Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Szociológia és Szociálpolitika Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye. A szakdolgozatok kijelölt könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1969)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Társas kapcsolatok az katív idősödés folyamatában
    Somogyi, Eszter; Huszti, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Napjaink elöregedő társadalmában aktuális téma az egészséges öregedés, ezen belül pedig fontos kérdés a társas kapcsolatok alakulása az aktív idősödés folyamatában. Kutatásomban azt vizsgáltam, hogy hogyan alakul a 65-75 éves korosztály társas kapcsolatrendszere. Ehhez módszerként félig strukturált interjúkat alkalmaztam, melyet 10 fővel készítettem el vegyesen nőkkel és férfiakkal, valamint városban és faluban élőkkel, majd ez alapján vázoltam fel a kapcsolathálózati térképüket. A témám olyan kérdések köré épül, mint például: milyen irányba alakul a társas kapcsolatrendszer nyugdíj után? Milyen lehetőségeik vannak az időseknek kapcsolatot építeni? Elégedettek-e kapcsolatrendszerük kiterjedtségével, összetételével időskorukban? Szakdolgozatomat a szakirodalmak elemzésével kezdem, tisztázom az olyan relevánsabb fogalmakat, mint például a demográfiai idősödés, aktív idősödés, társas kapcsolatrendszer és az egészséges öregedés. Ezután bemutatom a módszertant, végül elemzem az elkészített interjúkat. Kutatásom eredményei alapján elmondható, hogy a legtöbb esetben, ha nem is szűkül be a kapcsolati háló, de nagymértékben átalakul a nyugdíj után. A megkérdezettek nincsenek megelégedve a biztosított lehetőségekkel, sokszor hiányolják a programokat, klubokat és a szocializálódást a fiatalabb generációval. Hazánk e tekintetben jelentős elmaradásokat mutat, fontos lépés lenne szélesebb körű szolgáltatásokat kialakítani, melyek jobban elérnek a célcsoportokhoz, könnyen igénybe vehetőek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hibrid munkavégzési formában dolgozó munkavállalók kapcsolathálózati sajátosságai
    Bangó, Anna; Simonné Csoba, Judit; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Diplomadolgozatom a hibrid munkavégzési formában dolgozók kapcsolathálózati sajátosságait elemzi. Magyarországon nagyon kevés friss kutatás van, amely kimondottan a hibrid formában dolgozók kapcsolathálózatát, annak dinamikáját vizsgálja. A téma a Covid-19 járvány óta került az érdeklődés középpontjába. A szakdolgozat áttekinti a kapcsolathálózat-kutatás hazai és nemzetközi elméleti alapjait, és külön fejezetben részletezi a magyar szakirodalomban a hagyományos, home office-t vizsgáló frissebb kutatásokat és eredményeket. A szerző a hibrid munkavégzés és a kapcsolathálózat összefüggéseit egy kvalitatív kutatás keretében vizsgálja: hat, diplomás, hibrid formában dolgozó munkavállalóval készít interjút. Ennek keretében a hibrid munkavégzés és az emberi kapcsolatok viszonyát, hatásait, a formális és informális kapcsolatok alakulását vizsgálja, különös hangsúlyt fektetve a gyenge kötésű kapcsolatokra és azok funkcióira. A vizsgálat emellett kitér a részleges home office-ban dolgozók életkörülményeinek elemzésére, a részleges home office családi és privát életre gyakorolt hatására, illetve az egyéni megélésekre is fókuszál.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Csoportmunka szerepei az iskolai szociális munkában
    Papp, Orsolya; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatomban a szociális munka jelentőségét és az óvodai-iskolai szociális szakemberek szerepét mutatom be, kiemelve a csoportmunka fontosságát intézményi környezetben. Részletesen tárgyalom a szociális munka alapelveit, mint az ítéletmentes támogatást és a kliensek holisztikus megközelítését. A szocializáció színtereit is bemutatom, különös figyelmet fordítva a család és az iskola szerepére, ahol az egyén társadalmi normákat és közösségi értékeket sajátít el. A csoportfolyamatok elemzése során kitérek a csoportkohézió, a csoportdinamika és a vezetési stílusok jelentőségére, amelyek alapvetően meghatározzák a csoportok működését. Az iskolai szociális munka elméleti és gyakorlati aspektusait is