Hallgatói dolgozatok (Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 34)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Beágyazott hardver tervezése és fejlesztése lokalizációs és útvonaltervezési AMR-hezKeczán, László; Almusawi, Husam Abdulkareem; DE--Műszaki KarA Debreceni Egyetem Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszéken található mobilrobot alap különféle kutatásokra lesz a jövőben felhasználva. A projektem során ennek a robotnak terveztem egy megfelelő vezérlő elektronikát, amely képes a robot már meglévő alaprendszereit (mint például a hajtást) vezérelni, valamint alkalmas arra, hogy egyéb rendszerekkel lehessen bővíteni a robotot, például fedélzeti számítógéppel, különféle szenzorokkal, végrehajtó szervekkel. Az elektronika megtervezésénél felmértem a jelenlegi és az esetleges jövőbeli igényeket a robottal kapcsolatban és ez alapján kezdtem hozzá az áramkör megtervezéséhez. Találnom kellett egy olyan mikrovezérlőt, amely kompakt, de nagy periféria számmal és elegendő számítási kapacitással rendelkezik a feladat végrehajtásához. Az általam kiválasztott vezérlő egy ATxmega256A3BU. A vezérlő igényi és képességi alapján hozzá láttam egy nyomtatott áramkörnek a megtervezéséhez, amelynél fontos volt, hogy megfelelően kompakt méretűlegyen és könnyedén lehessen a robotba integrálni, de megfelelően kiszolgálja a vezérlőt. A tervezésnél a legfontosabb szempontok a megfelelő tápfeszültségszintek előállítása, a megfelelő jelszintillesztések megoldása, és a vezérlő és a robot egyéb eszköze közötti kommunikációs csatornák kiépítése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető DC szervomotoros hajtásrendszer kiépítéseKontor, Cecília; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki KarA dolgozatomban egy DC szervomotoros hajtásrendszer kiépítéséről írtam. A rendszer oktatási és kutatási célra is használva lesz. A működtető programkódot C++-ban írtam. Szabályoztam a pozíció és a sebesség jelet, kipróbáltam különböző paramétereket. Szűrőket teszteltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Modula automata raktárrendszert támogató program fejlesztése, kommunikáció létrehozása és gyakorlati megvalósításaBőr, Richárd; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki KarA szakdolgozat célja az Intramark Kft.-nél a Modula liftek telepítését követő mérnöki feladatok és kihívások bemutatása, valamint vizsgálja, hogyan lehet optimalizálni a Raktárkezelési Rendszereket (WMS) az Enterprise Resource Planning (ERP) integrációjával és a Vertical Lift Module (VLM) technológiák bevezetésével. A kutatás mélyrehatóan foglalkozik az ERP és WMS közötti összetett kapcsolattal, feltárja a VLM rendszerek funkcionalitását, és részletes tájékoztatást nyújt a WMS-ről. A kutatási módszer magában foglalja az olyan létfontosságú feladatokat, mint a Warehouse Management System megismerése, elrendezések tervezése, rendelések létrehozása, és az emelőkhöz kapcsolódó eszközök kalibrálása. A kommunikációs infrastruktúra kiépítése cikklista importálást és Webservice megoldásokat foglal magában. Továbbá a rendszer működését elősegítő projektek, mint a virtuális lift létrehozását, a Modula átrendezéseket, és egy Python program tervezését is bemutatja. A sokoldalú eredmények összegzik a lokációk tervezésétől kezdve, a rendelésfeldolgozáson keresztül, egészen az alfanumerikus kijelzők, lézerek és címkenyomtatók kalibrálásának eredményeit. A virtuális lift létrehozásának, a cikklista importálásnak, a Webservice megoldásoknak, a Modula átrendezésnek és a Python program végrehajtásának részletes vizsgálata pozitív eredményeket mutat a helyszínek tervezésében, a rendeléskezelésben és a kalibrációs pontosság terén. A tanulmány következtetéseiben átfogó betekintést nyújt az elért eredményekről és a raktárkezelés különböző területein fennálló továbbfejlesztési lehetőségekről. A javaslatok közé tartozik a Python program bővítése, a Webservice felület újragondolása, valamint a raklapos tároló egy szimulált liften