Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Szociológia és Szociálpolitika Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye. A szakdolgozatok kijelölt könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Szociológia és Szociálpolitika Tanszék) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1958)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető 10 éves a Gyermekvédelmi törvény. A jelen és a közelmúlt a B.-A.-Z. megyei gyermekvédelmi szakellátás tükrében(2010-02-25T11:14:26Z) Kruzsely, Attila; Mojzesné Székely, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Politikatudományi és Szociológiai Intézet--Szociológia és Szociálpolitika TanszékTétel Korlátozottan hozzáférhető A 14-16 éves fiatalok szexuális szokásaiSzöllősi, Lajos; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi KarKutatásom célja, hogy pontos képet kapjak a fiatalok korai szexuális aktivitásának miértjeiről, okairól. Szeretném megtudni, hogy mit gondolnak a fiatalok a saját és partnerük testképéről és szexualitásáról. Továbbá milyen elméleti és gyakorlati tudással rendelkeznek és ez a tudás mennyire pontos és teljes. A kutatásom során vizsgált hipotéziseim a következők: A 14-16 éves fiatalok szexualitással kapcsolatos elméleti és gyakorlati tudásuk hiányos. A fiatalok saját testképükkel és testük működésével nincsenek tisztában. A 14-16 éves fiatalok saját szexualitásukkal sem biztos, hogy tisztában vannak. Az általuk megszerzett tudás gyakran nem megfelelő vagy téves. Kísérletet teszek arra, hogy ismertessem a 14-16 éves fiatalok személyiségfejlődését. Szeretném bemutatni a szexualitás fejlődését és változásait a történelem során a világban és Magyarországon egyaránt. Továbbá, hogy hogyan alakul a XXI. századi Magyarországon maga a szexuális nevelés, avagy a szexedukáció. Végül szeretnék reális képet bemutatni a fiatalok szexuális felkészültségéről, tudásáról és tapasztalatairól. Mit gondolnak napjainkban a fiatalok magukról és egymásról, valamint a saját és kortársaik szexuális magatartásáról és aktivitásáról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 16-18 éves lemorzsolódó fiatalok életkörülményeinek iskolai pályafutásukra ható tényezőiBodnárné Harmati, Katalin; Simonné Csoba, Judit; DE--Bölcsészettudományi KarA legtöbb tudós kvantitatív elemzésekkel tárta fel a korai iskolaelhagyás jelenségét. Ezen kvantitatív eredményekkel diplomamunkámban nem foglalkozom. A dolgozatom elsődleges célja, hogy a lemorzsolódás által veszélyeztetett fiatalok mindennapjait, életkörülményeit ismertessem, és a fő hipotézisem szerint igazoljam azt, hogy a hátrányos helyzetű fiatalok életmódja az iskolai pályafutásukra ható tényező. Befolyásolja a lemorzsolódás legfőbb okait: a hiányzások számát, az osztályzatok alakulását és a diákok, iskola mellett végzett jövedelemkiegészítő tevékenységét. A vizsgált módszereim a következők voltak: Kvalitatív elemzésem során 50 félig strukturált interjú készült Debrecen második esélyű iskoláiban: a Telegdi Kata Szakközépiskola, Szakgimnázium és Gimnáziumban, továbbá a Tessedik Sámuel Szakközépiskola, Szakgimnázium és Gimnáziumban, a 16-18 éves korai iskolaelhagyó fiatalok körében. A feltáró kutatásom során mindezt kvantitatív adatbázissal bővítettem, ahol a második esélyű iskolába járó 9. évfolyamosok (60 diák) osztályzatairól, szociális háttértényezőiről, hiányzásairól és szociáldemográfiai tényezőiről gyűjtöttem adatokat. A kutatásom eredményeképpen elmondható, hogy az elsődleges célja megvalósult, a diák szemszögéből mikroszinten mutatja be, hogyan is élnek ezek a lemorzsolódott diákok a mindennapokban. A statisztikai eredmények rávilágítanak arra, hogy valóban összefügg-e a hátrányos helyzet az iskolai pályafutással, továbbá a második esélyű iskola igazi segítséget nyújt-e lemorzsolódó diákoknak?Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az 1956-os forradalom emlékezete(2014-05-20T08:46:48Z) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; DE--Bölcsészettudományi KarA kutatás célja, hogy felmérjük, milyen mértékű történelmi tudással rendelkeznek a fiatalok az 1956-os forradalom és szabadságharccal kapcsolatban. Hipotézisünk, hogy a fiataloknak nincs számottevő pontos információjuk az egyik legfontosabb magyar történelmi eseményről, noha a lehetőség adott a tájékozódásra. A kutatás során felhasználásra került számos olyan irodalom, amely a fiatalok politikai szocializációjával és nemzeti identitástudatával foglalkozik, továbbá elemzésre került Szalai Júlia és Gábor László 1994-es tanulmánya is, amely szintén a fiatalok körében vizsgálta az 1956-os forradalom emlékezetét. A fiatalok tudásszintjének felmérését kérdőívekkel igyekeztünk megoldani, amelyet három blokkra lehetett bontani: Elsőként szigorúan tárgyi tudást mérő kérdéseket kaptak, másodiként azonban úgynevezett „érdekes” kérdésekre kellett választ adniuk. A lezáró blokkban a véleményeikre, attitűdjeikre voltunk kíváncsiak a forradalommal kapcsolatban . A mérések azt mutatják, hogy a mai 14-17 éves generáció nincs tisztában azzal, hogy mi történt 1956 őszén. Legtöbben időben sem tudták betájolni az eseményt és nem tudták, hogy Magyarországon játszódott. Arra a kérdésre, hogy mi okozza ezt a nagyfokú tudáshiányt, dolgozatunk igyekszik választ adni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 21. század és a terrorizmus(2010-02-24T09:45:47Z) Szabó, Levente; Szekeres, Melinda; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Politikatudományi és Szociológiai Intézet--Szociológia és Szociálpolitika TanszékTétel Korlátozottan hozzáférhető A 40 és 45 év közötti nők és férfiak nyugdíj várományai(2010-02-25T12:53:20Z) Tokár Lászlóné Kerekes, Judit; Krémer, Balázs; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Politikatudományi és Szociológiai Intézet--Szociológia és Szociálpolitika TanszékTétel Korlátozottan hozzáférhető 45 év feletti nők a munka világában(2012-05-11T09:10:54Z) Szanyi, Adrienn; Kovách, Imre; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat célkeresztjében az aktív munkaviszonnyal rendelkező nők állnak. Célom, hogy megvilágítsam az idősebb nők halmozott hátrányos helyzetét, melyet az életkorból és a nemi hovatartozásból eredő korlátozottságuk indukál. A népesség elöregedése tartós folyamat, aminek tükrében egyre fontosabbá válik az 45 éven felüli korosztály - amelyen belül a nők dominánsan vannak jelen – munkaerőpiacon tartása, illetve gazdasági aktvitásának növekedése, megőrzése. A félig strukturált interjús kutatás által feltárt életutak elemzése során, a hangsúlyt a női létből eredő nehézségek manifesztumaira, mint a munkaerőpiac nemek szerinti horizontális és vertikális szegregációjára, valamint az üvegplafon jelenség realizálódásának feltárására helyeztem. Illetve az életkorból fakadó hátrányok kapcsán a munkáltatói, kínálati oldalról az adott korosztály vonatkozásában meghatározott főbb problémakörök kerültek megvizsgálásra, így a nem megfelelő egészségi állapot, a naprakész tudás-, illetve bizonyos kompetenciák hiánya. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a munkaerő-piacon megnyilvánuló és az évek alatt kommulálódott nemi hátrányaikkal nincsenek tisztában a megkérdezettek, nem érzékelik azokat. A mintában az életkorból fakadó problémák megléte kapcsán lényeges különbségek tapasztalhatók, melyre az eltérő képzettségi szint, a munkakör illetve a közvetlen munkatársak kora is magyarázatul szolgálhat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 45 éves nők munkaerőpiaci esélyei, lehetőségei – Európai K kitekintéssel(2010-02-26T07:13:40Z) Bíró, Viktória; Csoba, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Politikatudományi és Szociológiai Intézet--Szociológia és Szociálpolitika TanszékTétel Korlátozottan hozzáférhető 50 oldal alatt a felnőttképzés körül(2010-02-25T09:10:32Z) Ambrus, Viktória; Csoba, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Politikatudományi és Szociológiai Intézet--Szociológia és Szociálpolitika TanszékTétel Korlátozottan hozzáférhető ’50 ’60 ’70 Avagy a virággyermekektől az új undokokig(2010-02-23T10:18:35Z) Ambrus, Nikoletta; Murányi, István; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Politikatudományi és Szociológiai Intézet--Szociológia és Szociálpolitika TanszékTétel Korlátozottan hozzáférhető A baráti kapcsolatok