Hallgatói dolgozatok (Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 34)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    DC szervomotoros hajtásrendszer kiépítése
    Kontor, Cecília; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki Kar
    A dolgozatomban egy DC szervomotoros hajtásrendszer kiépítéséről írtam. A rendszer oktatási és kutatási célra is használva lesz. A működtető programkódot C++-ban írtam. Szabályoztam a pozíció és a sebesség jelet, kipróbáltam különböző paramétereket. Szűrőket teszteltem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Modula automata raktárrendszert támogató program fejlesztése, kommunikáció létrehozása és gyakorlati megvalósítása
    Bőr, Richárd; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozat célja az Intramark Kft.-nél a Modula liftek telepítését követő mérnöki feladatok és kihívások bemutatása, valamint vizsgálja, hogyan lehet optimalizálni a Raktárkezelési Rendszereket (WMS) az Enterprise Resource Planning (ERP) integrációjával és a Vertical Lift Module (VLM) technológiák bevezetésével. A kutatás mélyrehatóan foglalkozik az ERP és WMS közötti összetett kapcsolattal, feltárja a VLM rendszerek funkcionalitását, és részletes tájékoztatást nyújt a WMS-ről. A kutatási módszer magában foglalja az olyan létfontosságú feladatokat, mint a Warehouse Management System megismerése, elrendezések tervezése, rendelések létrehozása, és az emelőkhöz kapcsolódó eszközök kalibrálása. A kommunikációs infrastruktúra kiépítése cikklista importálást és Webservice megoldásokat foglal magában. Továbbá a rendszer működését elősegítő projektek, mint a virtuális lift létrehozását, a Modula átrendezéseket, és egy Python program tervezését is bemutatja. A sokoldalú eredmények összegzik a lokációk tervezésétől kezdve, a rendelésfeldolgozáson keresztül, egészen az alfanumerikus kijelzők, lézerek és címkenyomtatók kalibrálásának eredményeit. A virtuális lift létrehozásának, a cikklista importálásnak, a Webservice megoldásoknak, a Modula átrendezésnek és a Python program végrehajtásának részletes vizsgálata pozitív eredményeket mutat a helyszínek tervezésében, a rendeléskezelésben és a kalibrációs pontosság terén. A tanulmány következtetéseiben átfogó betekintést nyújt az elért eredményekről és a raktárkezelés különböző területein fennálló továbbfejlesztési lehetőségekről. A javaslatok közé tartozik a Python program bővítése, a Webservice felület újragondolása, valamint a raklapos tároló egy szimulált liften keresztül történő kezelése is. Az ERP integrációjának a WMS-sel, a VLM technológiával párosítva ígéretes megoldásnak bizonyul a raktárműveletek hatékonyságának és pontosságának növelése terén. A tudományos cikkek és jelentések tanulmányozása folyamán megszerzett tudásra és példákra alapozva igyekeztem a legoptimálisabb megoldások kialakítására alkalmazkodva a cég által támasztott elvárásoknak és feltételeknek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gyártástámogatás és gyártásközi ellenőrzés megvalósítása OTC ipari hegesztőrobotok segítségével, mérnöki és ipari szempontok figyelembevételével
    Mezei, Tibor; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki Kar
    Szakdolgozatom témája egy tehergépjárműipari alkatrész kézi fogyóelektródás CO2 védőgázas ívhegesztésének helyettesítése OTC robot hegesztőgéppel. A munkám során OTC FD-B6 robot manipulátorkarral, és a hozzá kapcsolt DINSE T.CONNECTOR HW DIX RETZ 663 WB hegesztőpisztoly tartó/ütközésérzékelővel dolgoztam. A tartó egy ehhez csatlakoztatható hegesztőnyakkal van felszerelve. A robothoz forgó szerszámasztal tartozik. Az elvégzett munkák alapján kijelenthető, hogy számottevő minőségjavulás, és kiemelkedő produktivitás javulás tapasztalható.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Meglévő forrasztóállomás egyik kapcsolószekrényéhez elektromos terv készítése és az automatizálás kibővítése a termeléshatékonyság növelése érdekében
