Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Szociológia és Szociálpolitika Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye. A szakdolgozatok kijelölt könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1958)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Változó férfi- és apaszerepekKarasi, Petra Kincső; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom célja, hogy betekintést nyújtsak a férfi- és apaszerepek változásába, valamint azok aktuális helyzetébe. A dolgozat első részében áttekintem a releváns szakirodalmakat, különös tekintettel azokra, amelyek a Magyarországon bekövetkezett változásokat és a jelenlegi állapotot tárgyalják, illetve röviden az észak-európai apaszerep változásokkal is foglalkozok. A nemi szerepek megítélése tekintetében hazánkban még mindig a hagyományos nézetek dominálnak, bár a nemek közötti diszkrimináció csökkentése egyre fontosabbá válik. A családon belüli munkamegosztást a szakirodalmak alapján szintén egyenlőtlenség jellemzi, mivel az édesapák jelentősen kevesebb részt vállalnak a házimunkából és a gyermekek körüli teendőkből. Saját kutatásom során félig strukturált interjúkat készítettem 10 apával, akiket szakértői mintavétellel választottam ki meghatározott paraméterek alapján, annak érdekében, hogy mélyebben megvizsgálhassam az édesapák tapasztalatait és értékrendjét. Az eredmények azt mutatják, hogy az édesapák szerepvállalása egyre inkább átalakul, ami abban nyilvánul meg, hogy a gyermekek gondozásában és nevelésében, valamint a házimunka terén a részvételük aránya növekszik. Ennek hátterében a kutatásom alapján leginkább a hozott gyerekkori minták, az apa munkájának típusa és munkaideje áll, nem pedig az életkor vagy az iskolai végzettség.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Z- generáció családalapítással, gyermekvállalással kapcsolatos attitűdje, motivációi napjainkban MagyarországonKárpáti, Fanni Laura; Márton, Sándor József; DE--Bölcsészettudományi KarNapjainkban több okból kifolyólag is aktuális téma a Z-generáció gyermekvállalási kedve. Az említett generáció fiataljai jelenleg abban az életkorban vannak, amikor időszerűvé válik számukra a családalapítás kérdése. Ugyanakkor sokan még iskolapadban ülnek, elsősorban a karrierjüket építik, továbbá vannak, akik egyáltalán nem szeretnének gyermeket vállalni. Szakdolgozatomban arra vállalkoztam, hogy feltárom, a Z-generációs fiatalok hogyan vélekednek a családalapításról, mi motiválja őket, milyen az általános attitűdjük a témával kapcsolatban. Kerestem a döntésüket befolyásoló tényezőket, illetve az általuk szükségesnek tartott feltételek. A dolgozat első felében áttekintettem a vonatkozó szakirodalmat, meghatároztam a fogalmi kereteket, illetve vázoltam az utóbbi évtizedek tendenciáit. Négy nagyobb dimenzió mentén végeztem a kutatást. Elsőként a családi háttér befolyását vizsgáltam. Második dimenziómat a fiatalok családalapítási kedve, motivációja adta. Harmadikként a személyes preferenciáikat, illetve a gyermeket nem tervezők döntésének okait kutattam. A negyedik dimenzió a tanulmányok, illetve karrier köré épült. A kvantitatív módszerrel felvett adatok elemzésével a bennem megfogalmazódott kutatási kérdésekre kerestem a választ. Végezetül a kapott eredményeket összevettem a szakirodalommal, és levontam a következtetéseket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Migrációs hajlandóság a debreceni egyetemisták körébenMakár, Petra Katalin; Balcsók, István; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a fiatalok, azon belül is a Debreceni Egyetem aktív hallgatói státusszal rendelkező diákjainak migrációs hajlandóságának vizsgálata, amely a jelenkori magyarországi helyzetet tekintve egy intenzív és jelentős kérdés. Hazánkat illetően a fiatalok elvándorlása hosszútávon