Hallgatói dolgozatok (GYGYK)
Állandó link (URI) ehhez a kategóriához
A Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karon készült szakdolgozatok, diplomamunkák és TDK dolgozatok gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
Jelen gyűjteményben a dolgozatok egy része az Egyetem döntése értelmében csak könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek. További információ: DEA pontok.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (GYGYK) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 4990)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető PortfólióErdei, Katalin; Barát-László, Bernadett Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Gyermek- gyermek között kialakuló konfliktushelyzetek az óvodábanGönczi, Zsuzsanna; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat az óvodában gyermekek között kialakuló konfliktushelyzetekkel foglalkozik. Az óvodai nevelés során számos konfliktushelyzet adódik. Ennek egyik oka maga a nevelés. Nevelni nem könnyű feladat. Az emberi élet fenntartásához szükséges sokszínű tapasztalat átadása nagy hozzáértést igényel. A nevelésben úgy kerülhetjük el a kritikus szélsőségeket, ha meg tanulunk nevelni. Annak, aki gyermekekkel foglalkozik, különösképpen illő és elengedhetetlen, hogy megtanulja a nevelés alapjait. A gyermekek „isszák” a felnőttek szavait, s minden esetben próbálják utánozni azok cselekedeteit, viselkedését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PortfólióFerenczi, Petra; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Étkezési szokások bölcsődés korú gyermekek körébenPásztor, Erika; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatomban kiemelten fontosnak tartottam leírni, hogyan alakíthat ki a kisgyermeknevelő a szülővel bizalmasabb, mélyebb viszonyt már az első napokban. A kompetencia határok meddig vannak, meddig mehet el a kisgyermeknevelő a kérdéseivel és hogy adhat-e tanácsot, jó szakembernek érzi-e magát ahhoz, hogy hiteles legyen a család a kollégák és az intézmény szemében. Témaválasztásommal célom, hogy bemutassam a bölcsődei intézménybe való bekerülést követően a bölcsődei nevelés alapelveit. Továbbá célom, hogy meg tudjam a szakirodalom részleteiben hogyan nyújt segítséget a kisgyermeknevelőknek. Milyen fő szempontokat kell figyelembe venniük a befogadás során, hogy nyugodt, biztonságot nyújtó környezetet tudjanak biztosítani elsősorban a kisgyermeknek és családjaiknak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A figyelmi nehézség azonosítása és fejlesztése a gyermekotthonban élő gyermekeknélKárolyiné Doma, Ibolya; Mező , Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat a figyelmi nehézség megjelenési formáival és fejlesztésének lehetőségeivel foglalkozik a gyermekotthonban élő gyermekeknél. Az elméleti részben meghatározásra kerül a figyelem és a figyelmi nehézség. Értelmezésre kerül a figyelem tipúsai és azok jellemzői. Bemutatásra kerülnek a figyelmi nehézség tipusainak megjelenése a gyakorlatban. Mivel a dolgozat a gyermekotthonban, lakásotthonban élő gyermekkek figyelmi nehézségével foglalkozik, bemutatásra kerül a gyermekvédelmi szakellátás keretein belül a gyermekotthon és lakásotthon, mint intézmény. A dolgozat kitér a gyerekek szociokulturális hátterére valamint annak hatásaira a figyelmi nehézség kialakulásában. A dolgozat vizsgálati része a gyermekotthonban, lakásotthonban élő gyerekek figyelmi nehézségének kialakulásának lehetséges okait, a befolyásoló tényezőket és ezen tényezők hatásait vizsgálja a figyelmi nehézség fenntartásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zene személyiségfejlesztő hatásaSzéles, Vivien; Dulainé Madarász, Annamária; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatomban bemutatom a magzati kortól kezdődően a zenei nevelés fontosabb állomásait. Kiemelem az óvodai zenei nevelés sajátosságait és azt, hogy hogyan fejti ki hatásait a kezdetektől. Bemutatom a zene családi nevelésben betöltött szerepét, formáit, illetve következményeit a gyermek fejlődésére nézve. A kutatási céljaim közé tartozik a családok zenei kultúrájának, szokásainak feltárása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szülő és a gyermek közötti érzelmi kötődés erősítése a mesék általSzivák, Gyuláné; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat a mesével, a családon belüli mesélés jelentőségével foglalkozik. Amikor a szülő mesél a gyermekének, egyszerre élhetik át a mese és az összetartozás élményét, örömét. Minden ilyen alkalom a szülő-gyermek közötti biztonságos kötődést, bizalmat, szeretetkapcsolatot erősíti. A dolgozat bemutatja a korai kötődés elméleti alapjait és gyakorlati megvalósulásának lehetőségeit. Betekintést nyújt a mese műfaji jellemzőibe, személyiségfejlesztő hatásába és a mesélés módszertani sajátosságaiba. Az interjúk során kamaszkorú fiatalok idézték fel