Szerző szerinti böngészés "Váradi, Judit"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 194)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető A népzeneoktatás dimenziói a művészeti nevelés kurrikuláris és extrakurrikuláris színterein(2022) Dragony, Gábor; Váradi, Judit; Humán Tudományok Doktori Iskola; Debreceni Egyetem::Bölcsészettudományi Kar::Nevelés- és Művelődéstudományi IntézetDolgozatunkban arra vállalkoztunk, hogy a magyarországi népzeneoktatásról és népzenészképzésről történeti és módszertani szempontból átfogó képet nyújtsunk. Vizsgáljuk, hogy milyen hasonló és különböző szerepei vannak a népzeneoktatásnak és a népzenészképzésnek a kurrikuláris és extrakurrikuláris színtereken. A népzeneoktatási színterek besorolását (kurrikuláris /iskolai, tanórai/, valamint iskolai és iskolán kívüli extrakurrikuláris oktatás) járjuk körül a szakirodalom alapján. A lehetséges tanulói és tanulási utak a népzeneoktatásban, népzenészképzésben a szoros kapcsolatban álló, legtöbbször kölcsönhatásban létező két színtér között valósulnak meg. Kutatásunkban kvantitatív és kvalitatív módszereket alkalmaztunk. Interjús kutatásunkban válaszadóink meghatározó egyéniségei a mai népzeneoktatásnak, népzenekutatásnak és népzenei életnek, valamint kapcsolódnak nemcsak az intézményes, hanem az intézményen kívüli színterekhez is. Az interjúhoz saját kérdőívet készítettünk. Kutatásunk második része a népzenészképzésben részt vevő szakgimnáziumi tanulók és egyetemi hallgatók korosztályi sajátosságait feltáró, összehasonlító felmérés, valamint a növendékek és hallgatók körében végzett, a népzeneoktatás szerepeire is vonatkozó vizsgálat volt fókuszcsoportos interjúval. A komparatív elemzés másik oldalát a Magyar Ifjúság Kutatás 2016-os adatainak szekunder vizsgálata biztosította. Kutatásunk harmadik részében, a papír alapú önkitöltős kérdőíves felmérésben – a 2018/2019-es tanévben – szakgimnáziumi népzenészképzésben tanuló növendékek (N=103) vettek részt Magyarország nyolc, népzenészképzést is folytató intézményből. A vizsgálati minta a szakgimnáziumi népzenészképzés növendékeinek teljes populációja volt. Mérőeszközünk részben saját fejlesztésű. A háttérváltozók vizsgálatához alapként vettük a “Zenetanulás Magyarországon 2017” kutatás kérdőívén szereplő kérdéseket és kategóriákat (Szűcs, 2018). A célokat vizsgálva a szakgimnáziumi tanulók szakirányú továbbtanulásra, és ezen keresztül a népzenész, népzenetanár hivatásra is készülnek, ez speciális cél- és feladatrendszert jelent a középfokú intézményesített népzeneoktatásban/népzenészképzésben. Az egyetemi hallgatók továbbtanulási szándékaikban saját tanulási motivációként és jövőképük tervezésében jelölték meg a népzeneoktatás szerepeit. A szakgimnazisták motivációinak mintázata inkább az aktuális tanulmányokhoz, a szakmai fejlődéshez és a személyiségfejlődéshez kapcsolódnak. A célok megvalósulásában mindkét színtéren jellemző volt az önkifejezés megélése, a közös zenélés mint élményszerzés és a motiváció megléte. Kutatásunkban a szakemberek az extrakurrikuláris népzeneoktatás szabályozó dokumentumairól úgy vélekednek, hogy jelenleg nincs egységes vagy előírt használat, azonban szükségesnek vélik az iskolán kívüli népzeneoktatásban. Feltételeztük, hogy a kurrikuláris és az extrakurrikuláris színtéren az oktatók módszertani repertoárja, az általuk felkínált vagy biztosított tanulói tevékenységformák gazdagsága nem azonos. A szakemberek inkább az azonosságokat emelték ki a módszerek és a tanulói tevékenységformák alkalmazásában: az önkifejezést szolgáló és élményszerűségen alapuló tudásátadás módszere lenne kívánatos az iskola keretein belül és kívül is. A növendékek mind a tevékenységek, mind az élményszerzés vizsgálatában a népi hangszeres zenélés aktivitását teszik a középpontba mindkét helyszínen. A népzeneoktatás szerepei a növendékek szerint eltérő mértékben valósulnak meg a két színtéren, az extrakurrikulumban az élményeket formáló zenei tevékenységek