Hallgatói dolgozatok (Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék 2023-ban létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Pneumatikus munkahenger modellezéseDani, Márton; Korondi, Péter; DE--Műszaki KarA cél egy modell létrehozása, amely mérési adatokkal képes paraméter identifikációt végrehajtani pneumatikus munkahengereken. Kivizsgálásra kerülne a pneumatikus munkahengerek szimulálásának legújabb módszerei, technikái (dinamika, súrlódás, termodinamika, levegő áramlása). A munkahengerek általános matematikai egyenletei felépítésre kerülnek. A modell képes leszimulálni a szelepet vezérlő gomb bemenetétől a dugattyú által felvett pozícióig minden szükségeset. Az egyenletek implementálásra kerülnek Matlab Simulinkben, majd C kódban. A C kód felhasználása kerül egy BMA-n (biomemetikus algoritmuson) belül, amely elvégzi a mért adatok segítségével a paraméter identifikációt. A modell képesnek bizonyul a paraméter identifikációra, viszont a részletes szimulálás összetettsége miatt egyszerűsítésekre volt szükség, a modell teljes potenciáljának kiaknázása akár egy PhD dolgozat részét is képezheti.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Képfeldolgozás alapú darts teljesítményt kielemző rendszer tervezéseKaszás, Sándor; Szilágyi, Péter; DE--Műszaki KarA darts sportág számára terveztem egy képfeldolgozás alapú rendszer a sportteljesítmény kielemzésére. A dolgozatomban egy edzésen gyakorlandó feladathoz terveztem segítséget, mely minél pontosabb dobásra ösztönzi a feladat elvégzőjét. A dartstábla közepén szerepel a „BULL” és a „BULL’S EYE” (a bika és „a bika szeme”), melyet a játék folyamán számos alkalommal el kell találni. Ha a játékos a tábla középpontjához képest bármelyik irányba maximum 6,35 millimétert téved, akkor sikerült az 50 pontot érő „nagy BULL-ba” találni, ha a távolság 6,35 és 15,9 milliméter között van akkor a 25 pontot érő „kis BULL-t” sikerült eltalálni, ha 15,9 milliméternél nagyobb a tévedés akkor nulla pont jár. A játékosnak egymás után kilenc ilyen dobást kell elvégeznie. Ez a metódus megegyezik azzal a „játékkal”, mellyel a nagyobb versenyeken eldöntik a kezdés jogát (akinek a kilencből a legtöbb találata van, az kezdheti a mérkőzést, mely hatalmas előnnyel jár). Azonban a BULL sikeres találatára nem csak ilyenkor van szükség, a mérkőzés folyamán is számtalanszor előfordul, hogy nagy segítséget jelent a játékban. A nyíl által a táblán ejtett találatot egy kamera segítségével a Python programnyelvben érzékeljük. A Python 3.8-at használtam a képdiagnosztikához, ahol a mesterséges intelligencia segítségével sikerült betanítani a programnak a nyíl 9 „ütéspontjának” érzékelését, mely után ki tudjuk számolni a középponttól való távolságot. Egy újabb program az érzékelt távolság függvényében kiértékeli, hol találta el a táblát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Development of an Autonomous Quadcopter System with Real-Time Fire Detection CapabilityAchouri, Mohammed-Amin; Sarvajcz , Kornél; DE--Műszaki KarUAVs, such as quadcopters, are considered very important in several areas, including surveillance and detection. Among these uses is to detect fires. This is achieved by equipping quadcopters with a fire detection system. They are characterized by their speed and small size, which allows them to reach places and areas in a limited time, and with minimal effort. In addition, it reduces human intervention, which reduces the risk of injuries to firefighters. Flight controllers like APM 2.8 are electronic devices that allow us to control and program drones to perform a specific task. Quadcopters can perform an autonomous flight. This can be achieved through wireless communication between the flight controller and the ground station. Telemetry devices are usually used for using Radio frequency (RF) communication protocol to transfer information from the transmitter to the receiver using electromagnetic waves.