Reconsidering the Dativ Shift: a Construction Grammar Approach

Absztrakt

Bár a datív mint jelenség számos aspektusát tárgyalta már a kognitív és konstrukciós grammatika szakirodalma, átfogó feldolgozására még nem került sor. Az értekezés erre tesz kísérletet. Ennek keretében:

  • széleskörűen összeveti a formalista-generatív és a kognitív elmélet által a problémára kínált megoldásokat
  • kimutatja, hogy a prototípuselmélet alkalmazásával kezelhetővé válnak a kivételként problémát jelentő nyelvi tények (morfofonológiai kritériumok)
  • a ditranzitív/kettős tárgyat tartalmazó szerkezetben részt vevő NP-kre alkalmazott szemantikai megszorítások helyett Langacker cselekvéslánc (action chain) modellje keretében történő, prototipikus jegyekre épülő értelmezést javasol
  • hierarchikus felépítésű osztályozást kialakítva tárgyalja a jelenség körébe vonható valamennyi igeosztályt a prototípuselmélet alkalmazásával
  • elemzi szemantikai és szintaktikai sajátságaikat
  • magyarázatot ad arra, milyen motiváció alapján jelennek meg a ditranzitív szerkezetben (metaforikus kiterjesztések elmélete alapján)
  • leírja az egyes igeosztályok által képviselt idealizált kognitív modelleket (ICM) prototipikus forgatókönyv (scenario) formájában
  • átfogóan elemzi annak okait, miért jelennek meg egyes igeosztályok vagy igék csak a kettős tárgyat tartalmazó vagy csak elöljárós szerkezetben.Although numerous aspects of the dative have already been investigated in cognitive and construction grammar literature, it has not yet been given a comprehensive account. The dissertation is an attempt at it. In the framework of this,
  • it compares the solutions offered to the problem in formalist-generative and cognitive theories
  • it proves that exceptions can be handled with the application of prototype theory
  • instead of imposing restrictions on the NPs participating in the dative shift it suggests an account based on prototypical features using Langacker’s action chain model
  • developing a hierarchically structured classification it investigates all the verb classes involved in the phenomenon with the application of prototype theory
  • it analyses the semantic and syntactic properties of the verbs
  • it gives an account of how their participation is motivated in the ditransitive construction (relying on the theory of metaphorical extensions)
  • it describes the prototypical scenarios represented by the particular verb classes
  • it analyses the reasons why certain verbs or groups of verbs appear only in the double object or only in the prepositional construction.
Leírás
Kulcsszavak
datív szerkezet, Dativ Shift, konstrukciós grammatika, Construction Grammar
Forrás