Humán Tudományok Doktori Iskola
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Bölcsészettudományi Kar
Humán Tudományok Doktori Iskola
(vezető: Dr. Pusztai Gabriella)
Bölcsészettudományi doktori tanács
D48
tudományágak:
- filozófiai tudományok
- neveléstudományok
- pszichológiai tudományok
- szociológiai tudományok
Doktori programok:
- Filozófia
(programvezető: Dr. Angyalosi Gergely) - Neveléstudomány
(programvezető: Dr. Pusztai Gabriella) - Pszichológia
(programvezető: Molnárné Prof. Dr. Kovács Judit) - Szociológia és társadalompolitika
(programvezető: Dr. Kovách Imre)
Böngészés
Humán Tudományok Doktori Iskola Tárgyszó szerinti böngészés "a professzionalizáció angolszász mintái"
Megjelenítve 1 - 1 (Összesen 1)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A népművelés és a szociális munka szakmásodása angolszász és magyar metszetekbenKleisz, Teréz; Kozma, Tamás; Rubovszky, Kálmán; Kleisz, teréz; Humán tudományok doktori iskolaA dolgozat arra tesz kísérletet, hogy: 1. Áttekintse, s elemezze a professziókkal foglalkozó elméleti szakirodalmat, s analitikailag megkonstruálja a különféle professzió-felfogások, professzionális minták mezőjét. 2. Leírja a filantróp önkéntességből kiváló szakmai területek, tehát a felnőttnevelés-népművelés, a szociális munka, s a közösségfejlesztés –közösségi munka egymást átszövő, egymásból kinövő, egymással szembenálló változatainak szakmásodási folyamatait angol és amerikai társadalmi közegben a követett professzió-minták tükrében. A kiválasztott szakmák fejlődéstörténetének, társadalmi elfogadásuk szintjeinek bemutatása azért angol és amerikai társadalmi közegekben történik, mert mindkét ország úttörő e hivatások kiformálásában, s mintateremtőek egymás számára is. 3. Összevesse az angolszász mintákat a magyarországi népművelés és szociális munka professzionalizációs útjaival, fejlődésmeneteivel, s rávilágítson a hasonlóságokra, illetőleg a különbözőségekre. 4. Megvizsgálja azt, hogy a fiatal, friss művelődésszervező diplomás generáció, illetőleg a diploma előtt állók csoportja milyen affinitást mutat a szakmaépítésre, mennyire azonosul a professzióval mint hosszútávú életcéllal. 1. If a social movement shifts to become an occupation, and if it aims to professionalize succesfully and be recognized as such, it must develop a systemic, tested knowledge-base and attain control over its knowledge-production. The thesis aimed to examine what expertise the practitioners claimed to have, what strategies were adopted to aspire to professional status. Those who strove to achieve professionalization within the fields in question permanently felt a concern wondering whether it was a worthwhile goal and if the answer was affirmative, they questioned to what extent has progress been reached by the occupational group. This constant concern is indicative of the rather fragile social status which they hold. 2. The thesis set out to investigate the professionalization processes in the USA and in Great Britain –from two perspectives: first, to analyze how it evolved historically and second, to understand the concepts of profession and professionalization strategies which the main actors had in mind directing their efforts to professionalize, to illuminate what assumptions they shared, what frameworks of meaning they created and what topics and propositions they invented. The thesis aimed to analyze the professional literature to see what was representative of the relevant discourse in the given professional fields and as a result to construct the conceptual models or paradigms of professions/professionalization seen as products of the social context in which they arose. 3. The Anglo-Saxon experience socially means a totally different context from Hungary. In the second part of the study the same topic was analysed in the Hungarian social context ( characterized by heavy state involvement) and the comparative angle was utilized to highlight the differences and the similarities. 4. The thesis aimed to research the younger generation of degree-holders (adult education specialists) in Hungary to determine the extent to which they are attuned to the profession as a community, whether a professional career is a central issue in their future plans, whether they feel a strong commitment and loyalty to it ?