vizsgálom, beleértve a krízisintervenciót, tanácsadást, fejlesztő foglalkozásokat és közösségi programokat. Egy esettanulmány példáján keresztül bemutatom, hogyan segített a szociális munkás egy osztálynak, hangsúlyozva a csapatépítő játékok és tréningek szerepét a közösségi harmónia kialakításában. A dolgozatom rávilágít, hogy a szociális szakemberek munkája nélkülözhetetlen a tanulók személyes fejlődésének és a közösségi élet minőségének javításában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Wáli István Református Cigány Szakkollégium szerepe a hátrányos helyzetű roma tanulók iskolai és közösségi hátrányainak mérséklésében
    Tóth, Vivien; Bihari, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom témája a hátrányos helyzetű, főként roma/cigány nemzetiségű, felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók, valamint ezen hallgatók iskolai és közösségi hátrányainak mérséklése. Témaválasztásomat az indokolta, hogy 2024-ben már egyre több roma származású fiatal nyer felvételt különböző felsőoktatási intézményekbe (Szabó 2017). Azonban a roma fiatalok legtöbbször szocioökonómiai és szociokulturális hátrányokkal lépnek be a felsőoktatásba (Bíró 2012), tehát ennek mérséklésére jöttek létre a roma szakkollégiumok, így a Wáli István Református Cigány Szakkollégium (WISZ) is. A szakdolgozatom első fejezetében a különböző szakirodalmak alapján bemutatom a hátrányos helyzetet, a szocioökonómiai és szociokulturális hátrányt. A dolgozat második fejezetében a tanulási motivációk alakulását, a tanulási aspirációk alakulását és az iskolaválasztást befolyásoló tényezőket ismertetem. Továbbá bemutatom Wáli István Református Cigány Szakkollégiumot a Szervezeti és Működési Szabályzat (2023), a Szakmai Program (2022) és a Házirend (é.n) alapján. Végezetül a harmadik fejezetben kísérletet teszek arra, hogy feltárjam, hogy a szakkollégium, nevezetesen a Wáli István Református Cigány Szakkollégium, hogyan segíti elő a hallgatók közösségi és iskolai hátrányainak mérséklését, hogyan járul hozzá a hallgatók sikeres iskolai karrierpályájának elősegítéséhez és erősítéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fiatalok munkaerőpiaci helyzete és lehetőségei a szociális munka szakos hallgatók körében
    Kozák , Liliána Anna; Mohácsi , Márta Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom célja, hogy feltárja a fiatalok munkaerőpiaci helyzetét és lehetőségeit, különösen a szociális munka szakos hallgatók körében. A kutatásomhoz kvalitatív módszert alkalmaztam, amely során interjúkat készítettem a szaktársaimmal, szociális munka szakos hallgatókkal. A vizsgálat során az interjúkat öt kulcsfontosságú dimenzió mentén elemeztem: karrier, munkahely és továbbtanulás, jövedelmi helyzet, jövőkép és munkamagánélet egyensúlya. Az interjúk segítségével képet kaptam arról, hogy a szociális munka területén pályára lépő fiatalok, hogyan látják saját esélyeiket a munkaerőpiacon, és milyen nehézségekkel szembesülnek. Az eredmények azt mutatják, hogy bár a fiatalok többsége az egyetem elvégzése után a munkaerőpiacra kíván belépni, több szociális munka szakos hallgatónak még nincs konkrét elképzelése, hogy melyik munkahelyen szeretne dolgozni. A munka-magánélet közötti egyensúly fenntartása fontos szempont a szociális munka szakos hallgatók körében, hiszen többen nem csak a munkájukban, hanem a magánéletükben is szeretnének sikeresek lenni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A családalapítás változásai és a nem hagyományos családmodellek
    Hegyes, Laura; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom témájának a családalapítás változásait és a nem hagyományos családmodelleket választottam, ugyanis különösen fontos és hangsúlyos szerepet kapnak a családok- és az azt érintő témakörök a szociális munkában. A család, mint társadalmi egység folyamatos változásokon megy keresztül, különösen az elmúlt évtizedekben. Megjelennek új típúsú családi struktúrák, ezáltal újabb érték- és normarendszerek, családfogalmak. Kutatása kifejezetten időszerűvé vált azért is, mert ezek nem csak az egyének életére, hanem a társadalomra is jelentős hatással lehetnek. Vizsgálatomat 21 és 33 