferred texts of archaic folk songs from the Macedonian to the Hungarian language.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MEGVÁLTOZOTT SZKOPJE
    (2019-03-15) HUSZTY, ZOLTÁN; URBÁN, CSILLA
    Absztrakt A cikk az Experience Balkan csapat szkopjei kirándulását ismerteti. Tavaszi kirándulásuk alkalmával meglátogatták a Macedóniai Magyarok teleház-szervezetét, és felfedezték Szkopje nevezetességeit: a Csarsjia-t, a Kale erődöt, a Matka kanyont és különösen az újonnan épített szobrokat. Egy napot Tetovóban töltöttek, és egy pompás lakomával fejezték be útjukat. Abstract The article describes the Skopje excursion of the Experience Balkan team. During their spring excursion, they visited the Macedonian Hungarians’ Telehouse Organization and discovered the sights of Skopje: the Charsjia, the Kale Fortress, the Matka Canyon, and especially the newly constructed statues. They also spent a day in Tetovo and ended their trip with a great meal.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MACEDÓN RITUÁLIS TÁNCHAGYOMÁNY JELLEGZETESSÉGEI
    (2020-06-19) BÓLYA, ANNA MÁRIA
    Absztrakt A macedón terepen, kulturális, történelmi sajátosságokból adódóan, ma is találhatók rituális értelmű táncok. 2010 és 2018 között végzett terepmunkák során ezeket gyűjtöttük és elemeztük. A terepmunka mellett forrásainkat 20. századi leírások és terepmunka gyűjtések képezték. Öt helyszínen vizsgáltuk meg a legfőbb macedón évköri ünnepek szokásait: karácsonyi ünnepkör Stip vidékén, vízkereszt a Kicsevo melletti Kopacska terület Lavcsani falujában, Lázár-nap a Radovis melletti Inyevo faluban, húsvét Porecse területen és György-nap a mijak területen. A vizsgálat célja a rituális tánchagyomány néphithez való kapcsolódásainak feltérképezése, keresztény tartalmak kapcsolódásának felderítése volt. A cikk a monografikus kutatás eredményéről ad rövid tézisszerű összegzést.   Absztrakt On the Macedonian folklore territory, due to cultural and historical peculiarities, ritual dances still exist today. We collected and analyzed them during fieldworks between 2010 and 2018. In addition to fieldwork, our sources were 20th century descriptions and fieldwork collections. We examined the customs of the main Macedonian feasts at five locations: a Christmas celebration in Shtip region, Epiphany in the village of Lavchani in Kopachka area near Kichevo , Lazarus Day in the village of Injevo near Radovish , Easter in Poreche region and St. George's Day in the Miyak area. The aim of the study was to map the connections of the ritual dance tradition to the folk belief, to explore the relations to Christian contents. The article gives a short thesis-like summary of the results of the monographic research.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MACEDÓN FOLKLÓRTERÜLET NÉPRAJZI SAJÁTOSSÁGAI
    (2019-08-02) Bólya, Anna Mária
    Absztrakt 2011-ben indult az a monografikus kutatás, amely a macedón ünnepi szokáshagyomány rituális táncait vizsgálta. A kutatásban az évkör öt fő ünnepe öt olyan területen került vizsgálatra, amelyek gazdag szokáshagyományt őriztek meg. A karácsonyi és Lázár napi szokásokat kelet-macedóniai ( Stip körzete és Radovis körzete), a vízkereszt, a húsvét és a György nap ünnepi szokásait pedig nyugat-macedóniai ( Kicsevo körzete, Porecse és a mijak régió) gyűjtések alapján tárgyaljuk. Az írás a mai Észak-Macedón Köztársaság vagyis Vardar-Macedónia folklórjával foglalkozik. A cikk elsőként a macedón folklórterület jellegzeteségeit átfogóan tárgyalja, majd pedig külön-külön mutatja be az egyes vizsgált területek tájegységi jellegzetességeit. Abstract   In 2011, a monographic research studying the ritual dances of the Macedonian holiday customs was launched. In the research, the five main celebrations of the year were examined in five areas that have preserved traditional customs. The Christmas and Lazarus day customs are discussed in Eastern Macedonia (Shtip district and Radovish district), while the Epiphany, Easter and George Day customs are based on the collections in western Macedonia (Kichevo district, Poreche and Miyak region). The writing deals with the folklore of today's Republic of North Macedonia, or Vardar Macedonia. The article first discusses the characteristics of the Macedonian folklore area comprehensively, and then presents the regional characteristics of each examined area separately.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    ILINDEN-FELKELÉS ÉVFORDULÓJÁRA
