A tanítási – tanulási folyamat folytonosságának megőrzése az általános iskola és a gimnázium közötti átmenetben

Dátum
2006-06-27T14:26:19Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Talán sokak által ismerős a dolgozat mottójául választott közmondás. Valóban, egy jó egérfogó megépítése fő feladatunk, ha van egerünk. De a mi célunk valójában nem az egérfogó megalkotása, hanem azt a tervet kellene kigondolnunk, hogyan ne legyen egerünk. A matematikatanítás nyelvén ez azt jelenti, miként lehetne olyan konstruktív oktatási folyamatot megtervezni és megvalósítani, hogy a munka befejeztével elégedetten kijelenthessük: ezt megtanítottuk. Mint az élet oly sok területén, itt is stratégiákban gondolkodunk. A jobb egérfogó megszerkesztése tehát a megfelelő és az eddiginél hatékonyabb tanítási stratégia megalkotását jelenti. Az egerek a nehézségeket okozó szaktárgyi kérdéseket szimbolizálják. Dolgozatomban a stratégiák általános jellemzése után néhány, az oktatás világában létező értelmezést mutatok be. Majd egy mérés eredményeit feldolgozva bemutatom, milyen stratégiai vonulatokban gondolkodhatunk a matematikaoktatás területén. Egy kidolgozott stratégia alapján óratervezeteket készítek, melyeket a mindennapi tanítás folyamán ki is próbálok. A dolgozat harmadik fő része ezek alapján megtartott matematikaórák kiragadott részleteit tartalmazza. Célom olyan tanítási rendszerek felvázolása és kidolgozása, melyek segítik a hatékony oktató-nevelő munkát, ugyanakkor alkalmazásukkal lehetőség nyílik a gyermeki alkotóképesség kibontakoztatására és a képességek szerinti megfelelő fejlesztésre. Mindezt teszem azért, hogy a matematika tantárgy tanulók által lakott házából kikerüljenek a nehézségeket okozó egerek, és csillogó szemű kisdiákok mosolya világítsa be azt.

Leírás
Kulcsszavak
Stratégiák, Miértekre adott válaszok, Hogyan és kinek tanítsunk, Az átmenet problémája
Forrás