év közötti fiatal felnőttekkel végeztem, amelynek középpontjában a családban tanult viselkedési minták hatásai, az atipikus családformák társadalmi megítélése és a velük kapcsolatos személyes vélemények álltak. Kiemelt figyelmet fordítottam a családalapítási motivációkra és az azt befolyásoló tényezőkre, valamint az időzítés és az élethelyzet összefüggéseinek vizsgálatára. Egyértelműen kirajzolódik, hogy a családalapítással kapcsolatos elképzelések és döntések mögött komplex tényezők húzódnak meg. Sikerült rámutatnom arra, hogy az életük kezdeti szakaszában lévő felnőttek kimondottan tudatosan, alaposan átgondoltan állnak a családtervezés témaköre elé. A nem hagyományos családmodelleket illetően, a szakirodalmak és a vizsgálatom alapján alátámaszthatom, hogy mennyire jelentős, sokoldalú témává vált napjainkra. Éppen időszerű és releváns témafelvetés, ugyanis egyre inkább elterjednek az utóbbi családformák, az egyének, és különböző platformok is nyitottabbak állnak hozzájuk.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fiatal nők párválasztási és családalapítási szokásainak összehasonlítása két generáció példáján keresztül
    Szarka, Dóra; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom témája a fiatal nők párválasztási és családalapítási szokásainak összehasonlítása két generáció példáján keresztül. A vizsgált generációim az X generáció és a Z generáció tagjai. Több dimenzió mentén ismertetem, hogy hogyan alakult a párválasztási és családalapítási szokásaik a két kiválasztott generációnak. A kutatás legfőbb kérdése az, hogy a mai fiatal nők életében ténylegesen nagyobb prioritást élvez-e a karrier, mint a párválasztás és családalapítás. A rendszerváltás környékén fiatalok életében pedig a párválasztás és a családalapítás játszott meghatározóbb szerepet és csak utána jött a karrierépítés. A kutatás kvalitatív módszerrel valósult meg, félig strukturált interjúk készültek 2024 őszén.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kábítószerfüggő személyek társas kapcsolatainak feltárása, a szociális ellátó rendszer, és az önsegítő csoportok tükrében
    Markos, Mirella Marcella; Huszti, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban, azt vizsgálom, hogy a kábítószerfüggő személyek társas kapcsolatai, hogyan alakulnak gyermekkoruktól kezdve, a függőség kialakulásán keresztül, illetve a terápiás és önsegítő közösség, milyen hatással van vagy hatással van-e az egyén életére, és ez hogyan befolyásolja a vizsgált célcsoport életét. Kutatásomban életút interjús vizsgálattal tártam fel, 3 18 és 50 év közötti kábítószer függőséggel küzdő férfi élettörténetét, akik részt vettek rehabilitációban, és rendszeresen járnak, illetve jártak, önsegítő csoportba. Szakdolgozatomban a következő módszerek segítségével tárom fel az interjú alanyok által felvett interjúkar: életút interjús vizsgálat és Ecomap. A szociális ellátó rendszer megközelítése szempontjából, két fő működési elvet tárok fel, a rehabilitációs intézmények tekintetében, illetve meghatározom, az önsegítő csoportok működési elvét is, amely működési elv, megfelel az egyik típusú rehabilitáció elméletének is. Meghatározom az elsődleges szocializációs intézmény sajátosságait, és az ehhez kapcsolódó fontos elméleteket, leírom a deviancia fogalmát, és a deviancia azon típusait, amelyek érintik a szakdolgozatomban felvetett kutatói kérdéskört, majd meghatározom a szociális ellátórendszer lehetőségeit, és megkísérlem megközelíteni a szenvedélybeteg ellátás bentlakásos rehabilitációinak alap működését, illetve az önsegítő csoport, mechanizmusát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Ukrán menekültek integrációja Magyarországon