komoly strukturális, demográfiai problémákhoz vezethet. Emellett jellemzően megjelenik az agyelszívás, így ez később nagyobb gondot okozhat a társadalom megfelelő működésében. Dolgozatomban az első fejezetben az aktuális szakirodalmakat dolgoztam fel, majd a második fejezetben azt vizsgáltam, hogy a fiatalok körében potenciálisan milyen mértékű a kivándorlók aránya, milyen távban gondolkoznak, mik a leggyakrabban megjelenő push és pull faktorok, melyek a fő migrációs célok és mik a legnépszerűbb célországok. Kutatásomban interjútechnikát választottam, mert így a témáról mélyebb és átfogóbb képet kaphatok. Eredményeimben arra a következtetésre jutottam, hogy a debreceni egyetemisták migrációs hajlandósága magas potenciált mutat. Azért is érdemes figyelmet fordítani és rendszeresen felmérni a magas migrációs hajlandóságot, mert bár az elvándorlást tervezők nem minden esetben valósítják meg a szándékaikat, mégis fontos mutatószámok lehetnek a későbbi migrációt tekintve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Magyarországi prostituáltak életútjai és kilátásaiBuze, Vivien; Molnár , Éva; DE--Bölcsészettudományi KarA prostitúcióra sokan az egyik legősibb szakmaként tekintenek. Társadalmi elfogadottsága a történelem során változó volt, napjainkban is előítéletek övezik, bár az elmúlt években ezek enyhülni látszanak. Az online szexmunka térnyerésével a szakma bizonyos ágazatait egyre inkább elfogadja a társadalom, bár az utcai, offline szexmunka megítélése továbbra is többnyire negatív. Korábbi kutatások alapján kijelenthető, hogy a magyar társadalom nincs tisztában a prostitúció jogi szabályozásával, a törvényekben magukban is felfedezhetőek különböző joghézagok, melyek még inkább megnehezítik a prostitúció, mint munka társadalmi elfogadását. Dolgozatomhoz hét szakmabeli magyar nővel készítettem félig strukturált mélyinterjút, hogy megismerjem élettörténetüket, pályaválasztási motivációkat, munkájuk hatását a kapcsolati hálójukra, jövőképüket és véleményüket a szexmunkáról, mint résztvevők. Elemzésemben fontos tényezőnek bizonyultak a nők rossz otthoni mintái és anyagi helyzete, társadalomba való beilleszkedési nehézségeik már gyerekkorukban, valamint a függetlenség és egy jobb életszínvonal iránti igényük.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az online videójátékok szociálpszichológiai hatásai emberi kapcsolatainkraFarkas, Anett; Márton, Sándor; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom fő témáját az a kérdés ihlette, hogy milyen hatással van ránk a virtuális térben eltöltött idő, egészen pontosan a videójátékokkal történő kikapcsolódás. Milyen is pontosan ez a szubkultúra, milyen változásokat eredményeznek a virtualizációval kapcsolatos változások, illetve milyen hatással vannak kapcsolatainkra? Arra a kérdésre próbáltam választ találni, hogy a sokszereplős, online térben végzett játékoknak milyen hatásuk lehet az egyénekre, a játékosok személyiségére és emberi kapcsolataira pszichológiai és szociálpszichológiai szempontból; illetve, hogy hogyan épülnek fel ezek a mikrotársadalmak, milyenek a szociokulturális sajátosságai. Továbbá az ist vizsgáltam, hogy az online világban, játék közben vagy játék által köttetett kapcsolatok jellegzetességeiben mennyire térnek el a már meglévő, valós életben köttetett kapcsolatoktól, miben különböznek ezektől, illetve milyen módon hatnak a virtuális kapcsolatok a már meglévő kapcsolatokra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok konfliktuskezelési szokásaiBányai , Petra; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a konfliktusok, és azok kezelése áll. A konfliktusokat az élet velejárójaként tartjuk számon, szinte már elkerülhetetlenek. Természetesen ezen problémák kezelése igencsak fontos, hiszen érzelmileg nagy befolyást gyakorolhat