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Electromagnetic measurements of brushless direct current motors, and the effect of spread spectrum modulationIllyés, Kornél; Balajti, István; DE--Műszaki KarIn this work, the electromagnetic emissions of brushless direct current motors (BLDC) are investigated, then the application of spread spectrum techniques is evaluated for use with brushless electric motors. First, the importance of electromagnetic compatibility (EMC) is outlined. Classical methods for reducing electromagnetic emissions (EME), then modern approaches are reviewed. The theory of operation for spread spectrum modulation (SSM) techniques is introduced for use in EME reduction. Different modulation methods are reviewed, including sinusoidal modulation, cubic modulation, triangular and random modulation. The effectiveness of SSM in EME reduction is discussed.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Automated pet feederAbdesslem, Wael; Sarvajcz, Kornél; DE--Műszaki KarIn today's world, an automated pet feeding system is essential for pet owners. This system allows remote control and scheduling of feeding times for pets, ensuring they are fed properly even when owners are away. With busy lifestyles and unpredictable schedules, manual feeding isn't always feasible. The automated pet feeding system provides peace of mind, convenience, and ensures pets receive proper nutrition consistently. This technology fosters responsible pet care and strengthens the bond between pets and owners, making it essential for modern pet ownership.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Designing an Advanced Adapter for Future AR Test Cubing.Sammour, Rahaf; Karoly , Arpad kis; DE--Műszaki KarThis bachelor thesis introduces an integrated solution for improving the automotive test cubing process by using AR tracking systems alongside an articulated mechanical mounting solution for marker placement. This project is organized into two distinct phases, which solve important issues with current prototyping and quality assurance processes. The initial work examines optimizing reference marker models (RMMs) for application with AR-based visual inspections. By iterative design and experimental testing, a novel approach, referred to as 'pattern synergy,' was created. This approach involves the superimposition of two-dimensional patterns for generating a spatially consistent three dimensional marker system. These upgraded markers contribute noticeable advances for recognition stability, tracking accuracy, and alignment consistency when overlaid with CAD data, especially for cases with dynamic lights or occlusions. Deployment of such markers was tested within real cubing environments and showed measurable process efficiency and digital overlay accuracy gains. In spite of all of these improvements, a primary limitation still existed—physical accessibility to some surfaces of the test cube, especially internal or partially blocked areas that are directly inaccessible by virtue of the build sequence. A mechanical solution for this is presented by the second phase of the thesis—a modular articulation beam arm designed for marker placement within previously inaccessible areas. The development made use of CAD and structural analysis, optimising for stiffness, angular accuracy, and repeat ability. This consists of two hollow aluminum beams connected by a precision rotational joint with 45° articulation capability over all four directions, and is mounted upon a rigid aluminum base which can be screwed on underneath or along a side. Particular emphasis has been given to deflection analysis for a loaded arm, joint lock schematics, and torque strength, so that the arm remains within a strict 0.2 mm tolerance for marker alignment. By integrating digital augmentation with accurate mechanical design, this thesis presents a new paradigm for taking AR-based inspection tools further into the automotive prototyping process and testing.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Minőség ellenőrző rendszer tervezése Merz gyártógépreDebreceny, Gergő Máté; Sarvajcz, Kornél; DE--Műszaki KarA szakdolgozatban bemutatott fejlesztés egy meglévő gyártógépen valósult meg. Célja a környezeti terhelés csökkentése és a gyártási minőség javítása. Ennek érdekében az IWS pilléreinek kooperációja után több új részegység megtervezésére, valamint átalakítására került sor. A dolgozatban az egységek megtervezése kerül bemutatásra. Végül a sikeresen megvalósított rendszer teszt eredményeinek kiértékelése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Valós légvédelmi rendszer szimuláció tesztelésePapcsák , Nóra Annamária; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki KarA légvédelem igen fontos szerepet tölt be a mai világban, aminek a fejlesztésében a szimulációk kulcsszerepet játszanak. Mivel biztonsági rendszerekről beszélünk így szándékosan, tesztelés céljából nem kell kitenni a légteret valós fenyegetésnek, szimulált környezetben is lehet a hatékonyságot tesztelni. A diplomatervem célja egy valós légvédelmi szimulációban történő tesztelés, hibakeresés, amit a MILTECH Haditechnikai és Informatikai Zrt.