keresztül történő kezelése is. Az ERP integrációjának a WMS-sel, a VLM technológiával párosítva ígéretes megoldásnak bizonyul a raktárműveletek hatékonyságának és pontosságának növelése terén. A tudományos cikkek és jelentések tanulmányozása folyamán megszerzett tudásra és példákra alapozva igyekeztem a legoptimálisabb megoldások kialakítására alkalmazkodva a cég által támasztott elvárásoknak és feltételeknek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyártástámogatás és gyártásközi ellenőrzés megvalósítása OTC ipari hegesztőrobotok segítségével, mérnöki és ipari szempontok figyelembevételévelMezei, Tibor; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom témája egy tehergépjárműipari alkatrész kézi fogyóelektródás CO2 védőgázas ívhegesztésének helyettesítése OTC robot hegesztőgéppel. A munkám során OTC FD-B6 robot manipulátorkarral, és a hozzá kapcsolt DINSE T.CONNECTOR HW DIX RETZ 663 WB hegesztőpisztoly tartó/ütközésérzékelővel dolgoztam. A tartó egy ehhez csatlakoztatható hegesztőnyakkal van felszerelve. A robothoz forgó szerszámasztal tartozik. Az elvégzett munkák alapján kijelenthető, hogy számottevő minőségjavulás, és kiemelkedő produktivitás javulás tapasztalható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Meglévő forrasztóállomás egyik kapcsolószekrényéhez elektromos terv készítése és az automatizálás kibővítése a termeléshatékonyság növelése érdekébenKiss, Eszter; Mikuska, Róbert; Csicsák, Gábor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom témája egy már meglévő forrasztóállomás továbbfejlesztése, amit a Sensirion Hungary Kft. biztosított számomra. A forrasztóállomás Siemens LOGO! PLC-vel van vezérelve, Soft Comfort 8.3-as verziójában van program írva hozzá. Az első feladat ezzel kapcsolatban, hogy szeretnénk pontos adatokat kapni arról, hogy mikor történnek a forrasztások, illetve azt is, hogy a napi hozamok nőnek vagy csökkennek, mi történik velük. A feladat másik software-s része egy elektromos kapcsolószekrény tervezése az EPLAN programban. Jelenleg még nem készült ilyen az állomáshoz, ezért szintén fontos és hasznos lenne, hiszen ha elkészül, gyorsabban lehet dolgozni a géppel egy esetleges hiba vagy módosítás során.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mitsubishi RV-2AJ robot "Digital Twin" tervezése Solid Edge programban és megfeleltetése kinematikai útonVasváry, Tamás; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki KarDiplomatervemben ismertetem a robotok általános felépítését, és alapkonfigurációit. Bemutatom a Digital Twin mint fogalmat és annak hatását az iparra, kiválasztott robot főbb paramétereit, és annak a menetét, hogyan lehet átemelni egy komplex robotszerkezetet a virtuális térbe. Diplomatervem során egy Mitsubishi RV2-AJ robot Digital Twin azaz digitális mása létrehozása volt a cél. Ahhoz, hogy meg tudjam feleltetni a valós robotunknak a lehető legnagyobb részleteséggel kellett, hogy lemodellezzem a csuklókat. Erre egy új technologiót használtam fel, ami a photogrammetry nevet kapta. A photogrammetry lényege, hogy az egyenletesen megvilágított testről fényképeket készítünk. Ezeknek a fényképeknek jó mélységélességgel kell rendelkezniük, hogy a program felismerje az alakzatunkat. Fényképek elkészítésénél figyelni kell, hogy a képek között az átfedés 40-60% kell, hogy legyen. A Meshroom használatával, a fényképekből a program elsőnek egy pontfelhőt generál, amin ellenőrizhető annak részletessége. Ezután, ha megfelelőnek találtuk a program további számításokat végez és legenerálja nekünk a mesh-t. Ezt a hálozatot a Siemens által létrehozott Solid Edge programban a reverse engeneering tool segítségével egy háromdimenziós alkatrészt hoztam létre. Miután az összes alkatrészt létrehoztam, a robotkar mozgatását szintén Solid Edge környezetben a Dynamic Desing Motion modul segítségével valósítottam meg. Ez a mozgás úgy definiáltam, hogy a későbbiekben a roboton is szimulálható legyen. A valós robot TCP koordinátáit összehasonlítva a virtuális robotunkkal