gazdagabbak, és a zenei aktivitást jobban igénylik, mint a tanórákon megvalósulók. Kerestük az összefüggést a népzenei tanulmányok kezdetének színtere és az extrakurrikuláris alkalmakon való részvétel gyakorisága között. Nincs szignifikáns különbség abban, hogy azok, akik nem alapfokú művészeti iskolában/zeneiskolában kezdtek el népzenét tanulni, gyakrabban járnak-e iskolai szervezésen kívüli – extrakurrikuláris – alkalmakra, mint azok, akik ott kezdtek népzenét tanulni. Az alapfokú művészeti iskolában/zeneiskolában kezdett növendékek több mint kétharmada, a nem alapfokú művészeti iskolában/zeneiskolában kezdett növendékek közel háromnegyede soha nem vett részt népzenei gyűjtésben. A gyűjtésen való részvétel ilyen kis mértékének okát az eredmények alapján a növendékek anyagi helyzete is adhatja. A népzenei képzésben részt vevő fiatalok társadalmi pozíciója, személyiség- és identitásfejlődése megfelel a magyar fiatalokénak, különbségüket a konzervatív-hagyományos értékrendjük, nagy szakmai elkötelezettségük adja. A népzenészképzés jövőképét alakíthatja a tanulók és hallgatók jellemzőinek feltárása, a tanulói utak követése, extrakurrikuláris módszertani útmutató létrehozása, és annak megvalósítása, hogy a népzenei gyűjtés mindenki számára elérhetővé váljon tanulmányai során. Kutatásunk eredményeként kijelenthetjük, hogy a kurrikulumot kiegészíti az extrakurrikulum, így a kettő összefüggésében nyer teljességet a népzeneoktatás és népzenészképzés. In our thesis we attempted to provide an overall picture of folk music education and professional folk musician training from a historical and methodological point of view. We investigate what similar and different roles of music education and professional folk musician training have on curricular and extracurricular scenes. Based on the literature, we elaborate on ranking of folk music education (curricular /in school, during classes/, and extracurricular education in school and outside of school). Possible ways to study and to teach folk music and to train folk musicians professionally are mostly realised between the two scenes which are in tight interrelation. We have applied quantitative and qualitative methods in our research. In our interview research the responders are remarkable personalities of today’s folk music education, folk music research and folk music life, moreover, they are related not only to scenes of institutions but also to ones outside of them. We had made a questionnaire of our own to the interview. The second part of it is a comparative survey exploring the age specifities of vocational high school students and university students participating in professional folk musician training; and what also belonged to the second part was an investigation with a focus group interview students and pupils referring also to the roles of folk music education. The other side of the comparative analysis was provided by a secondary investigation of the data of Hungarian Youth Research from 2016. In the third part of our investigation, in the paper based questionnaire survey to be filled individually – in the school year of 2018/19 – vocational high school students (N=103) of professional folk musician training took part from eight Hungarian institutions that provide folk musician training as well. Sample of investigation was the whole population of students in folk musician training in vocational high school. Our tool of measure was partly self-developed. To the investigation of background variables we took questions and categories (Szűcs, 2018) on questionnaire from „Music studies in Hungary 2017” as a base. Investigating aims, Vocational high school students prepare for specified higher education, and through this, also to the professions of folk music teaching and folk musicians. This means a specific aim- and task system in intermediate institutionalised folk music education and training. University students claimed that their