gyermekkori emlékeiket a családon belüli mesélés alkalmairól és véleményt alkottak a szülőkkel ápolt kapcsolataikról. A kutatási tapasztalatok rávilágítanak a szülővel együtt töltött meseidő egész életre szóló értékére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Krízisek és nehézségek az általános és középiskolás korú fogyatékos gyermeket nevelő családok életébenErdei, Fruzsina; Balázs-Földi, Emese; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarJelen vizsgálatban arra voltunk kíváncsiak, milyen mínuszokkal és pozitívumokkal találkozik a szülőpár egy sérült gyermek felnevelésének folyamán. A vizsgálat során az interjú módszerét alkalmaztuk. Az interjúra adott válaszok feldolgozásával és az azt megelőző szakirodalmi feldolgozással az volt a célunk, hogy egy átfogó képet kapjunk arról, hogy milyen életútja van a szülőknek a sérült gyermekük megérkezése után. Beszerettük volna mutatni a fogyatékos gyermeket nevelő családok életét a krízis kezelések stratégiájának és krízis helyzetek megélésének szempontjából, mindeközben összehasonlítva az általános és középiskolai korosztályt. Megpróbáltuk az interjúkérdésekkel a család és a gyermek aktuális életciklusát tekintve a döntésekkel teli időszakokat megismerni és elemezni. Az eredmények alapján a két vizsgálati csoport között csak néhány különbséget fedezetünk fel a munkavállalás és a segítségnyújtás területén. Összeségében nézve a két korosztályt kutatásunkból megállapíthatjuk, hogy sokkal pozitívabb egy-egy fogyatékos gyermeket nevelő család életútja, mindennapjai, mint ahogy azt a közvélemény elképzeli.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PortfólióBalogh, Vanda; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Kisgyermekkori roma integrációCsire, Lászlóné; Szerepi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatom témája a kisgyermekkori roma integráció. A dolgozatomban foglalkoztam a jó szokások kialakításával, a szülői kötelezettségek erősödésével és annak elősegítésével. A nevelő által jól megválasztott kommunikációval. Továbbá, hogyan lehet nyitottabbá tenni a gyermekeken keresztül a cigány családokat. Példaként a Nyírmihálydi óvodát, annak működését és a Kincsem gyerek házat mutattam be. Kutatásom során roma szülőkkel töltettem ki a kérdőívet. A dolgozatomban foglalkoztam az anya gyermek kapcsolat fontosságáról a szülők jogaival és kötelezettségeivel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A bölcsőde-óvoda átmenetet segítő könyvek bemutatása, elemzéseIván-Pállné Sitku, Nikoletta; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA bölcsőde-óvoda átmenet egy olyan időszak, amely tele van kihívásokkal, ugyanakkor rendkívül fontos minden gyermek és szülő számára. A dolgozat középpontjában az óvodakezdés előtt álló kisgyermekeknek segítő mesekönyvek bemutató elemzése áll, azonban nemcsak a mesék részletes elemzését tárja fel, hanem bemutatja a szülők, kisgyermeknevelők szerepét a bölcsőde-óvoda átmeneti időszak megkönnyítésében. Ezen vonatkozásban tér rá a szakdolgozat a mesélés varázsára és annak személyiségformáló erejére. A szakdolgozatban öt olyan mesét vizsgálunk meg, amelyek nagy segítséget jelenthetnek az óvodakezdés előtt álló gyermekek számára. Az alábbi mesék kerülnek elemzésre: 1. Czernák Eszter: Sárkányovi; 2. Dany Aubert - Catherine Leblanc: Oviba megyek! 3. Kiss Judit Ágnes: Babaróka ajándéka; 4. Kajsa Gordan – Mia Maria Güettler: Kifli kutyaoviba megy; 5. Vadadi Adrienn: Ákos óvodába megy.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A televízió és egyéb médiaeszközök jelenléte, használata az óvodáskorúak mindennapjaibanKiss, Adrienn; Molnár, Balázs; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA mai gyermekek a technika, a modern médiaeszközök világába születnek bele. A közegükben felnőve szinte azonnal ráéreznek használatukra, ellenben sok felnőttel. Vajon a szülők tudják követni gyermekük médiafogyasztását? Mi a szülők véleménye gyermekek médiaeszközökkel eltöltött idejéről? Szakdolgozatom ezen kérdésekre keresi a választ.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PortfólióPálné Erdei, Anikó; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető A népi játékok személyiségfejlesztő hatása az óvodás korú gyermekek életébenJuhász, Petra; Tamásiné Dsupin, Borbála; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarMagyarország óvodai zenei nevelése Kodály Zoltán koncepcióján, valamint Forrai Katalin módszertani útmutatásán alapszik. Ezek nagyon fontos pillérei a zenei nevelésnek, valamint a népi kultúra, hagyomány megismerésének és ápolásának. A ma embere eltávolodott a népi hagyomány értékeitől és ennek megőrzésétől. Ennek következtében különböző kezdeményezések indultak el Magyarországon, annak érdekében, hogy a hagyományok ne merüljenek feledésbe.Már óvodában számos lehetőség van arra, hogy a néphagyományokon