Sacra poesis

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Sacra poesis A késő humanista (1514–1619) neolatin bibliai költészet hazai és nemzetközi kontextusban Absztrakt

Jelen értekezésben a 16–17. századi magyarországi latin nyelvű bibliai költészet vizsgálatát tűztem ki célul. Az első fejezetben (I.) Tolnai Balog János eddig nem elemzett dicsőítő költeményének részletes feldolgozásával igyekeztem árnyalni, helyenként bővíteni a hazai nobilitas litterariáról és a humanista körökről már meglévő ismereteinket. Az elméleti rész (II.) első két alfejezete a humanitas és a docta pietas műveltségi eszmék, ugyanakkor az alkalmi és a bibliai költészet közötti átfedések bemutatását célozta meg. Továbbá ebben a fejezetben történt meg a sacra poesis műfajcsoport definiálása és az elméleti koncepció megfogalmazása is. A dolgozat primér szövegeinek paratextusaiból merített idézetek a szent költészet ókeresztény korban gyökerező hármas feladatkörét (az iskola, az egyház és a lélek szolgálata) szemléltették. A sacra poesis funkciói közül egyértelműen kiemelkedik a Szentírás-magyarázat, amely a reformáció humanizmusának retorikafelfogásával (a retorika vallási interpretáló-funkciójával) korrelál. Az elemző fejezetekben (III-VI.) szereplő magyarországi szövegekről, a szent költészet gyakorlati példáiról összefoglaló jelleggel a következő megállapítások fogalmazhatók meg. A sacra poesis magyarországi szerzőinek témaválasztását nagyban befolyásolta az aktuális történelmi helyzet, a haza romlása, az egyház balsorsa. A hazai bibliai parafrázisok és vallásos költemények többsége aktualizál, a bibliai könyvek, szövegek témái (pl. panaszzsoltárok, Bölcsesség könyve, Énekek éneke, Máté és János evangéliumának locusai) aktuális értelmet és funkciót (pl. a töröktől sanyargatott magyarság panasza, vezeklése, könyörgése, a hit és a vallás megerősítése, védelme, remény- és vigasznyújtás a nehéz időkben) kapnak. A sacra poesis azon munkáiban, amelyekben a didaktikus célzat dominál (az aktualizálással szemben vagy az aktualizálás helyett), előtérbe kerül a külcsín: a klasszikus megformáltság, a formai-műfaji sokszínűség, a szókincs antikizálása, esetenként a szöveg intertextusokkal való díszítése (pl. Bocatius zsoltárátköltései, Sirák fia könyve, a Meditationes Piae című kötet, Mokoschinus Ószövetség-parafrázisa). A kapcsolódó németországi párhuzamokhoz viszonyítva azonban még a legösszetettebben megalkotott hazai alkotások is csupán ígéretes szárnypróbálgatásoknak tekinthetők (pl. Mokoschinus-Frischlin, Piltz-Fabricius). A sacra poesis Németországban (Wittenberg) kinyomtatott magyarországi munkái rendelkeznek a legtöbb paratextussal, amely kísérőszövegek erőteljesen reflektálnak az alkotói módszertanra és a szent költészet elméleti alapvetéseire, a szerzői intenciókra, mi több, sokszor értelmezik is azokat (pl. Sirák fia könyve, Mokoschinus Ószövetség-parafrázisa). A Magyarországon nyomtatott hazai munkák esetében ez szinte teljesen hiányzik, a kis számú paratextusok a hagyományos dicsérő-magasztaló funkciót látják el a kontextualizálás helyett (pl. Énekek éneke). A sacra poesis hazai alkotásainak majd mindegyike számos még kiaknázatlan kutatási lehetőséget rejt magában. A szövegeket óriási jelentésgazdagság jellemzi, különösen igaz ez például a Meditationes Piae-kötet metrikai rendszerére, Mokoschinus közel hatszáz oldalas átköltésének fennmaradó könyveire, továbbá a függelékben közölt Laskai-parafrázis különlegesen összetett megalkotottságára is.


Sacra Poesis The late humanist (1514-1619) Neo-Latin biblical poetry in domestic and international context Abstract In this dissertation my aim is to examine the hungarian Latin-Biblical poetry of the 16th and 17th century. In the first chapter (I.) I tried to shade and expand our existing knowledge about the domestic nobilitas litteraria and the humanist circles with detailed processing of János Tolnai Balog's glorified poetry, which has not been analyzed yet. In the first two subchapters of the theoretical part (II.) my intention is to show the overlap between the ideas of humanitas and docta pietas, at the same time between casual and biblical poetry. Furthermore, this chapter defines the genre group of sacra poesis and the theoretical concept. Quotations derived from the paratexts of the primary texts of the dissertation illustrated the triple function of the sacred poetry (the ministry of the school, the church and the soul) rooted in the Early Christian era. The Scriptual explanation is outstanding function of sacra poesis, which correlates with the rhetoric of reformation humanism (the religious interpretive function of rhetoric). The following conclusions can be drawn from the practical examples of sacred poetry, about the hungarian texts found in the analytical chapters (III-VI.). The choice of topic for Hungarian authors of sacra poesis was greatly influenced by the current historical situation, the degradation of the home, the misfortune of the church. Most of the domestic Bible paraphrases and religious poems are updated, the topics of the Bible books, texts (eg. grieving Psalms, Book of Wisdom, Song of Songs, Matthew and John Gospels) have current meaning and function (eg. the complaint, the atonement, the prayer of the Hungarians, who were afflicted by the Turks, strengthening, protecting faith and religion, providing hope and comfort in difficult times). In the works of sacra poesis, in which the didactic aim dominates (as opposed to updating or instead of updating), the outer color comes to the forefront: classical form, diversity of form-genre, antique vocabulary, sometimes text decoration with context (e.g. Psalmparaphrases of Bocatius, The Book of the Son of Siras, the volume of Meditationes Piae, Paraphrase of the Old Testament of Mokoschinus). However, even the most elaborate domestic creations can only be considered as promising wings compared to the related parallels in Germany (e.g. Mokoschinus-Frischlin, Piltz-Fabricius). The Hungarian works of sacra poesis printed in Germany (Wittenberg) have the most paratext, which accompanying texts strongly reflect the creator's methodology and to the theoretical foundations of sacred poetry, the author’s intention, moreover, they are often interpreted (eg. The Book of the Son of Siras, Paraphrase of the Old Testament of Mokoschinus). In the case of domestic works printed in Hungary this is almost missing, a small number of paratexes perform the function of traditional praise-exaltation rather than the contextualization (eg. Song of Songs). Almost all domestic works of sacra poesis have many untapped research potentials. The texts have diverse meanings. This is especially true for the meta-system of the volume of Meditationes Piae, the remaining book of Mokoschinus's that has nearly six hundred pages, and especially for complex composition of Laskai-paraphrase found in the appendix.

Leírás
Kulcsszavak
sacra poesis, szent költészet, Biblia, parafrázis, imitáció, neolatin irodalom, késő humanizmus, sacra poesis, sacred poetry, Bible, paraphrase, imitation, Neo-Latin literature, late humanism
Forrás