motivations for higher educations are the plans of their future, regarding the roles of folk music education. Motivational patterns of vocational high school students are connected rather to actual studies, professional development and character development. In the realisation of goals, it was representative in both scenes to experience self expression, playing music together as gaining experiences and possessing motivation. In our research the professionals’ view about documents regulating extracurricular folk music education is that currently there is no unified or prescribed use, however, they consider it necessary in folk music education outside of school. We supposed that in the curricular and extracurricular scenes, the methodological repertoir of the educators and the variety of student activity forms provided by them are not similar. Professionals highlighted similarities in appliance of methods and student activity forms: method of passing knowledge based on experiences and assisting self expression would be desirable inside and outside of the school as well. By the students’ answers, both the activities and the results of investigating entertainment place folk music activities in the focus, in both scenes. According to students, the roles of folk music education are realised differently in the two scenes, in the extracurricular scene musical activities shaping experiences are richer and require more musical activity than the ones during classes. We wished to find the correlation between the scene of the start of folk music studies and the frequency of participation on extracurricular events. There is no significant difference in the issue of those who started studying folk music in not a basic level school or music school, do they attend extracurricular events, than those who started to study there. More than two-third of students started in elementary art schools, while almost three-fourth of students started in non-basic level art school/music school never took part in folk music field collection. According to the results, one reason for the low participation in field collection could be the financial condition of students. The social position, character- and identity development of young people taking part in folk music education equals to that of Hungarian youngsters, any differences present are resulted from their conservative-traditional value system and their great professional dedication, which are all motivational for further researches. Exploring the characteristics of folk music pupils and students can shape the future vision of folk music education/folk musician training. For shaping future vision we also take up creating extracurricular document standards, the realisation of making folk music collecting accessible to each student during their studies, just as well as following and analysing paths of students and studies. As a result of our research we can claim that curriculum is complemented by extracurriculum, so in the correlation of the two folk music education and folk musician training gain integrity.Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Korlátozottan hozzáférhető A súlyos acne vulgaris lehetséges kezelési módjai és ezek mellékhatásaiSchieszl, Laura; Váradi, Judit; Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Józsa, Liza; Fésüs, Adina; Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszerhatástani TanszékA diplomamunkám célja, hogy bemutassa az acne vulgaris kialakulásának lehetséges okait, kiemelve a külső, illetve a belső befolyásoló tényezőket is. Továbbá ismertetni szeretném a lehetséges előfordulási formáit. Emellett célom bemutatni a jelenleg rendelkezésre álló szisztémás kezelési lehetőségeket a súlyos acne vulgaris terápiájában. Szeretném kiemelni azokat a hatóanyagokat, amik segítenek a súlyos akne eltűntetésében. Ilyenek például a kombinált orális fogamzásgátló készítmények, az orálisan alkalmazott szisztémás antibiotikumok