Vállalati kompetencia modell kidolgozása egy autóipari gyártó cég számára

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A szervezet sikerességének lényeges eleme a dolgozók teljesítményének valószínűsíthetősége, melyek összegéből pedig magának a szervezetnek a teljesítménye adódik. A pszichológia tudományának egyik célja, hogy elméleteket és módszereket fejlesszen ki az egyének teljesítményének mérésére, előrejelzésére és alakítására (Kurz és Bartram, 2002). A kompetencia modellek azért hasznosak, mert nagyobb rugalmasságot adnak a szervezetnek: nem csupán a munkakörök jellemzőire alapoznak, hanem a szervezet mint egész jellemzőire is. Továbbá a dolgozók kompetenciáinak feltérképezése lehetőséget ad a szervezetnek arra, hogy az adott munkakörben nem hasznosított kompetenciákat egyéb feladatkörökkel kiaknázhassa. Fontos előny, hogy a teljes HR stratégia, minden HR funkció ráépíthető erre, így például a toborzás-kiválasztás, munkahelyi képzés- és fejlesztés, karriermenedzsment, teljesítményértékelés és kompenzáció, hogy csak a legfontosabbakat említsem (Nemeskéri és Pataki, 2007). Mindezek mellett a kompetencia modellek az alapjai lehetnek integrált tehetségmenedzsment rendszereknek (TMS – Talent Management System) is, melyek kapcsolatban állnak a szervezet értékének növekedésével (Orr, Sneltjes és Dai, 2010). Ezen folyamatok előkészítéseképpen a magyar autóipar egy meghatározó szereplője számára alkotott vállalati kompetencia modell létrehozásának lépéseit mutatja be a jelen dolgozat.

Leírás
Kulcsszavak
kompetencia, kompetencia modell, szervezeti kultúra
Forrás