Rotary-Wing Unmanned Aerial Vehicles

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
Absztrakt
Leírás
The weight of these flying devices ranges from some dekagrams to ten tons. They can be used even in cases when the mission is too dangerous to risk the life of human beings, so the main field of their application is the military aviation (reconnaissance, observati on, and even armed att ack). The practical solutions of their airframe structure are more colourful than that of the traditional manned aircraft airframe structures. It is understandable considering that even extraordinary soluti ons can be tried with relati vely small financial risk. The airframes of Unmanned Aerial Vehicles are smaller and their designers are not so keen for conventional solutions. By their airframe structure, three diff erent categories can be separated: fi xed wing, rotary wing and hybrid. By the takeoff and landing solutions, also there are three categories: Horizontal Take Off and Landing – HTOL), Vertical Take Off and Landing – VTOL) and their combination. The objective of this paper is to introduce the performance of VTOL types and to present their possible applicability as well as their limitations.
Pilóta nélküli repülőgépeket, helikoptereket évtizedek óta fejlesztenek a gyártók, ilyen eszközök tömege néhány dkg-tól tí z tonnáig terjedhet. Ezeket olyan feladatokhoz is használhatják, amelyek túl veszélyesek ahhoz, hogy emberek életét kockáztassak, éppen ezért elsősorban a katonai repülésben jutott ak szerephez (felderítésnél, megfigyelésnél, vagy akár fegyveres támadásoknál). A pilóta nélküli légijárművek sárkányszerkezeti megoldásai „színesebbek” mint a pilóták által vezetett gépeké, ami azzal magyarázható, hogy a nem szokványos megoldások is jóval kisebb anyagi kockázatt al próbálhatók ki. Az UAV-k(Unmanned Air Vehicle) sárkányszerkezete is kisebb és a tervezők sem annyira elfogultak az egyes megoldásokat illetően. A sárkányszerkezet kialakítását tekintve alapvetően három különböző megoldás ismerhető fel: merevszárnyas; forgószárnyas; hibrid hajtású kialakítás. A fel és leszállás módja szerint három csoportba sorolhatók: vízszintesen felszálló (Horizontal Take Off and Landing – HTOL), függőlegesen felszálló (Verti cal Take Off and Landig – VTOL), és ezek kombinációja. Az írásmű célja a VTOL tí pusok paramétereinek ismertetése, az alkalmazási lehetőségek és korlátozások bemutatása. 
Kulcsszavak
UAV, rotary-wing, VTOL, quad-rotor, UAV, forgószárnyas, VTOL, quad rotoros
Forrás
Gyűjtemények