és az orális izotretinoin. Mindezek mellett fontosnak tartottam megemlíteni ezeknek a hatóanyagoknak azon lehetséges mellékhatásait, amelyek jelentkezhetnek a páciens kezelése során.Tétel Szabadon hozzáférhető A tanórán kívüli művészeti tevékenység hatása a művészeti rendezvények iránti attitűdre(2021) Váradi, Judit; Józsa, GabriellaTétel Szabadon hozzáférhető A tanulók éneklési attitűdjére ható tényezők vizsgálata(2021) Váradi, Judit; Óváry, ZoltánTétel Korlátozottan hozzáférhető A zene terápiás hatásaSzász, Anna Zsófia; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Zeneművészeti Kar; DE--Zeneművészeti Kar--Fafúvós TanszékA zeneoktatás szerepe az autista spektrumzavarral küzdő gyermekek fejlesztésébenTétel Szabadon hozzáférhető A zenei pálya előnyei és hátrányai intézményvezetői szemszögből(2024) Váradi, Judit; Héjja, Bella Emerencia; Szűcs, TímeaTétel Szabadon hozzáférhető A zeneművészeti szakgimnazisták pályaválasztásának meghatározó tényezői(2024) Váradi, Judit; Kerekes, Rita; Pótfi, Melinda; Radócz, József MiklósTétel Korlátozottan hozzáférhető Az acne vulgaris gyógyszeres terápiája a rá vonatkozó szakmai irányelvek alapjánGuba, Eszter; Bácskay, Ildikó; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi KarDolgozatomban az acne vulgarissal foglalkoztam, amely az egyik leggyakoribb bőrgyógyászati megbetegedés. Kitértem a bőr felépítésére, összefoglaltam az acne okait, pathomechanizmusát,leggyakoribb klinikai formáit és azok jellemzőit. Szakmai protokoll alapján részleteztem a lehetséges terápiás lehetőségeket. Ezek a terápiás lehetőségek lehetnek mind lokálisak, mind szisztémásak.Kérdőíves kutatás keretében foglalkoztam a gyógyszerészek szerepével ebben a betegségkörben. A betegek 36%-a fordul gyógyszerészéhez kezelési tanácsért.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az adrenomedullin autokrin antimikrobiális peptid hatása a monocita eredetű dendritikus sejtek differenciálódására és funkcióiraJakab, Ágnes; Gogolák, Péter; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi Kar; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Váradi, Judit; Varga, Alíz; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi KarA dendritikus sejtek (DC) az immunfolyamatok szabályozása során részt vesznek a naiv T-sejtek további differenciálódásának irányításában. Ezeket a TH1- és TH17-sejtek kialakulásának irányába terelhetik, mely által elősegítik a szervezetben zajló gyulladásos folyamatokat a bejutott patogének eliminálása érdekében. Ezzel ellentétes, a gyulladásos folyamatokat gátló hatást is kifejthetnek, amiben a TH2- és Treg-sejteknek van fontos szerepe. Azt, hogy a fejlődő DC-k milyen típusú immunválasz kiváltásában fognak részt venni, a saját differenciálódásuk során és aktiválódásukkor őket ért különféle hatások befolyásolják. Ide tartoznak a különféle mikrobákra vagy sejtkárosodásra utaló szignálok, de feltételezésünk szerint autokrin és parakrin mediátorok (citokinek, antimikrobiális peptidek stb.) hatása sem elhanyagolandó. Kísérleteinkben kezelésként a DC-k által is termelt adrenomedullin multifunkcionális antimikrobiális peptidet használtuk fel a DC-k differenciálódásának vagy aktivációjának befolyásolására. A DC-ket perifériás vérkészítményből izolált monocitákból állítottuk elő. Az adrenomedullin kezelés alternatívájaként annak G-fehérje kapcsolt receptorának jelátvitelét is mimikáltuk az intracelluláris cAMP szintet befolyásoló szerekkel, a sejtek adenilát-cikláz aktiválásán vagy gátlásán keresztül. A kezeléseket a differenciáció kezdetekor, vagy az aktiváció előtt végeztük el. A differenciálódó sejtek fenotípusát áramlási citométerrel vizsgáltuk. A DC-ket mikrobiális termékekkel vagy azok mimetikumaival (TLR-ligandumok) aktiváltuk. A DC-k aktivációját aktivációs markerek vizsgálatával, citokin termelésük alapján (ELISA), vagy az általuk aktivált T-sejtek vizsgálatával (ELISPOT) jellemeztük. A kapott eredmények szerint az intracelluláris cAMP szint emelésének hatása nem kedvez a gyulladásos folyamatokat kiváltó DC-k keletkezésének. A citokintermelést az IL-10 gyalladáscsökkentő citokin emelkedett szintje mellett alacsonyabb szintű IL-12 és TNF-α koncentráció jellemezte. Kísérleteink azt mutatták, hogy cAMP-szintet befolyásoló hatások a DC-k differenciálódása során jelentősebb funkcionális következményekkel járnak, mint az aktiváció előtt alkalmazott kezelés.