Egészségmagatartás és mentális egészség kapcsolata iskoláskorúak körében

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

„Az egészség a teljes fizikai, mentális és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség vagy rokkantság hiánya”- mondja ki a definíció, mely az Egészségügyi Világszervezet (EVSZ) Alkotmányában is szerepel, ami nem változott 1946 óta. Tehát az egészséget, mint emberi értéket, nem lehet csupán a betegség hiányaként értelmezni, hiszen számos tényező befolyásolja. Marc Lalonde 1974-ben megjelent publikációjában fogalmazza meg elsőként, amely a kanadai lakosság körében végzett tanulmány eredménye, hogy az egészséget befolyásoló tényezőket egymástól elkülöníthető csoportokra oszthatjuk: életmód, környezet, biológiai tényezők, egészségügyi ellátás. Ezek mind szorosan kapcsolódnak egymáshoz, azonban fontos kiemelnünk az életmódot, mint az egyén szintjén legfontosabb, leginkább pozitívan befolyásolható tényezőt az egészség szempontjából. Éppen ezért kiemelten értékes befektetés az iskoláskorúak körében elindulni. Ennek alapja a jelenlegi állapotuk felmérése, vagyis a fiatalok egészségmagatartásának és mentális állapotának tényleges ismerete. Hiszen az iskoláskor egy olyan fontos életszakasz, amikor a tanulók megalapozzák egészségmagatartásbeli szokásaikat, melyek akár későbbi életük során is végigkísérhetik őket. Az egészségmagatartás része a mentális állapot jólléte is. Az EVSZ Zöld könyve szerint a mentális egészség a jóllét olyan állapota, amelyben az egyén kibontakoztatja saját képességeit, meg tud küzdeni a mindennapi stressz-forrásokkal, kihívásokkal, képes a produktív és gyümölcsöző munkavégzésre és képes arra, hogy a saját és mások életéhez hasznosan hozzájáruljon. Az egészségmagatartásra és mentális állapotra vonatkozó tényezőket nem érdemes külön-külön vizsgálni és az azokra irányuló intervenciókkal javítani a meglévő állapotokon. Érdemes ezek egymásra irányuló hatásait is szem előtt tartani, hiszen számos kutatás vizsgálja az iskoláskorúak egyes egészségmagatartásbeli szokásait, melyek kapcsolatban állhatnak mentális egészségük állapotával. Dolgozatom célja, hogy bemutassam az iskoláskorú diákok egészségmagatartásának és mentális egészségének kapcsolatát. A mai, folyamatosan fejlődő világban, ahol az alapvető társadalmi és emberi értékek, normák kezdenek megváltozni és negatív irányba tolódni fontosnak tartom, hogy megálljunk és észrevegyük a társadalom számára egyik legégetőbb problémát, az éppen felnövő következő nemzedék egészségét és mentális állapotát.

Leírás
Kulcsszavak
egészségmagatartás, mentális egészség, serdülőkorúak
Forrás