    Kiss, Eszter; Mikuska, Róbert; Csicsák, Gábor; DE--Műszaki Kar
    Szakdolgozatom témája egy már meglévő forrasztóállomás továbbfejlesztése, amit a Sensirion Hungary Kft. biztosított számomra. A forrasztóállomás Siemens LOGO! PLC-vel van vezérelve, Soft Comfort 8.3-as verziójában van program írva hozzá. Az első feladat ezzel kapcsolatban, hogy szeretnénk pontos adatokat kapni arról, hogy mikor történnek a forrasztások, illetve azt is, hogy a napi hozamok nőnek vagy csökkennek, mi történik velük. A feladat másik software-s része egy elektromos kapcsolószekrény tervezése az EPLAN programban. Jelenleg még nem készült ilyen az állomáshoz, ezért szintén fontos és hasznos lenne, hiszen ha elkészül, gyorsabban lehet dolgozni a géppel egy esetleges hiba vagy módosítás során.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Autonóm logisztikai robot telepítése és konfigurálása
    Fazakas, Mózes Árpád; Kamrás, Ádám; DE--Műszaki Kar
    Szakdolgozatomban egy Autonóm Mobil Robot telepítésének és folyamattervezésének lépéseit mutatom be. A projekt tervezési fázisában részletezem azokat a lépéseket, amelyek szükségesek egy AMR logisztikai rendszer felépítéséhez. Bemutatom a megtervezett átadóállomást és a specifikációit, mechanizmusait, az elkészült kommunikációs modellt, és az AMR programját. Az utolsó részben pedig bemutatom a laborteszt eredményeit, azt, hogy megfelel a gyártósor által tartott elvárásoknak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    500 tonnás hidraulikus prés felújítása
    Kovács, Ádám; Rácz, Árpád; DE--Természettudományi és Technológiai Kar
    A dolgozatomban részletesen bemutatom egy 500 tonna záróerővel rendelkező "félizosztatikus" hidraulikus présgép villamos modernizációját. Ennek az előrehaladott projekteknek a fókuszában a gép elektromos rendszerének frissítése és fejlesztése áll, ennek során a gép működési elveit és az alapvető hidraulikus paramétereket érintőlegesenismertetni fogom. Először is, a dolgozatban bemutatom a "félizosztatikus" porsajtolási technológiát, amely része egy kerámiaipari gyártástechnológiának. Részletesen kifejtem ezt a technológiát és annak működését, hogy érthető legyen, hogyan illeszkedik a présgép működésébe. Az előzetes ismeretek segítenek a gép működésének összefüggéseinek és a változtatások szükségességének megértésében. A továbbiakban részletesen ismertetem a présgép hidraulikus paramétereit és működését. Bemutatom a gép hidraulikus rendszerének felépítését, az alkalmazott hidraulikus vezérlők és szelepek működését. Ez a rész ismerteti a gép alapvető működési elveit, amelyekre a modernizáció során építkezünk. Az elektronikus modernizációs folyamat részeként bemutatom az új villamos rendszer tervezését. Megmutatom, hogy hogyan lehet az elektromos vezérlőt újra tervezni annak érdekében, hogy javítsuk a gép teljesítményét, növeljük a hatékonyságot és csökkentsük a gép karbantartási igényét. Részletesen kifejtem az elektromos rendszerbe bevezetett módosításokat és azok hatásait a gép működésére. Ezzel a dolgozattal azt a célt is kitűzöm, hogy a olvasó megértse a "félizosztatikus" sajtolás működési elveit és annak elektromos modernizációjának jelentőségét. Szakdolgozatának célja a 500 tonna záróerővel rendelkező hidraulikus prés villamos felújítási munkálatainak részletes bemutatása, amely magában foglalja a szoftverek alkalmazását, például a Tyna és AutoCAD programokat, továbbá a gép elektromos vezérlésének tervezését. A gép elektromos vezérlését egy PLC (ProgrammableLogicController) vezérlőprogram