alapuló népszokások értékeit megértessük, élményszerűen, de mégis tudatosan alakítsuk ki a nemzeti és népi értékeket. A zenei nevelés az érzékeken keresztül hat a gyermekre. Felkeltheti a zenei érdeklődésüket, melynek hatására elkezdenek játszani, dúdolgatni, énekelni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kreatív tanulás lehetőségei az óvodábanPortelekiné Csapkó, Kitti; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat azt vizsgálja, hogy megvalósul-e a kreatív tanulás az óvodai nevelés során. Napjainkban, amikor a technika napról napra fejlődik és gyermekek ebben nőnek fel, akkor a pedagógusok fejlődése is elengedhetetlen. Szakdolgozat célja, annak megismerése, hogy a meglévő erőforrások jól vannak-e felhasználva a kreatív tanulás érdekében, a meglévő személyi és tárgyi feltételek által a kreatív tanulás lehetősége megvalósul-e a Szent Miklós Görögkatolikus Óvodába. Minden gyermek kreatív, csak biztosítani kell a támogató légkört számukra. Engedni kell őket, hogy gondolkozzanak önállóan, egy-egy problémát megoldjanak és önállóan alkossanak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulásban akadályozott tanulók iskolai motivációja integráló intézményekbenBordás, Anna; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat célja, hogy megismerjük és feltérképezzük a tanulásban akadályozott, általános iskolás gyermekek tanulási motivációját, melyet a tantárgyi szeretet vagy éppen ellenszenv mérésével, a motivációt fenntartó és befolyásoló motivátorok vizsgálatával, valamint a gyógypedagógusok kompetenciáinak megismerésével kívánunk bemutatni. A dolgozatban általánosan bevezetjük a kutatáshoz szükséges főfogalmakat, ismertetjük a szakirodalmi hátteret, melyben részletesen kitérünk a tanulásban akadályozott tanulók általános jellemzőire. Valamint a gyógypedagógus motivációs eszköz és módszertárából ismerünk általunk érdekesnek, fontosnak tartott elemeket, melyek jó ajánlások is lehetnek egy gyógypedagógusnak a tanításban alkalmazott módszertani és tantárgypedagógiai ismeretei ismétléséhez, bővítéséhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az ellenőrzés fontossága, szerepe a csengeri Riskó Ignác ÓvodábanSzécsiné Váczi, Mónika; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Felnőttképzési KarEllenőrzés intézményemben. A 2011. évi CXC. törvény életbelépése óta a pedagógusok körében sok a bizonytalanság a minősítő vizsga, eljárás, a tanfelügyeleti rendszer hallatán. Nagy többségük szinte az elmúlt huszonöt évben nem is találkozott szakfelügyelővel, esetleg csak tanácsadókkal. A pedagógus életpályamodell bevezetésével újból napirendre került a pedagógusok ellenőrzése meghatározott szempontok szerint. Szakértők feladatai.Tétel Korlátozottan hozzáférhető PortfólióTarsoly, Tamara; Szerdahelyi, Zoltán; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarTétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulási stílusok hatása a francia nyelv tanulásáraCseh-Domján, Zsuzsa; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatom a tanulási stílusokról, és azoknak a francia nyelv tanulására gyakorolt hatásairól szól.Részletezi a tanulást,mint fogalmat, a tanulási motivációt, a tanulásra ható tényezőket. Majd a tanulási stílusokat ismerteti, azok fajtáit, nehézségeit. A fejlesztőpedagógus lehetőségeit, amivel segítheti a különböző stílussal rendelkező diákok fejlődését, tanulását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szülők és óvodapedagógusok attitűdje az óvodai életbenIski , Dorina; Szerepi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarAz intézmény és család kapcsolata jelentős szereppel bír az óvodás korú gyerekek mindennapos fejlődésében. Hiszen a két fél együttesen neveli a gyermeket, a család, mint első nevelési szintér, második pedig az óvoda. A kettő együtt kölcsönös, partneri, bizalmi viszonyt kialakítva tudják megalapozni a gyermekek kezdetleges nevelését. A szülő -óvodapedagógus kapcsolat hatással van a gyerek mindennapjaira, viselkedésére, hangulatára, érzelmi -és értelmi és szociális készségeinek fejlődésére. A szakdolgozat, saját vizsgálaton alapuló empirikus jellegű. A szakdolgozat témaválasztása egyéni érdeklődés alapján kiválasztott, pontosított tematikusan felépített anyag. A fő témája az intézmény és család kapcsolata. Azt vizsgáljuk milyen a viszony az óvoda és a szülők között. Azon belül is, egy óvodára leszűkítve, hogy milyen kapcsolatban állnak a szülők és óvodapedagógusok egymással, az eredményes együttnevelés érdekében. Melyik fél, milyen mértékben és milyen módon veszi ki a részét az óvodai nevelésből. Hozzá kapcsolódóan arra is kitértünk, hogy mivel az intézmény a katolikus egyház fenntartása alatt ál, ez milyen módon mutatkozik meg az óvoda életében, ebből kiindulva, hogy vajon mennyire befolyásolhatja ez a tényező, mint az óvodapedagógus, mint a szülők aktivitását.