a robotunk validálható. Ezen felül a validációhoz, egy Mathlab-ban íródott Forward Kinematitcs programkóddal is ellenőriztem A robot vázszerkezete tömegre megegyezik a valós robotéval, ezáltal a mozgatáshoz szükséges teljesítményt is precízen montírozható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Autonóm logisztikai robot telepítése és konfigurálásaFazakas, Mózes Árpád; Kamrás, Ádám; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban egy Autonóm Mobil Robot telepítésének és folyamattervezésének lépéseit mutatom be. A projekt tervezési fázisában részletezem azokat a lépéseket, amelyek szükségesek egy AMR logisztikai rendszer felépítéséhez. Bemutatom a megtervezett átadóállomást és a specifikációit, mechanizmusait, az elkészült kommunikációs modellt, és az AMR programját. Az utolsó részben pedig bemutatom a laborteszt eredményeit, azt, hogy megfelel a gyártósor által tartott elvárásoknak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Nyomtatott áramköri panel optikai minőségellenőrzését célzó szoftver fejlesztése és tesztelése LabVIEW fejlesztőkörnyezetbenBencsik, Balázs; Korsoveczki , Gyula; DE--Műszaki KarA gépi látás a mesterséges intelligencia egyik ága, amely a gépeket képessé teszi a vizuális információk felismerésére és értelmezésére. Ezeket a fejlett algoritmusokat számos területen használják, például az önvezető autók, az orvostudomány, a biztonságtechnika, az ipari automatizálás és a minőségellenőrzés területén. A gépi látás területén azonban még mindig számos kihívás és kutatási cél áll fenn. A rendszerek pontosságának és megbízhatóságának növelése mellett fontos figyelembe venni az adatok sokféleségét és skálázhatóságát. Emellett az értelmezhetőség és az etikai kérdések is prioritássá válnak. Az átláthatóság és az emberi jogok tiszteletben tartása kulcsfontosságú kérdések a gépi látás területén, mivel ezeket a rendszereket egyre gyakrabban használjuk mindennapi életünkben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 500 tonnás hidraulikus prés felújításaKovács, Ádám; Rácz, Árpád; DE--Természettudományi és Technológiai KarA dolgozatomban részletesen bemutatom egy 500 tonna záróerővel rendelkező "félizosztatikus" hidraulikus présgép villamos modernizációját. Ennek az előrehaladott projekteknek a fókuszában a gép elektromos rendszerének frissítése és fejlesztése áll, ennek során a gép működési elveit és az alapvető hidraulikus paramétereket érintőlegesenismertetni fogom. Először is, a dolgozatban bemutatom a "félizosztatikus" porsajtolási technológiát, amely része egy kerámiaipari gyártástechnológiának. Részletesen kifejtem ezt a technológiát és annak működését, hogy érthető legyen, hogyan illeszkedik a présgép működésébe. Az előzetes ismeretek segítenek a gép működésének összefüggéseinek és a változtatások szükségességének megértésében. A továbbiakban részletesen ismertetem a présgép hidraulikus paramétereit és működését. Bemutatom a gép hidraulikus rendszerének felépítését, az alkalmazott hidraulikus vezérlők és szelepek működését. Ez a rész ismerteti a gép alapvető működési elveit, amelyekre a modernizáció során építkezünk. Az elektronikus modernizációs folyamat részeként bemutatom az új villamos rendszer tervezését. Megmutatom, hogy hogyan lehet az elektromos vezérlőt újra tervezni annak érdekében, hogy javítsuk a gép teljesítményét, növeljük a hatékonyságot és csökkentsük a gép karbantartási igényét. Részletesen kifejtem az elektromos rendszerbe bevezetett módosításokat és azok hatásait a gép működésére. Ezzel a dolgozattal azt a célt is kitűzöm, hogy a olvasó megértse a "félizosztatikus" sajtolás működési elveit és annak elektromos modernizációjának jelentőségét. Szakdolgozatának célja a 500 tonna záróerővel rendelkező hidraulikus prés villamos felújítási munkálatainak részletes bemutatása, amely magában foglalja a szoftverek alkalmazását, például a Tyna és AutoCAD programokat, továbbá a gép elektromos vezérlésének tervezését. A gép elektromos vezérlését egy PLC (ProgrammableLogicController) vezérlőprogram valósítja meg. A szakdolgozat bemutatja ezt a vezérlőprogramot, és részletesen leírja, hogyan működik a gép vezérlése, hogyan érzékeli a különböző paramétereket, és hogyan reagál rájuk. A szakdolgozat tehát egy komplex megközelítést alkalmaz a hidraulikus présgép felújítására, amely magában foglalja a tervezést, a szoftverek alkalmazását és a gép vezérlését. A részletes bemutatás és dokumentáció segíti a műszaki szakembereket és az érdeklődőket a gép működésének megértésében és a modernizációs folyamatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Helikopter dinamikus alkatrészének gyártásbevezetése ipari robot alkalmazásávalVígh, Dániel; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki KarA választott szakdolgozati témám az Airbus Helicopters Hungary Kft. egyik induló projektjének kisegítése, név szerint egy hátsó rotorlapát különleges felületkezelési eljárása, úgynevezett termikus vagy plazmaszórása precíziós folyamatban, robotkarra szerelt szórófej alkalmazásával. Ezalatt félkész munkadarabok kezelését értjük, tehát a teljes gyártás egyetlen, ám nagy jelentőségű lépését, amely technológiájában különösen fejlett. A folyamat egészének megvalósításával foglalkozunk, így a gépbe való rögzítést is megterveztük, valamint a robot programozása is a feladat része, majd az ezt követő mérések és folyamatjavítások. Ennek az eredménye egy kritikus fontossági besorolású alkatrész gyártási folyamatának elindítása, amely hosszú távú profitot hoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Radar alkalmazások maximális hatótávolságát befolyásoló spektrum jellemzők meghatározása in situ teljesı́tménymérési oktatási eljárásokhoz, fejlesztése 4ChVNA és Rohde & Schwarz mérőműszerek használatávalGuti, János; Balajti, István; DE--Műszaki KarA szakdolgozatban leírt rádiólokátorokkal kapcsolatos elmélet, és a mérések eredményei az RF rendszerek oktatására szolgál. A rádiólokátorok történeti áttekintését követően, bemutatja a radarok típusait, működési elveit, az antennák performancia jellemzőit. Számításokkal, szimulációkkal, elemzi a gépjárművekre szerelt 77, 24 és 12 GHz-es, illetve a drón detektálásra kifejlesztett „X” sávú lokátort. Laboratóriumban és a Műszaki Kar udvarán végzett azonos és keresztpolarizáción végzett spektrum mérés eredményeit hasonlítja össze a számított értékekkel. A patch antennából épített fázisvezérelt antennarács vételi képességét elemzi, felhívva a figyelmet az elektromágneses hullámok jelreflexiójának negatív hatásaira. Emellett beszámol a HungaroControl által üzemeltetett Püspökladány térségében elhelyezett ASR-23/MSSR antenna és a a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren üzemelő TAR 1 radar in situ teljesítménymérés eredményeiről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető EOL próbapad tervezése nagy teljesítményű féknyergekhezBardi, István; Sarvajcz, Kornél; Mack, Christian; DE--Műszaki KarA szakdolgozat során a cél egy olyan próbapad tervezése volt, amely képes az újragyártott féknyergek teljesítményének tesztelésére. A már gyártásban lévő féknyergek gyártási folyamatának vizsgálata alapján a meghatározott mérendő mennyiségek a fékezési erőt biztosító nyomólapok elmozdulása és az általuk kifejtett fékezési erők. A feladat során az elmozdulás mérésére kettő darab lineáris elmozdulás érzékelőt, az erő mérésére pedig kettő darab merőcellát választottam. Az érzékelőket és a vizsgálatokhoz szükséges mágnesszelepeket egy programozható logikai vezérlő irányítja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Csapágydiagnosztikai eljárások fejlesztése, valamint a hibás termékek detektálását és kiszűrését célzó mérőrendszer tervezéseAsztalos, Tamás Gergő; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki KarA kúpgörgős csapágy kosarának gyártásánál, számos olyan aspektus merülhet fel, amelynek következtében, a legyártott kosarak között, olyan kosarak is legyártásra kerülnek, amelyeknek paramétereik eltérnek a rajzi értékektől. Ezeket a