A kreatív klíma kutatása és a szervezetfejlesztés lehetőségei a debreceni Szent József Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégiumban

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A dolgozat a kreativitás-koncepciók vizsgálatával a szakirodalomban újabban meghonosodott kreativitás értelmezés mellett tör lándzsát, miszerint a kreativitás nem megmagyarázhatatlan ihlet, vagy különleges képesség. A kreativitásnak természetesen van egyéni vetülete (intelligencia, mentális képességek), de ugyanolyan, ha nem nagyobb súllyal esik latba a kreatív környezet. A kreativitás fogalmait a Koestler-féle biszociativitás-elv és a Csíkszentmihályi Mihály nevéhez köthető flow-fogalom felől megközelítve a szervezeti kreativitás alkotóelemeit a három nagy rendszerelmélet: a konceptuális, a befektetési és a flow-elmélet alapján (Kuo rendszere) vázoltam fel. A szervezeti kreativitás elvei alapján bemutattam az iskolai kreativitás lehetséges elemeit, illetve a kreatív intézményi klíma mérésének nemzetközi és hazai előzményeit. Péter-Szarka Szilvia és munkacsoportja által kifejlesztett iskolai kreatív klímateszt segítségével méréseket végeztem egy fiatal debreceni gimnáziumban (Szent József Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium). A mérésben – az iskolai oktatási folyamat két elemét a tanítás és a tanulás oldalát egyaránt figyelembe véve – az adott intézmény kreativitás faktorait vizsgáltam. A vizsgálat eredményei alapján felmértem az intézmény kreativitás szempontjából értékelhető erősségeit, illetve gyengeségeit, s javaslatokat fogalmaztam meg – egy általános kreativitás-fejlesztési ajánlással együtt – a kreatív intézményi klíma szervezeti fejlesztésének érdekében.

Leírás
Kulcsszavak
kreativitás, intézményi kreativitás, kreatív szervezeti kultúra, kreatív szervezeti klíma, kreatív klíma-teszt, szervezeti kreativitás-fejlesztés
Forrás