és párkapcsolatok összefüggései kezdődő felnőttkorbanUjvárosi, Dóra; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi KarAz alábbi tanulmány a baráti kapcsolatok és a partnerkapcsolatok egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatáról szól, és a kezdődő felnőttkorban járó egyetemi hallgató nők kortárskapcsolatai közötti összefüggéseket hivatott feltárni. A kutatás kvalitatív módszerrel zajlott, interjús vizsgálat formájában, melynek segítségével egy mélyebb és pontosabb képet kaphatunk a fiatal nők kapcsolati hálójának jellemzőiről. A fő vizsgált területek tehát a baráti kapcsolatok és a már legalább egy éve tartó romantikus kapcsolatok. Ez a két terület képezi az empirikus kutatás első két dimenzióját is, amelyek segítségével behatóan megvizsgálhattuk ezeket az összefüggéseket, és amelyeket követ egy, az említett kapcsolati formák által egymásra gyakorolt hatásokat vizsgáló rész, illetve egy, a jövőképben bekövetkezett lehetséges változásokat és annak okait feltáró dimenzió. A tanulmány összegzéseként feltárjuk, hogy valóban van-e egyértelmű összefüggés a barátságok és a párkapcsolatok minősége között, ahogyan azt is, hogy milyen mértékben gyakorolhatnak hatást a fiatal felnőttek jövőbeli terveinek alakulására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Bereg kerékpáros körtúra hatása Vásárosnamény járás fejlesztésének gyakorlatában és ezek bemutatásaFazekas, Gábor; Ditzendy , Károly Arisztid; DE--Bölcsészettudományi KarA klímaváltozás, illetve a covid pándémia okán az utóbbi évtizedek talán leglátványosabb nem technológiai gyökerű fejlődésének lehettünk tanúi, ha megfigyeljük milyen sok ember vált érdekelté a kerékpározás jótékony hatásaira. A szakdolgozatomban ezt a témát dolgozom fel, egy olyan szempontból, ami a kerékpározásban rejlő ökoturisztikai lehetőségeket vizsgálja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Biztos Kezdet Gyerekházba járó gyermekek társadalmi integrációjának elősegítéseAndirkó, Renáta; Bihari, Ildikó; DE--Bölcsészettudományi KarDolgoztatom központjában az a feltételezés áll, hogy a Biztos Kezdet Gyerekház elősegíti a célcsoportjukba tartozó gyermekek társadalmi integrációját. Feltáró kvalitatív kutatást végeztem egy hátrányos helyzetű nagyközség egy gyerekházában, ahol a szakértőkkel, a fejlesztő szakemberekkel, valamint a 0-3 éves korú gyermeket nevelő, a gyerekház szolgáltatásait igénybevevő szülőkkel beszélgettem. Dolgozatomban választ keresek arra, hogy milyen szociokulturális deficitekkel rendelkeznek az intézménybe járó családok, továbbá arra is, hogy ezeket a lemaradásokat a gyerekház milyen szolgáltatásokkal, valamint a szociális munka mely eszközeivel próbálja mérsékelni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A családban történő gyermekbántalmazásMózer, Melani; Molnár , Éva; DE--Bölcsészettudományi KarA világon minden gyermek megérdemli a szeretetet és a gondoskodást, ez azonban nem mindenkinek adatik meg, hiszen vannak rosszul működő családok, ahol a gyermekek rendszeres bántalmazásnak vannak kitéve. A családokban megjelenő erőszakos cselekmények évszázadok óta okoznak komoly problémát a gyermekek életében; azontúl, hogy a bántalmazás bizonyos sérülésekkel, valamint következményekkel jár, számos negatív hatásai lehetnek az egyén későbbi életét tekintve. A bántalmazás felismerése és bizonyítása pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy az erőszak áldozattává vált gyermek megfelelő segítséget kapjon. Így a szakdolgozatom és kutatásom során igyekeztem feltárni a gyermekbántalmazás kialakulásának okait és a felismerését segítő gyanújeleket, valamint az abúzus következményeit. Az elméleti részben összegzésre kerül a gyermekbántalmazás történeti összefoglalója, a gyermek ellen elkövetett bántalmazás formái: elhanyagolás, fizikai erőszak, érzelmi és szexuális abúzus, valamint a gyermek és a partner bántalmazás viszonya. Továbbá a gyermekkel szembeni erőszakos cselekmények következményei, hatásai és a bántalmazás felismerése. Az empirikus kutatás során a szociális szférában dolgozó szakemberek beszéltek a témával kapcsolatban, akik szakmai tudásuknak köszönhetően elegendő