hibás darabokat mihamarabb detektálni és kiszűrni kell. Erre a célra került kialakításra egy mérőrendszer egység, amely a kosár ablakhelyzetének magaságát kívánt meghatározni, és az eltérő értékel rendelkező kosárakat kiszűrni. A folyamatok végrehajtását elektropneumatikus aktuátorok végzik, amelyeknek logikai vezérlését az iparban használatos PLC kontroller látja el. A léptető motor és a PLC közötti kapcsolat megvalósításáért egy saját tervezésű áramkör került, megtervezésre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Univerzális mérőműszer tervezése és illesztése CAN-busz rendszerekhezSkublics, Imre; Keczán , László; DE--Műszaki KarSzakdolgozatunk témája egy olyan mérőműszer tervezése, elkészítése és tesztelése, melynek fő feladata, hogy szervízmérnökök munkáját segítse CAN-busz diagnosztikai feladatok elvégzésében. A különböző CAN-busz rendszerek sokfélesége miatt, műszerünknek a következő kritériumok mindegyikét ki kell elégítenie: • A busz csatlakozó pin kiosztása állítható az eszközön belül. • A műszer képes helyettesíteni a busz termináló ellenállását. • A műszer lehetőséget kínál a kommunikációs vonalak közti ellenálás kimérésére, valamint a tápfeszültség és palyzs ellenőrzésére. • A műszer képes alkalmazkodni a busz sebességéhez, továbbá képes az üzenet dekódolására. • A műszer képes különbséget tenni a buszra csatlakoztatott modulok között, megjelenítve azok üzeneteit. • A műszer működőképes marad akkor is ha a busz nem biztosít tápellátást. A csatlakozó pinek újrakombinációját analóg demultiplexerek segítségével oldjuk meg. A demultiplexerek állításának feladatát shift-regiszterek látják el, melyek a kívánt kombinációt egy mikrokontroller álltal sorosan kikommunikált szám-pár alapján hozzák létre. A termináló ellenállást helyettesítő kapcsolás manuálisan állítható egy slide-switch-en keresztül. Ez a funkció lehetőséget kínál a busz stabil működésére a termináló egység meghibásodása esetén is. Ugyanezen a ponton a busz tápfeszültsége is leválasztható az eszközről. A buszon futó vezetékek ellenőrzésére egy multiméter-kompatibilis kivezetést biztosítunk mely a CAN hi és lo vonalak mérése mellett a tápfeszültség kimérésére és a palyzs interferencia tesztelésére is alkalmas. A buszon érkező üzenetek értelmezése függ a bit-rátától, valamint a bitek kódolási módszerétől. Ezek a paraméterek a mikorkontroller lokális webszerver felületén állíthatóak így a dekódolás folyamata a felhasználó álltal hangolható. Ugyanezen a felületen állíthat be a felhasználó indikátor jelzőket melyek alapján a mikrokontroller részekre képes bontatni a beérkező üzenetet, különbséget téve az egyes modulok címe között, egy adatbázisba rendezve azokat. A tápellátás biztosítása külső akkumulátorról történik, azonban a hi és lo vonalak értelmezéséhez szükséges a busz nulla referencia feszültsége. Ebből kifolyólag a tápellátás közös föld kapcsolása mellett egy választó tranzisztort helyezünk az akkumulátor 5V-ra szabályzott pozitív és a buszról érkező pozitív közé, ezzel elkerülve a kétoldalról táplálást. Ebben a konfigurációban a busz képes az akkumulátor visszatöltésére, azonban tölthető akkumulátor használatával ez előnyünkre szolgál. Eszközünk áramkörének tervezése három fő részre osztható. Első a kapcsolási tervezet, mely magában foglalja a az eszköz áramköri rajzát és az egyes komponensek, szűrők és tranzisztorok megfelelő értékeinek számítását, szimulációját. Ezt követően az áramkörben elhelyezett komponensek válogatása történik. Komponens válogatás közben fő faktor a tervezett paramétereknek való megfelelés és az elérhetőség. A válogatással bezárólag minden információ rendelkezésünkre áll ahhoz hogy megtervezzük az alaplapot. Az alaplap tervezése során különös figyelmet szentelünk a CAN hi és lo vezetékek párosítására, ezzel csökkentve az adatfolyamban fellépő különbözeti interferenciát. Az áramkör elkészítése és tesztelése után hozzálátunk a szoftverfejlesztéshez. Mikrokontrollerünk beépített wifi modulja lehetővé teszi a felhasználó