valósítja meg. A szakdolgozat bemutatja ezt a vezérlőprogramot, és részletesen leírja, hogyan működik a gép vezérlése, hogyan érzékeli a különböző paramétereket, és hogyan reagál rájuk. A szakdolgozat tehát egy komplex megközelítést alkalmaz a hidraulikus présgép felújítására, amely magában foglalja a tervezést, a szoftverek alkalmazását és a gép vezérlését. A részletes bemutatás és dokumentáció segíti a műszaki szakembereket és az érdeklődőket a gép működésének megértésében és a modernizációs folyamatban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Helikopter dinamikus alkatrészének gyártásbevezetése ipari robot alkalmazásával
    Vígh, Dániel; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki Kar
    A választott szakdolgozati témám az Airbus Helicopters Hungary Kft. egyik induló projektjének kisegítése, név szerint egy hátsó rotorlapát különleges felületkezelési eljárása, úgynevezett termikus vagy plazmaszórása precíziós folyamatban, robotkarra szerelt szórófej alkalmazásával. Ezalatt félkész munkadarabok kezelését értjük, tehát a teljes gyártás egyetlen, ám nagy jelentőségű lépését, amely technológiájában különösen fejlett. A folyamat egészének megvalósításával foglalkozunk, így a gépbe való rögzítést is megterveztük, valamint a robot programozása is a feladat része, majd az ezt követő mérések és folyamatjavítások. Ennek az eredménye egy kritikus fontossági besorolású alkatrész gyártási folyamatának elindítása, amely hosszú távú profitot hoz.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Radar alkalmazások maximális hatótávolságát befolyásoló spektrum jellemzők meghatározása in situ teljesı́tménymérési oktatási eljárásokhoz, fejlesztése 4ChVNA és Rohde & Schwarz mérőműszerek használatával
    Guti, János; Balajti, István; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatban leírt rádiólokátorokkal kapcsolatos elmélet, és a mérések eredményei az RF rendszerek oktatására szolgál. A rádiólokátorok történeti áttekintését követően, bemutatja a radarok típusait, működési elveit, az antennák performancia jellemzőit. Számításokkal, szimulációkkal, elemzi a gépjárművekre szerelt 77, 24 és 12 GHz-es, illetve a drón detektálásra kifejlesztett „X” sávú lokátort. Laboratóriumban és a Műszaki Kar udvarán végzett azonos és keresztpolarizáción végzett spektrum mérés eredményeit hasonlítja össze a számított értékekkel. A patch antennából épített fázisvezérelt antennarács vételi képességét elemzi, felhívva a figyelmet az elektromágneses hullámok jelreflexiójának negatív hatásaira. Emellett beszámol a HungaroControl által üzemeltetett Püspökladány térségében elhelyezett ASR-23/MSSR antenna és a a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren üzemelő TAR 1 radar in situ teljesítménymérés eredményeiről.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    EOL próbapad tervezése nagy teljesítményű féknyergekhez
    Bardi, István; Sarvajcz, Kornél; Mack, Christian; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozat során a cél egy olyan próbapad tervezése volt, amely képes az újragyártott féknyergek teljesítményének tesztelésére. A már gyártásban lévő féknyergek gyártási folyamatának vizsgálata alapján a meghatározott mérendő mennyiségek a fékezési erőt biztosító nyomólapok elmozdulása és az általuk kifejtett fékezési erők. A feladat során az elmozdulás mérésére kettő darab lineáris elmozdulás érzékelőt, az erő mérésére pedig kettő darab merőcellát választottam. Az érzékelőket és a vizsgálatokhoz szükséges mágnesszelepeket egy programozható logikai vezérlő irányítja.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Csapágydiagnosztikai eljárások fejlesztése, valamint a hibás termékek detektálását és kiszűrését célzó mérőrendszer tervezése
