Szerző szerinti böngészés "Baranyai, Norbert"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 70)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető 1956 emlékezete Illyés Gyula naplóbejegyzései és Németh László visszaemlékezése alapjánSzűcs-Pataki, Fanni; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarAz 1956-os forradalom a magyar kollektív emlékezet erőteljesen számon tartott, élénk hatású történelmi eseménye. Számos írásos dokumentummal ellátott időszak, különös tekintettel a személyes emlékezetet rögzítő feljegyzésekre. Dolgozatomban először bemutatom az emlékezet működését, egyéni, illetve kollektív emlékezet szerepét, ezután beszélek Nora az emlékezet helyeiről alkotott felfogásáról. A negyedik fejezetben az Írószövetség szerepét igyekszem vázolni 1956-ban, illetve bemutatom Illyés és Németh szerepét, s megindokolom miért ezt a két írást választottam bemutatásra. Illyés naplójegyzeteit napról napra követhetjük, ebből felmutatom azokat a részeket, amelyek kiemelt fontosságúak, s az írás céljára, módjára és befejezésére hívom fel a figyelmet. Ezt követően Németh tanulmánya következik, amely rövidsége okán részletesen bemutatok, s ezzel egy egész képet kapunk az írók által megélt 1956-ról. A befejezés előtt felmutatok egy lehetséges megoldást annak érdekében, hogy ’56 emlékezete ne egyoldalú maradjon, vagy egyszerűen kivesszen a fiatal generációk érdeklődési köréből. Az összegzésben pedig felvázolom tapasztalataimat a munka folyamán.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyerekmese jellemzői Andersen meséi alapjánLiu, Aiyuan; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarA mese a gyerekirodalom egyik műfaja, amely létfontosságú szerepet játszik a gyerekek fejlődésében. Andersen a 19. század leghíresebb dán meseírója, akit a modern világirodalmi mesék alapító atyjaként ismernek. Az általa alkotott mesegyűjeményét már több mint 150 nyelvre fordították le és adták ki. Rengeteg film, animáció és színpadi darab született az ő meséi adaptációjaként. A Andersen-meséket még az Oktatási Minisztérium is hozzáadta az iskolai tananyaghoz. Andersen meséi is nagy hatással voltak a kínai gyerekmesékre. Ez a szakdolgozat először bemutatja a gyerekmeséket és Andersent, valamint Andersen meséinek keletkezési hátterét és írásának stílusát. Ezután értelmezem az Andersen meséiben megjelenő témákat (például a kedves, a gonosz, a szerelem, a boldogság, az erő és a halál stb.) Ezt követően elemzem Andersen meséinek a valósággal való kapcsolatát, vagyis azt, hogy meséi hogyan kapcsolódnak a társadalmi problémákhoz. Végül összefoglalom Andersen meséinek a gyerekek nevelésére, növekedésére gyakorolt hatását, jelentőségét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A magyar művek fordításai KínábanZhao, Ruochu; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a magyar irodalom kínai fordításainak különböző aspektusait fogom tanulmányozni a 21. században. A vizsgálat tartalmazza a magyar művek kínai fordításainak statisztikai elemzését, témaválasztását, fő paradigmáját és problémáját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A young adult irodalom tabutémáiGál, Tamara; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témája a young adult művek tabutémái, és ezen belül azt igyekeztem bemutatni, hogy az iskolai zaklatás hogyan jelenik meg a young adult regényekben. Először kitértem arra, hogy a gyermekirodalom meghatározásától hogyan juthatunk el a young adultig, milyen szempontból csoportosíthatjuk az ifjúsági regényeket, milyen műfajokat különbözetünk meg bennük, és milyen klasszikus darabokat sorolhatunk ide. Ezt követően tisztáztam a tabu fogalmát, annak történetét, valamint, hogy miért fontos az, hogy tiltottként kell-e bizonyos témákat kezelnünk vagy nem. A tabuirodalommal több kiadó is foglalkozik, ezekről is ejtettem szót. Számtalan példát sorakoztattam fel, a konkrét elemzésre mégis két népszerű, elég megosztó, egymáshoz nagy mértékben hasonló regényt választottam: Wéber Anikó Az osztály vesztese, Julie Anne Peters Amikor ezt olvasod, én