számára hogy egy lokális webszerveren keresztül hozzáférjen az eszközhöz. A szerver megjelenését és funkcionalitását HTML és Java Script segítségével írjuk, míg az operációs rendszer C alapú. A szoftver felépítése al-struktúrákra bontható. Az indítás pillanatában mikrokontrollerünk végighalad egy startup listán, biztosítva hogy használat előtt minden paraméter megfelel az előírt kritériumoknak. A startup szekvencia befejeztével mikrokontrollerünk várakozik a felhasználó utasításaira azonos időközönként ellenőrizve a busz vonalainak feszültségét. Túl nagy feszültség esetében a műszer leválasztásra kerül a buszról. Utolsó lépésként additív manufaktúrálási módszerekkel elkészíthető tokozást tervezünk a műszernek, mely bizonyos fokig védelmet nyújt a környezeti hatások ellen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Allalin/albis gyártási folyamatának optimalizációjaNagy, Levente; Mikuska, Róbert; Csicsák, Gábor; DE--Műszaki KarA lézergravírozás napjaink egyik leggyorsabban fejlődő ipari technológiája, amely pontosságáról és sokoldalúságáról ismert, és jelentős hatékonyságjavulást eredményezhet. Ez a kutatás egy lézergravírozó állomás optimalizálásával foglalkozott, különös tekintettel az uralkodó gyártási kihívásokra és azok lehetséges megoldásaira. Az eredmények rávilágítottak az állomás hatékonyságának növelésére és a mérnöki minták kiválasztási folyamatának finomítására. Emellett a tanulmány kiemeli a Lean gyártási elvek lézergravírozásba való integrálásának életképességét, tovább növelve annak ipari hatékonyságát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető H12 Volkswagen gyártósor teljes eszközhatékonyság javításaMolnár, József; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki KarA feladatom a diplomamunkám megírása alatt a Vitesco Teschnologies H12 Volkswagen során található gépsor egy elemét kellet a figyelmembe vennem, azon belül is a Final Assembly 100/110-es sort. Ezen soron belül található hat folyamat, amelyek egy védőkupak felhelyezés, fáziskupak felhelyezés, két címkéző, és kettő AOI állomásból tevődik össze. A feladatom az volt, hogy a sornak a teljes eszközhatékonyságát felnöveljem 90% felé, valamint az elsőre sikeres folyamatok (FPY) mennyiségét minél magasabbra növelni. A sor, mivel kezdésemkor még csak próbagyártással működött, sok gyerekhibával szenvedett, amelynek megoldása mind szoftveres mind hardveres fejlesztést vett igénybe. A diplomamunkámban a lehető legalacsonyabb költségvetéssel próbáltuk meg elérni a lehető legmagasabb fejlődést, amelyet ki lehetett nyerni a sorból, így olyan érzékelőket és alkatrészeket szereltünk bele a gépbe, amelyek újrahasznosítottak. Diplomamunkám folyamán nagy figyelmet kellet fektetnem nem csak a pontosságra és a minőségre, de ezen kívül a nyomon követhetőséget is biztosítanom kellet a Vitesco Technologies számára. Hardveres részről lézeres távolság érzékelőkkel, valamint kódolvasókkal és szenzorokkal bővítettem a sort, valamint szoftveres oldalról a vevői címke legenerálásban, megfelelő nyomon követhetőségében, valamint a kamerarendszeren működő képfelismerő programjának lefejlesztését végeztem. A diplomamunkám végénél pedig ezen változtatásokat összeszedtem, dokumentálom és a minőségirányítási rendszerbe behelyezem, valamint a végén megbizonyosodunk arról, hogy az általam ezközölt fejlesztések mennyire sikeresen növelték fel a kívánt teljes eszközhatékonyságot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PXIe mérésadatgyűjtő kártya tesztjének továbbfejlesztéseKovács, Ádám; Sarvajcz, Kornél; DE--Műszaki KarA dolgozatban egy az NI által gyártott mérésadatgyűjtő kártya tesztjének a továbbfejlesztését mutatom be. A dolgozatban kitérek a jelenlegi tesztelés hiányosságaira, majd fejlesztési lehetpségeket vizsgálok meg, melyek közül az egyiket meg is valósítom. Végezetül, kiértékelem a fejlesztéssel elért eredményeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető FANUC hibrid delta-parallel ipari robot kinematikai analízise és