tapasztalattal rendelkeznek ahhoz, hogy felismerjék a családon belüli gyermekbántalmazást. Az elméleti részben külön nem jelenik meg a gyermekbántalmazás megelőzésére irányuló lehetőségek ismertetésére, de az interjúk során számos fontos információt kaptam ezzel kapcsolatban, amiket az elemzés során bemutattam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető "A csendesség mentett meg": a szexuális zaklatáson átesett áldozatok elhallgattatásárólFilimon, Ivett; Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi KarA „A csendesség mentett meg: a szexuális zaklatáson átesett áldozatok elhallgat(tat)ásáról” c. szakdolgozat a nemi erőszak kultuszt, és annak társadalomra kifejtett jelenségeit boncolgatja, a szexuális zaklatás és/vagy nemi erőszak áldozatainak körében. A tanulmány és kutatás kevésbé szól a zaklatásról, a hangsúly az egyén felé vissza érkezett jelzésekből, bánásmódokról értekezik; a természetes, valamint mesterséges támogatórendszerek minőségét ellenőrzi, illetve a nemi erőszak kultusztól való befolyásoltságát. A kvalitatív kutatás tíz interjúalany közbenjárásával készült el, akik minden éltek már át szexuális zaklatást. Az eredményekből kiderül, hogy kétféle egyén létezik: a támogató, avagy áldozathibáztató. Az attitűdök vizsgálata a nemi erőszak kultusz tipikus jegyeinek mentén készült el, s kutatási kérdésként vetettem fel, hogy jár-e szankciókkal, ha kiderül, hogy valaki szexuális zaklatáson ment keresztül: s a feltételezett pszichológiai sérülések mellett jelentős társadalmi következményei is (presztízscsökkenés, közösség elhagyására való kötelesség) megjelennek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Derecskei és a Püspökladányi járások elemzéseSzűcs, Milán; Szarvák, Tibor; DE--Bölcsészettudományi KarA történelem során folyamatosan átrendeződtek a centrum-periféria viszonyok és nagyban befolyásolták egy-egy térség gazdasági-társadalmi stabilitását a modern fejlődés szempontjából. A globális világgazdasági rendszer centrum-periféria viszonyainak megértése úgy gondolom nélkülözhetetlen ahhoz, hogy teljes mértékben megértsük a kisebb egységek területi fejlődés és egyenlőtlenség dinamikáját. Ez alól Magyarország sem kivétel, ahol szintén jelentősen növekedtek a területi, gazdasági, társadalmi különbségek. A kutatásom témája a perifériális térségek fejlődési lehetőségeire koncentrálódik. Jelen dolgozatomban Hajdú-Bihar vármegye két komplex programmal fejlesztendő járásában megvalósult projekteket mutatok be. Az elemzésemben először bemutatom Hajdú-Bihar vármegyére vonatkozóan a különböző demográfiai, gazdasági és társadalmi mutatókat, majd ezt követően kiemelem a két kiválasztott járás, a Derecskei és Püspökladányi járás vonatkozásban az említett mutatókat, ezáltal egy átfogó képet kapva a megyei és járási szintű jelenségekről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A diákmunka vállalást befolyásoló, motiváló és támogató tényezőkPaluska, Réka; Mohácsi, Márta Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a diákmunka vállalást befolyásoló, motiváló és támogató tényezők megismerése. A témaválasztásom legfőbb indoka a napjainkban tapasztalható gazdasági helyzet, illetve a magas infláció miatti anyagi nehézségek. Ebből az indokból merült fel bennem a kérdés, hogy vannak-e még olyan diákok, akik csupán a szabadidejük produktív eltöltése miatt vállalnak munkát, vagy a diákmunka már csak pénzkereseti és munkaerőpiaci eszköz. A kutatás módszerét a kvalitatív interjú adta. Összesen tíz interjút készítettem, amelyet a Debreceni Egyetemen tanuló, tanulmányaik alatt diákmunkát folytató hallgatók adtak, illetve egy szakértőt is megkérdeztem a témában. Kutatásom dimenzióit a diákmunka és az egyetemi tanulmányok összeférhetősége, kapcsolódásának fontossága, illetve a munkavállalásra motiváló tényezők adták. Az interjúk alapján a kutatás eredményei, hogy az egyetemisták elsősorban tapasztalatszerzés céljából dolgoznak, nem a megélhetésért. Legfontosabb motivációjuk a tanulmányaikhoz kapcsolódó munkavégzés, melynek hátterében az egyetem elhagyása utáni, előnyös munkaerőpiaci elhelyezkedés áll. Keresetük legnagyobb arányban a