    Kökény , Róbert; Simonné Prof. Dr. Csoba, Judit; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Absztrakt: 2022. február 24-én Oroszország katonai támadást indított Ukrajna ellen, melynek következtében több millió ember kényszerült hazáját elhagyni. Tömeges lett az ukrajnai menekültek megjelenése határátkelőinken. Bár Magyarországra sok menekült tranzitországként tekintett, számottevő volt az itt maradók aránya is. A Belügyminisztérium által támogatott integrációs program megvalósításába a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület innovatív szolgáltatások kidolgozásával és megvalósításával vett részt. A szakdolgozat ezeknek az integrációs formáknak az elemzésére vállalkozik. A szakdolgozat első fele a téma elméleti keretét adó társadalmi integráció típusait, kulcsfogalmait vizsgálja, kiemelt fókusszal az oktatás és a foglalkoztatás területére. A kutatás empirikus része az ukrajnai menekültek integrációját elősegítő segítségnyújtási formákat és az integrációban résztvevő szereplők cselekvési lehetőségeit elemzi. A kvalitatív kutatási módszert alkalmazó adatgyűjtés a Magyar Máltai Szeretetszolgálat keretében szervezett, hiánypótló szolgáltatásokat igénybe vevő menekültek körében zajlott, de az integrációs szolgáltatások elemzése során a szerző kitekintést ad a visegrádi országokban elérhető szolgáltatási formákra is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A tanodák az egyenlőtlenségek csökkentésében
    Sugár, Dalma; Bihari, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom központi témája a hátrányos helyzetű gyermekek hátránykompenzáló tanodai szolgáltatása. A dolgozatom célja, hogy az esettanulmányok segítségével a tanodák hatékonyságát, módszertanát és eredményességét bemutassam. A szakdolgozatom három fő fejezetre tagolódik, érintett területek szakirodalmi áttekintésén keresztül bemutatom a hátrányos helyzet fogalmát, a szegregációt, integrációt, valamint a tanoda különböző definícióit és a három esettanulmányt. A három esettanulmány, három különböző tanodát mutat be, melyeket saját szempontjaim szerint másod elemeztem. A szakdolgozatom célcsoportjába azok a tanodába járó gyermekek tartoznak, akik hátrányos helyzetüknél fogva nehézségekkel küzdenek az oktatási rendszerben és a szociális kapcsolatok terén is. A szakdolgozatom végére arra a következtetésre jutottam, hogy a tanoda számos olyan programot indít, mely a hátrányos helyzetű gyermekek fejlődését szolgálja, és bár a tanodáknak kiemelkedően fontos szerepe van a szociokulturális hátránykompenzálás tekintetében önmagában a tanoda nem fogja tudni megoldani a problémát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fogyatékossággal élő személyek rehabilitációs ellátása hazánkban
    Gyarmati, Vivien; Ábrahám Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom a fogyatékossággal élő személyek rehabilitációs ellátásának magyarországi vizsgálatára fókuszál. Mindenekelőtt ismertetem a fogyatékossággal élő személyekre vonatkozó meghatározásokat és demográfiai adatokat, aztán részletesen bemutatom a jelenlegi rehabilitációs ellátórendszer területeit, a szociális, az orvosi, a pedagógiai és a foglalkoztatási rehabilitációt. Szakirodalmi elemzések alapján bemutatom ezek célját, jogi hátterét, gyakorlati megvalósulását és a felmerülő nehézségeket. A szakdolgozat következő részében az e területekre vonatkozó saját kutatásom eredményeit ismertetem. A vizsgálatot egy Szabolcs - Szatmár - Bereg vármegyei fogyatékossággal élő személyekkel foglalkozó bentlakásos intézmény szakemberei körében végeztem. A kutatásom eredményei átfedést mutattak a szakirodalmi elemzésekkel, viszont új eredményekre is jutottam. A kutatásom szerint a legfőbb nehézséget az intézményben és az országos ellátórendszerben jelenlévő szakemberhiány jelenti. Ezt a megkérdezettek több befolyásoló tényezőre vezetik vissza. Többek között a szakemberállomány elöregedése, a motiválatlan pályakezdők és a társadalmi előítélet és sztereotípia merült fel, mint az interjúalanyokban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A testi fenyítés szerepe a gyermeknevelésben