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alfa-melanocyta stimuláló hormon hatásának vizsgálata Caco-2 gyulladásos bélhám modellenDebreceni, Ildikó; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Vecsernyés, Miklós; Juhász, Béla; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszerhatástani TanszékA vékonybél epithel sejtjei hozzájárulnak a bél immunrendszerének működéséhez, a mucosa védelméhez, és a barrier funkció biztosításához. Az immunsejtek gyulladásos mediátorokat szekretálnak, amelyek által az epithel sejtréteg permeabilitása és szekréciós tevékenysége tovább fokozódik vagy gyengül a gyulladásos folyamat során. A gyulladás modellezésére in vitro Caco-2 bélhám modellt használtunk, melyen IL-1β és TNF-α citokinekkel indukáltuk a gyulladásos állapotot. Kísérleteinkben először immunfluoreszcens festéssel, konfokális mikroszkóppal igazoltuk a Caco-2 bélhám sejtek felszínén jelenlevő MC-1R lokalizációját. Eredményeink alapján apikális és bazális α-MSH kezelést alkalmaztunk, és figyeltük a transzepitheliális elektromos ellenállás (TEER) értékek változását, illetve az NF-κB szignálútvonalra és az IL-6, IL-8 citokin termelésre kifejtett hatásait. Citokin kezelést követően a sejtréteg integritásának csökkenését tapasztaltuk a TEER értékek csökkenése és a junkcionális fehérjék immunfluoreszcens festése alapján, majd az α-MSH kezelést követően a sejtek között található szoros kapcsolatok helyreállítását észleltük. Az α-MSH gyulladáscsökkentő hatását az NF-κB p65 alegység transzlokációjának vizsgálata során, valamint az IL-6 és IL-8 citokinek koncentrációjának változása alapján is megfigyeltük. A gyulladáscsökkentő hatást a szignálútvonalak és a funkcionális fehérjék szintjén is igazolni tudtuk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Allergia és az allergiában használt szemészeti készítményekCzeglédi, Réka; Váradi, Judit; DE--Gyógyszerésztudományi KarDiplomamunkám megírása során foglalkoztam az allergia kialakulását előidéző tényezőkkel, melyek által jobban megismerkedhettem a betegség okozóival. Mivel kellemetlen tünetekkel járó betegségről beszélünk, fontosnak tartom, hogyha lehet, előzzük meg a létrejöttét. Enyhe allergia esetén a betegség súlyosbodása megelőzhető a korai tünetek felismerése által. Az allergének elkerülése mellett széles körben állnak rendelkezésre gyógyszeres kezelési lehetőségek is, melyekkel a kellemetlen tünetek mérsékelhetők. A két leggyakrabban jelentkező az allergiás rhinitis és conjunctivitis.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alpha-Melanocyte Stimulating Hormone Protects Against Cytokine-Induced Barrier Damage in Caco-2 Intestinal Epithelial Monolayers(2017) Váradi, Judit; Harazin, András; Fenyvesi, Ferenc; Réti-Nagy, Katalin; Gogolák, Péter; Vámosi, György; Bácskay, Ildikó; Fehér, Pálma; Ujhelyi, Zoltán; Vasvári, Gábor; Róka, Eszter; Haines, David Donald; Deli, Mária A.; Vecsernyés, MiklósTétel Korlátozottan hozzáférhető Az aminoszalicilsav és származékainak gyógyszertechnológiai formulációs fejlesztéseiMolnár, Kitti; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Gesztelyi, Rudolf; Fenyvesi, Ferenc; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi KarFolyamatosan növekedő betegség a gyulladásos bélbetegség,mely szinte minden korosztályt érint és az egész világon előfordul.Kezelésére számos gyógyszertechnológiai módszert dolgoztak ki.Diplomamunkámban az 5-aminoszalicilsav és származékainak fejlesztéseiről számoltam be.Ezek közé tartozik az azo konjugációval létrehozott szulfasalazin hatóanyag