szórakozásból adódó kiadások fedezésére kerül felhasználásra, amely mellett azonban a tartalékképzésre is odafigyelnek. A munka és tanulmányok viszonyán belül pedig a munkavégzés a fontosabb, vagyis a tanulmányaik alatt való jól teljesítés nem feltétlenül prioritás számukra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A drogfüggőség kialakulásának szocializációs háttereTősér , Gabriella; Molnár, Éva; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat a drogfüggőség kialakulásának okaival és annak következményeivel foglalkozik. A szakirodalmi áttekintés követően, arra helyzetem a hangsúlyt, hogy megerősítést kapjak az interjúim során arról, amit a tanulmányok alapján felépítettem. A fő hangsúlyt arra helyeztem, hogy a szülői nevelési stílus, családi légkör, mennyiben járul hozzá a szenvedélybetegség kialakulásához. A kutatás során Narcotics Anonymous gyűlésen és a Támogatott lakhatásban részt vevőkkel készítettem félig strukturált interjút.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok konfliktuskezelési szokásaiBányai , Petra; Ábrahám, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a konfliktusok, és azok kezelése áll. A konfliktusokat az élet velejárójaként tartjuk számon, szinte már elkerülhetetlenek. Természetesen ezen problémák kezelése igencsak fontos, hiszen érzelmileg nagy befolyást gyakorolhat az egyénre, ha valakivel konfliktusban áll. Hogy milyen módon rendeződik ez a viszony, nem csak az egyénen múlik. Az elméleti háttérben a konfliktusokról van szó általánosságban, majd típusokra bontva. Említésre kerülnek a családon belüli, az iskolában megélt, illetve a párkapcsolati konfliktusok. Szó esik a konfliktuskezelésről is, amely a kutatásom alapjaként szolgált. Vizsgálatomban interjús módszert alkalmaztam, ezek elemzése olvasható a szakdolgozat másik felében. Dolgozatomban megvizsgáltam, hogy a fiatalok körében milyen okból alakulnak ki a különböző konfliktusok, s ezekben az egyének milyen szerepet töltenek be. Továbbá, a konfliktus utáni viszonyokat, a konfliktus lezajlásának idejét, valamint, hogy milyen megoldási technikákat alkalmaz a vizsgált célcsoport. Kutatási eredményeim közt megtalálható, hogy a konfliktusra negatív jelenségként tekintenek, így mind a családban, mind az iskolában is nyomasztó helyzetként élték meg ezeket. Konfliktuskezelési technikaként többen az együttműködés felé hajlanak, persze akadtak kivételek. A nemi szerepek kutatása kapcsán az alanyok szinte rendre különbségeket vélnek felfedezni a két nem között a konfliktusaikat, s azok kezelését tekintve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok konfliktuskezelési szokásaiBányai, Petra; Ábrahám , Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a konfliktusok, és azok kezelése áll. A konfliktusokat az élet velejárójaként tartjuk számon, szinte már elkerülhetetlenek. Természetesen ezen problémák kezelése igencsak fontos, hiszen érzelmileg nagy befolyást gyakorolhat az egyénre, ha valakivel konfliktusban áll. Hogy milyen módon rendeződik ez a viszony, nem csak az egyénen múlik. Az elméleti háttérben a konfliktusokról van szó általánosságban, majd típusokra bontva. Említésre kerülnek a családon belüli, az iskolában megélt, illetve a párkapcsolati konfliktusok. Szó esik a konfliktuskezelésről is, amely a kutatásom alapjaként szolgált. Vizsgálatomban interjús módszert alkalmaztam, ezek elemzése olvasható a szakdolgozat másik felében. Dolgozatomban megvizsgáltam, hogy a fiatalok körében milyen okból alakulnak ki a különböző konfliktusok, s ezekben az egyének milyen szerepet töltenek be. Továbbá, a konfliktus utáni viszonyokat, a konfliktus lezajlásának idejét, valamint, hogy milyen megoldási technikákat alkalmaz a vizsgált célcsoport. Kutatási eredményeim közt megtalálható, hogy a konfliktusra negatív jelenségként tekintenek, így mind a családban, mind az iskolában is nyomasztó helyzetként élték meg ezeket. Konfliktuskezelési technikaként többen az együttműködés felé hajlanak, persze akadtak kivételek. A nemi szerepek kutatása kapcsán az alanyok szinte rendre különbségeket vélnek felfedezni a két nem között a konfliktusaikat, s azok kezelését tekintve.