az egyénre, ha valakivel konfliktusban áll. Hogy milyen módon rendeződik ez a viszony, nem csak az egyénen múlik. Az elméleti háttérben a konfliktusokról van szó általánosságban, majd típusokra bontva. Említésre kerülnek a családon belüli, az iskolában megélt, illetve a párkapcsolati konfliktusok. Szó esik a konfliktuskezelésről is, amely a kutatásom alapjaként szolgált. Vizsgálatomban interjús módszert alkalmaztam, ezek elemzése olvasható a szakdolgozat másik felében. Dolgozatomban megvizsgáltam, hogy a fiatalok körében milyen okból alakulnak ki a különböző konfliktusok, s ezekben az egyének milyen szerepet töltenek be. Továbbá, a konfliktus utáni viszonyokat, a konfliktus lezajlásának idejét, valamint, hogy milyen megoldási technikákat alkalmaz a vizsgált célcsoport. Kutatási eredményeim közt megtalálható, hogy a konfliktusra negatív jelenségként tekintenek, így mind a családban, mind az iskolában is nyomasztó helyzetként élték meg ezeket. Konfliktuskezelési technikaként többen az együttműködés felé hajlanak, persze akadtak kivételek. A nemi szerepek kutatása kapcsán az alanyok szinte rendre különbségeket vélnek felfedezni a két nem között a konfliktusaikat, s azok kezelését tekintve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető „Minden rám szakadt” A transznacionális migráció otthon maradt partner életére gyakorolt hatásaiSzabó, Alexandra; Dr. Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat témája a transznacionális migráció hatása az otthon maradt családra, legfőképpen a párra. A témánk olyan kérdések köré épül, mint például: hogy a negatív következmények ellenére mi veszi rá az embereket, hogy családjukat hátrahagyva külföldön vállaljanak munkát? Hogyan élik az otthon maradók életüket távollévő partnerük/szülőjük nélkül? Az otthon maradt pár milyen előítéletekkel találja szembe magát mindennapi élete során? A szakdolgozat elején, a szakirodalmak elemzésével tisztázom a fontosabb fogalmakat, mint a transznacionális migráció, transznacionális család és az előítéletesség. Kutatási módszerként félig strukturált interjút választottam, amelyet 8 fővel sikerült elkészítenem (legtöbbször telefonon keresztül). Azért választottam ezt a témát, mert sok transznacionális család él a környezetemben, akiknek az előítéletességgel kapcsolatos tapasztalatai ritkán kerülnek előtérbe. A családi és párkapcsolati terhek mellett az előítélet és rosszindulatúság tapasztalása is befolyásolja az egyének mentális egészségét. Ez a jelenség egy érdekes és fontos kutatási területet képvisel, amelynek vizsgálata lehetővé teszi a transznacionális migráció okozta hátrányok mélyebb megértését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok konfliktuskezelési szokásaiBányai, Petra; Ábrahám , Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a konfliktusok, és azok kezelése áll. A konfliktusokat az élet velejárójaként tartjuk számon, szinte már elkerülhetetlenek. Természetesen ezen problémák kezelése igencsak fontos, hiszen érzelmileg nagy befolyást gyakorolhat az egyénre, ha valakivel konfliktusban áll. Hogy milyen módon rendeződik ez a viszony, nem csak az egyénen múlik. Az elméleti háttérben a konfliktusokról van szó általánosságban, majd típusokra bontva. Említésre kerülnek a családon belüli, az iskolában megélt, illetve a párkapcsolati konfliktusok. Szó esik a konfliktuskezelésről is, amely a kutatásom alapjaként szolgált. Vizsgálatomban interjús módszert alkalmaztam, ezek elemzése olvasható a szakdolgozat másik felében. Dolgozatomban megvizsgáltam, hogy a fiatalok körében milyen okból alakulnak ki a különböző konfliktusok, s ezekben az egyének milyen szerepet töltenek be. Továbbá, a konfliktus utáni viszonyokat, a konfliktus lezajlásának idejét, valamint, hogy milyen megoldási technikákat alkalmaz a vizsgált