lebontása a bélbaktériumok azoreduktáz enzimein keresztül,az Eudragit bevonóanyagok fontossága,melyek elősegítik a bélben történő hatóanyag felszabadulást,a Multi Matrix System,mely egy újonnan kifejlesztett technológia,melynek segítségével növelhető a betegek compliance.Említést tettem a ciklodextrinek fontosságáról,az L-lizin formulációról,mely a sulfapiridin melékhatásait csökkenti le valamint a nanopartikulumokról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az androgén anabolikus szteroidok szervezetre gyakorolt hatásai és teljesítményfokozóként való felhasználásukNagy, Dóra; Lekli, István; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar; DE--Népegészségügyi Kar; Váradi, Judit; Csiki, Zoltán; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi KarDiplomamunkámban ismertetem az anabolikus szteroidok élsportban és szabadidősportban történő alkalmazását, valamint a doppingellenes laboratóriumokban való kimutatását. Sajnálatos módon már nemcsak az élsportot hanem a szabadidősportot is megfertőzte a teljesítményfokozás, amelynek gyakorlati kivitelezései rendkívül széles és változatos skálán mozognak. Alkalmazásuk veszélyét növeli, hogy még az élsportban orvosi felügyelet mellett edz a sportoló, addig a szabadidősportot űzők orvosi felügyelet nélkül. A hatékony ellenőrzés, felvilágosítás komplex feladat, jelentős kihívást jelent, mint az egészségügyi – sportorvosi személyzet, mint a szakedzők számára és az utóbbi években új, szigorúbb megközelítés, szemlélet van elterjedőben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Antipszichotikumok hatása autistákonPearl, Ben; Lekli, István; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszerhatástani Tanszék; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Váradi, Judit; Herczeg, Mihály; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszerészi Kémiai TanszékA tudomány jelenlegi állása szerint, minél korábban ismerik fel a gyermekgyógyászok az autizmusra utaló jeleket, annál hamarabb tudják a megfelelő kezelést nyújtani, valamint felkészíteni a gyermek gondviselőjét a szükséges intézkedésekre és lehetőségekre, hogy a gyermek fejlődési folyamatát minél kevesebb komplikáció zavarja meg. Rendkívül fontos a gyermek szellemi állapotának a folyamatos mérése az erre specializálódott gyermekpszichológussal vagy gyermekpszichiáterrel. Ezáltal a gondviselő meg tudja teremteni a gyermek fejlődéséhez szükséges optimális környezetet, valamint speciális nevelési és tanítási metódusokat, melyek elsősorban a gyermek mentális képességeit óhajtják fejleszteni, másodsorban az autizmusra jellemző viselkedési anomáliákat (pl.: hiperaktivitás, kényszeres mozgások és viselkedések, ritualisztikus és repetitív szokások, érdektelenség, apátia stb.) minimális szinten tarthatók, csökkentve a súlyosbodás kockázatát. Sokszor azonban szükséges a gyógyszeres terápia alkalmazása, ha a tünetek intenzitása oly mértékben megnőtt, hogy a kezelő pszichológus vagy pszichiáter indokoltnak ítéli valamely konvencionális (haloperidol), vagy atípusos (riszperidon, olanzapin, aripiprazol, ziprazidon, klozapin, kvetiapin) antipszichotikum terápiás használata. Hatásukat a dopaminerg és szerotoninerg rendszeren fejtik ki, ezáltal csökkentik a hiperaktivitást, az agresszivitást, mely irányulhat környezetük, embertársaik és saját maguk felé. Egyes esetekben fejleszthetik a szociális és kommunikációs képességeiket is. Mellékhatásaik viszont eltérőek lehetnek. Általánosan jellemző a szedáció, álmatlanság, szorongás és hízás. A konvencionális antipszichotikumok egyik jellemző mellékhatása az EPS, melyet a D2 receptorok gátlása okozza. Manifesztálódhat izommerevségben, dyskinesiában, dystoniában vagy parkinsonizmusban, ezért inkább alkalmazzák az atípusos neuroleptikumokat, melyek jóval kevesebb EPS kockázattal járnak. A mellékhatásokból adódó komplikációk miatt szükséges a páciensek monitorozása a gyógyszeres terápia alatt. A kezelés hatékonyságát figyelembe