Hallgatói dolgozatok (Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015. július 14-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEA-ban. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar) Szerző szerinti böngészés "Agócs, Gergely"
Megjelenítve 1 - 6 (Összesen 6)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Élményközpontú népzenetanulás és módszertana az óvodábanGyörfi, Livia; Agócs, Gergely; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarVéleményem szerint ahhoz, hogy a gyermek majdan egészséges, magabiztos, öntudatos, a világ színei felé nyitott felnőtt legyen, elengedhetetlen az identitástudat kialakítása, kultúránk értékeinek megőrzése, a felnövekvő generációk számára történő átadása. Az ember számára az önkifejezés egyik legalapvetőbb eszköze a hang, így tehát a beszéd és az éneklés. Ám az éneklés mondhatni a beszéd fölött áll, hiszen alkalmas arra, hogy olyan érzelmeket fejezzünk ki segítségével, amelyeket szavakba önteni nehéz, vagy talán nem is lehet. A régi magyar paraszti kultúrában az éneklés mint az érzelmek kifejezőeszköze, és mint zenei esztétikum átélésére szolgáló eszköz játszott szerepet. Akár pozitív, akár negatív emóciót akart az ember megjeleníteni, feldolgozni; énekelt. Az éneklés teljes valójában mutatja meg az emberi lelket mindenféle közvetítő tárgy, azaz hangszer nélkül. Azt gondolom, meg kellene tanítani gyermekeinket arra, hogy merjenek énekelni, énekléssel a feszültségtől megszabadulni, önmagukat kifejezni, hiszen ez az életben később is hasznukra válhat. Ehhez azonban arra is szükség van, hogy biztosítsuk számukra azt a közeget, ahol bátran, ítéletek és kötöttségek nélkül énekelhetnek, ahol a zenei esztétikai élményt a számukra megfelelő módon élhetik át, ahol egy-egy zenei tevékenység során az átélt egyéni és közösségi élményen van a hangsúly, ahol a népdaléneklés a tőle idegen didaktikai fogások nélkül, a maga természetességében juthat érvényre. Ahhoz, hogy a gyermekből magabiztos, a világ felé és más kultúrák felé nyitott, saját kultúráját megbecsülni és továbbadni képes felnőtt váljon, a zenei nevelés, ezen belül a népzene átadása, megszerettetése, elsajátítása fontos hozzávaló.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományőrzés a hajdúsági óvodákban - Milyen módon lehetne növelni a néphagyományőrzés mértékét a hajdúsági óvodákban?Varga, Fanni; Agócs, Gergely; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatom témája a néphagyományőrzés a hajdúsági óvodákban. Vizsgálni szeretném a témán belül, hogy milyen mértékben jelenik meg a hajdú – bihar megyei óvodáinkban a hagyományápolás. Pontosabban, hogy fellelhetők-e néphagyománnyal kapcsolatos témák az óvodapedagógusok által tervezett tevékenységekben, a szabad játékban, illetve különböző óvodai foglalkozások keretében, mint például néptánc foglalkozás, vagy valamiféle kreatív foglalkozás. Ennek vizsgálatára négy különböző szemléletű óvodát választottam. Kutatásom tovább gondolása, hogy milyen módon lehetne növelni a néphagyomány őrzés mértékét a hajdúsági óvodákban. Vizsgálati helyszíneimen erre különböző módszereket végeztem, amelyekről a tárgyalási részben fogok beszámolni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A helyi népszokások jelenléte az óvodai hagyományápoló tevékenységben. A balmazújvárosi intézmények példájaBereczki, Nóra; Agócs, Gergely; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozatomban a helyi népszokások jelenlétét kutattam az balmazújvárosi óvodákban, az én esetemben a hajdúsági népszokásokat kutattam. Összehasonlítottam a szakirodalom alapján és a helyi idős emberek válasza alapján, hogy a mai generáció gyermekei életében mennyire vannak jelen a helyi népszokások.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Óvodáskorú gyermekek számára javasolt népi mondókák-, játékok és népdalok a hajdúsági gyűjtések alapjánKiss, Márta Zsuzsánna; Agócs, Gergely; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarSzakdolgozati témám Kodály Zoltán idézetének égisze alatt áll. Az elmúlt évben sikerült saját tapasztalatot szereznem azzal kapcsolatban, milyen a számomra ideális, korszerű óvodai munka. A hagyományőrző Turai Többsincs Óvoda és Bölcsődében töltött fél éves gyakorlati időm felnyitotta a szemem, megláttam, saját bőrömön tapasztaltam, milyen hihetetlen nagy szerepet vállal az óvoda egy-egy gyermek személyiségfejlődésében, individuális nézeteinek kialakításában, nemzeti identitástudatok megszilárdításában. Ez a felismerés adta az ötletet, milyen szakdolgozati témát szeretnék feldolgozni, ezzel egyetemben elmélyülni a témakör szakmai hátterében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A regionális zenei hagyományok szerepe a szabolcsi óvodák hagyományőrző munkájábanHostisóczki, Panna; Agócs, Gergely; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatomban arra a kérdésre keresem a választ, hogy a Szabolcsban (azaz Szabolcs-Szatmár-Bereg megye szabolcsi térségében) található óvodákban az óvodapedagógusok a tájegységnek megfelelő népdalokkal operálnak-e, vagy az általuk használt zenei anyagnak homályba vész a földrajzi illetősége. Az én szülőhelyem Nyíregyháza, számomra fontosak a családi és regionális gyökerek, a társadalmi hovatartozás és az identitástudat. Véleményem szerint a gyermekekkel már az óvodás korban érzékeltetni kell, hogy milyen fontos a származástudat, és hogy a családi kötelékek mentén milyen szorosan kötődnek a szülőföldjük, hagyományaihoz, illetve egyéb kulturális értékeihez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szülőfalum óvodájának néphagyományőrző tevékenységeBencze, Viktória; Agócs, Gergely; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom témájaként azért a néphagyományőrzést választottam, mert nagyon fontosnak tartom, hogy a gyermekek minél hamarabb, már óvodás korban megismerkedjenek népi hagyományainkkal, hiszen aki a múltat és a jelent ismeri, az tud jövőt építeni. Szülőfalum, Tiszaszőlős hagyománya nagy múlttal rendelkezik, éppen ezért szeretném, ha nem merülnének feledésbe a régi népszokások, népköltészeti alkotások, ismeretek, tapasztalatok. Dolgozatomban azt szerettem volna kideríteni, hogy egy kis faluban, közösségben élő emberek tisztában vannak-e a helyi hagyományokkal, szokásokkal. Mekkora szerepet játszik életükben a néphagyományőrzés, vannak e saját családi szokásaik, hagyományaik, melyeket esetlegesen évtizedek óta fenntartanak. Szeretném kideríteni, fontosnak tartják-e a szülők e tudás, és örökség átadását gyermekeik számára. Igyekszem munkám során a felnövekvő nemzedéknek átadni a megszerzett tudásomat, tapasztalataimat, valamint lelkesedésemet a magyar nép folklórja iránt.