Hallgatói dolgozatok (GYGYK)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015. július 14-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEA-ban. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (GYGYK) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 3829)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sajátos nevelési igényű gyermekek jogai itthon és az Amerikai Egyesült Államokban - összehasonlításBartha, Barbara; Nagy, Éva; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája a magyarországi és az amerikai gyermekek jogaival, és a két ország jogrendszerének bemutatásán keresztül azok összehasonlításával foglalkozik. A dolgozat célja, hogy betekintést adjon a gyermekjogok világába, tisztázza a témával kapcsolatban használt fogalmakat, valamint bemutassa, hogyan érvényesülnek a gyermekjogok Magyarországon és az Amerikai Egyesült Államokban. A két ország rendszerének összehasonlításával mutat rá a dolgozat a hazai rendszer esetleges hiányosságaira, melyek alapul szolgálhatnak jövőbeli kutatáshoz. A két jog – és ellátórendszer megismerése után megállapítható, hogy a magyar struktúrában hol találkozhatunk hiányosságokkal, melyek fejlesztése a jövőben a feladatunk. A témával foglalkozó szakirodalom skálája széles körű, mely dokumentumok segítették a téma feldolgozását. Az elemzés mind az óvodai nevelés, mind az iskolai oktatás hatékonyságát, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglalkozó szakemberek munkáját hivatott segíteni mindazonáltal, hogy tisztázza az alapvető tudnivalókat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermekkori agresszió. A média hatása a gyermek agresszív viselkedésére.Kiss, Alexandra; Mező, Ferenc; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarNapjainkban a különleges bánásmódot igénylő gyermekek száma növekszik. Tanulási, beilleszkedési nehézségekkel küszködők, magatartászavaros és hiperaktív gyerekek az intézményes nevelés-oktatásban egyre gyakrabban előfordulnak, nevelésük és tanításuk igénybe veszi a pedagógusok és a szülők erejét. Az erőszakos, agresszív gyerekek száma is gyakori jelenségnek tekinthető. Az agresszió jelen van a mindennapjainkban, árad a médiából, a felnőttek durvaságából, a szülőkben felgyülemlett stressz és düh is hatással van a gyermekre.A gyermekkori agresszió okait keresve felmerül a média közrejátszó szerepe is. A média hatalmas teret hódít napjainkban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A pedagógus személyiségének jelentősége és hatása a nevelési-oktatási folyamatbanKolleg, Alexandra; Vargáné Nagy, Anikó; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA pedagógus munkaeszköze saját személyisége, mellyel formálja a gyermekek látásmódját, a világról alkotott nézeteit. A nevelő minden cselekedete, mozzanata, kommunikációja mintaként szolgál a gyermek számára, így azt mindig kellő körültekintéssel szükséges megválasztania, hogy a gyermek számára mindig megfelelő modellt tudjon nyújtani. Az óvodapedagógusok akkor tudják leghatékonyabban közvetíteni értékeiket, normáikat, ha kapcsolataikat a gyermekekkel zökkenőmentessé és ezen túlmenően elmélyülté is tudják tenni. Ennek kialakítása a nevelőn múlik, az ő feladata.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy falusi kisiskola fennmaradásának lehetőségeiCservenyákné Pataki, Beáta; Vargáné Nagy, Anikó; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarDolgozatomban a falusi kis iskolák létjogosultságát vizsgáltam, azon belül is a Géberjéni általános iskolát és a település viszonyát. Esetünkben probléma a csökkenő gyereklétszám és az, hogy beiskolázási körzetünkből egyre több gyereket iratnak városi református általános iskolába. Annak érdekében készítettem szülői körben kérdőíves felmérést, pedagógus kollegákkal interjúkat, hogy megtudjam ennek okát és megoldási lehetőségeket keressek. Hipotéziseimben vizsgáltam a Géberjéni iskola helyzetét, a vezető szerepét személyiségét és tanulmányoztam jó gyakorlatokat a Mátészalkai Kálvin János református intézményben. Klímatérképet, SWOT analízist készítettem. A szakirodalmak tanulmányozása, a kérdőívek feldolgozása és az interjúk összegzését követően megoldási lehetőségeket próbáltam keresni, hogy intézményünk továbbra is fennmaradhasson. A hipotézisek bizonyítása után elmondható, hogy van létjogosultsága az iskola további működésének.