    (2020-08-19) NIKOLOVSZKI , RISZTO
    Absztrakt A cikk szövege az Illés-napi felkelés (vagy Ilinden-felkelés) beloianniszi megünnepléséhez kapcsolódik. Beloiannisz faluban nem csupán görög, hanem macedón kisebbség is él. A cikk szerzője a falu macedón kultúrájának ápolója. Minden évben ünnepséget szervez az Illés-napi felkelésről való megemlékezésre. A cikkben a felkelés 114. évfordulója alkalmából írt beszéde olvasható.   Abstract The text of the article is related to the celebration of the St. Elijah’s Day Uprising (or Ilinden Uprising) in Beloiannis. In the village of Beloiannis there exists not only Greek but also Macedonian minority. The author of the article is a nurse of the Macedonian culture of the village. Every year he organizes a ceremony to commemorate the St. Elijah’s Day Uprising. The article contains his speech on the occasion of the 114th anniversary of the uprising.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    PROLEGOMENA A MACEDÓN-MAGYAR SZÓTÁR ELKÉSZÍTÉSÉHEZ
    (2020-07-14) ILJOVSZKI, RISZTO
    Absztrakt A szerző a macedón-magyar szótár előkészítő kutatásait végezte el az elmúlt tíz évben. A szótár kiadásához meginduló munkálatok kapcsán a macedón identitástudat és nyelv témájában oszt meg gondolatokat, melyek árnyalják a népről és nyelvéről kialakult sztereotípiákat. Abstract The author has been preparing the Macedonian-Hungarian dictionary for the last ten years. In connection with the work starting to publish the dictionary, he shares his thoughts on the topic of Macedonian identity and language, which modulates the stereotypes formed about the people and its language.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    SZTRUGAI KÖLTŐI ESTEK FESZTIVÁL TÖRTÉNETE
    (2020-07-03) MARCZINKA, CSABA
    Absztrakt A költő-író a nemzetközi hírű Sztrugai Költői Estek mai formájának kialakulását ismerteti, és felhívja a figyelmet a fesztivál magyar kapcsolódásaira is.   Abstract The poet-writer describes the development of the current form of the internationally famous Struga Poetry Evenings and also draws attention to the Hungarian relations of the festival.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    ADDITIONS TO THE ISSUES OF EUROPEAN FOLKLORE PROCESSING IN CONNECTION WITH THE STYLE OF SÁNDOR TIMÁR AND THE TANEC ENSEMBLE IN SKOPJE
    (2021-03-15) TIMÁR, MIHÁLY; BÓLYA, ANNA MÁRIA
    Absztrakt A cikk a néptánc színpadi feldolgozásának két európai példán való összehasonlító vizsgálatát adja. A Timár Sándor nevével fémjelzett, a szakirodalom által újfolklorista irányzatnak nevezett művészi koncepció legfontosabb vonásait hasonlítja össze a Tanec Macedón Nemzeti Tánc- és Énekegyüttes folklórfeldolgozási stílusának jellegzetességeivel. Mindkét művészeti stílusban felfedezi a klasszikus zenei formaalkotás jelenlétét és a tradicionális anyag különféle formájú művészi feldolgozásait. Timár Sándor és a Tanec Együttes legismertebb színpadi művei közül elemzésre kerülnek például Timártól a Szatmári táncok vagy a Magyarszováti táncok, a Tanectől a Gyurgyovden vagy a Lazarenki. A cikket két részben teszi közzé a folyóirat. A második rész a következő, 2021/2 számban olvasható. Abstract The article provides a comparative study of the folk dance stage processing in two European examples. The most important features of the artistic concept, which is marked by the name of Sándor Timár and is called the new folklorist trend in the literature, are compared with the characteristics of the folklore processing style of the Tanec National Ensemble of Dances and Songs of Macedonia. In both artistic styles, it discovers the presence form-shaping of the of classical music and artistic adaptations of traditional material in various forms. Among the most well-known works of Sándor Timár and the Tanec Ensemble, the article analyzes, for example, the Dances of Szatmár, the Dances of Magyarszovát from Timár, Ghyurghyovden as well as Lazarenki from Tanec. The article is published in two parts by the journal. The second part can be read in the next issue.