    Tódor, Noémi; Bihari, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatomtémája a gyermeknevelés, ezen belül a szülők gyermeknevelési módszerei és a testi fenyítés szerepe a gyermeknevelésben. Célja, hogy betekintést nyújtson a szülők nevelési módszereibe, illetve megvizsgálni hogyan viszonyulnak a testi fenyítés használatához. A szakirodalom áttekintésével a család és a nevelés fogalmi hátterét tekintem át, kiemelve a család szerepét a gyermekéletében és fejlődésében. Részletesen bemutatom a testi fenyítés és a bántalmazás fogalmi kereteit jogi és szociológiai szempontból, összefoglalva a hazai és nemzetközi kutatások egy részének eredményeit ezen a területen. Bemutatok egy olyan szolgáltatást, amely segíthet a szülőknek kompetenciáik fejlesztésében a gyermeknevelés területén. A dolgozat második részében a feltáró kutatásomban, arra keresem a választ, hogy milyen módon fegyelmezik és jutalmazzák a szülők gyermekeiket és mi a véleményük a testi fenyítés alkalmazásáról a nevelés során. Arra is szerettem volna választ kapni, hogy honnan informálódnak a szülők mikor tanácstalannak érzik magukat a gyermeknevelés során. A kérdések megválaszolásához félig strukturált interjúkat készítettem édesanyákkal. A kutatás eredményeiből kiderül, hogy a legtöbben a gyerekek fegyelmezése céljából a jutalmazás és büntetés valamilyen formáját alkalmazza. A büntetések közül is leginkább a megvonást preferálják. A testi fenyítést, bár sokan saját gyermekkorukban is tapasztalták elítélik és nem büntetik fizikailag a gyermeket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fiatalok konfliktuskezelési szokásai
    Bányai , Petra; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom középpontjában a konfliktusok, és azok kezelése áll. A konfliktusokat az élet velejárójaként tartjuk számon, szinte már elkerülhetetlenek. Természetesen ezen problémák kezelése igencsak fontos, hiszen érzelmileg nagy befolyást gyakorolhat az egyénre, ha valakivel konfliktusban áll. Hogy milyen módon rendeződik ez a viszony, nem csak az egyénen múlik. Az elméleti háttérben a konfliktusokról van szó általánosságban, majd típusokra bontva. Említésre kerülnek a családon belüli, az iskolában megélt, illetve a párkapcsolati konfliktusok. Szó esik a konfliktuskezelésről is, amely a kutatásom alapjaként szolgált. Vizsgálatomban interjús módszert alkalmaztam, ezek elemzése olvasható a szakdolgozat másik felében. Dolgozatomban megvizsgáltam, hogy a fiatalok körében milyen okból alakulnak ki a különböző konfliktusok, s ezekben az egyének milyen szerepet töltenek be. Továbbá, a konfliktus utáni viszonyokat, a konfliktus lezajlásának idejét, valamint, hogy milyen megoldási technikákat alkalmaz a vizsgált célcsoport. Kutatási eredményeim közt megtalálható, hogy a konfliktusra negatív jelenségként tekintenek, így mind a családban, mind az iskolában is nyomasztó helyzetként élték meg ezeket. Konfliktuskezelési technikaként többen az együttműködés felé hajlanak, persze akadtak kivételek. A nemi szerepek kutatása kapcsán az alanyok szinte rendre különbségeket vélnek felfedezni a két nem között a konfliktusaikat, s azok kezelését tekintve.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Alkoholfüggőség a családban
    Nyisztor, Anna; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatom témája az alkoholizmus és a családra való hatásai. Az alkohol, mint népbetegség nem csak csendben mérgezi társadalmunkat. Az egyént nem lehet elválasztani társas kapcsolataitól. Nem tudjuk elválasztani a családjában megélt diszfunkcióktól, valamely formában mindig is meghatározó része lesz felnőtt személyiségének. A szenvedélybetegségek okainak megtalálása és visszavezetése, kezelése egy igazán nehéz és komplex feladat. Dolgozatomban meghatározom az alkoholizmus és a családi diszfunkciók közötti összefüggéseket, fogalmakat. Célom a megkérdezettek személyes történetei alapján bemutatni és megismerni a szenvedélybetegségekkel kapcsolatos családi problémákat és ezzel a tudással felvertvé a szociális munka módszereivel, eszközeivel lehetséges megoldások megkeresése és bemutatása. A szakirodalom mellett esettanulmányok fókuszában a diszfunkcionális család hatásai állnak. Megismerjük az alkoholista személyiségjegyeit és az alkoholizmus szövődményeit. Kihangsúlyozva a gyermekekben okozott nagymértékű károkat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A társas kapcsolatok hatása a mentális egészségre és elégedettségre a debreceni lakosság körében
