A globalizáció és a lokalizáció vizsgálata egy élelmiszeren, illetve a hozzá kapcsolódószervezeteken keresztül

Dátum
2010-10-27T08:53:24Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Szakdolgozatomban a globalizáció és a lokalizáció hatásait vizsgálom egy konkrét iparág, a tejipar, tejfeldolgozás segítségével. Bemutatom, hogy ezeknek a manapság nagyon divatos kifejezéseknek a hatásai hogyan befolyásolják egy vállalkozás versenyképességét, fennmaradásának lehetőségeit. A magyar tejipar termelése a rendszerváltás óta folyamatosan csökken. A hazai tejpiacra egyre inkább beszivárognak a külföldi tejtermékek. Ezen tényezők mellett a legnagyobb problémát a multinacionális üzletláncok előretörése és piacbefolyásoló hatása jelenti. Az értékesítésben az üzletláncok a domináns szereplők, akiknek a piaci stratégiája egyoldalúan fogyasztó-centrikus, árkövető magatartást folytatnak és saját márkás termékeikkel gyengítik a feldolgozók pozícióit. Emellett a nagykereskedelmi láncok polcain igen magas az importáru aránya. Ha egy vállalkozás sikeres akar lenni, akkor vagy meg kell kerülnie az üzletláncokat, vagy olyan pozícióba kell kerülnie, hogy érdekeit érvényesíteni tudja. Erre a két féle stratégiára mutatok be egy példát és azok hatását a környezetükre. Dolgozatomban először egy kisvállalkozás termékét szeretném szembeállítani egy globális áruházlánc termékkínálatával, valamint szeretném összehasonlítani kisvállalkozás és egy nagyvállalat működési stratégiáját, ezáltal felsorakoztatni a globalizáció és a lokalizáció előnyeit és hátrányait. Arra a kérdésre keresem a választ, hogy a mai magyar viszonyok között pusztán a magas minőségre és a megbízhatóságra alapozva életképes lehet-e egy családi kisvállalkozás, illetve egy termelői csoport működésének vizsgálatával bemutatom, hogy gazdálkodói szinten történő együttműködéssel, érdekérvényesítéssel eredményesen lehet versenybe szállni a multinacionális üzletláncok piac befolyásoló tevékenységével.

Leírás
Kulcsszavak
globalizáció, lokalizáció, családi vállalkozás, termelői csoport, tejipar
Forrás