Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Szociológia és Szociálpolitika Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye. A szakdolgozatok kijelölt könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék) Tárgyszó szerinti böngészés "agresszió"
Megjelenítve 1 - 6 (Összesen 6)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Agresszió és a partnerbántalmazás(2014-05-26T07:13:25Z) Balogh, Klaudia Anna; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom az agresszióval, valamint a családon belüli erőszak fizikai abúzusával foglalkozik, azon belül is a partnerbántalmazással. Témaként azért ezt választottam, hiszen ez a világ egy nagyon zárt részt alkot, és kíváncsi voltam, mi az oka annak, hogy a családokon belül előfordul az, hogy a férj megveri a feleségét, illetve mi adja a nőknek azt az erőt, hogy a sorozatos bántalmazások után is a kapcsolatban maradjanak, csak hosszú és fájdalmakkal teli idő után kérjenek segítséget. Dolgozatomat három fő szerkezeti egységre osztottam. Első fejezetemben az agresszió, mint elemi ösztönt veszem középpontba, hogy hogyan is alakul ki, mi is hívja elő ezt a viselkedést az emberből, valamint néhány statisztikai adat is bemutatásra kerül. A második rész a családon belüli erőszakkal foglalkozik, annak okaival, ciklikusságaival, valamint a bántalmazó és a bántalmazott jellemző személyiségjegyeivel. Természetesen kitérek a nők folyamatosan változó helyzetére a világban, hiszen amíg régen más tevékenységek voltam a nők feladatai közé sorolhatóak, addig ma már nem lehet azt elmondani, hogy a háztartás vezetése a nők dolga. Harmadik fejezetemben a leendő szakmámhoz kapcsolódóan néhány esetet bemutatva a gyakorlati dolgok kerülnek a fókuszba. Arra a következtetésre jutottam, hogy a gyerekek nevelése a legfontosabb és a társadalom hozzáállásának változása szükségszerű egy nyitottabb világ kialakításához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető DiákbántalmazásKiss, Anikó; Bihari, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témája a diákok egymás közötti bántalmazása. Az iskolában eltöltött évek jelentős korszakot tesznek ki mindenki életében. A diákok az iskolában nem csak tudásra, hanem életre szóló élményekre, barátságokra is szert tehetnek. Vannak azonban olyan tanulók, akik szorongva, félelmekkel tele élik át ezeket az éveket, mert társai szavakkal vagy akár fizikailag is bántalmazzák. A szakdolgozatot három fejezetre osztottam. Az első fejezetben a főbb fogalmak definiálására törekszem, mint például agresszió, erőszak, zaklatás és az említett fogalmak egymással való összefüggéseit járom körül. Ismertetem a bántalmazások megnyilvánulási formáit, a hagyományos és internetes bántalmazást, típusaikat és bemutatom a bántalmazásban résztvevő szereplőket. A második fejezetben elsőként az agresszivitás kialakulására ható fontosabb tényezőkről írok. A továbbiakban kutatási beszámolókat tanulmányoztam, hogy milyen gyakoriak a bántalmazások a nemek, az egyes iskolatípusok tekintetében. Továbbá arról írok, hogy a bántalmazásoknak milyen következményei lehetnek a zaklatókra és az áldozatokra nézve. A harmadik fejezetben a bántalmazások megelőzésének és kezelésének lehetőségeit jártam körül a pedagógusok és gyermek- és ifjúságvédelmi feladatokat ellátó személyek tekintetében. Végül olyan prevenciós- korrekciós programokat, jó gyakorlatokat ismertetek, melyek alkalmazása segít megelőzni a bántalmazások kialakulását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elfeledett gyermekekFórián, Henriett; Kerekes, Noémi; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat alapvetően az alkoholbeteg családokban nevelkedő gyermekekkel foglalkozik. A dolgozat során vizsgáltam, hogy egy diszfunkcionális családban élő gyermeknek milyen szerepekkel kell megküzdenie a hétköznapokban, milyen túlélési stratégiák figyelhetők meg ezekben a családokban, végül pedig a KSH statisztikáin keresztül mutattam be, hogy hozzávetőlegesen az alkoholisták száma hogyan alakul Magyarországon, majd kísérletet tettem az alkoholfogyasztás csökkentésére irányuló lehetőségek megfogalmazására is. A kutatásom során a félig strukturált interjús technikát alkalmaztam. Vizsgáltam többek között azt, hogy egy alkoholproblémákkal küzdő családban mennyire van jelen az erőszak, az instabilitás, mi jellemző a gyermekek jövőképére, továbbá hogyan alakul az alkohollal kapcsolatos attitűdjük. Központi kérdésem volt az is, hogy az alkoholista család milyen mértékben határozza meg a gyermek kortárskapcsolatainak alakulását, valamint azok minőségét. Az interjúválaszokból kiderül, hogy az alkoholizmushoz általában párosul az agresszió, elmondható, hogy egy diszfunkcionálisan működő család negatívan befolyásolja a gyermek kortárskapcsolatait, valamint a gyermek szociális készségeinek fejlődésére is destruktív tényezőként hat. Ezenkívül a vizsgálat azt is megerősítette, hogy általánosnak tekinthető az, hogy egy diszfunkcionális családban növekedő gyermek gyermekkora negatív történésekkel telített.