„Együtt járunk óvodába” A roma gyermekek integrációját segítő nevelési törekvések a Hajdúböszörményi Kincskereső Óvodában
Absztrakt
Dolgozatom célja, hogy bemutassam, hogyan valósulnak meg a Hajdúböszörményi Kincskereső Óvodában a halmozottan hátrányos helyzetű roma gyermekek befogadását, integrációját segítő nevelési elvek, módszerek, törekvések. Az óvodánkba járó gyermekek közel 60%-a halmozottan hátrányos helyzetű, akik közül 50% a szülők nyilatkozata alapján roma származású. A sikeres integrációjuk megvalósulásához elengedhetetlen közelebbről megismerni őket és családjaikat. Ismertetem az IPR-alapú „Kincskereső Csodalámpa” befogadó programot, a multikulturális tartalmak kapcsolódását az óvodai tevékenységekhez, műveltségtartalmakhoz, melyek kiemelt jelentőséggel bírnak a halmozottan hátrányos helyzetű roma gyermekek fejlődésének elősegítésében. Célom a szülők véleményére alapozva (roma – nem roma) egy átfogó kép alkotása az intézményben folyó nevelőmunkáról, az óvodában megvalósuló integrációról, együttnevelésről. A kutatáshoz a szülők körében fókuszcsoportos-beszélgetés vizsgálati módszert alkalmaztam.