    Asztalos, Tamás Gergő; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki Kar
    A kúpgörgős csapágy kosarának gyártásánál, számos olyan aspektus merülhet fel, amelynek következtében, a legyártott kosarak között, olyan kosarak is legyártásra kerülnek, amelyeknek paramétereik eltérnek a rajzi értékektől. Ezeket a hibás darabokat mihamarabb detektálni és kiszűrni kell. Erre a célra került kialakításra egy mérőrendszer egység, amely a kosár ablakhelyzetének magaságát kívánt meghatározni, és az eltérő értékel rendelkező kosárakat kiszűrni. A folyamatok végrehajtását elektropneumatikus aktuátorok végzik, amelyeknek logikai vezérlését az iparban használatos PLC kontroller látja el. A léptető motor és a PLC közötti kapcsolat megvalósításáért egy saját tervezésű áramkör került, megtervezésre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Univerzális mérőműszer tervezése és illesztése CAN-busz rendszerekhez
    Skublics, Imre; Keczán , László; DE--Műszaki Kar
    Szakdolgozatunk témája egy olyan mérőműszer tervezése, elkészítése és tesztelése, melynek fő feladata, hogy szervízmérnökök munkáját segítse CAN-busz diagnosztikai feladatok elvégzésében. A különböző CAN-busz rendszerek sokfélesége miatt, műszerünknek a következő kritériumok mindegyikét ki kell elégítenie: • A busz csatlakozó pin kiosztása állítható az eszközön belül. • A műszer képes helyettesíteni a busz termináló ellenállását. • A műszer lehetőséget kínál a kommunikációs vonalak közti ellenálás kimérésére, valamint a tápfeszültség és palyzs ellenőrzésére. • A műszer képes alkalmazkodni a busz sebességéhez, továbbá képes az üzenet dekódolására. • A műszer képes különbséget tenni a buszra csatlakoztatott modulok között, megjelenítve azok üzeneteit. • A műszer működőképes marad akkor is ha a busz nem biztosít tápellátást. A csatlakozó pinek újrakombinációját analóg demultiplexerek segítségével oldjuk meg. A demultiplexerek állításának feladatát shift-regiszterek látják el, melyek a kívánt kombinációt egy mikrokontroller álltal sorosan kikommunikált szám-pár alapján hozzák létre. A termináló ellenállást helyettesítő kapcsolás manuálisan állítható egy slide-switch-en keresztül. Ez a funkció lehetőséget kínál a busz stabil működésére a termináló egység meghibásodása esetén is. Ugyanezen a ponton a busz tápfeszültsége is leválasztható az eszközről. A buszon futó vezetékek ellenőrzésére egy multiméter-kompatibilis kivezetést biztosítunk mely a CAN hi és lo vonalak mérése mellett a tápfeszültség kimérésére és a palyzs interferencia tesztelésére is alkalmas. A buszon érkező üzenetek értelmezése függ a bit-rátától, valamint a bitek kódolási módszerétől. Ezek a paraméterek a mikorkontroller lokális webszerver felületén állíthatóak így a dekódolás folyamata a felhasználó álltal hangolható. Ugyanezen a felületen állíthat be a felhasználó indikátor jelzőket melyek alapján a mikrokontroller részekre képes bontatni a beérkező üzenetet, különbséget téve az egyes modulok címe között, egy adatbázisba rendezve azokat. A tápellátás biztosítása külső akkumulátorról történik, azonban a hi és lo vonalak értelmezéséhez szükséges a busz nulla referencia feszültsége. Ebből kifolyólag a tápellátás közös föld kapcsolása mellett egy választó tranzisztort helyezünk az akkumulátor 5V-ra szabályzott pozitív és a buszról érkező pozitív közé, ezzel elkerülve a kétoldalról táplálást. Ebben a konfigurációban a busz képes az akkumulátor visszatöltésére, azonban tölthető akkumulátor használatával ez előnyünkre szolgál. Eszközünk áramkörének tervezése három fő részre osztható. Első a kapcsolási tervezet, mely magában foglalja a az eszköz áramköri rajzát és az egyes komponensek, szűrők és tranzisztorok megfelelő értékeinek