célcsoport. Kutatási eredményeim közt megtalálható, hogy a konfliktusra negatív jelenségként tekintenek, így mind a családban, mind az iskolában is nyomasztó helyzetként élték meg ezeket. Konfliktuskezelési technikaként többen az együttműködés felé hajlanak, persze akadtak kivételek. A nemi szerepek kutatása kapcsán az alanyok szinte rendre különbségeket vélnek felfedezni a két nem között a konfliktusaikat, s azok kezelését tekintve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető "Az a jó gyerek, aki láthatatlan"Hajnal, Frida; Szarvák, Tibor; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája az autizmus spektrum zavarral élő egyének társas kapcsolatai. A társas kapcsolatok vizsgálata során az autizmusra másságként hivatkozom, mert, az érintettek nem kevesebbek, de nem is többek, mint bármely neurotipikus társuk, csupán olyan módon mások, amely a többség számára szokatlan, nehezen befogadható. Az életünket társas kapcsolatok hálójában éljük, így kapcsolataink nagyban befolyásolják mindennapjainkat. Míg egyeseknek termeszétes az, hogy kapcsolatokat alakítsanak ki és ápoljanak, vannak olyan egyének a társadalomban, mint például az autizmussal érintett emberek, akiknek ez közel sem ennyire természetes folyamat. A dolgozat második részében saját kutatásom eredményei alapján mutatom be, milyen tényezők, és hogyan hatnak az érintettek társas kapcsolataira. Eredményeimet 11 kvalitatív, narratív életút interjúra alapoztam. Az interjúalanyok olyan szülők voltak, akik autizmussal élő gyermekeket nevelnek, és találkoztak már negatív előítéletekkel, megbélyegzéssel és elutasítással. Az elemzés során olyan kérdésekre kerestem a választ, hogy mi gátolja az autista emberek társadalmi beilleszkedését, és lehetséges-e hogy egyszerre legyen elégedett az érintett személy és az őt körülvevő környezete is. Továbbá azt vizsgálom még, hogy a szülők számára a gyermek komfortérzete vagy a környezettel való elfogadtatása a fontosabb, valamint, hogy társadalmi problémának tekintik-e az autizmust és milyen attitűdökkel rendelkeznek az autizmus spektrumzavar toxikusan pozitív megítéléséről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A testi fenyítés szerepe a gyermeknevelésbenTódor, Noémi; Bihari, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatomtémája a gyermeknevelés, ezen belül a szülők gyermeknevelési módszerei és a testi fenyítés szerepe a gyermeknevelésben. Célja, hogy betekintést nyújtson a szülők nevelési módszereibe, illetve megvizsgálni hogyan viszonyulnak a testi fenyítés használatához. A szakirodalom áttekintésével a család és a nevelés fogalmi hátterét tekintem át, kiemelve a család szerepét a gyermekéletében és fejlődésében. Részletesen bemutatom a testi fenyítés és a bántalmazás fogalmi kereteit jogi és szociológiai szempontból, összefoglalva a hazai és nemzetközi kutatások egy részének eredményeit ezen a területen. Bemutatok egy olyan szolgáltatást, amely segíthet a szülőknek kompetenciáik fejlesztésében a gyermeknevelés területén. A dolgozat második részében a feltáró kutatásomban, arra keresem a választ, hogy milyen módon fegyelmezik és jutalmazzák a szülők gyermekeiket és mi a véleményük a testi fenyítés alkalmazásáról a nevelés során. Arra is szerettem volna választ kapni, hogy honnan informálódnak a szülők mikor tanácstalannak érzik magukat a gyermeknevelés során. A kérdések megválaszolásához félig strukturált interjúkat készítettem édesanyákkal. A kutatás eredményeiből kiderül, hogy a legtöbben a gyerekek fegyelmezése céljából a jutalmazás és büntetés valamilyen formáját alkalmazza. A büntetések közül is leginkább a megvonást preferálják. A testi fenyítést, bár sokan saját gyermekkorukban is tapasztalták elítélik és nem büntetik fizikailag a gyermeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A