-nél valósítottam meg.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fröccsöntő szerszám fűtőrendszerének újratervezéseKiss, Gergő Kálmán; Sarvajcz, Kornél; Külső intézményA szakdolgozatomban bemutatom a Vitesco Technologies Hungary Kft. vállalatnál töltött munkám során megszerzett mély ismereteket a fröccsöntési technológiákról és a fröccsöntő szerszámok felépítéséről és működéséről. A dolgozatban kifejtem a fröccsöntési technológia fejlődését és működését, kiemelve a technológia fontosságát a modern ipari környezetben. Az említett szerszámot analizálva gyenge pontokat és fejlesztési lehetőségeket találtam a szerszám fűtőrendszerében. Az első talált probléma a szerszámban levő flexibilis fűtőszálak vezetékekhez történő csatlakozási módja volt. Ez egy hegesztett csatlakozás, amely töréshez vezet hajlítás hatására, ezzel működésképtelenné téve az adott fűtőszálat. Erre a problémára a javasolt megoldás egy új típusú kerámia csatlakozó bevezetése volt, amely kiküszöböli a hegesztett csatlakozást és a hajlítás szükségességét. Ez a megoldás költséghatékony, könnyen beszerezhető és könnyen fenntartható módszer az említett problémára. A második általam talált lehetséges fejlesztési lehetőség a szerszámban levő fűtőszálak és a szerszámtest közötti érintkező felület megnövelését jelenti. Ezt a problémát termodinamikai számításokkal, elméleti úton vezettem le és bizonyítottam be, hogy a felületen levő hézagok kitöltése javít a rendszer hőátadó képességén és hatékonyságán. A jelenlegi érintkező felület kiszámításához egy saját képfeldolgozási módszert alakítottam ki, amely szükséges volt a számítások elvégzéséhez. A harmadik megközelítés a fröccsöntő szerszám fűtőrendszerének teljes újratervezése, amellyel teljesen kikerültem a talált hibákat és egy új technológiájú rendszert alakítottam ki. Az új rendszerben a fűtőszálak helyett fűtőpatronokat használtam fel a szerszám melegítésére, ez a rendszer számos előnnyel rendelkezik az eredeti rendszerrel szemben. Az általam tervezett rendszert termodinamikai szimulációkkal hasonlítottam össze az eredeti rendszerrel, ahhoz képest jobb eredményeket kapva. A megoldási javaslatokat szükséges mérlegelni a befektetett tőkét és energiát a lehetséges termeléskiesés csökkenés által okozott profitnövekedéssel, hogy megfelelő képet kapjunk a módosítások értelméről.Tétel Embargó alatt Mobil robotok autonóm navigációjaElek, Donát Levente; Almusawi, Husam Abdulkareem; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban egy új lokális navigációs algoritmust hoztam létre az autonóm mobil robotok navigációjához előre nem ismert, komplex környezetekben való működésre. A komplex környezetek elnevezés alatt statikus és dinamikus akadályok egyidejű elkerülését vettem figyelembe különböző statikus csapdahelyzetekkel. A módszer egy akadályszünet-követő viselkedést tartalmaz, amely a környezet geometriai absztrakcióján alapuló memóriafunkcióval párosul. Ez az elem kiküszöböli a lokális navigációs algoritmusok lokális minimumproblémáit (lokálisan megoldható, nem labirintus típusú környezetek esetén). A csapdakerülő logika törekszik az univerzális megoldás elérésére, a geometriai absztrakció pedig számítási igény szempontjából hatékony megközelítést biztosít a környezet múltbeli információjának reprezentálására a döntéshozatali folyamatban. A dinamikus akadályok prediktív elkerülése egy másodrendű görbe alapú pályaelőrejelző algoritmus segítségével valósul meg. Ez a funkció valós időben közelíti az észlelt dinamikus akadályok jövőbeli pozícióit és pályáit a mért múltbeli pozícióik alapján. Emellett az algoritmus tartalmaz egy megálló viselkedést, mely lehetővé teszi az útvonal hossza szempontjából hatékonyabb navigációt (a dinamikus akadályokat elengedi maga előtt ahelyett hogy megkerülnénk őket).Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szervohajtás tesztelő környezet tervezése és fejlasztése Beckhoff technológia felhasználásávalHavasi, Dániel; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki KarA projekt célja Beckhoff technológia alkalmazásával egy könnyen használható felület létrehozása, ami segítségével be lehet állítani a rendelkezésre álló motorok mozgását, amit később grafikonokon keresztül lehet tanulmányozni. A motorok mozgásának be lehet állítani az irányát és az idejét. Ha nem pontos időre kell működtetni a motort, be lehet állítani pontos távolságot, egy adott pozíciót vagy várakozási időt. A gyorsulás, lassulás és maximális sebesség a mozgások típusa mellett axisonként meghatározható. Az analízis valós időben fut és az adatokat MQTT (Message Queue Telemetry Transport) kapcsolattal szerzi. A motorok aktuális pozíciója a bemenet és az idő függvényében hasznos adatokat jelenít meg, mint például az átlagosan megtett távolság, az elvégzett periódusok száma, vagy a nyugalmi helyzetben eltelt idő.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Determination of Stability Conditions of a Pyrometer in a Continous ProductionSleiman, Ali; Nusser, David; DE--Műszaki KarAccurate temperature measurement is essential in battery production, especially during the preheating phase before foaming. This thesis explores the stability of pyrometers, non-contact infrared sensors, used in continuous production at BMW Group Debrecen. Inaccurate readings can lead to faulty products and increased waste. Through practical experiments and statistical analysis (including MSA and ANOVA), the study examined how factors like sensor distance, emissivity settings, dirt accumulation, and ventilator speed affect measurement accuracy. The results highlight the importance of correct sensor setup, regular maintenance, and calibration. The findings offer practical recommendations to improve pyrometer reliability, helping manufacturers enhance process efficiency and product quality.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fröccsöntött termékek gépi látással való osztályozása és elemzésePalczert, Péter; Szilágyi, Péter; DE--Műszaki KarA témával a Sensirion Hungary Kft.-nél történő gyakornoki munkám során találkoztam. A projekt célja volt egy olyan algoritmus fejlesztése, amely a fröccsöntött technológiával készült szenzorokról készült képeket elemzi. Az algoritmus a termékeken található karakterek alapján osztályozza a képeket, így lehetővé téve a fröccsöntő szerszám egyes fészkeinek azonosítását. Erre azért van szükség, mert ennek segítségével a hibásan fröccsöntött termékek keletkezési helye egyértelműsíthető. A feladatot keresztkorrelációs képelemző algoritmussal oldottam meg. A feladat jellegéből adódóan, célszerűnek tűnt egyedi algoritmust kidolgozni, gépi tanulási módszerek vagy egyéb mesterséges intelligencia algoritmusok helyett. A program az elvárt módon működött, és helyesen osztályozta a karaktereket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Ward-leonard szabályozási rendszer megvalósítása és vizsgálata Matlab és Simulink segítségévelBerényi, Barnabás; Kis, Károly Árpád; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomban a Ward-Leonard rendszer működését, matematikai modelljét és ipari jelentőségét vizsgáltam, miközben összehasonlítottam azt a modern szabályozási megoldásokkal, mint például a PI szabályozó. Az elemzések és szimulációk során egyértelművé vált számomra, hogy a Ward-Leonard rendszer a 20. század elején mérföldkő volt az egyenáramú motorok szabályozásában. A rendszer kiemelkedő előnyei közé tartozik a precíz sebesség- és nyomatékszabályozás, a regeneratív fékezés lehetősége, valamint az ipari alkalmazásokban mutatott stabilitás. Ugyanakkor a rendszer hátrányait is megfigyeltem, mint például a magas energiafogyasztás és a jelentős hőveszteség, amelyek a modern megoldásokkal szemben hátrányt jelentenek. A PI szabályozók összehasonlítása során kiderült, hogy bár a Ward-Leonard rendszer nagy terhelések mellett is stabilan működik, a PI szabályozók gyorsabb válaszidőt és rugalmasabb alkalmazkodást biztosítanak, különösen dinamikus körülmények között. A szimulációs eredmények elemzése alapján megállapítottam, hogy a Ward-Leonard rendszer nagy terhelések kezelésére kiváló, ugyanakkor a modern technológiák hatékonysága és alacsonyabb energiaigénye miatt ezek a rendszerek előnyösebbek a mai ipari környezetben. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a Ward-Leonard rendszer történelmi jelentősége és innovációja elvitathatatlan, és alapot szolgáltatott a szabályozástechnika további fejlődéséhez. A dolgozatom elkészítése során nemcsak a Ward-Leonard rendszer működését értettem meg mélyebben, hanem lehetőséget kaptam arra is, hogy összehasonlítsam a múlt és a jelen szabályozási megoldásait. Úgy érzem, hogy az eredmények rávilágítanak arra, hogyan fejlődött a technológia, és milyen tanulságokat lehet levonni a múltból a jövő innovációi számára. Ez a kutatás számomra nemcsak szakmai fejlődést jelentett, hanem hozzájárult a szabályozástechnikai rendszerek történeti és gyakorlati megértéséhez is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Vezérlési rendszerek automatizált szoftverfejlesztéseMuszka, Csaba; Kamrás, Ádám; Nusser, Dávid Péter; DE--Műszaki KarA dolgozat első fejezetében a vezérlési rendszerek hagyományos szoftverfejlesztési módszereit mutatom be. A PLC rövid történelme után röviden a PLC felépítéséről, majd a PLC programozás alapvető fogalmairól, elemeiről esik szó, beleértve a PLC ciklust, POU-t, adattípusokat, szabványos elemeket. A következő részben bemutatom a Beckhoff Automation Interface-t, elmagyarázom működését, felvázolom, milyen lehetőségek vannak az alkalmazására és milyen lehetőséget rejt magában az automatizált szoftverfejlesztés terén. Röviden bemutatásra kerül a TwinCAT XAE fejlesztői környezet. Ezt követően az API fogalmát tisztázom, majd az objektumorientált programozási paradigmának az alapjait vázolom fel. A harmadik részt a vezérlési rendszerek hagyományos programfejlesztési módszereinek problémafelvetésével indítom. Ezután felvázolom, miben nyújthat ezen a téren az Automation Interface és az automatizált szoftvergenerálás. Ezt követően felvázolom az automatizált szoftverfejlesztés megvalósításának lépéseit. A feladat megoldásának bemutatását a mintafájlok elkészítésének szempontjaival és módjával kezdem. A mintafájlok alapjául szolgáló munkahenger és szervomotor fizikai modelljének bemutatása után a minták elkészítésének kihívásairól írok. Ezt a felhasználói felület megalkotásának módja és nehézségeinek elmagyarázása követi. Végül a dolgozatot az Automation Interface segítségével megvalósított TwinCAT konfiguráció manipulálása és a szoftvergenerálás megvalósítása zárja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető SMT forrasztó kemence szabályozása PID szabályozóvalNovák, Ádám; Katona, Kornél; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom témáját a Hatvani Robert Bosch Elektronikai Kft.-n belül található forrasztó kemence adja. A célom, hogy optimalizáljam a kemence pirolízis rendszerének nitrogén ellátását PID szabályzó segítéségével. Maga a pirolízis az termokémikus folyamat, ami a kemence egyik gáztisztító rendszere. A szakdolgozat során kitérek a kemence működésére is és az egyéb típusú forrasztó kemencékre is, hogy kontextusba kerüljön az általam szabályozott kemence és a pirolízis. Mivel a kemencén a zökkenő mentes pirolízis megléte fontos gyártási szempontból, mert közvetlenül hat a kemencékre és ezáltal a gyártott alkatrészekre is. A pirolízis szükségessége a gyártásitechnológia során használt forraszpasztából és az abból felszabaduló különböző szerves és szervetlen anyagok jelenlétéből fakad. A pirolízis folyamata ezektől tisztítja meg, illetve itt történik a nitrogén gáz keringgetésének folyamata is, amit szabályozni fogok. Ezek bemutatása mellet, bemutatásra kerül a PID szabályzó működési elve és felhasználási lehetőségei is és az esetleges alternatívákat is. A szakdolgozat során létre hozok egy modellt Simulink és Matlab segítségével, ahol a modell alapja egy állapottér modell, amit egy PID szabályzó segítségével szabályozok. Ezt követően pedig megvalósítom a kemence pirolízis rendszerének szabályozását, majd a valólásgot és a szimulációt összehasonlítom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Indítógenerátor és inverteregység gyártósori előkészítőfolyamatainak automatizálásaOzsváth , Dávid; Korsoveczki, Gyula; DE--Műszaki KarAz indítógenerátor és inverter egység gyártósori előkészítőfolyamatainak automatizálása során a tisztaság fenntartása az egyik legfontosabb és legnagyobb kihívást jelentő feladat. Ez a dolgozat bemutatja azt a fejlesztést, amelynek célja a tisztasági követelmények javítása, egy légkés és ionizátor integrálásával. Gorcső alá kerül a probléma ami több ponton keresztül halad egészen a tervezéstől az elért eredményekig.