    Kovács , Zsófia; Huszti, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom középpontjában a társas kapcsolatok mentális egészségre és általános elégedettségre kifejtett hatása áll. Az ember természeténél fogva társas lény, így elengedhetetlen, hogy körül vegyük magunkat másokkal; ennek hiánya számos negatív hatást eredményezhet egy ember életében. Az elméleti háttérben bemutatásra került a kapcsolathálózat, azon belül főként a baráti kapcsolatok és azok alakulása. Szó esett továbbá az általános elégedettség, egészségi állapot és mentális egészség témakörökről, valamint az idősek és fiatalok kapcsolathálózati jellegzetességeiről. Az elemzés alapját a 2023-as, nagymintás Debrecen-kutatás adta, melyben személyesen is lehetőségem volt részt venni, mind a lekérdezés, mind pedig az adatelemzés fázisában. Az adatok elemzése az SPSS statisztikai programcsomag alkalmazásával készült. Dolgozatomban megvizsgáltam milyen hatással lehetnek a társas kapcsolatok az egészségre, az általános elégedettségre és a mentális egészségre. Legtöbb esetben korcsoport szerint vizsgáltam a kapott mintát, emellett a családi állapot és barátok számának alakulása is releváns eredményeket mutatott. Legfőbb eredményeim közé tartozik a barátok számának csökkenése az életkor előrehaladtával, valamint az idősek egészségi állapota szintén kapcsolatot mutat a barátok számának alakulásával. A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy a vizsgált mintán a mentális egészség függ az életkortól, családi állapottól, iskolai végzettségtől és még számos más tényezőtől, de legmeghatározóbb a társas támogatás „rendszere”. Minél több barátja van valakinek, annál elégedettebb életszínvonalával. Az elégedettség kapcsolatba hozható továbbá a mentális egészséggel: azok, akik átlagosan elégedettebbek, jobb mentális egészségnek örvendenek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Változó férfi- és apaszerepek
    Karasi, Petra Kincső; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom célja, hogy betekintést nyújtsak a férfi- és apaszerepek változásába, valamint azok aktuális helyzetébe. A dolgozat első részében áttekintem a releváns szakirodalmakat, különös tekintettel azokra, amelyek a Magyarországon bekövetkezett változásokat és a jelenlegi állapotot tárgyalják, illetve röviden az észak-európai apaszerep változásokkal is foglalkozok. A nemi szerepek megítélése tekintetében hazánkban még mindig a hagyományos nézetek dominálnak, bár a nemek közötti diszkrimináció csökkentése egyre fontosabbá válik. A családon belüli munkamegosztást a szakirodalmak alapján szintén egyenlőtlenség jellemzi, mivel az édesapák jelentősen kevesebb részt vállalnak a házimunkából és a gyermekek körüli teendőkből. Saját kutatásom során félig strukturált interjúkat készítettem 10 apával, akiket szakértői mintavétellel választottam ki meghatározott paraméterek alapján, annak érdekében, hogy mélyebben megvizsgálhassam az édesapák tapasztalatait és értékrendjét. Az eredmények azt mutatják, hogy az édesapák szerepvállalása egyre inkább átalakul, ami abban nyilvánul meg, hogy a gyermekek gondozásában és nevelésében, valamint a házimunka terén a részvételük aránya növekszik. Ennek hátterében a kutatásom alapján leginkább a hozott gyerekkori minták, az apa munkájának típusa és munkaideje áll, nem pedig az életkor vagy az iskolai végzettség.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A sorozatok hatása a fiatalokra
    Boros, Péter; Márton, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatom a sorozat, mint médianarratíva negatív hatásait kísérli kutatni. Olyan dimenzióival foglalkozom, mint a képernyőidő miatti szociális elszigetelődés és az addikció vagy az erőszakos viselkedés bemutatása a sorozatokban. Ez a tanulmány egy feltáró kutatás, amely egy online kérdőíven alapul (n=130). A témát a túlzott sorozatnézés miatti életbeni változásaim inspirálták, amelyekre felfigyelve döntöttem úgy, hogy valahogyan megszeretném vizsgálni a miértjét. A kihívás abban rejlett, hogy a szakirodalom után kutatva rájöttem, hogy minimális számú kutatás alapját szolgálta a téma, amely annak tudható be, hogy relatíve újkeletű a sorozatnézés kultusza, és még nem telt el annyi idő, hogy a kutatók foglalkozzanak a hatásaival. Szeretném a tanulmányommal a téma szakirodalmait gyarapítani, és remélem a jövőben több, nagyobb figyelmet kap a kutatások terén.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fiatalok konfliktuskezelési szokásai