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű tanulók foglalkoztatása a testnevelésórákonDomonkos, Lívia; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarJelen szakdolgozat a hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű tanulóknak a testnevelés foglalkoztatásával foglalkozik. Célja bemutatni ezeknek a tanulóknak a testnevelés órai foglalkoztatását, összefoglalja a hazai szakirodalom ezen a területen végzett kutatásait. Az általunk végzett kutatást ezekre a szakirodalmakra megalapozva végeztük el testnevelés oktatást végző pedagógusokkal, akik Békés megyei szegregált és integrált intézményben oktatnak. A kutatás célja az volt, hogy betekintést nyerjünk jelenleg hogyan állnak a pedagógusok a hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű tanulók testnevelés foglalkoztatásához, igényelnek-e gyógypedagógiai asszisztens segítséget ezeken az órákon. Továbbá kíváncsiak voltunk, hogy a digitális oktatás során, hogyan oldották meg ezeknek a tanulóknak az oktatását és ezek mellett még arra, hogy mennyire motiváltak a testnevelés órákon ezek a tanulók.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségei az élménypedagógia módszereivel a tanulásban akadályozott felső tagozatos tanulók körébenTóth-Nagy, Ildikó; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozatban a szociális kompetenciákat és az élménypedagógiai módszereket mutattuk be. Kutatásunkban a szociális kompetencia fejlesztési lehetőségeivel foglalkoztunk az élménypedagógia módszereivel.Vizsgáltuk, hogy a pedagógusok ismerik-e a szociális kompetenciákat. Arra is kerestük a választ, hogy a pedagógusok hallottak-e már az élménypedagógia módszereiről. A gyógypedagógusok alkalmazzák-e ezeket az eljárásokat tanítási óráikon. Véleményük szerint alkalmas-e a tanlásban akadályozott gyerekek szociális kompetenciájának fejlesztésére.Eddigi pályafutásuk alatt használták-e már az élménypedagógia módszereit a tanulásban akadályozott gyerekek szociális kompetenciájának fejlesztésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy család "Családok Átmeneti Otthonába" kerülésének történeteLakó, Lászlóné; Balázs-Földi, Emese; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarGyakorlati munka során végzett esettanulmány, egy család sorsának bemutatása. A család Átmeneti Család Otthonba kerülésének története, elemezve annak okait, valamint az esetükben felmerülő problémák feltárása, valamint azok megoldásához vezető célok meghatározása. A család szerepének bemutatása több tekintetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A válás feldolgozásának segítő szövegeiBabik, Adrienn; Bujdosóné Papp, Andrea; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarLeendő óvodapedagógusként kitüntetett szerepet tulajdonítok a mesének, a mesélésnek. Úgy vélem, a jó mese a gyermek nyelvén beszél, így alkalmas lehet az őket érintő problémák bemutatására és azok lehetséges megoldására is. Ezért a munkám során az óvodai irodalmi nevelés révén is arra törekszem, hogy egy új típusú segítséget nyújtsak a gyermekeknek a válás okozta problémák könnyebb feldolgozásában, elfogadásában, hogy érezzék nincsenek egyedül ebben a helyzetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az egészséges életmód vizsgálata az óvodábanAmbrusz, Melinda; Olvasztóné Balogh, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarAz egészséges, jól fejlődő gyerekek nevelése a társadalom kiemelt célja. Az egészségnevelés hosszú távra meghatározza a gyerekek és környezetük életmódját. A családban és nevelési intézményekben is minél korábban ki kell alakítani az egészségfejlesztést a gyerek életkorának megfelelő szinten. A nevelési intézmények minden gyermeknek megadják az esélyt, hogy minél több és színesebb ismereteket szerezhessenek a gyerekek az egészséges életmód terén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az iskolák szakmaközi együttműködése intézményekkel és szervezetekkel a hátrányos helyzetű gyerekek megsegítése érdekébenÁkli, Márton; Gortka-Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarA dolgozatomban az iskolák szakmaközi kapcsolatait vizsgáltam. Főként a hátrányos helyzetű tanulók megsegítésének vonatkozásában. A gyakorlati részben interjú formájában voltam kíváncsi az iskoláknak