Egy homogén és heterogén óvodai csoport összehasonlítása a Benedek Elek Óvoda és Mini Bölcsőde ebesi intézményében

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Kutatási témámat óvodapedagógusi munkám tapasztalataira támaszkodva választottam, melyben azon fő kérdésre keresem a választ, miszerint heterogén vagy homogén csoportban fejlődnek-e optimálisabban az oda járó gyermekek. Munkám kiindulópontja az, hogy bemutatom az óvodai rendszer kialakulásának történetét. Ezt követően a teljesség igénye nélkül ismertetem az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának és a Helyi Óvodai Program kialakulásának főbb pontjait, majd bemutatom munkaadóm, az ebesi Benedek Elek Óvoda és Mini Bölcsőde történetét. Említést teszek a Komplex Prevenciós Óvodai Programról, mely az ebesi óvoda működésének alapját képezi és alapozó rendszere annak helyi programjának. Dolgozatom során ismertetem a homogén és heterogén csoportokat és összehasonlítást végzek a gyermekek érzelmi (beszokatás, önállósodás, társas- és testvéri kapcsolatok), értelmi (nyelvi fejlettség, rajzolási képesség, valamint a kezdeményezésekbe ágyazott differenciálás lehetőségei irodalmi-, környezet-, matematikai-, ének-, torna- és vizuális tevékenységek során) és fizikai (gondozás, önellátás, önkiszolgálás) fejlettségei alapján. Továbbá betekintést engedek a gyermek legfontosabb tevékenységébe, a játékba és annak különböző fajtájiba. Végezetül prezentálom az ebesi óvoda mérési rendszerét, mely alapján képet kapunk az óvodánkba érkező gyermekek fejlettségi szintjeiről és hogy ezek miképp alakulnak a már ismertetett homogén és heterogén összetételű csoportokon belül.

Leírás
Kulcsszavak
homogén, heterogén, óvodapedagógia, érzelmi fejlettség, értelmi fejlettség, fizikai fejlettség, differenciálás
Forrás