Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Természettudományi és Technológiai Kar Tanácsának 2009. november 25.-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEAba. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 84)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 10. évfolyamos földrajz tankönyv elemzéseSzoták, Mihály Ádám; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetEzen tanári szakdolgozatomban a tanítási gyakorlatom alatt használtam 10. évfolyamos földrajz tankönyvet elemeztem. A szakdolgozat tartalmaz egy rövid szakirodalmi áttekintést, de a nagyobbik része az elemzés. Továbbá tartalmaz még egy rövid összehasonlítást az új kísérleti földrajz tankönyvvel is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az 1929-es világgazdasági válság tanításaVégh-Daruka, Andrea; Aradi, Lajos; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetAz 1929-es világgazdasági válság meghatározó része a történelemnek, következményei rányomták a bélyeget az egyes nagyhatalmak közötti kereskedelmi, gazdasági, pénzügyi és politikai kapcsolatokra. A diákok a mindennapi életük során találkozhatnak az ebben a leckében elsajátított fogalmakkal, valamint későbbi tanulmányaik során hasonló pénzügyi válságok kapcsán feleleveníthetik és összehasonlíthatják a megtanultakat. A dolgozatom fő célja, hogy bemutassam az 1929-es világgazdasági válság tanításának általam alkalmazott módszertani lehetőségeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az A kerettantervű fizika oktatása egy tanárjelölt szemszögébőlHagymási, Péter Sebastián; Kirsch, Éva; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Fizikai IntézetA gyakorlatom során az A és B kerettanterv alapján felépített fizika könyveket is használtam. A szakdolgozatomban a két kerettantervet és az ezekre épülő általam ismert két könyvet hasonlítom össze.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az angol GCSE és a magyar nyelvű érettségi matematika feladatsorainak gyakorlati összehasonlításaBakó, Anett Mária; Szabó, István György; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetTanári szakdolgozatomban a hazai matematika érettségi vizsgát és az angol oktatási rendszer érettséginek megfelelő matematika vizsgáját hasonlítom össze. A gyakorlati összehasonlítás célja annak vizsgálata, hogy a magyar tanulók más oktatási rendszer középiskolai tanulmányait lezáró vizsgáján hogyan képesek teljesíteni. Azt szeretném megtudni, milyen tényezők befolyásolhatják a tanulók teljesítményét, ha két olyan feladatlapot írnak meg, amelyek matematikai tartalma, és nehézségi foka lényegesen nem tér el. Mivel a két oktatási rendszer vizsgája némileg különbözik, ezért a 2017-es feladatok közül olyan feladatlapot állítottam össze, amely 45-45 perc alatt megoldható. A két feladatlapot párhuzamba állítva vizsgáltam a tanulók teljesítményét különböző szempontok alapján, figyelembe véve saját véleményüket is. Ennek eredményeképpen elmondható, hogy a feladatok szövege, leírása jelentősen befolyásolja a tanulók teljesítményét, amire tanárként érdemes odafigyelni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Árpád-kor összefoglaló óra elemzéseGajdos, Dóra; Erdős, István; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetAz összefoglaló óra fontos eleme a tanításnak, hiszen ezen az órán láthatják a tanulók a több tanórán keresztül megtanult tananyagot komplex egészként, ekkor lehet a fontosabb összefüggéseket megérteni. Az összefoglalást csoportmunkában még eredményesebben lehet megoldani, hiszen e munkaforma során a diákok együttműködve dolgozzák fel az adott tananyagot és a csoportmunka segít megtanítani a tanulókkal, hogyan osszák meg a munkát egymás között, valamint hogyan tudnak eredményesen mégis gyorsan együttműködni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Atlaszok és térképek használata a modern oktatásbanPék, Erzsébet Edit; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetSzakdolgozatom témájának