számítását, szimulációját. Ezt követően az áramkörben elhelyezett komponensek válogatása történik. Komponens válogatás közben fő faktor a tervezett paramétereknek való megfelelés és az elérhetőség. A válogatással bezárólag minden információ rendelkezésünkre áll ahhoz hogy megtervezzük az alaplapot. Az alaplap tervezése során különös figyelmet szentelünk a CAN hi és lo vezetékek párosítására, ezzel csökkentve az adatfolyamban fellépő különbözeti interferenciát. Az áramkör elkészítése és tesztelése után hozzálátunk a szoftverfejlesztéshez. Mikrokontrollerünk beépített wifi modulja lehetővé teszi a felhasználó számára hogy egy lokális webszerveren keresztül hozzáférjen az eszközhöz. A szerver megjelenését és funkcionalitását HTML és Java Script segítségével írjuk, míg az operációs rendszer C alapú. A szoftver felépítése al-struktúrákra bontható. Az indítás pillanatában mikrokontrollerünk végighalad egy startup listán, biztosítva hogy használat előtt minden paraméter megfelel az előírt kritériumoknak. A startup szekvencia befejeztével mikrokontrollerünk várakozik a felhasználó utasításaira azonos időközönként ellenőrizve a busz vonalainak feszültségét. Túl nagy feszültség esetében a műszer leválasztásra kerül a buszról. Utolsó lépésként additív manufaktúrálási módszerekkel elkészíthető tokozást tervezünk a műszernek, mely bizonyos fokig védelmet nyújt a környezeti hatások ellen.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Allalin/albis gyártási folyamatának optimalizációja
    Nagy, Levente; Mikuska, Róbert; Csicsák, Gábor; DE--Műszaki Kar
    A lézergravírozás napjaink egyik leggyorsabban fejlődő ipari technológiája, amely pontosságáról és sokoldalúságáról ismert, és jelentős hatékonyságjavulást eredményezhet. Ez a kutatás egy lézergravírozó állomás optimalizálásával foglalkozott, különös tekintettel az uralkodó gyártási kihívásokra és azok lehetséges megoldásaira. Az eredmények rávilágítottak az állomás hatékonyságának növelésére és a mérnöki minták kiválasztási folyamatának finomítására. Emellett a tanulmány kiemeli a Lean gyártási elvek lézergravírozásba való integrálásának életképességét, tovább növelve annak ipari hatékonyságát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    PXIe mérésadatgyűjtő kártya tesztjének továbbfejlesztése
    Kovács, Ádám; Sarvajcz, Kornél; DE--Műszaki Kar
    A dolgozatban egy az NI által gyártott mérésadatgyűjtő kártya tesztjének a továbbfejlesztését mutatom be. A dolgozatban kitérek a jelenlegi tesztelés hiányosságaira, majd fejlesztési lehetpségeket vizsgálok meg, melyek közül az egyiket meg is valósítom. Végezetül, kiértékelem a fejlesztéssel elért eredményeket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Megmunkáló szerszámok bemérésének automatizálása
    Apagyi , Péter; Katona, Kornél; DE--Műszaki Kar
    Megmunkáló szerszámainak ellenőrzése, élettartam vizsgálata és javítása mérések bevonásával, valamint majd ezek a mérések automatizálása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vákuumos munkadarab megfogó elektropneumatikus rendszer fejlesztése
    Barát, Endre; Kamárs, Ádám; DE--Műszaki Kar
    Elvégzett munkám során összegyűjtöttem és bemutattam a szükséges információkat a gép működéséről és technikai sajátosságairól. A gép működését egyszerűsített folyamatábrával szemléltettem, valamint az IML technológia elvét is kifejtettem. Ezután ismertettem a különböző munkadarab megfogó eszközöket, valamint a fejleszteni kívánt egység megfogási műveletét, amelyet vákuum és magas nyomású levegő segítségével valósít meg a rendszer. Ezek után áttértem a tervezési feladatra, ahol részleteztem egy vákuumrendszer tervezési lépéseit, a szükséges rendszerelemeket. Főbb feladatom a címke megfogó egység