humántőke szerepe a Debreceni Egyetem szociológia szakos hallgatói körébenVass, Veronika; Mohácsi, Márta; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a hallgatók humántőke elmélet alkalmazásának megjelenése a továbbtanulásban és a tervezett karrierútjuk tükrében. Kutatásom célja, hogy megismerjem a hallgatók továbbtanulási motivációt, tervezett karrierútjaikat, jövedelmi várakozásait és a szakmai gyakorlaton szerzett tapasztalataikat. Dolgozatomban bemutatom többek között, hogy mit jelent a hallgatók számára a siker a tapasztalok és készségek, valamint ezek összefüggései A meghatározott fő dimenziókon belül munkámban helyet kapott a mentális jóllét és az anyagi bőség viszonya a hallgatók részéről. Kutatásomat a Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitikai Tanszék szociológia alapszakos hallgatói körében végeztem. Kutatásom módszere kvalitatív. Összesen nyolc interjút készítettem, ezek közül hét interjú hallgatókkal készült, egy pedig egy olyan szakemberrel, aki részben a hallgatók munkájának gyakorlati koordinálásával is foglalkozik. A dolgozatom során elemzem a humántőke elméletét, és annak gyakorlati alkalmazását, a hallgatói munkavállalást.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Itthon vagy otthonBujdosó-Kurucsó, Alexandra; Ongjerth , Richárd; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat középpontjában a vidéki kistelepüléseket leginkább égető probléma áll, ami pedig nem más, mint a helyi fiatalok megtartása. A Dél-Alföldön, Békés vármegyében különösen nagy problémát jelent a fiatal, aktív munkaerőpiaci státuszúak elvándorlásának megakadályozása, visszafordítása. A dolgozat első része az ifjúságdefiníciókkal, illetve a fiatalok körében megfigyelhető (im)mobilitást vizsgálja a teljesség igénye nélkül. A második részben bemutatásra kerül környezeti-gazdasági-társadalmi nézőpontból Békés vármegye, a Szeghalmi járás, valamint Vésztő település. A településen 2018-ban kezdődött el az EFOP-1.2-11-2016-2017-00047 projekt azonosítószámú „Esély otthon Vésztő városában” projekt. A projekt a dolgozat megírásakor a fenntartási szakaszban van. A projekt ismertetése után, és vésztői fiatalok körében végzett kérdőíves felmérés elemzése után néhány fejlesztési ötlet is kidolgozásra kerül, amelyek erősíthetik a fiatalok közösségét és érdek képviseletét a településen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hátrányos helyzetű gyermekekLázár, Dóra; Bihari, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a hátrányos helyzetű gyermekek. Dolgozatom alapját a hátrányos helyzet és a hátrány fogalmán keresztül vezetem fel. Szakdolgozatomban részletesen bemutatom a hátrányos helyzetű gyerekeket helyzetét, az oktatási rendszerben való részvételüket, megvizsgálom az esélyegyenlőségi kérdéseket, valamint a hátránykompenzációs programokat és intézkedéseket. Dolgozatom célja, hogy ezekre a felvetésekre, témákra magyarázatot találjak és kidolgozzam őket. Dolgozatomban a témához kapcsolódó fogalmakat igyekeztem tisztázni és több oldalról is bemutatni a hátrányos helyzetű gyermekek helyzetét. A dolgozatomat ennek megfelelően három nagy fejezetre tagoltam. A dolgozat során szakirodalom feldolgozást végeztem a hátrányos helyzetű gyermekek témájában. Főleg magyar szakirodalmakat használtam fel. A hátrányos helyzetű gyermekek olyan csoportot alkotnak, akik nehezebb körülmények között nőnek fel vagy élnek és kevesebb lehetőségük van a társadalmi mobilitásra és az esélyegyenlőségre. Ezek az egyének gyakran alacsonyabb szocioökonómiai háttérrel rendelkeznek, kevesebb támogatást kapnak az oktatási rendszerben és nehezebben jutnak hozzá az egészségügyi és szociális szolgáltatásokhoz. A hátrányos helyzetű gyermekek gyakran szembesülnek olyan kihívásokkal, mint a szegénység, az egészségügyi problémák, az oktatási lemaradás és a munkaerőpiaci diszkrimináció. Fontosnak vélem hangsúlyozni a hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának fontosságát az esélyegyenlőség elősegítése érdekében. Az ilyen támogatások lehetnek oktatási programok, mentorálás, szociális segítségnyújtás és foglalkoztatási lehetőségek. A cél az, hogy ezek az egyének képesek legyenek fejleszteni szociális kompetenciáikat, javítani életkörülményeiket és elérni a társadalmi mobilitást.