milyen a szakmaközi együttműködése más intézményekkel és szervezetekkel. Vizsgáltam a kapcsolat hatékonyságát és nehézségeit is. A dolgozat végén röviden bemutattam egy helyi tanodai programot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Intézményi kommunikáció és marketingBétéri, Szilárd; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarNapjainkban az oktatásban folyamatos változások történnek, az iskolák nagy része e mellett a tanulók megszerzéséért, megtartásáért küzd. Ez még jellemzőbb a kis létszámú, vidéki intézményekre. Egy faluban az iskola fennmaradása egyben a faluközösség megmaradását is jelenti. Ezért fontosnak tartom, hogy egy ilyen jellegű intézmény vezetőjeként vizsgáljam a marketing és kommunikáció lehetőségeit. Dolgozatomban ezt a témát fejtettem ki és próbáltam megoldást keresni az iskola fennmaradásának elősegítésére. Mindezt egy sajátos arculat, valamint az intézmény egyéni jellemzőinek megteremtésével igyekszem elősegíteni. A dolgozatomból is látható, hogy az iskola alkalmazza korunk modern kommunikációs eszközeit és nyitott az új lehetőségek iránt. Végkövetkeztetésként megállapítható, hogy egy vidéki kis iskola is képes megfelelő színvonalú oktatást nyújtani a diákok számára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Demencia a szociális intézményekben dolgozók perspektívájábólHajdu, Katalin; Balázs-Földi , Emese; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarEz a szakdolgozat a demens betegekkel való foglalkozás és ellátás témakörét járja körül, különös tekintettel az intézményi dolgozók szemszögére. Célja, hogy feltérképezze az intézményi dolgozók tapasztalatait, véleményeit és attitűdjeit a betegség kezelésével, lassításával és a betegek ellátásával kapcsolatban. Emellett a kutatás megvizsgálja az intézményi dolgozók által alkalmazott tevékenységeket és programokat. A szakdolgozat központi célja, hogy hozzájáruljon a betegek ellátásának és kezelésének javításához intézményi környezetben. A dolgozat különösen hangsúlyozza az intézményi dolgozók tapasztalatait és attitűdjeit, mivel az ő munkájuk és hozzáállásuk jelentős hatással van a betegek életminőségére és mindennapi gondozására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apák szerepe az óvodáskorú gyermekek nevelésében és gondozásábanKoncz, Petra Sára; Rábai, Dávid; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom témája az apák szerepe az óvodáskorú gyermekek nevelésében és gondozásában. Kutatásunk során az apai részvétel mértékét vizsgáltuk a különböző életkori szakaszokban. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy változott- e az apai szerepvállalás mértéke egy generáció váltása során. Az eredmények hitelessége érdekében apákat kérdeztünk meg. Összegyűjtöttük a mai apák által leggyakrabban végzett tevékenységeket. Azt is vizsgáltuk, hogy rendszeresnek tekinthető-e az apai jelenlét a gondozási feladatokban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Népi gyermekjátékok az óvodábanBöjtösné Szabad, Barbara; Tamásiné Dsupin, Borbála; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarSzakdolgozatom témája a népi gyermekjátékok bemutatása, azon belül is a párválasztó játékok ismertetése. Nagyon fontosnak tartom az óvodás korú gyermekek néphagyományokkal való ismerkedését, mivel ezzel fejezhetik ki nemzeti identitásukat, személyiségük, ezáltal fejlődhet leginkább. Megismerhetik nemzeti értékeinket, kultúránkat, hagyományainkat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Diakónia-gondozástan élménypedagógiai program 1992-2020Kenézné Ádám, Zsuzsanna; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat felépítésében először a diakónia-gondozástan program élménypedagógiában betöltött helyét, majd a diakóniai attitűd meghatározó szerepét keresi a szerző az elmúlt évek távlatában, a program felépítésében és a tapasztalatokban. Az elméleti, neurológiai, fiziológiai háttér pedig megalapozza a tanári/ facilitátori és tanulói gyakorlati tapasztalatok, vélemények hatását a program egészére. A szerző a szakvizsga dolgozatban keresi a választ kongruens személyként végezte/ végezték-e kollégáival eddigi szolgálatukat a diakónia-gondozástan élménypedagógiai programban? Milyen távlati célok állhatnak még előttük?Tétel Korlátozottan hozzáférhető A megkésett beszédfejlődés