Online vitarendezés a fogyasztóvédelemben

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Jelen tanulmány kiindulópontja, alapja a digitális forradalom adta változások, különös tekintettel az internetnek a társadalomra gyakorolt vásárlási, fogyasztási szokásaira történő hatása, melynek egyik indikátora a webáruházak elterjedése globalizált világunkban. A digitális világ nyújtotta lehetőségek alapjaiban változtatták meg a nyugati társadalom fogyasztói szokásait és a szolgáltatások igénybevételének megszokott formáit.

A XXI. század „online világa” nyújtotta lehetőségek új térbe helyezték az emberi interakciókat megannyi területen, így a kereskedelemben is. A hagyományos, manapság sokszor „offline világ”-ként jellemzett társadalmi kapcsolatok során szükség volt – nagyrészt – a személyes találkozáshoz.

Mivel az online kereskedelem szó szerint nem ismer határokat, fontos, hogy a terület uniós szinten is szabályozva van. Ez segít összehangolni az európai online kereskedelem szabályait. Ennek egyik fontos eleme a fogyasztói jogviták rendezése.

Így felvetődik a kérdés, ha már az interneten keresztül „bonyolítani” tudjuk az életünket, akkor annak „lebonyolítása” is történhet-e az interneten keresztül?

Vagyis, ha tudunk vásárolni online, és e vásárlásból adódóan problémánk támad, azt már online is tudjuk-e rendezni, ha igen, az vajon történhet-e ugyanolyan egyszerűen, mint maga a vásárlás volt, pár kattintással?

Ebből kiindulva kutatom, hogy egy teljesen online alapokra helyezett vitarendezési eljárás miben más a hagyományos vitarendezési eljáráshoz képest, annak léte szükséges-e, mi az indoka a létrejöttének, vizsgálva a jogszabály szövegét.

A fogyasztói jogviták online rendezéséről szóló 524/2013/EU rendelettel életre hívott online alternatív vitarendezési platform ismertetésén keresztül bemutatom fogyasztói jogviták bíróságon kívüli rendezésére alkalmazandó elektronikus vitarendezési utat, vizsgálva annak gyakorlati használhatóságát.

Felmerül így a kérdés, hogy a személyes kapcsolat hiánya okozhat-e nehézséget, akadályozhatja -e az online vitarendezés sikerességét. Fontos-e a személyesség ebben a tekintetben?

Összegzésképpen levonom a következtetést, hogy az online világ kihívásaira valódi válasz és megoldás kínálható az online térben, melynek szabályozása időszerű és a platform létrehozása igenis szükségszerű megoldási alternatíva az offline világ által nyújtott vitarendezési lehetőségekhez képest.

Leírás
Kulcsszavak
online, fogyasztóvédelem, alternatív vitarendezés
Forrás