elektropneumatikus rendszerének fejlesztése. Ezen belül is a nagy számú szelepek szelepszigettel történő kiváltása. Ezt a folyamatot számításokkal és ábrákkal alátámasztva igazoltam, hogy lehetséges és érdemes lenne a kivitelezése. Ezután az általunk nem ismert pontos megfogó egységre kerestem alternatívát, itt egy adott típusú vákuumkorong került kiválasztásra, számításokkal alátámasztva. További fejlesztési lehetőségként címke pontosabb megfogásával haladnék tovább, mivel ez még mindig nem tisztázott és a precízebb, gyorsabb, biztonságosabb rögzítéséhez a címkének szükség lehet egy egyedi szerszám tervezésére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szintszabályzós légrugó dugattyú O-gyűrű ellenőrző állomás tervezése
    Kovács, Ákos; Mikuska, Róbert; DE--Műszaki Kar
    Minden ember életében fontos a kényelem. A vásárlás egyik meghatározó kritériuma, hogy a megvett termék a funkcionalitás betöltése mellett kényelmet is biztosítson a felhasználójának. Nincs ez máshogy az autók megvásárlása során sem. A járműiparban a felfüggesztés járul hozzá a legnagyobb mértékben az út egyenlőtlenségeinek a tompításában. A felfüggesztés egyik alapvető eleme a légrugó, ami tartóssága és erősségé miatt kedvelt. Manapság a legtöbb gyár automatizálásra törekszik termékük előállítása során. Részben azért, mert ezzel felgyorsítható a termelés és nyomon követhetővé válik a gyártás, részben azért, mert ezzel lecsökkenthető az ember hibázási valószínűsége. A szakdolgozatom során olyan ellenőrzési folyamatot fogok automatizálni, amit korábban ember végzett. A légrugó összeszerelése közben egy tömítőgyűrűt (O-gyűrűt) kell a dugattyúba helyezni, ami megakadályozza a működés közbeni szivárgást. Ennek a tömítésnek a meglétét szükséges ellenőrizni automatizálva, mert az emberi lét velejárója a hibázás, főleg, ha azt egy éjszakás műszak utolsó perceiben teszi a dolgozó. Azért fontos ezt a folyamatot automatizálni, mert visszatérő probléma volt az emberi hibából adódó selejtes termékek legyártása. A kész termékeket egy ellenőrzésnek vetik alá, de ez már a gyártás utolsó lépése. Ha már az összeszerelt állapotában veszik észre a tömítés hiányát, az nagy költséget jelent a cégnek, mivel teljesen szét kell szerelniük azt. Egy olyan ellenőrző állomást tervezése a célom, ami orvosolja ezt a problémát. A fő elképzelés olyan optikai szenzor kiválasztása, ami képes érzékelni a dugattyú belső átmérőjét ezáltal eldönteni, hogy benne van a tömítés vagy hiányzik. A légrugó dugattyújához illeszkedő állvány megtervezése, és az ebbe beszerelhető szenzor kiválasztása a célom. A hibásan összeszerelt termékek tovább haladásának megakadályozására egy megfogót fogok tervezni, ami az állomásra rögzíthető. Az összeszerelést végző operátort visszajelző lámpák fogják tájékoztatni az ellenőrzés eredményéről. A szenzorokat, a megfogót és a visszajelző LED lámpákat programozható logikai vezérlő fog működtetni, aminek programozását el fogom végezni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    ECU teszt rendszer fejlesztése
    Tarnai, Péter; Sarvajcz, Kornél; DE--Műszaki Kar
    Az ECU teszt rendszer fejlesztése című dolgozatomban arra keresem a válasz, hogy milyen ipari megoldások léteznek egy elektromos vezérlőegység helyes működésének tesztelésére. A későbbiekben, a terv megvalósításának fázisában erre a tudásbázisra alapoztam, hogy egy működőképes, moduláris, autóipari környezetbe illő és a szabványoknak megfelelő berendezést készíthessek
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Joghatályos földgáz mennyiségmérő rendszer kiépítése és integrálása DCS alapú folyamatirányító rendszerbe
