Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Természettudományi és Technológiai Kar Tanácsának 2009. november 25.-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEAba. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK) Tárgyszó szerinti böngészés "DEENK Témalista::Biológiai tudományok"
Megjelenítve 1 - 11 (Összesen 11)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Dr. Árokszállásy Zoltán biológia versenyHatrágyi, Anita; Szentesi, Csilla; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA dolgozat a Földes Ferenc Gimnázium méltán híres tudóstanáráról elnevezett verseny bemutatása. Jellemzi a mai biológia, és természettudományos oktatás helyzetét, különös tekintettel a biológiában tehetséges diákok tehetségfejlesztésének, és megmérettetésének színhelyéül szolgáló biológia versenyeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egészségtani ismeretek a gimnázium 11. és 12. osztályábanÖtvösné Szücs, Aliz; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetVizsgálatom célja meghatározni, hogy a biológia tankönyvek milyen mértékben használják ki az egészségnevelés lehetőségeit. A biológia tantárgy keretében mennyire valósul meg az egészségnevelés és mennyire jelenik meg a környezet-egészségügy. Vizsgálataim során összehasonlítottam a Gál Béla Biológia 11 tankönyv egészségtani ismereteit az aktuális érettségi követelményben megjelenő egészségtanra vonatkozó követelményekkel. Továbbá megvizsgáltam azt is, hogy az érettségi követelmények az egészségnevelés vonatkozásában megjelennek-e ténylegesen a tankönyvekben, és ha megjelennek, milyen arányban.A Gál Béla Biológia 12 tankönyv esetében arra voltam kíváncsi, hogy a napjainkban oly aktuális téma a környezet-egészségügy hogyan jelenik meg. Milyen mértékben van kifejtve a lehetőségekhez képest.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A korai motiváció jelentősége a középiskolai természettudományi képzésben(2014-05-28T12:26:37Z) Helyes-Nix, Anita; Kiss, Judit; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetKreatív, logikusan gondolkodó, a környezetének törvényszerűségeit értő emberekre, magasan kvalifikált természettudományos és műszaki képzettségű szakemberekre van szüksége globalizálódó világunknak. A magyar közoktatásban az elmúlt egy-két évtizedben sajnálatos módon a természettudományok szerepe folyamatosan csökkent, és – egyelőre – egyre kevesebben választják a természettudományos és a műszaki pályát. Ezzel párhuzamosan egyre többen fogalmazzák meg, hogy a természettudományok tanításában alapvető szemléletváltásra van szükség, a tananyag megtanítása és az ismeretek átadása helyett a tapasztalati alapokon nyugvó, a megismerő, felfedező folyamatokra épített, újfajta tanulásszervezésre van szükség a közoktatásban. A már egészen kisgyermekkort is jellemző kíváncsiságot, érdeklődést nem szabad veszni hagyni, és a gyermek intézményesített nevelése-oktatása során végig meg kell őrizni. A közoktatásban az általános iskola felső tagozatára kialakuló természettudományok elutasításán kell és lehet változtatni, ahogy ezt az általam megismert Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakközépiskolában teszik. Az ott megismert módszertani gyakorlatok, a 12-14 éves fiatalok bevonása a „csodák világába”, a számukra kifejlesztett Öveges program egy a nagyszerű lehetőségek közül, amellyel visszaterelhetjük fiataljaink érdeklődését a természettudományokhoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mikrobiológia tanítása a középiskolákbandr. Fazekas, Mónika Éva; Revákné Dr. Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozat a biológiáról általánosságban, a mikrobiológiáról és tanításának módszereiről, eszközeiről szól, valamint a középiskolai mikrobiológia témaköröket foglalja össze.