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alkoholfüggőség a családbanNyisztor, Anna; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom témája az alkoholizmus és a családra való hatásai. Az alkohol, mint népbetegség nem csak csendben mérgezi társadalmunkat. Az egyént nem lehet elválasztani társas kapcsolataitól. Nem tudjuk elválasztani a családjában megélt diszfunkcióktól, valamely formában mindig is meghatározó része lesz felnőtt személyiségének. A szenvedélybetegségek okainak megtalálása és visszavezetése, kezelése egy igazán nehéz és komplex feladat. Dolgozatomban meghatározom az alkoholizmus és a családi diszfunkciók közötti összefüggéseket, fogalmakat. Célom a megkérdezettek személyes történetei alapján bemutatni és megismerni a szenvedélybetegségekkel kapcsolatos családi problémákat és ezzel a tudással felvertvé a szociális munka módszereivel, eszközeivel lehetséges megoldások megkeresése és bemutatása. A szakirodalom mellett esettanulmányok fókuszában a diszfunkcionális család hatásai állnak. Megismerjük az alkoholista személyiségjegyeit és az alkoholizmus szövődményeit. Kihangsúlyozva a gyermekekben okozott nagymértékű károkat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Női jogok, családi szerepek, munkaerőpiaci helyzetZám , Franciska; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom fő témája a 21. századi nők helyzete a munka és a magánélet terén. A dolgozatom célja, hogy bemutassam, hogy a modernnek ítélt világunkban még mindig megtalálhatók a nemek közötti egyenlőtlenségek különböző pillérei. Ebből adódóan a kutatásom célja bemutatni a nemek közötti bérszakadék és a hétköznapokban tapasztalt egyenlőtlenség értékét és mértékét. A kutatásomhoz másodlagos elemzést használtam. Központban a 18-40 év közötti korcsoport áll. A szakdolgozatom az aktív munkavállalókra és kisgyermekes anyákra fókuszál. A dolgozatban a munkahelyi szegregációból fakadó bérkülönbséget és munkahelyi egyenlőtlenséget mutatom be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Két világ találkozása hazánkban: Kelet- és Délkelet-Ázsiaiak a hazai felsőoktatásbanSzücs, Kinga; Huszti, Éva; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom elméleti hátterében először felvezetem a felsőoktatás nemzetközivé válásához vezető folyamatokat, beszélek a felsőoktatásban zajló oktatási célú mobilitásról, majd pedig elhelyezem ezekben a mobilitási folyamatokban előbb az európai kontinenst, majd pedig Európán belül Magyarországot, rávilágítva mind a kontinens, mind pedig hazánk fontos hallgatói fogadó szerepére, jelentőségére ezekben a folyamatokban, mind történelmi, mind pedig statisztikai viszonylatban. Magyarországon belül pedig hozok néhány statisztikát a Debreceni Egyetem külföldi hallgatóinak létszámáról is, továbbá megpróbálok választ találni arra, hogy miért válik egyre inkább vonzóvá hazánk a külföldi hallgatók számára. Az elméleti háttér következő részében a fogadó oldal után a küldő oldalt vizsgálom, rávilágítva arra, hogy a nemzetközi hallgatók küldésében az ázsiai kontinensnek és az ázsiai országoknak mekkora hatalmas szerepe is van. Továbbá az elméleti háttérben taglalom még az akkulturációs stratégiák alapjait, a külföldi hallgatókhoz kötődően a szabadidő, a kultúrafogyasztás, a beilleszkedés, és a jövőkép kérdésköreit. Kutatásomban aztán