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Automata mobil robot elmozdulás mérési eljárásainak szimulációjaÁrva, Dániel; Keczán, László; DE--Műszaki KarEgy differenciálhajtású mobil robot szimulációs környezetben való elmozdulás vizsgálata IMU (Inertial Measurement Unit), valamint szervomotor enkóder szenzoradatok súlyozása alkalmazásával. A cél egy olyan rendszer létrehozása, amely lehetővé teszi a mobil robot pontosabb mozgáskövetését, továbbá a szenzoradatok valós idejű elemzését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Adaptive Winglets for Enhanced Fuel EfficiencyDileep Thottupura, Hrishikesh; Károly, Kis; DE--Műszaki KarThe design and application of adaptive winglets to enhance modern aircraft's aerodynamic performance and fuel economy is examined in this thesis. More effective aerodynamic solutions are required due to the aviation industry's growing push to lower carbon emissions and operating costs. Traditional winglets reduce induced drag mostly when cruising and offer a static performance boost. Their fixed nature, however, restricts their capacity to adjust to different flying situations. Adaptive winglets are something which can modify their design in retort to current flight conditions, which were created to overcome this obstacle and maximize aerodynamic performance during takeoff, cruise, and landing, among other flight phases. The Airbus A350's adaptive winglets were 3D modeled using Autodesk Inventor, and a hinge mechanism that allows them to move according to flight conditions was developed. The Moog Model 965 electromechanical servo actuator and an electrohydraulic actuator are combined to provide a dual actuation system that allowed for precise and synchronized winglet modifications. To analyze the lift, drag, and fuel economy of various winglet shapes, aerodynamic analysis was conducted using MATLAB. The data indicated that adaptive winglets significantly reduced drag during cruising and increased lift during takeoff resulting in fuel savings of up to 8.5% when compared to standard fixed winglets. Furthermore, adaptive winglets reduced structural stresses, extending component life and reducing maintenance expenses. They reduce vibrations caused by turbulence, increasing aircraft stability and passenger’s comfort. The study's findings suggest that adaptable winglets can significantly change the development of air transport in the future by improving environmental impact reduction and sustainability.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Drón-platform alapú RF mérési eljárás kidolgozása antennák spektrum analizátoros méréséreKis, Károly Árpád; Sarvajcz, Kornél; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban egy olyan drón-platform alapú RF (rádiófrekvenciás) mérési eljárást dolgoztam ki, mely a 21. századi életünkben nélkülözhetetlen sugárzókat (telekommunikációs antennák, Wi-Fi, radarok, stb.) képes autonóm módon előre megtervezett mérési pontokban spektrum analizátoros méréssel feltérképezni és a fejlesztett kiértékelő programmal átfogó képet alkotni ezen berendezések sugárzási mintáiról és a környezetünkre gyakorolt elektroszmog kitettségükről. Dolgozatomban a téma felvetése után a kidolgozott témához kapcsolódóan az elektromágneses spektrumot, a pilóta nélküli légi járműveket és az ezekhez kapcsolódó eddigi eredményeket és kutatásokat foglaltam össze. Ezt követően a mérési eljárás kidolgozásának lépésit ismertettem, a megoldandó útvonaltervezési problémát, az arra fejlesztett programot és a drón autonóm működését tesztrepülésekkel is bemutatva. Ezután a kutatott mérőrendszer elemeit mutattam be, a spektrum analizátort, előerősítőt, antennát és a vezeték nélküli, valós idejű mérés megoldását. In-situ körülmények között végzett valós radar méréseket is bemutattam a platformmal. A tesztek során gyűjtött adatokat is egy fejlesztett programmal értékelem ki, ehhez egy vizualizációt létrehozva a mérésekhez. Több mérés eredményének a kiértékelését is szemléltetem ábrákkal, melyekből már átfogó képet lehet kapni az autonóm módon feltérképezett sugárzókról. Szakdolgozatomat a továbbfejlesztési lehetőségekkel és egy összefoglalással zártam, melyben a kidolgozott komplex rendszer hatékonyságát, megbízhatóságát és alkalmasságát is összegeztem.