már nem leszek. Mindkettőben az iskolai zaklatás megjelenésére tértem ki, valamint, hogy annak milyen káros következményei lehetnek. A művek elemzésénél a legfontosabb szempont, amit figyelembe vettem, az a tabutémák elemzése; ezek alapján igyekeztem reprezentálni a szakdolgozatom fő koncepcióját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető ,,Abigél, aranyfonál a tilalmak labirintusában" Szabó Magda Abigél című alkotása mint ifjúsági, illetve lányregényFodor, Sarolta; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban Szabó Magda Abigél című regényét vizsgáltam. A rövid keletkezéstörténetet követően a műben megjelenő, az írónő saját diákéveiből, később felnőtt életéből merített helyeket, eseményeket, személyeket vettem sorra. Elemeztem a regényben megjelenő református nőnevelő intézetet, annak jellemformáló hatását a főhős életére. A dolgozat legnagyobb részét az Abigél műfajba sorolásának problematikája adja. Áttekintettem a gyerek- és ifjúsági irodalom keletkezését, valamint a lányregény műfaji sajátosságait. Ezt követően több nézőpont ütköztetésével vizsgáltam az Abigél műfaját, nagy hangsúlyt fektetve a lányregényeket jellemző klisék megjelenésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Álom és vágyteljesülés kérdése Csáth Géza Egyiptomi József, Találkoztam anyámmal és Délutáni álom című novelláibanBabik, Barbara; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája Csáth Géza három különböző helyen és időben megjelent novellájának (Egyiptomi József, Találkoztam anyámmal, Délutáni álom) az elemzése. Az elemzésem fő szempontja az álomelbeszélés vizsgálata a következő támpontok alapján: elbeszélő személye; vágyteljesülések; álom és történeti valóság kapcsolata; mese mint narratív forma. Ezen kívül vizsgálódásaimban erős hangsúlyt kapnak Sigmund Freud álommal kapcsolatos tételei is, mivel Csáth Géza pályafutását erősen meghatározza a freudista pszichológia, azon belül Freud álomfejtéssel kapcsolatos teóriái. Dolgozatomban arra a kérdésre kerestem a választ, hogy mennyiben befolyásolja ezeket a novellákat a pszichoanalízis elmélete, illetve mennyire fontos Csáth művei kapcsán nekünk, olvasóknak tisztában lennünk a pszichológiai értelmezésekkel, ahhoz, hogy élvezni tudjuk a Csáth-novellákat?Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az arany ember tanításának tapasztalatai, módszertani megoldásaiAndre, Anita Ildikó; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a tanári mesterképzés során megvalósított gyakorló tanítások alkalmával kipróbált néhány tanítási óra óratervét helyeztem vizsgálatom középpontjába. Hangsúlyt fektettem annak megvilágítására, hogy az általam feldolgozott témakör taníthatósága miért valósítható meg könnyedén az egyes korosztályok esetében. Valamint az átélt tapasztalataimról, fejlődésemről, illetve jövőbeli terveimről, elképzeléseimről adtam számot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Beavatás a határonTamás, Ramóna Katalin; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarGaraczi László írásművészetének egyik legjellemzőbb vonása a műfaji sémáktól való tudatos elhatárolódás, ebből kifolyólag legtöbb művét a műfaji széttartás jellemzi. Ennélfogva dolgozatom legfőbb kérdése, hogy a Pompásan buszozunk! című regény, a beavatástörténetek irodalmi és kulturális hagyományába ágyazva, mennyiben feleltethető meg e műfaj klasszikus sémáinak. Ennek kapcsán vizsgálódom a Bildungsroman kontextusában is, végezetül pedig kitérek a Garaczi-szövegek egyik központi kérdésére, a szubjektumproblematikára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A bűn kérdéskörének reprezentálása Németh László azonos című regényében (Bűn)Gulyás, Tamás; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban Németh László Bűn című regényének elemzése során arra vállalkoztam, hogy a mű lényegét, a bűn kérdéskörét bemutassam, kitérve a társadalmi helyzetre is. A szereplők jellemének vizsgálata során közelebb kerülünk a főszereplők lelkiismeretét nyomó problémákhoz, amelyek a regény kulcsát jelentik. Az író a korabeli