vételével megszakítható vagy váltható a terápia más antipszichotikum alkalmazására, amennyiben indokolt. Ez idő alatt is folynak a kutatások a legmegfelelőbb terápia kifejlesztéséért, mely a lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb kezelést tudja nyújtani az autizmusban szenvedők számára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Antocianin tartalmú liposzómák formulálása és vizsgálataLippai, Laura; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Haimhoffer, Ádám; Bakai-Bereczki, Ilona; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszerészi Kémiai TanszékAz antocianinok vizes közegben oldódó, oxidatív behatásra érzékeny, pH- függő stabilitással rendelkező, természetes eredetű vegyületek. Gyógyhatású készítményekben, kozmetikumokban történő alkalmazásukat instabilitásuk korlátozza. A diplomamunkám alapjául szolgáló kísérletek célja, hogy liposzómába zárva növeljük stabilitásukat, alkalmassá téve további formulálásra. Vizsgálatainkhoz meggyből izolált, tisztított antocianinokat tartalmazó kivonatot használtunk befogandó anyagként. A liposzómaképzést kereskedelmi forgalomban is kapható, „pharma grade” minősítéssel ellátott foszfolipidekkel valósítottuk meg. Segédanyagokkal növeltük a liposzóma stabilitását, és a befogási hatékonyságot. (pl. koleszterol, kationos, anionos foszfolipidek). A liposzómák képzését vékonyfilm hidratációs módszerrel végeztük, melynek során képződő multilamelláris vezikulákat szonikálással és extrúziós módszerrel alakítottuk unilamelláris vezikulákká. Így monodiszperz liposzóma frakciót kaptunk, melynek méretét és méreteloszlását Malvern Zeta Sizer készülékkel határoztunk meg. A liposzómák stabilitásának meghatározásához zéta-potenciált mértük, ugyanezen készülék segítségével. A liposzómák antocianin-tartalmának befogási hatékonyságát UV-VIS spektrofotometriás módszerrel mértük. A liposzómák tisztítására dialízist alkalmaztunk. Legjelentősebb összetételnek az Epikuron 200-koleszterin-sztearilamin (pozitív töltésű lipid) összetételű és az ugyanilyen molarányú, sztearilamin helyett DSPG-t (negatív töltésű lipid) tartalmazó liposzóma összetételt tekintjük. Ezekből az összetételekből képzett liposzómák zéta-potenciálja, mérete, és polidiszperzitási indexe megfelelő stabilitásra utal. További célkitűzéseink a bezárási hatékonyság növelése, és a bezárási hatékonyságot meghatározó módszer továbbfejlesztése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Antocianin tartalmú rágótabletta formulálása direkt préseléses eljárássalSzabó, Levente; Váradi, Judit; Vasvári, Gábor; Debreceni Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar Gyógyszertechnológiai Tanszék; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Remenyik, Judit; Fenyvesi, Ferenc; Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai TanszékA funkcionális élelmiszerek hasznossága megkérdőjelezhetetlen manapság, hisz az egészséges táplálkozást hivatott egészségmegőrző hatásokkal kiegészíteni. Ezen speciális élelmiszerek előállítása számos esetben gyógyszertechnológiai megoldásokat is kíván, megfelelő formulálásához a gyógyszerészi szemlélet is hozzájárul. Kutatásunk alapját az a kérdés jelentette, hogy milyen formában lehetne az antocianinok fogszuvasodás elleni hatását leghatékonyabban kihasználni. A rágógumi fogyasztása mindennapos tevékenységünkké vált az évek során, a fogszuvasodás ellenes hatása régóta ismert, amely a WHO szerint krónikus népbetegség. Ezért gondoltunk a rágógumira, mely rutiszerű cselekvéssel köti össze az egészségmegőrzést, biztosítja a hatóanyag megfelelő tartózkodási idejét a szájüregben és nem utolsó sorban a „beteg” együttműködését is. A munkánk során használt meggypempőt a Debreceni Egyetem Élelmiszertechnológiai Intézetében állították elő. Rágógumi alapként pedig a Health in Gum (HiG-04) közvetlen préseléssel feldolgozható rágógumi bázist használtunk, melyet a CAFOSA biztosított számunkra. Kísérleteinkhez a