A Starbucks Coffee Company marketingstratégiája

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A vállalat marketing stratégiáját és arculatát vizsgálva a dolgozatomban arra a kérdésre keresem a választ, hogy egy multinacionális vállalat, mint a Starbucks, hogyan őrzi meg és közvetíti eredeti értékeit több évtizedes sikeres működés és globális szintű terjeszkedés után. Mi az a plusz a marketingstratégiájában, amivel tartani képes piacvezető szerepét? Vajon közvetíthetőek-e az olyan értékek, mint a „kávé iránti szenvedély” és a „kávékultúra” ilyen mértékű vállalati növekedés mellett? Egyáltalán még mindig ez a cél, vagy hamarosan a Starbucksot is a globalizálódott gyorsétterem láncok sorában tudhatjuk.Átgondolva a koncepciót, a stratégiát és a Starbucks arculatát befolyásoló tényezõit érthetjük meg, miért nem lehet egy lapon említeni termékeit, árait más kávézókéval. A Starbucks nem csupán terméket, hanem szolgáltatást és márkát értékesít, felvállalva a kockázatot, hogy a vevõk az olcsóbb terméket választják. A márka stabilitásának és a minõségnek köszönhetõen ez legtöbb esetben azonban nem így történik. Marketingstratégiája tehát egyedi, árait tekintve kissé merész és kockázatos, ennek ellenére rendkívül sikeres. Dolgozatomban szerettem volna rávilágítani ennek a sikernek a konkrét okaira. Célom az volt, hogy a marketingstratégia elemzésén keresztül rámutassak ezekre a tényezõkre. Ennek érdekében ki kellett térnem a Starbucks egyes üzleti folyamatainak szemléltetésére a márka, imázs, arculat fejlesztését szolgáló elemekre, a PR munkafolyamatokra. Mindemellett említést tettem róla, hogy mennyire fontos része a társadalmi felelõsségvállalás a Starbucks szervezeti kultúrájának. Állításaimat saját tapasztalataimmal és példáimmal támasztottam alá, illetve a dolgozat végén egy interjú készítettem egy Starbucks dolgozóval annak érdekében, hogy gyakorlati tényekkel is alá tudjam támasztani az elméleti összefüggéseket és saját elképzeléseimet. Hipotézisem szerint a Starbucks mára vesztett küldetésének erejébõl, nem tudja annyira tökéletesen közvetíteni azt a globalizáció és a hatalmas terjeszkedés és forgalom miatt. Ahogy az interjúból is kiderül, néha inkább hasonlít egy gyorsétteremre, mint egy nyugodt kávézóra. Ezeket a tényeket a dolgozatban alátámasztottam. Azonban az is kiderült, hogy ennek ellenére a Starbucks igyekszik megõrizni értékeit. A modern társadalmi elvárásokra adott válaszként pedig hajlandó nagy változásokat végrehajtani arculatán, ezáltal alkalmazkodva az új környezethez. Véleményem szerint az alapértékeit nem vesztette el a vállalat, csupán ezeket a változtatásokat látjuk vevõként furcsának, ha egy forgalmas szombat délután lépünk be az üzletbe. Ez azonban természetes és a további fejlõdéshez szükséges eleme a vállalkozásnak.

Leírás
Kulcsszavak
Starbucks, Marketingstratégia
Forrás