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Öveges laborok nyújtotta lehetőségek a biológia érettségi felkészítésbenMadar, Adrienn; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetSzakdolgozatomban a biológia és a többi természettudományos tárgy oktatásának helyzetelemzése után, konkrét biokémiai-, növénytani-, állattani kísérletek, vizsgálatok bemutatásával kívánok segítséget nyújtani a legújabb, 2017-es érettségi vizsgakövetelményben megfogalmazott elvárások teljesítéséhez. A felkészüléshez a szakmai segítségnyújtást és az infrastruktúrát az Öveges Program biztosítja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanítás során alkalmazható informatikai felületek használhatósága a biológia órákonNeumayer, Nóra; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA biológia oktatásban használható internetes alkalmazások hatékonysága, kezelése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulók növényi fajismeretének vizsgálataKövérné Könnyű, Brigitta; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA növényi fajismeret és növényrendszertani ismeretek vizsgálata az általános iskolában és gimnáziumban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulók növényi fajismeretének vizsgálataKövérné Könnyű, Brigitta; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetSzakdolgozatomban a növényi fajismeret és növényrendszertan vizsgálatát végeztem.Megvizsgáltam a növényi fajismeret és növényrendszertan helyzetét a biológia tantárgyban: tankönyvekben, kerettantervi előírásokban, az érettségi követelményrendszerében. A növényismeret tanításának legfontosabb algoritmusait és tanítási módszereit ismertettem. Vizsgálati feladatlapok alapján mértem a tanulók megjelölt ismereteit,majd értékeltem azok eredményeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy témazáró feladatlap többszempontú értékeléseSzepesváry, Csaba; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA tanár számára a fejlődés alapja, hogy munkáját folyamatos értékelésnek vesse alá. A részletes mérések és értékelések egyrészt képet adnak a diákoknak, teljesítményük, munkájuk minőségéről. Másrészt a tanár is visszajelzést kap a munkája eredményességéről. A szakdolgozatomban egy általam összeállított témazáró feladatlap több szempontú kiértékelését végzem el. Az „Anyagcsere folyamatok a sejtben” című tematikai egységből szerzett tudásanyag vizsgálata különösen érdekes. Ez a biológiai tananyag, diákok számára egyik legnehezebben megérthető része. A dolgozatban elsősorban arra keresem a választ, hogy mennyiben felelt meg a témazáró összeállítása a követelményeknek. A mért eredmény és a valós eredmény közötti eltérés mértékére az esetleges hibák megkeresésével próbálok választ kapni. Ennek érdekében különböző statisztikai módszerekkel vizsgálom meg az egyes feladatokat, feladattípusokat, a megoldáshoz szükséges gondolkodási műveleteket. Megpróbálom feltárni a főbb típushibákat. Az eredményeket elemzem, majd a szakirodalom segítségével, a későbbiekben is jól hasznosítható következtetéseket vonok le. A dolgozatban választ kapok arra, hogy milyen sokféle tényező befolyásolhatja a diákok teljesítményét. Az okok teljesebb megismerése érdekében részletezem a témazáróhoz szorosan kapcsolódó körülményeket is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tévképzetek gyűjtése és elemzése a gimnáziumi új kísérleti Biológia - Egészségtan 11. tankönyvbenTarr, Éva; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA dolgozatban a szerző a Biológia - Egészségtan 11. új kísérleti tankönyvben gyűjtött, tévképzetek kialakulásához vezethető megjegyzéseket, fogalmakat, ábrákat elemez. Három táblázatba gyűjti össze a kifogásolható elemeket, pontosan meghatározva a helyüket a tankönyvben, és megjegyzéseket tesz a korrekciójukra. A több mint 30 elemnek mintegy a fele az, ami konkrétan tévképzet kialakulását okozhatja a tanulókban. Ez utóbbiakat részletesen elemzi. Tévképzet adódhat abból, ha a fogalom, ábra információhiányos,ha pontatlan, nem egyértelmű a megfogalmazás, vagy ha konkrét tévesztést tartalmaz az anyag. Ezután a szerző egy korábban elemzett tankönyvvel veti össze a most vizsgált tankönyvet, majd javaslatokat tesz az iskolai tanítás során a tévképzetek kialakulásának megakadályozására, vagy csökkentésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Zuzmók fogalmi struktúrájának vizsgálata szóasszociációs módszerrel - általános iskola 7. osztályKucsa, Gergő; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetSzóasszociációs vizsgálatokat már a 19. században is használtak. A pszichológusok alkalmazták először, de azóta más tudomány területeken is elterjedt. A természettudományok területén a pedagógusok gyakran igénybe veszik. Segítségével fényt deríthetünk a diákok tévképzeteire, felmérhetjük előzetes ismereteiket. A vizsgálat eredményei alapján lehetőségünk adódik a hibás fogalmi bevésődéseket korrigálni. A pedagógus számára önellenőrzésként is szolgálhat. Rávilágít, hogy bizonyos ismereteket más módszerekkel kell megtanítani.