Debreceni Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar Gyógyszertechnológiai Tanszékén rendelkezésre álló berendezéseket használtuk. Előzetes kísérletek alapján ipari léptékben is alkalmazható technológiai eljárást a közvetlen préselést választottuk, mely módszerrel kiküszöbölhetjük a hő és nedvességtartalom okozta stabilitási és eltarthatósági problémákat. A formulálás fontos szempontja volt, hogy az összetétel cukormentes és alacsony citromsav tartalmú legyen, az egyes formulációk stabilitását állomány és kioldódási vizsgálatokkal ellenőriztük. A kutatásunk eredménye, hogy laboratóriumi léptékben kifejlesztettük azt a technológiai eljárást – beleértve a megfelelő eszközöket és paramétereket -, melynek léptéknövelésével középüzemi és ipari méretekben is kivitelezhető a gyártási folyamat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Antocianinban gazdag meggykivonat antiinflammatorikus, antiproliferatív hatásának vizsgálata humán keratinocita sejtekenMadarász, Viktor Imre; Váradi, Judit; Debreceni Egyetem::Gyógyszerésztudományi Kar::Gyógyszertechnológiai Tanszék; DE--Gyógyszerésztudományi KarA psoriasis egy gyulladásos bőrbetegség, melynek patológiájában fontos szerepet játszik az IL-17 és a TNF- α. Az anti-citokin terápiák a leghatékonyabbak a psoriasis kezelésére manapság, mindazonáltal a természetes anyagok képesek adjuváns hatást kifejteni a psoriasis betegség kezelésében. A keratinocita sejtkultúrákat széles körben használják a psoriasis modellezésére. Kutatásainkban a TNF- α és IL-17 szerepét vizsgáltuk a gyulladásos folyamatokban és a proliferációban humán keratinocita (HaCaT) sejt modellen. A célunk az, hogy készítsünk egy érzékeny psoriasis modellt, melynek segítségével alátámaszthatjuk az antocianinban gazdag meggykivonat gyulladáscsökkentő és antiproliferatív hatásait. Az NF-κB immunfestés eredményei azt mutatták, hogy a proinflammatorikus citokinek az alkalmazott koncentrációban aktiválják az NF-κB útvonalat, ugyanakkor az antocianinok előkezelésben alkalmazva blokkolták. A valós idejű sejt analízis vizsgálat (RTCA) során azt tapasztaltuk, hogy a citokinek proliferációra kifejtett hatása koncentráció-függést mutat, valamint igazoltuk az antocianinok antiproliferatív hatását. A woundhealing teszt során bebizonyítottuk, hogy a citokinek különböző módon képesek befolyásolni a proliferációt, azonban az antocianin előkezelés csökkenti a proliferációs rátát a citokin stimulálta HaCaT sejteken. Az eredményeink azt mutatják, hogy a kivonat gátolta a gyulladásos folyamatokat és a proliferációt a HaCaT sejteken.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Assessing the Impact of Transcutaneous Carbon Dioxide Therapy in Patients with Chronic Diseases and Concurrent Medications: A Comprehensive EvaluationNguyen, Thi Hong Ngoc; Tóth, Béla Ernő; Gyógyszerésztudományi Kar; DE--Gyógyszerésztudományi Kar; Bak, István; Váradi, Judit; Gyógyszerésztudományi KarMofetta therapy demonstrates potential as an effective approach for enhancing mobility, reducing dependency, uplifting mood, and augmenting quality of life. Moreover, recognizing Mofetta therapy as part of an integrative treatment plan rather than a standalone intervention is crucial. Despite existing limitations, Mofetta therapy holds promise for patients with musculoskeletal, joint, connective tissue, or circulatory disorders due to its efficacy. This dissertation aims to present the outcomes of Mofetta therapy intervention in 168 patients hospitalized with underlying diseases during 2021-2022, focusing on a comprehensive assessment encompassing physical and quality of life aspects. The study involved assessing various parameters before and after Mofetta therapy, including the 6-minute walk test (6MW), Timed Up and Go (TUG) test, Borg rating of perceived exertion, short form 36 health survey (SF-36), EuroQol 5 Dimensions 5 level version (EQ-5D-5L), EuroQol Visual Analog Scale (EQ-VAS), Functional Independence Measure (FIM), and Barthel Index.