társadalmi helyzetet ezen lélektani regény által kiválóan jeleníti meg. A műfaj, a cím és a narráció elemzése közben a regény összetettsége és egyben zsenialitása tárul elénk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bűnbe esett nőalakok(2014-06-05T12:04:34Z) Tilki, Polett; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban két kimagasló regény (Szilágyi István - Kő hull apadó kútba, Németh László - Iszony)főhősnőit vizsgálom olyan perspektívából mellyel szakirodalom még részletesen nem foglalkozott.Tétel Korlátozottan hozzáférhető "De az igazság a szívben nőtt, s csak a szívekben szolgáltat igazságot."Nagy, Henriett; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban Németh László világ-és irodalomszemléletének főbb elemeit mutatom be első, kevéssé feldolgozott regényében, az 1929-es Emberi színjátékban. A téma relevanciáját az általam olvasott, és a dolgozatban hivatkozott irodalmak felvetései adják, miszerint a regény tükrözi a némethi eszmerendszer, világ sajátosságait, avagy az alkotás egyfajta önelemzésként is olvasható. A kiterjedt írói ideológia ismertetése előtt röviden áttekintem azt a szellemi közeget és irányzatot, amelyre nagy hatást gyakorolt maga az író, vagyis a népi mozgalmat. Mindezt az a prekoncepció okolja, amely szerint Németh László Magyarországon és a népiek között elfoglalt helye párhuzamba állítható Boda Zoltán Magyarországával, élete végén körülötte kialakult gyülekezetével, közösségével. Ezen túl az Emberi színjátékban is megtalálható, némethi regényjellegzetességeket illusztrálom műfaji, narratopoétika és tematikus, szerkezeti kategóriák által. Ezt követően az író politikáról, társadalomról és vallásról szóló elképzeléseit keresem és fejtem fel az Emberi színjátékban. Ezen lehetséges regényértelmezéssel egy újabb jelentésréteget kívánok hozzáadni a XX. századi gondolkodó két világháború között megírt regényéhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Drámapedagógia a magyar oktatásbanSándor, Alexandra Dorina; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témájául azért választottam a drámapedagógiát, mert a tanításom során egyre inkább megtapasztaltam, hogy ez a módszer mennyire segíti az oktató-nevelő munkát, de a szabadidő hasznos eltöltésének is eredményes eszköze. A gyerekek a játék élményén keresztül kerülnek kapcsolatba a tananyaggal. A motivációt is nagyban segíti. A drámapedagógiai játékok gazdag tárháza áll rendelkezésünkre, melyekből változatosan tudunk válogatni céljainknak megfelelően. Lehetőségünk van- mellyel magam is éltem- arra, hogy a meglévő játékokat a csoporthoz, játékhelyzethez igazítsuk, céljainknak megfelelően változtassunk az eredeti szabályokon. A dolgozat a rövid szakmai áttekintés mellett tartalmaz néhány a gyakorlatom során alkalmazott módszert, játékot. A megvalósulásról szóló tapasztalatokat is rögzítettem és e területre vonatkozó céljaim is megjelennek a dokumentumban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az egységkeresés folyamata Enyedi Ildikó filmművészetébenSzemán, Krisztina; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban arra keresem a választ, hogy a teljesség milyen módon közvetíthető, megragadható, főként a művészetekben hagyományosan is az egység érzékeltetésére alkalmazott jelenségek (mint a csoda vagy dichotómiák), illetve egyes szerelemfilozófiák mentén. Mindezeket Enyedi Ildikó filmjeinek elméleti háttere és vizuális megoldásai alapján elemzem, körvonalazva azt a gondolati ívet, amely Az én XX. századomtól a Testről és lélekrőlig kibontakozik, annak hangsúlyáthelyeződéseit is figyelembe véve. Enyedi műveinek ilyen szempontú megközelítésével még nem foglalkozott a szakirodalom, azonban azok az egymással is sok tekintetben összefüggő tendenciák, melyeket jelen dolgozat felrajzol, lényegesek az egységábrázolásban és összetett értelmezési keretet adnak. Az elemzés egy olyan működőképes olvasati lehetőséggel szolgál, melyben a Nő kitüntetett szerepével a nemek egymást keresésében a világot átszövő csoda végül a szerelem által: az egyén belső kiváltságává