az atlaszok és térképek használatát választottam a modern oktatásban. Ezért szerettem volna ezzel a témával foglalkozni, mert a mai modern technikák övezte világban a tanítási módszerek is változnak, de nem szabad megfeledkezni a lexikális tudásról. Ennek a lexikális tudásnak egyik típusa a térképek ismerete és alkalmazni tudása. A dolgozat kutatási alapját egy kérdőív adja, amit magam készítettem, töltettem ki különböző típusú iskolákban, majd grafikonon ábrázoltam a kapott válaszokat és értelmeztem azokat. A kutatás egy külön részét képviseli az Oktatási és Fejlesztési Intézet által kiadott kísérleti atlasz. Több érv szól a kísérleti tankönyvek ellen illetve mellett. Ezért tartom fontosnak a diákok véleményét is megtudni az új földrajz atlaszról, hiszen ők azok, akik tanulnak az atlaszból.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az atlaszok szerepe a földrajzoktatásbanSzikszai, György; Dr. Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetSzakdolgozatom során az atlaszok földrajzoktatásban betöltött szerepét kívánom bemutatni az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által, az idei tanévben kísérleti jelleggel kiadott középiskolai földrajzatlasz elemzésén keresztül. Témaválasztásomnak aktualitást ad, hogy az „átalakuló” földrajzoktatás következtében a földrajztanítás nem csak tartalmában és módszertanában változott meg, de az atlaszok használata is egyre inkább háttérbe szorul a földrajzórákon. Az elméleti áttekintés során bemutatom a földrajzoktatás tartalmi és módszertani változásait, a térképek felhasználásának lehetőségeit a földrajzoktatásban, illetve az egyik legfontosabb képesség,- a térképolvasás típusait. A dolgozat vizsgálati részében rövid nyomdatechnikai elemzést végzek, majd tartalmi és módszertani szempontból elemzem az atlasz térképlapjait. A dolgozat összegzéssel zárul, ahol összefoglalom a vizsgálat során szerzett tapasztalataimat, és következtetéseket vonok le. Munkám során a témát érintő szakirodalmakat, internetes forrásokat, cikkeket, illetve személyes tapasztalatokat használok fel. A legfontosabb adatokat, tényeket táblázatba foglalom, illetve képeken ábrázolom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Biológia és földrajz kísérleti tankönyvek összehasonlításaSzabados, Renáta; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA földrajz és biológia tízedik osztályos kísérleti tankönyvek összehasonlítása során kielemeztem módszertani sajátosságaikat, hogy mely könyv, mely módszertant részesíti előnyben, melyikre fektet nagyobb hangsúlyt, és melyik módszer milyen fejlődésre hat. A diákok szemszögéből vizsgáltam a tankönyveket, hogy rájuk milyen hatással van a két kísérleti tankönyv módszertanilag. Megfigyeltem kép, ábra, térkép, táblázat, grafikon és rajz tartalmát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biológia tanítása Németországban és Magyarországon. Hasonlóságok és különbségek.(2014-05-26T14:03:50Z) Koklács, Anna; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozatomban a biológia tanítását hasonlítottam össze Magyarországon és Németországban több szempont alapján. Ilyen szempontok voltak az oktatási rendszer, tantervek és a tankönyvek. Ennek bizonyítására egy dolgozatot írattam a magyar diákokkal, amelyet kiértékeltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biológia tanítása Németországban és Magyarországon. Hasonlóságok és különbségek.