Reconsidering the Dativ Shift: a Construction Grammar Approach
Dátum
2003
Szerzők
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt
Bár a datív mint jelenség számos aspektusát tárgyalta már a kognitív és konstrukciós grammatika szakirodalma, átfogó feldolgozására még nem került sor. Az értekezés erre tesz kísérletet. Ennek keretében:
- széleskörűen összeveti a formalista-generatív és a kognitív elmélet által a problémára kínált megoldásokat
- kimutatja, hogy a prototípuselmélet alkalmazásával kezelhetővé válnak a kivételként problémát jelentő nyelvi tények (morfofonológiai kritériumok)
- a ditranzitív/kettős tárgyat tartalmazó szerkezetben részt vevő NP-kre alkalmazott szemantikai megszorítások helyett Langacker cselekvéslánc (action chain) modellje keretében történő, prototipikus jegyekre épülő értelmezést javasol
- hierarchikus felépítésű osztályozást kialakítva tárgyalja a jelenség körébe vonható valamennyi igeosztályt a prototípuselmélet alkalmazásával
- elemzi szemantikai és szintaktikai sajátságaikat
- magyarázatot ad arra, milyen motiváció alapján jelennek meg a ditranzitív szerkezetben (metaforikus kiterjesztések elmélete alapján)
- leírja az egyes igeosztályok által képviselt idealizált kognitív modelleket (ICM) prototipikus forgatókönyv (scenario) formájában
- átfogóan elemzi annak okait, miért jelennek meg egyes igeosztályok vagy igék csak a kettős tárgyat tartalmazó vagy csak elöljárós szerkezetben.Although numerous aspects of the dative have already been investigated in cognitive and construction grammar literature, it has not yet been given a comprehensive account. The dissertation is an attempt at it. In the framework of this,
- it compares the solutions offered to the problem in formalist-generative and cognitive theories
- it proves that exceptions can be handled with the application of prototype theory
- instead of imposing restrictions on the NPs participating in the dative shift it suggests an account based on prototypical features using Langacker’s action chain model
- developing a hierarchically structured classification it investigates all the verb classes involved in the phenomenon with the application of prototype theory
- it analyses the semantic and syntactic properties of the verbs
- it gives an account of how their participation is motivated in the ditransitive construction (relying on the theory of metaphorical extensions)
- it describes the prototypical scenarios represented by the particular verb classes
- it analyses the reasons why certain verbs or groups of verbs appear only in the double object or only in the prepositional construction.
Leírás
Kulcsszavak
Nyelvtudományok, Bölcsészettudományok