    Gorzsás, Levente Zsolt; Katona, Kornél; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat egy joghatályos földgáz mennyiségmérő rendszer kiépítését és integrálását mutatja be egy meglévő DCS alapú folyamatirányító rendszerbe.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vulkanizáló prés automatizálási rendszerének fejlesztése a hűtési ciklusok hatékonyságának figyelembevételével
    Benkő, Péter; Katona, Kornél; DE--Műszaki Kar
    Szakdolgozati projektem a ContiTech Magyaroszág nyíregyházi gyárában végeztem. A nyíregyházi üzem fő profilja a légrugógyártás, amelyeket kamionokhoz, vasúti kocsikhoz és vezető ülésekhez gyártanak. A légrugógyártás fő lépései az anyag előkészítés, konfekcionálás, vulkanizálás és a hűtés. Feladatom, egy hibajelenség megoldása volt. A hiba a vulkanizálást követő hűtési ciklusban jelentkezett. A légrugógyártás magas hőmérsékleten 170-200 ℃ körül történik, azonban a vulkanizálandó terméket nem lehet a forró formába helyezeni, mert túl hamar megindulna a külső felületen a térhálósodás és ez selejt terméket okozna. Ebből kifolyólag a formát kb 60 ℃-ra szükséges visszahűteni. A hűtést evaporatív technológiával végzik, amely a környezeti levegőt használja fel a hűtővíz lehűtésére, azonban emiatt a hűtővíz hőmérséklete és nyomása nem állandó paraméter. A hűtés során jelentkező probléma, hogy a környezeti levegőből bekerülő szennyeződések, illetve a forró formafelületen hirtelen elpárolgó hűtővízből kicsapódó sók és egyéb anyagok lerakódnak vízkő formájában, ezzel romlik a hőátadási tényező. Ennek következében a hűtési ciklus befejezésével, előfordul, hogy az acélformák nem hűlnek le eléggé és a hűtés lekapcsolását követően visszamelegszenek. Erre a problémára kerestem megoldást. Projektem során egy olyan mérőrendszer kialakításán dolgozom, amely a rendszerből kikerülő hő mennyiségét képes mérni. Ennek segítségével sokkal pontosabb adatokat kaphatunk és csökkenthető a selejt termékek száma. A hőmennyiség méréséhez, a hűtési köröket hőmérséklet szenzorokkal és átfolyásmérőkkel szerelem fel, amelyekből az érkező adatokat egy IO Link modul gyűjti össze és továbbítja a vulkanizáló prés vezérlése felé, illetve a ContiLan hálózatra, hogy az adatok közvetlenül elérhetőek legyenek. Elkészítem a működési elvről a blokkdiagramot, majd a kapcsolási rajzot, amely alapján fizikálisan integrálom az eszközöket. Elkészítem a méréshez szükséges PLC programot Siemens S7 1200-ban, majd ellenőrzöm a rendszer megfelelő működését. Végső lépés a tesztelés, adatgyűjtés, az adatokat táblázatban, diagramokban összegzem és következtetéseket vonok le belőlük.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hőkezelés folyamat alatti automata vákuumszenztor váltás
    Vona, Zoltán; Nusser, Dávid Péter; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat témája egy vákuumkemencéknél előforduló szenzorhiba, kiküszöbölése szenzorcserével. Ezen belül szó esik az ilyen rendszerekben használt szenzorokról, a használt kemencét működtető eszközökről annak kialakításáról, hogy milyen hőkezelési folyamatot végeznek ezzel a kemencével. Arról, hogy miért van szükség a szenzocserére és ez hogy kapcsolódik a hőkezelés folyamatához, a kemence működéséhez, milyen problémákat okoz egy nem megfelelően működő szenzor. A dolgozat célja ezen szenzorcsere folyamatának és kivitelezésének bemutatása. A szenzorcserét egy független PLC vezérelt rendszer működteti, így kiküszöbölhető a kemence újraprogramozása, átalakítása, valamint csökkenthető az emberi tényező így kisebb az esély a gyártás során hibák felmerülésére. Ezzel együtt a kész rendszernek meg kell felelnie az iparban használt szabványoknak, a tesztelés során mérések segítségével került megállapításra, így a kemence megfelelőnek bizonyult, folyatathatja a gyártást.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.