válik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az ember tragédiájának diákközpontú feldolgozásaRácz, Éva Fruzsina; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarAz ember tragédiája 11. osztályos tananyag irodalomból, és a tanítási gyakorlatom során tanított osztályból sok diáknak nehézséget okozott az értelmezése. Ezen tapasztalatokból kiindulva megpróbáltam úgy áttervezni az órák menetét, hogy élményszerűbbek legyenek, ez által érthetőbb legyen a dráma. Sokféle módszer és technika kipróbálását terveztem a műelemzésre szánt hét tanórán, melyek részben önálló, részben csoportos munka keretei között valósulnának meg.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Értékesítés, fikciós szakpróza, önéletírás? (A 21. századi menedzserirodalom műfaji körülírásának lehetőségei)Sárosi, László; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarÚjabban menedzserek, vállalkozók, guruk könyvei, blogbejegyzései, közösségimédia-posztjai kínálnak azonosulási lehetőséget az olvasóknak. Érezzük, hogy mondandójuk egy része kitalált, de legalábbis nagyon stilizált, s retorikájuk felerősíti azt a benyomást, hogy szerzőjük személyes valósága hiteles példa lehet a siker építésében. Egyszerre olvashatjuk ezeket a szövegeket fikciós prózaként és üzleti szakkönyvként. Ez a kettős távlat új műfajt eredményez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Filmadaptációk felhasználása az irodalomtanításban(2014-01-09T07:12:42Z) Dunaveczki, Kitti Anita; Baranyai, Norbert; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomat három nagyobb tartalmi egységre bontottam. Első szakaszban az elméleti hátteret szeretném kibontani a megfelelő szakirodalmak mentén, aztán az elmélet gyakorlatban való megvalósításáról fogok szólni. Harmadik egységben egy fiktív óraterv alapján mutatom be, hogyan képzelem el a filmadaptációk felhasználását a tanórán. Szakirodalmi háttérként Vajdovich Görgyi és Pethő Ágnes munkáit használtam fel szervesen, a gyakorlati egységhez pedig Tim Fywell Bovaryné című és Buz Luhrmann Rómeó és Júlia című alkotásait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Fodrásznő című előadás elemzéseKörtvélyfáy, Zsófia; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom bevezetőjében szólok pár szót Viktor Rizsakov munkájáról, módszeréről, valamint körbejárom az úgynevezett „költői színház” fogalomkörét is. Később be mutatom a férfi-nő hierarchikus viszonyának és a társadalom aktuális problémáinak megjelenését. Emellett pedig külön fejezetekben tárgyalom a színházi kellékek, jelmezek, fények és a díszletek használatát. Valamint, a színészek játékát, és a zeneiséget. Szakdolgozatom első részében sorra veszem az előadás során felmerülő problémákat, a későbbiekben pedig a darabban használt „színházi nyelvet” járom körbe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyerekkép és gyilkosság Csáth Géza Fekete csönd, Anyagyilkosság és A kis Emma című novellájábanKriston, Diána; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban Csáth Géza három novelláját vizsgálom, ezek a művek a Fekete csönd, az Anyagyilkosság és A kis Emma. A dolgozat a gyerekkép és gyilkosság kapcsolatát vizsgálja ezekben, illetve kitér a Csáth Géza által sokat tanulmányozott freudi pszichoanalízis novelláiban való alkalmazására is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermek- és ifjúsági irodalom fogalmi különbségeiifj. Li, Jiajun; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarA kínai és magyar irodalom különbségeinek feltárása. Két kínai és egy magyar könyvet hasonlítottam össze.A magyar gyerek- és ifjúsági irodalmi művek közti különbség.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermek- és ifjúsági irodalom Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényének értelmezéseShan, Tianqi; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom a következőket tartalmazza: A Pál utcai fiúk cselekménye, Nemecsek áldozatának elemzése, Nemecsek halálának elemzése, Boka és Nemecsek kapcsolata, Boka és Geréb kapcsolata (Geréb személyiségének elemzése),