szingularitást detektáló programkód fejlesztése MATLAB környezetbenLakatos , Lili Sára; Korsoveczki , Gyula; DE--Műszaki KarA dokumentumban bemutatásra kerül a szakdolgozatom, melynek célja egy FANUC M-1IA 0.5A típusú hibrid delta-parallel robot kinematikai analízise és egy olyan programkód fejlesztése MATLAB környezeteben, ami képes a szingularitási pozíciók detektálására és azok típusának megkülönböztetésére. A direkt irányú kinematikai feladat célja a világkoordináták meghatározása a csuklókoordináták függvényében. A delta, azaz a párhuzamos kinematikával rendelkező rész esetén a cél a mozgóplatformhoz kötött referenciakoordinátarendszer pozíciójának meghatározása. A hibrid, tehát a sorban kapcsolt kinematika esetén a Homogén transzfromációs mátrixot határozom meg, ami kapcsolatot teremt a referencia- és az effektorhoz rögzített koordinátarendszer között. Az inverz kinematikai feladat célja, a csuklókoordináták meghatározása az effektorhoz rögzített koordinátarendszer pozíciója és orientációja alapján. A hibrid rész esetén ehhez geometriai megoldást használok, míg a delta rész esetén a számításokat vektormódszer segítségével végzem el. A számított és mért eredményeket összehasonlítom általános pozíciókban. A szingularitás vizsgálata során három típust különböztetek meg. A direkt kinematika esetén a delta és a hibrid rész számítása során jelenhet meg illetve az inverz esetben pedig csak a hibrid rész esetén jelentkezhet. A szingularitások mindhárom típusát számítom a programkód segítségével és vizsgálom az adott pozíciókban a robot működését. A kód kiszámítja az adott szingularitási pozícióhoz tartozó koordináta értékeket és kijelzi, hogy a robot mely részének kinematikájából adódik az. A kutatásom célja és jelentősége a FANUC robot alapból zárt rendszerben értelmezett kinematikájának tovább fejlesztése egy olyan környezetben, ami széleskörű kompatibilitást és integrálhatóságot biztosít. Ezenfelül egy olyan kód elkészítése, ami nem csak detektálja a szingularitást, hanem annak az okát is jelzi, így átalakítva a detekciót predikcióvá megvalósítható lenne a robot biztonságos pályatervezése. A teljes és hozzáférhető kinematikai modellel képes vagyok bármilyen objektum leképezésére a robot koordinátarendszerében ezáltal megvalósulhat a robot kézmozdulatok alapján történő programozása és mozgatása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Megmunkáló szerszámok bemérésének automatizálásaApagyi , Péter; Katona, Kornél; DE--Műszaki KarMegmunkáló szerszámainak ellenőrzése, élettartam vizsgálata és javítása mérések bevonásával, valamint majd ezek a mérések automatizálása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Vákuumos munkadarab megfogó elektropneumatikus rendszer fejlesztéseBarát, Endre; Kamárs, Ádám; DE--Műszaki KarElvégzett munkám során összegyűjtöttem és bemutattam a szükséges információkat a gép működéséről és technikai sajátosságairól. A gép működését egyszerűsített folyamatábrával szemléltettem, valamint az IML technológia elvét is kifejtettem. Ezután ismertettem a különböző munkadarab megfogó eszközöket, valamint a fejleszteni kívánt egység megfogási műveletét, amelyet vákuum és magas nyomású levegő segítségével valósít meg a rendszer. Ezek után áttértem a tervezési feladatra, ahol részleteztem egy vákuumrendszer tervezési lépéseit, a szükséges rendszerelemeket. Főbb feladatom a címke megfogó egység elektropneumatikus rendszerének fejlesztése. Ezen belül is a nagy számú szelepek szelepszigettel történő kiváltása. Ezt a folyamatot számításokkal és ábrákkal alátámasztva igazoltam, hogy lehetséges és érdemes lenne a kivitelezése. Ezután az általunk nem ismert pontos megfogó egységre kerestem alternatívát, itt egy adott típusú vákuumkorong került kiválasztásra, számításokkal alátámasztva. További fejlesztési lehetőségként címke pontosabb megfogásával haladnék tovább, mivel ez még mindig nem tisztázott és a precízebb, gyorsabb, biztonságosabb rögzítéséhez a címkének szükség lehet egy egyedi szerszám tervezésére.