A szervezeti kultúra és a vezetési tulajdonságok szerepe a regionális versenyképességben, az észak-alföldi regió önkormányzatainál

Absztrakt

ÖSSZEGZÉS

Értekezésem célja a szervezeti kultúra, a vezetés és az Észak-alföldi Régió versenyképessége közti kapcsolat azonosítása volt. A témával kapcsolatos szakirodalmat a szervezeti kultúra, a vezetés és az önkormányzatok kialakulása és fejlődése szempontjából elemeztem és dolgoztam fel. A kutatás az Észak-alföldi Régióban zajlott 24 önkormányzat 193 középvezetőjének részvételével. A középvezetők bevonását a vizsgálatokba az indokolta, hogy számos korábbi kutatás esetében is, a középvezetőket vizsgálták, valamint pozíciójukból fakadóan ők látják át a legjobban a szervezet egészét. A GLOBE kérdőív segítségével arra kerestem a választ, hogy az önkormányzatok szervezeti kultúrája és vezetése hogyan és milyen mértékben tud hozzájárulni a Régió működéséhez, illetve versenyképességének megtartásához és fokozásához. Számos versenyképességi keretmodell közül saját kutatási modellem kidolgozásához a Lengyel-féle piramis modellt vettem alapul, segítségével sikerült azonosítani az önkormányzatoknál azokat a sikerességi faktorokat, melyek hozzájárulnak az alaptényezők javításához. Az azonosított faktorok mentén vizsgáltam meg az önkormányzatok szervezeti kultúráját és vezetését. Megállapítottam, hogy az a vezető képes szervezetét eredményesen irányítani, aki a jövőre való tervezést, az előrelátást hangsúlyozza, emellett nagy hangsúlyt fektet a teljesítményre is. Intézkedései révén irányt mutat, és szabályai és utasításai révén a szervezet dolgozói nem tartanak a bizonytalanságtól. A szervezeti kultúra megítélése is hasonló képet mutat, mivel a szervezetek középvezetői a teljesítményorientáció, a bizonytalanságkerülés, az individualizmus/kollektivizmus dimenzióit tekintik elfogadottnak mind a jelenben mind a jövőre nézve. A szervezeti kultúra és a vezetés esetében is megállapítható, hogy a versenyképességgel való kapcsolatuk intézményi és régiós szinten egyaránt azonosítható. Az önkormányzatok szervezeti kultúrájának dimenziói közül a teljesítményorientáció és jövőorientáció dimenziói azok a dimenziók, amelyek az önkormányzatok, mint döntési központok, mint azonosított sikerességi faktor hozzájárulnak a versenyképességhez. Az önkormányzatok esetében azonosított a társadalmi kohézió sikerességi faktora a humánorientáció, az individualizmus/kollektivizmus és a lojalitás dimenzióin keresztül járulnak hozzá a versenyképességhez. Az önkormányzatok középvezetői nagymértékben segítőnek a transzformális vezetés tulajdonságait tartották a vezetői tulajdonságok közül, mert segítségével biztosítható a versenyképesség az önkormányzatok számára. SUMMARY

The objective of my thesis was to identify relationships among organisational culture, management and the competitiveness of the Northern Great Plain. I analysed and processed related literature from the aspect of organisational culture, management and development of local governments. The research was carried out in the Northern Great Plain Region with the participation of 24 local governments and 193 middle managers. Involving middle managers in the research was justified by the fact that middle managers had previously been assessed in a number of previous research as well as because they have the most comprehensive overview of the organisation due to their position. My objective was to identify – with the application of the GLOBE survey - how and to what extent could the work of local governments contributes to the operation and maintenance as well as enhancement of the competitiveness of the Region. My own research model was based on the Lengyel-type pyramid model which enabled me to identify those success factors at local governments that contribute to the improvement of basic factors. I examined the organisational culture and management of local governments along the identified factors. I found that the manager who emphasises planning for the future and forecasting as well as performance can lead an organisation effectively. These managers guide through actions and their regulations and orders ensure that the employees of the organisation are not concerned about uncertainty. Organisational culture is also regarded similarly as the middle managers of organisations consider performance orientation, avoidance of uncertainty and dimensions of individualism/collectivism accepted both in the present and regarding the future.
Relation to competitiveness both at institutional and regional levels is identifiable regarding both organisational culture and management. Performance orientation and future orientation are those dimensions in the organisational culture of local governments as decision making centres, which contribute to competitiveness as identified success factors. Human orientation is the success factor of social cohesion as identified in the case of local governments, contributing to competiveness through dimensions of individualism/collectivism and loyalty. The middle managers of local governments considered characteristics of transformal management from the management characteristics as helpful to a great extent as it enables ensuring competiveness at local governments.

Leírás
Kulcsszavak
önkormányzat, local government, Észak-alföldi régió, Northern Great Plains Region, versenyképesség, competitiveness, GLOBE, középvezetők, middle managers, szervezeti kultúra, organizational culture, vezetés, leadership, sikerességi faktorok, success factors, alaptényezők, the basic factors
Forrás