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    MACEDONIAN BALLET REPERTOIRE ANALYSIS
    (2021-03-15) ZDRAVKOVA-DJEPAROSKA, SONJA
    A macedón balett 1949-ben alakult, 2019-ben az együttes fennállásának 70. évfordulóját ünnepelte. Ez adja az apropóját a repertoár elméleti áttekintésének és elemzésének. A macedón balettrepertoár értelmezésének kiindulópontja a feladat, hogy meghatározzuk a felismerhető kifejezésmódokat, azok legjelentősebb jegyeit. Az időkeret két végpontja: 1949, a professzionális balettcsoport megalapításának éve a Macedón Nemzeti Színházban, és a a 2019/2020-as évad. A teljes repertoárt elemezve három réteg különböztethető meg. A szerző kutatási érdeklődését az első rétegre irányul: a klasszikus balettprodukciókra, és olyan darabokra amelyek e stílushoz közel állnak. Macedonian ballet was founded in 1949, and in 2019 the ensemble celebrated its 70th anniversary. That was a reason for a theoretical review and analysis of the repertory. A starting point in the interpretation of the Macedonian ballet repertoire is the task to determine a recognizable expression with emphasized characteristics and features. The time frame comprises 1949, the year of founding of the professional ballet group within the Macedonian National Theatre, and its cease with the season 2019/20. Analyzing the whole repertoire, three layers can be distinguished. The research interest of the author will be put on the first this layer: classical ballet productions, and the performances that gravitate towards this stylistic format.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    STOJANOSKA, ANA: ČITAJḰI GO KONTEKSTOT – APLIKATIVNOSTA NA NEOISTORICIZMOT VRZ DRAMITE NA GORAN STEFANOVSKI
    (2020-08-08) STOJANOSKA, ANA
    Absztrakt A kontextust olvasva – a neohistorizmus alkalmazhatósága Goran Sztefanovszki darabjaira Goran Sztefanovszki darabjaira azért alkalmazható a neohistorikus módszer, mert közvetlenül kapcsolódik mind a társadalmi, mind a geopolitikai kontextushoz. Minden műve vizsgálható a neohistorikus módszerrel, s ez arra ad példát, hogy hogyan lehet a kortárs elméletek alkalmazásával drámai művet elemezni. Goran Sztefanovszki darabjai, éppen a szerző immanens késztetése miatt, szorosan kapcsolódnak a kulturális mátrixhoz: a szinkronikus modell (Stephen Greenblatt) logikai eszközként jelenik meg értelmezésük, periodizálásuk, sőt kivetítésük folyamatában. A dolgozat célja, hogy a módszer alkalmazhatóságát Goran Sztefanovszki drámáin mutassa be, az életműből vett lehető legtöbb példa alapján.     Abstract Reading the context – the applicability of neohistoricism to Goran Stefanovski`s plays Goran Stefanovski's plays are subject to the neo-historical method because it is directly related to both the social and geo-political context. All the plays of his opus can be treated according to the neo-historical method and at the same time they are an example of how a dramatic opus can be analyzed according to the contemporary and current theory. Goran Stefanovski's plays, precisely because of the author's immanent urge, are closely related to the context, the cultural matrix and the synchronic model (offered by Stephen Greenblatt, the founder of the method) is imposed as a logical tool in the process of their interpretation, periodization and even projection. This paper is designed to show the applicability of the method in Goran Stefanovski's drama, through examples from most of his plays.