    Bányai, Petra; Ábrahám , Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom középpontjában a konfliktusok, és azok kezelése áll. A konfliktusokat az élet velejárójaként tartjuk számon, szinte már elkerülhetetlenek. Természetesen ezen problémák kezelése igencsak fontos, hiszen érzelmileg nagy befolyást gyakorolhat az egyénre, ha valakivel konfliktusban áll. Hogy milyen módon rendeződik ez a viszony, nem csak az egyénen múlik. Az elméleti háttérben a konfliktusokról van szó általánosságban, majd típusokra bontva. Említésre kerülnek a családon belüli, az iskolában megélt, illetve a párkapcsolati konfliktusok. Szó esik a konfliktuskezelésről is, amely a kutatásom alapjaként szolgált. Vizsgálatomban interjús módszert alkalmaztam, ezek elemzése olvasható a szakdolgozat másik felében. Dolgozatomban megvizsgáltam, hogy a fiatalok körében milyen okból alakulnak ki a különböző konfliktusok, s ezekben az egyének milyen szerepet töltenek be. Továbbá, a konfliktus utáni viszonyokat, a konfliktus lezajlásának idejét, valamint, hogy milyen megoldási technikákat alkalmaz a vizsgált célcsoport. Kutatási eredményeim közt megtalálható, hogy a konfliktusra negatív jelenségként tekintenek, így mind a családban, mind az iskolában is nyomasztó helyzetként élték meg ezeket. Konfliktuskezelési technikaként többen az együttműködés felé hajlanak, persze akadtak kivételek. A nemi szerepek kutatása kapcsán az alanyok szinte rendre különbségeket vélnek felfedezni a két nem között a konfliktusaikat, s azok kezelését tekintve.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    "Mikor muszáj felnőttnek lennem."- Alkoholista szülők gyermekeinek szerepvállalása a családban
    Cucco, Sara; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szenvedélybeteg szülők mellett megélni a boldog gyermekkort, nem egyszerű feladat. Bizonytalanság, veszekedések és agresszivitás jellemzi mindennapjaikat ezeknek a gyerekeknek, melyet családjuk környezetében élnek át. Egy függő szülő képtelenné válik szülői kötelességeit megfelelően elvégezni, mivel figyelme saját igényeire összpontosul. Szakdolgozatomban alkoholista szülők gyermekeivel folytatott interjúk által próbálom feltárni, ezen életkörülmények nehézségeit és az egyén jövőképére gyakorolt hatásait. Vizsgáltam többek között azt, hogy a szülők alkoholizmusát látván fiatal felnőttként milyen hozzáállást tanúsítanak az alkoholfogyasztáshoz, valamint, hogy milyen változáson megy keresztül a szülő-gyermek kapcsolat. Az interjúválaszok alátámasztják a vizsgálatom szempontjából fontos lényegi részeit a felhasznált szakirodalmaknak másrészt, központi kérdéseimre felhasználható és lényeges válaszokkal szolgáltak. Kutatásom megerősítette, hogy egy diszfunkcionálisan működő család gyermekei számos veszélynek vannak kitéve, ezen értendő a lelki és fizikai szükségletek elhanyagolása, mely maradandó károkat okozhat egy gyermek életében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az online videójátékok szociálpszichológiai hatásai emberi kapcsolatainkra
    Farkas, Anett; Márton, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom fő témáját az a kérdés ihlette, hogy milyen hatással van ránk a virtuális térben eltöltött idő, egészen pontosan a videójátékokkal történő kikapcsolódás. Milyen is pontosan ez a szubkultúra, milyen változásokat eredményeznek a virtualizációval kapcsolatos változások, illetve milyen hatással vannak kapcsolatainkra? Arra a kérdésre próbáltam választ találni, hogy a sokszereplős, online térben végzett játékoknak milyen hatásuk lehet az egyénekre, a játékosok személyiségére és emberi kapcsolataira pszichológiai és szociálpszichológiai szempontból; illetve, hogy hogyan épülnek fel ezek a mikrotársadalmak, milyenek a szociokulturális sajátosságai. Továbbá az ist vizsgáltam, hogy az online világban, játék közben vagy játék által köttetett kapcsolatok jellegzetességeiben mennyire térnek el a már meglévő, valós életben köttetett kapcsolatoktól, miben különböznek ezektől, illetve milyen módon hatnak a virtuális kapcsolatok a már meglévő kapcsolatokra.