A fogyasztó fogalma az uniós jogban, különös tekintettel az Európai Unió Bíróságának gyakorlatára

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Dolgozatom célja, hogy az Európai Unió fogyasztóvédelmi célú szabályai kapcsán vizsgáljam a védelmezni kívánt jogalany, a fogyasztó definícióját, bemutatva, hogy a jogalkotás által adott fogalommeghatározás kereteit hogyan alakította az Európai Unió Bíróságának joggyakorlata, továbbá be kívánom mutatni az uniós fogyasztó fogalomnak a magyar jogalkotásra, illetőleg a magyar bíróságok ítélkezésére gyakorolt hatását. Az uniós jogban nem alakult ki a fogyasztó egységes fogalma, a másodlagos jogforrások által adott meghatározások kizárólag a szabályozott jogterület viszonylatában alkalmazandóak. Ezen jogi alapok mentén – egységes jogszabályi fogalom hiányában – csupán a jellemző közös fogalmi ismérvek feltárására volt lehetőségem, az Európai Unió Bíróságának a fogyasztói minőség kérdéskörére vonatkozó esetjogán keresztül bemutatva, hogy a jogszabályi keretek hézagjait miként töltötte ki a Bíróság jogértelmezése. Az Európai Unió Bíróságának ítéletei kapcsán kiemelendő, hogy a Bíróság a fogyasztó fogalmát nem önmagában, az adott jogviszonytól elválasztva értelmezi, hanem a vizsgált jogviszonnyal összefüggésben, a szerződés jellegének és céljának, valamint – a fogyasztóvédelem céljainak fényében – a szerződéskötő felek közötti erőviszonyok figyelembevételével. A fogyasztó fogalma objektív és funkcionális, melyet a felek közötti jogviszony részletekbe menő elemzése útján, mindig az adott szerződés tekintetében, eseti alapon kell értékelni. Erre tekintettel nem adható egy általános érvényű definíció, pusztán támpontot kaphatunk a konkrét másodlagos jogforrás rendelkezéseinek értelmezéséhez. Az uniós fogyasztóvédelmi jogalkotásra az utóbbi időben az a tendencia jellemző, hogy az irányelvek jogalapjául az EUMSZ 169. cikke helyett a belső piacra vonatkozó szabályok elfogadásánál irányadó 114. cikk szolgál, mely tekintetében már a maximum jogharmonizáció érvényesül, azaz a tagállami implementáció során már nincs lehetőség az eltérésre. Ez a tendencia az uniós és tagállami fogyasztó fogalom egységesítése felé mutat, melyre a határokon átívelő online piac térnyerése okán is szükség van, mivel az átláthatóság követelményének is eleget tevő egységes fogyasztó definíció a tudatos fogyasztói magatartás kiindulópontja.

Leírás
Kulcsszavak
fogyasztóvédelem, fogyasztó
Forrás