(2014-05-22T10:17:48Z) Koklács, Anna; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozatomban a biológia tanítását hasonlítottam össze Németországban és Magyarországon megadott szempontok alapján. Ilyen szempontok voltak az oktatási rendszer, a tantervek és a tankönyvek. A különbségek és hasonlóságok bizonyítására a magyar diákokkal egy tesztet töltettem ki, amit értékeltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Biológiai fogalmakra vonatkozó tévképzetek a tanulók gondolkodásábanMalmos, Edina; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA tévképzetek olyan hibás elképzelések, amelyek mélyen gyökereznek, stabilak, így gátolhatják a további sikeres ismeretelsajátítást, az ismeretek gyakorlati alkalmazását. Kutatásunkban 392 hetedik és nyolcadik osztályos tanuló biológiai tévképzeteit vizsgálatuk. Az első részvizsgálatban a tanulók hétköznapi gondolkodásából, illetve az oktatási folyamatból származó biológiai tévképzeteit és azok összefüggésrendszerét elemeztük a szóasszociációs módszer segítségével. A második részvizsgálatban azt kívántuk elemezni, hogy a vizsgált biológiai fogalmakhoz kapcsolódóan a tanulók milyen tévképzetekkel rendelkeznek és, hogy ezek mennyiségi viszonyai milyen összefüggésben vannak bizonyos háttértényezőkkel. Eredményeinkből kiderült, hogy a tévképzetes asszociációk gyengén kapcsolódnak a tudományos fogalmakhoz, a tanulók nehezen tudják azokat beilleszteni belső értelmező rendszerükbe. A vizsgálat eredményei arra is rámutattak, hogy az olyan háttértényezők, mint a hétköznapi életből hozott előzetes tudás, vagy a számítógépezéssel, illetve televízió nézéssel töltött idő is befolyásolja tévképzetek kialakulását, stabilitását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy debreceni középiskolai osztály tanulás iránti beállítottsága és osztályközösségük értékelése a tanulók véleménye alapjánNagy, Jenő; Harmatiné Olajos, Tímea; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetAz iskola a tudás átadásán kívül a tanulói személyiség formálásának legfőbb színtere. Éppen ezért fontos a tanulók megismerése, motiváltságuk feltérképezése. Ugyanis a teljesítmény az iskolában lejátszódó tanulási-tanítási folyamat terméke, mely az értékelés alapját képezi és nagyban meghatározott a személyiségi, a társadalmi és a környezeti háttér által. A legkézenfekvőbb módja a tanulók megismerésének, a közösséghez való viszonyuk feltérképezésének a kérdőívek kiértékelése. Ehhez két kérdőívet használtam, melyeket egy debreceni középiskolában kiválasztott osztály tanulóival töltettem ki. Az eredmények alapján elmondható, hogy a legfőbb motiváló erő a vizsgált osztály tekintetében a továbbtanulás, érvényesülés lehetősége, míg a közösség szempontjából a legfontosabbnak ítélt tulajdonságok a magatartás, munkához és társakhoz való viszony körébe tartoznak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Diákpályázatok és tehetséggondozásKerekes, Péter; Tóth, Zoltán; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Kémiai IntézetEz a dolgozat a tehetséggondozás témakörének vizsgálatát tűzte ki célul. Azonban nem célja a teljes terület lefedése, mindösszesen a témában megjelenő kémiaversenyek és az általam mentorált pályázatok elemzése. Három fő részre bontható a szakdolgozat, melyek a következők: • a tehetség értelmezése és iskolai tehetséggondozás, • a magyarországi tanulmányi és tehetséggondozó versenyek, • a Dr. Kónya Józsefné emlékpályázataim ismertetése. A tanulmányban általános képet kaphatunk az elmúlt évtizedekben kialakult tehetségkoncepciókról, az iskolai tehetséggondozásban megjelenő három legfontosabb alkalmazásáról. Bemutatásra kerülnek a magyarországi általános és középiskolai kémiaversenyek. A dolgozat utolsó részében a 2015-2017-es időszakban benyújtott Dr. Kónya Józsefné Emlékpályázataimés elért eredmények prezentálása, illetvehárom pályamű részletes elemzése történik. Az elemzés során bepillantást nyerhetünk a megvalósítás folyamatába, a saját és diákjaim munkájába.