terápiájának hatékonyságaNagy, Adrienn; Simándiné Pap, Johanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat keresi a szakemberek által hatékonynak vélt megkésett beszédfejlődésre alkalmazott terápiákat, az egyes kutatási eredményeket feltárva, összehasonlítva logopédusok tapasztalataival. A szakdolgozatban a megkésett beszédfejlődésre irányuló terápiák kerülnek bővebb kifejtésre. A témaválasztást indokolja az a tény, hogy egyre több gyermeknél tapasztalhatunk nyelv- és beszédfejlődési elmaradást. A hazai szaktekintélyek ez irányú kutatásai mellett, fontosnak tartottam a valós kép bemutatásához, a logopédusok körében végzett kutatást is. A feltárás során megerősítést nyert, hogy a megkésett beszédfejlődés hatékony terápiás kezelésére, a sokirányú vizsgálat elengedhetetlen, mert a kiváltó ok feltárásával tudjuk csak elkezdeni a szükséges terápiát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mindennapos mesélés fontossága az óvodábanPisák-Császár, Zsanett; Gesztelyi, Hermina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarMindennapos mesélés fontossága az óvodában. Mese megjelenése az óvodai mindennapokban, hogyan is történik meg mindez.Fontos, hogy a mindennapos mesemondás, meseolvasás élőszóban történjen meg, hiszen ez fejleszti leginkább a gyermeket. A gyerekeknek szükségük van a mesére, hiszen a gyermeki lét egyik alappillére, amely felodást, megoldást kínál félelmeire. A számtalan fejlesztő hatás mellett pedig, mankót ad a kezébe a mindennapok során.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szülőfalum óvodájának néphagyományőrző tevékenységeBencze, Viktória; Agócs, Gergely; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom témájaként azért a néphagyományőrzést választottam, mert nagyon fontosnak tartom, hogy a gyermekek minél hamarabb, már óvodás korban megismerkedjenek népi hagyományainkkal, hiszen aki a múltat és a jelent ismeri, az tud jövőt építeni. Szülőfalum, Tiszaszőlős hagyománya nagy múlttal rendelkezik, éppen ezért szeretném, ha nem merülnének feledésbe a régi népszokások, népköltészeti alkotások, ismeretek, tapasztalatok. Dolgozatomban azt szerettem volna kideríteni, hogy egy kis faluban, közösségben élő emberek tisztában vannak-e a helyi hagyományokkal, szokásokkal. Mekkora szerepet játszik életükben a néphagyományőrzés, vannak e saját családi szokásaik, hagyományaik, melyeket esetlegesen évtizedek óta fenntartanak. Szeretném kideríteni, fontosnak tartják-e a szülők e tudás, és örökség átadását gyermekeik számára. Igyekszem munkám során a felnövekvő nemzedéknek átadni a megszerzett tudásomat, tapasztalataimat, valamint lelkesedésemet a magyar nép folklórja iránt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Művészeti terápiás lehetőségek a fogyatékossággal élő gyermekek körében, különös tekintettel a zene eszközeireMolnár, Renáta; Tamásiné Dsupin, Borbála; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatomban a művészeti terápiák fejlesztő hatásait mértem értelmi fogyatékos gyerekek csoportjában. Munkám célja az volt, hogy bizonyításra kerüljenek a művészeti terápiák jótékony hatásai. A mai gyógypedagógiában hatalmas segítségnek vélem ezeket a lehetőségeket, s ezen belül is a zeneterápia kapott különös figyelmet. A szakirodalmi áttekintést követően saját kutatásokat is végeztem, melyben 40 fő értelmi fogyatékos gyermek vett részt, ezt követően pedig egy interjút készítettem az egyik kollégámmal. Az eredmények szerint nagy igény van az efféle technikák alkalmazására, mert pozitív hatással vannak a gyermekek kommunikációs és önkifejező készségeire. Érdemes lenne nagyobb figyelmet fordítani ezekre a módszerekre a jövőben is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Támasz Szociális Alapszolgáltatási Központ bemutatása és fejlesztésének lehetőségeiPappné Szász, Szilvia; Balázs-Földi, Emese; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDiplomadolgozatban bemutatásra kerül a Támasz Szociális Alapszolgáltatási Központ.Az intézmény bemutatása után következik a szakirodalmi háttér ismertetése.Ezt követi az egyes szakfeladatok egységenkénti áttekintése.Kutatás része a szolgáltató fejlesztésének lehetséges módjai.Az interjúalanyok válaszai alapján a lakosság igényei jelennek meg.A diplomamunkában leírásra kerülnek a szakmai javaslatok.