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok agresszív és deviáns viselkedésének kialakulása, az internet és a televízió tükrében(2013-11-08T09:39:27Z) Nagy, Marianna; Szekeres, Melinda; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarKutatásaimban arra voltam kíváncsi, hogy az ifjúságra valóban negatív hatást gyakorolnak-e a média által közvetített információk, események, különösen az internetezés és a televízió nézés témakörére koncentrálva. Kíváncsi voltam, hogy a fiatalkorúak agresszív viselkedéseivel, deviáns irányú megnyilvánulásaival kapcsolatban állnak-e? A fiatalkori bűncselekmények elkövetésének okát többen a számítógép és a televízió által keltett agresszív tartalmú információknak tulajdonítják. Külön témakörként foglalkozom a fiatalok értékvilágával, jövőképeivel, társadalomban betöltött szerepükkel, identitástudatukkal, az oktatáshoz való viszonyukról, személyes kapcsolati hálójukkal, barátaikkal, szüleikkel kialakított viszonyaikkal. A globalizálódó világban és a társadalomban végbemenő nagyfokú változásokhoz tudnak-e megfelelőképpen alkalmazkodni? Alkalmaztam interjús és kérdőíves kutatást is egyaránt, szakdolgozatom megírásához. Kutatásaimból azt a következtetést tudom levonni, hogy egyértelműen nem állapítható meg közvetlen kapcsolat a fiatalok deviáns, agresszív magatartása és a televízió valamint az internet agresszív személyiségre gyakorolt hatása között. Kutatási alanyaim közül nem találtam olyan fiatalt, aki a média által keltett negatív információk következtében erőszakosan lépett volna fel. A fiatalok nagy része a társadalmi normáknak megfelelő értékrenddel rendelkezik. A jövőjükkel és önmagukkal kapcsolatban határozott elképzeléseik vannak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Javítóintézeti fiatalok bűnelkövetésének okai, háttérvizsgálataMihalkó, Judit Tünde; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozati munkám során arra vállalkoztam, hogy a fiatalkori bűnelkövetések háttérben meghúzódó okokat felderítve megértsem azok komplexitását. Mindezt tettem azzal a szándékkal, hogy szociális szakemberként egy teljesebb kép ismeretében eredményesebben tudjak segíteni a fiataloknak. Kiemelt figyelmet szenteltem a szocializációs hátterekre, mikro és makro strukturális összetevőkre, tényezőkre. Megvizsgáltam a deviánsviselkedés formáit, melyben az agresszió, mint terjedő elkövetési módra fókuszáltam. Összefoglaltam a javítóintézeti nevelés lényegét, céljait, a használatos módszereket. A javítóintézeti nevelés során a reintegrációs, reszocializációs törekvések elsőrendű célok közé sorolhatóak. A fiatalok eltérő kezelése érdekében, speciális helyzetük révén a helyreállítás, és megelőzés kiemelt feladat kell, hogy legyen. Ezért az alternatív szankciók, és resztoratív igazságszolgáltatás lehetőségeit tanulmányoztam, mint lehetőségeket. Szakdolgozatom utolsó szakaszában kvalitatív kutatás során, kutatási kérdéseimre kerestem adaptált válaszokat. A dolgozat megírása során sok új ismeretet szereztem, rendszerszemléletű látásmódom bővült. A szerzett tudást, az abból fakadó tapasztalatokat szakmai munkámba is be kívánom vezetni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető KortársbántalmazásAsztalos, László; Rácz, Andrea; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom a kortársbántalmazás (bullying) téma részletezésével indul, az első fejezetben kitérek többek között a fogalom pontos magyarázatára, fajtáira, a magyarországi, illetve nemzetközi vonatkozásokra. A következő részben az online bántalmazás (cyberbullying) témával folytatom a dolgozatot, ebben a fejezetben is, hasonlóan az előzőhöz, szó esik az internetes zaklatás fogalmáról, fajtáiról, veszélyeiről, a magyarországi helyzetről, valamint a „hagyományos”, illetve online zaklatás közti különbségekre, illetve hasonlóságokra is kitérek. Rendkívül fontos tényező a kortársbántalmazás téma tekintetében, az agresszív viselkedés kialakulásának vizsgálata, ami szoros összefüggést mutat a zaklatás kialakulásának folyamatával, ezeket részletesen tanulmányozom. Az egyik legfontosabb tényező a nevelés, valamint a család és a gyermek kapcsolatának viszonya, ezért a nevelési attitűdök összefüggései és a kortársbántalmazás kapcsolata című fejezetben részletezem a jó és a rossz nevelési stílusokat, illetve azok hatásait a gyermekekre, illetve a zaklatás kialakulására. A szakdolgozatom, talán legfontosabb részében kitérek a megelőzés fontosságára, lehetőségeire, többek között sorra veszem a legfontosabb programokat, amivel jó eséllyel kivédhető a bántalmazás, továbbá részletezem az ifjúságvédelem, az iskolapszichológia, illetve a segítő szakember jelenlétének fontosságát az oktatási intézményekben. Dolgozatom utolsó részében a kortársbántalmazás téma gyakorlatában látott tapasztalataimat összegzem, ami egy általános iskolában, illetve egy középiskolában valósult meg, egy-egy előadás, illetve csoportalkalmak formájában. Végezetül egy összehasonlító elemzéssel zárul a szakdolgozatom, ahol a hipotéziseim, meglátásaim, illetve több más szempont figyelembe vételével elemzem a két korcsoport közti különbségeket, a kortársbántalmazás téma tekintetében.