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Dr. Árokszállásy Zoltán biológia versenyHatrágyi, Anita; Szentesi, Csilla; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA dolgozat a Földes Ferenc Gimnázium méltán híres tudóstanáráról elnevezett verseny bemutatása. Jellemzi a mai biológia, és természettudományos oktatás helyzetét, különös tekintettel a biológiában tehetséges diákok tehetségfejlesztésének, és megmérettetésének színhelyéül szolgáló biológia versenyeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető E-learningSzegedi, Anita; Chrappán, Magdolna; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA szakdolgozat fő célja olyan okostelefonos applikációk bemutatása, amiket a matematika tanításában fel lehet használni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az egészségnevelés helyzete a 21. századbanDebreczeni, István; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetEzen tanulmányt elsősorban a tanároknak és a témával foglalkozó szakpolitikusoknak ajánlom, valamint azoknak, akik fontosnak érzik az egészségnevelés jelenlegi helyzetének javítását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egészségtani ismeretek a gimnázium 11. és 12. osztályábanÖtvösné Szücs, Aliz; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetVizsgálatom célja meghatározni, hogy a biológia tankönyvek milyen mértékben használják ki az egészségnevelés lehetőségeit. A biológia tantárgy keretében mennyire valósul meg az egészségnevelés és mennyire jelenik meg a környezet-egészségügy. Vizsgálataim során összehasonlítottam a Gál Béla Biológia 11 tankönyv egészségtani ismereteit az aktuális érettségi követelményben megjelenő egészségtanra vonatkozó követelményekkel. Továbbá megvizsgáltam azt is, hogy az érettségi követelmények az egészségnevelés vonatkozásában megjelennek-e ténylegesen a tankönyvekben, és ha megjelennek, milyen arányban.A Gál Béla Biológia 12 tankönyv esetében arra voltam kíváncsi, hogy a napjainkban oly aktuális téma a környezet-egészségügy hogyan jelenik meg. Milyen mértékben van kifejtve a lehetőségekhez képest.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az éghajlatváltozással kapcsolatos fogalmi struktúra vizsgálata szóasszociációs módszerrel tizenegyedik osztálybanSzarvas, Csilla Judit; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetSzakdolgozatomban a tizenegyedikes gimnáziumi osztályokban elvégzett éghajlatváltozással kapcsolatos, szóasszociációs módszerrel történt vizsgálatot elemzem. A kapott fogalmi térképek azt mutatják, hogy a tizenegyedikes diákok kognitív fejlettségi szintjüknek és tudásuknak megfelelően nagy számú asszociációval és kapcsolattal bírnak. Azonban előfordulnak még tévképzetek a tudásukban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az élő környezettől való távolodás a digitális forradalom korábanGyimóthy, Gergely; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetNapjaink aktuális témája a digitális kor eszközeinek túlzott használata. A műszaki fejlődés nagyszerű lehetőségeket biztosít az emberiség számára, noha egyre több aggályos vélemény is megfogalmazódik a legújabb technikai berendezések megjelenésével és alkalmazásaival kapcsolatban. Az online világban szocializálódó felnövekvő nemzedék elfordul a hagyományos életmóddal járó értékalkotó kétkezi tevékenységektől. Ugyanakkor reményt tápláló, hogy adottak társadalmi és egyházi kezdeményezések, melyek akár az iskolai nevelő munkába integrálva, vagy azon kívül hordoznak elegendő potenciált a fiatalok élő környezettől való idegenkedését eredményező probléma kezelésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elsajátítási motiváció a középiskolában(2014-05-26T15:41:09Z) Piros, Nóra; Dr. Péter-Szarka, Szilvia; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatom célja, hogy az elsajátításhoz szükséges motiváció megteremtésének feltételit bemutassam, annak lehetséges kialakítási módszereit ismertessem. Munkám három részből áll. Az első fejezetben egy történeti áttekintés során a motiváció, mint pszichológiai és pedagógiai fogalom kerül bemutatásra. A második fejezetben egy kérdőíves felmérés során készített keresztmetszeti kép elemzésére kerül sor, mely által közelebb kerülhetünk a mai tanulók attitűdjéhez. A harmadik fejezetben egy óraterv segítségével bemutatom, hogyan lehet az első két fejezetben megismert módszereket, ötleteket, ismereteket hasznosítani a tanórán. Célom annak megmutatása, hogy a motiváció alapfeltétele a tanítás-tanulás folyamatának.