félig strukturált interjúkat készítettem a Debreceni Egyetem néhány ázsiai hallgatójával, öt dimenzión át vizsgálva helyzetüket, részben olyan sajátságos témákban, amelyek sok esetben szinte csak az ő térségükből érkezőket érintik, az ő élethelyzetüket jellemzik. Az interjúkérdések sokrétű, a célcsoportot érintő problémát, kérdéskört vizsgáltak, volt szó például az oktatásról, a mobilitásról, a küldő- és fogadóország beli életről, az itteni egyetemi életről, a kapcsolathálóról, a köztük és a fogadó magyar társadalom közötti viszonyról, de a jövőképről is. Az elemzés a megkérdezett hallgatók válaszait országcsoportokra bontva (Dél-Korea, Tajvan-Kína, Fülöp-szigetek) vizsgálja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A társas kapcsolatok hatása a mentális egészségre és elégedettségre a debreceni lakosság körébenKovács , Zsófia; Huszti, Éva; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a társas kapcsolatok mentális egészségre és általános elégedettségre kifejtett hatása áll. Az ember természeténél fogva társas lény, így elengedhetetlen, hogy körül vegyük magunkat másokkal; ennek hiánya számos negatív hatást eredményezhet egy ember életében. Az elméleti háttérben bemutatásra került a kapcsolathálózat, azon belül főként a baráti kapcsolatok és azok alakulása. Szó esett továbbá az általános elégedettség, egészségi állapot és mentális egészség témakörökről, valamint az idősek és fiatalok kapcsolathálózati jellegzetességeiről. Az elemzés alapját a 2023-as, nagymintás Debrecen-kutatás adta, melyben személyesen is lehetőségem volt részt venni, mind a lekérdezés, mind pedig az adatelemzés fázisában. Az adatok elemzése az SPSS statisztikai programcsomag alkalmazásával készült. Dolgozatomban megvizsgáltam milyen hatással lehetnek a társas kapcsolatok az egészségre, az általános elégedettségre és a mentális egészségre. Legtöbb esetben korcsoport szerint vizsgáltam a kapott mintát, emellett a családi állapot és barátok számának alakulása is releváns eredményeket mutatott. Legfőbb eredményeim közé tartozik a barátok számának csökkenése az életkor előrehaladtával, valamint az idősek egészségi állapota szintén kapcsolatot mutat a barátok számának alakulásával. A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy a vizsgált mintán a mentális egészség függ az életkortól, családi állapottól, iskolai végzettségtől és még számos más tényezőtől, de legmeghatározóbb a társas támogatás „rendszere”. Minél több barátja van valakinek, annál elégedettebb életszínvonalával. Az elégedettség kapcsolatba hozható továbbá a mentális egészséggel: azok, akik átlagosan elégedettebbek, jobb mentális egészségnek örvendenek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fizetett munkavállalás befektetési jellege a felsőoktatásbanBerta, Ákos; Fényes, Hajnalka; DE--Bölcsészettudományi KarAz utóbbi évek tapasztalatai alapján a hallgatói fizetett munkavállalást növekvő tendencia jellemez, amely során a hallgatók horizontálisan illeszkedő vagy tanulmányaiktól eltérő munkaköröket láthatnak el. Dolgozatom legfontosabb célja, hogy feltárjam a különbséget a munkavállalás jellegének tükrében, melynek során vizsgálom a munkamotivációkat, munkaintenzitást, munkaértékeket, a munkavállalás hatását a hallgatói teljesítményre és időmenedzsmentre, továbbá a munkavállalás befektetési jellegét és jövőbeli megtérülését. Kutatásom feltáró jellegéből adóadóan kvalitatív félig-strukturált interjús módszert alkalmaztam, ahol a mintám heterogén volt nemek és egyetemi karok tekintetében, valamint két célcsoport alakult ki. Az egyik esetben a munkavállalás horizontálisan illeszkedett a tanulmányok jellegéhez, a másik csoport esetében a tanulmányaiktól eltérő jellegű volt. Kutatási eredmények tekintetében kirajzolódott, hogy nem feltétlenül a munkavállalás jellege fejti ki a legnagyobb hatást a fent felsorolt vizsgálati dimenziókra, hanem a munkaintenzitás. Továbbá a munka jellegétől függetlenül mindkét csoport számára valamilyen szinten érvényesült a munkavállalás befektetési jellege, akár a munkatapasztalat szerzésben, akár a soft-skillek fejlődésében. Összességében, a hallgatók igényt tartanak a szakmán belüli munkavégzésre, ezért szükséges lenne minél több szakmailag illeszkedő munkalehetőségre, továbbá a hallgatók számára fontos a rugalmas munkaidő, hogy össze tudják egyeztetni a munkavállalást és az egyetemi tanulmányokatTétel Korlátozottan hozzáférhető A Nyíregyháza környéki bokortanyák általános helyzetképe, élet a bokortanyákon a 21. századbanSzücs, Réka; Balcsók, István; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi Kar2023. október 17-én a nyíregyházi bokortanyák, mint kiemelkedő nemzeti érték, bekerültek a Magyar Értéktárba, amely nem is fejezhetné ki jobban eme hazánkban páratlan érték fontosságát. Dolgozatom témaválasztásának aktualitását és jelentőségét mi sem tükrözhetné jobban, az pedig még csak fontosabbá teszi, hogy jómagam is nyíregyházi vagyok. Dolgozatomban a vidék, a tanya, majd a bokortanya irodalmának áttekintését követően a nyíregyházi bokortanyák általános helyzetképét szerettem volna felmérni a 21. században, napjainkban, a bokortanyákon élő embereken keresztül. Az elkészült 8 interjú olyan emberekkel készült, akik mind változatos módon kapcsolódtak eme hazánkban sajátos jellegűnek mondható településszerkezethez. Kutatásom első részében kíváncsi voltam az alanyok életére, életminőségére, életkörülményeire a tanyákon. A második részében szerettem volna egy általános helyzetképet kapni azokról a tanyákról, amelyeken az alanyok éltek, és ezek összegzésével, összehasonlításával felállítani egy általános helyzetképet a Nyírség tanyás térségéről. Mindezek mellett az is célom volt, hogy megismerjem a tanyán élő 21. századi tanyán élő emberek megítélését a tanyával kapcsolatban, továbbá arra is fényt derítsek, hogy a 21. században élő ember keresi-e még, illetve választaná-e a tanyát, mint életének színterét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Testi integritás és önrendelkezés a magyar szülészetbenDobi , Adrienn; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat témája a szülés kulturális szemléletű vizsgálata, amely magába foglalja a várandósság és a szülés történelmi átalakulását, a medikalizáció hatását, valamint a magyarországi kórházi intézmények belső dinamikáit. Ezek mellett hangsúlyt fektetünk a nőjogokra, különösen a női test hatalmi viszonyok közé kerülésére, a szülészethez és terhesgondozáshoz köthető szakemberek funkcióira. A kvalitatív kutatás során olyan édesanyák kerültek megkérdezésre, akik bár mind kórházban hozták világra gyermeküket, más és más módokon tájékozódtak, különböző szakembereket fogadtak fel a tervezés során. Górcső alá vesszük, melyek azok a nem-orvosi tényezők, amelyek befolyásolhatják a szülésélményt pozitív vagy negatív irányba, kiemelve a szülésre való felkészülés módjait, a fogadott szakembereket, az orvosi beavatkozások hatásait. Említésre kerülnek továbbá a szolidáris kapcsolatok, amelyek teret adnak a szülőszobán történtek elmesélésére, esetleges traumák feldolgozására. Az eredmények megvitatásához ismertetjük az erősen medikalizáltként leírható modern, és az anya-központú posztmodern szüléskultúra jellemzőit, ezek gyakorlatban való megjelenését láthatjuk a bemutatott alanyok szüléstörténeteiben. Végezetül arra a következtetésre jutunk, hogy a posztmodern szüléskultúra értékei és irányelvei elősegítik a pozitív szülésélmény beteljesülését, azonban ehhez elengedhetetlen az édesanya tájékozottsága, jogtudata, ezentúl az őt segítő szakemberek nyitottsága a holisztikus szemléletmód felé.