Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Természettudományi és Technológiai Kar Tanácsának 2009. november 25.-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEAba. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 84)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az angol GCSE és a magyar nyelvű érettségi matematika feladatsorainak gyakorlati összehasonlításaBakó, Anett Mária; Szabó, István György; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetTanári szakdolgozatomban a hazai matematika érettségi vizsgát és az angol oktatási rendszer érettséginek megfelelő matematika vizsgáját hasonlítom össze. A gyakorlati összehasonlítás célja annak vizsgálata, hogy a magyar tanulók más oktatási rendszer középiskolai tanulmányait lezáró vizsgáján hogyan képesek teljesíteni. Azt szeretném megtudni, milyen tényezők befolyásolhatják a tanulók teljesítményét, ha két olyan feladatlapot írnak meg, amelyek matematikai tartalma, és nehézségi foka lényegesen nem tér el. Mivel a két oktatási rendszer vizsgája némileg különbözik, ezért a 2017-es feladatok közül olyan feladatlapot állítottam össze, amely 45-45 perc alatt megoldható. A két feladatlapot párhuzamba állítva vizsgáltam a tanulók teljesítményét különböző szempontok alapján, figyelembe véve saját véleményüket is. Ennek eredményeképpen elmondható, hogy a feladatok szövege, leírása jelentősen befolyásolja a tanulók teljesítményét, amire tanárként érdemes odafigyelni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A földrajzoktatás változása a rendszerváltás után a gimnáziumokban és szakgimnáziumokbanJenei, Ilona Edina; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetDolgozatomban a földrajzoktatást szerettem volna bemutatni történelmi áttekintéssel. Évszázadok során megfigyelhetjük, hogyan nőtte ki az asztronómiából és a geometria segédtárgyából önálló tantárggyá magát. Köszönhetően a fokozatos oktatási szemléletmód váltásnak és a külföldi befolyások hatásának, hogyan kerültek bevezetésre a tankönyvek és egyéb eszközök a tanításba. Az iskolarendszer megreformálása és a kerettantervek hogyan járultak hozzá a szemléletmód váltáshoz. A szaktanári képzést hogyan tudták az oktatáshoz kapcsolódóan bevezetni. Sokat segítettek az évek során olyan fontos rendeletek, mint a Ratio Educationis bevezetése vagy a központi tantervek megalkotása. A rendszerváltás nagy lehetőséget hozott a földrajz tárgynak, a viszont órakeret visszavetette fejlődését. A NAT folyamatos változtatása és a 2016-ban bevezetett komplex természettudományi tárgy is nagy nehézséget jelent a tárgy fenntartásának.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A középiskolai földrajzoktatás során felmerülő nehézségekKovács, Péter; Röfler, János; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetSzakdolgozatomban szakmódszertani ismereteimre, illetve gyakorlati tapasztalataimra alapozva bemutatom a középiskolai földrajzoktatás során felmerülő jelentősebb problémákat. Ennek során kitérek a tanulók földrajz tantárgyhoz való viszonyára, bemutatom a tanórán, illetve fakultáción felmerülő főbb nehézségeket, majd azon problémákat, melyek alapvetően függetlenek a tanári munkától. A dolgozatomhoz kérdőívet készítettem, annak érdekében, hogy felmérjem, hogyan viszonyulnak a tanulók a földrajz tantárgyhoz, mi motiválja őket a tárgy tanulása során és milyen eszközöket használnak ehhez. A kérdőívre érkező válaszok és saját tapasztalataim alapján megfogalmazom, hogy véleményem szerint mit tehet egy oktató a nehézségek csökkentése, illetve a földrajz tantárgy népszerűségének, presztízsének növelése érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az exponenciális és logaritmikus egyenletek bevezetése és tárgyalása feladatokon keresztülKovács, Katalin; Szabó, Balázs Attiláné; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatom célja, hogy átfogó képet alkossak a félév alatt végzett munkámról. A dolgozatomat az összefüggő tanítási gyakorlat színterének bemutatásával kezdem. Ezt követően a saját tanítási folyamatomat kívánom reflektálni, ahol a hatványozás, az exponenciális függvények és a logaritmus kerül tárgyalásra. Végezetül összegzem, milyen tapasztalatokkal lettem gazdagabb, melyekre a későbbi munkám során támaszkodhatok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tanulók tudásszerkezetének vizsgálata szóasszociációs teszttelBodnár, Eszter; Dr. Tóth, Zoltán; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Kémiai IntézetSzakdolgozatomban Magyarországon és Kárpátalján tanulók tudásszerkezetét vizsgáltam szóasszociációs teszttel. Öt hívófogalmat választottam a kémiai részecskék témaköréből. A felmérésben 124 diák vett részt, két magyarországi iskola 1-1 osztálya és egy kárpáltjai gimnázium két évfolyama. A felmérés célja, hogy összehasonlítsam a különböző szocializációs környezetben tanuló diákok eredményeit, és emellett az évfolyamok összehasonlításával a fogalmi struktúra fejlődését is vizsgáljam. A fogalmi hálók ábrázolásához kiszámoltam a Garskof és Houston féle kapcsolati együtthatókat, és az asszociált fogalmak relatív gyakoriságát. Eredmény, hogy a Kárpátalján tanuló diákok fogalmi kapcsolatai gyengébbek és, az asszociált fogalmakat is figyelembe véve, minőségileg is elmaradnak a magyarországi diákokétól. A 7. osztályt a 9.-kel és a 8. osztályt a 10.-kel összehasonlítva látható a fogalmi struktúrákban a minőségi és mennyiségi változás.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tévképzetek gyűjtése és elemzése a gimnáziumi új kísérleti Biológia - Egészségtan 11. tankönyvbenTarr, Éva; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA dolgozatban a szerző a Biológia - Egészségtan 11. új kísérleti tankönyvben gyűjtött, tévképzetek kialakulásához vezethető megjegyzéseket, fogalmakat, ábrákat elemez. Három táblázatba gyűjti össze a kifogásolható elemeket, pontosan meghatározva a helyüket a tankönyvben, és megjegyzéseket tesz a korrekciójukra. A több mint 30 elemnek mintegy a fele az, ami konkrétan tévképzet kialakulását okozhatja a tanulókban. Ez utóbbiakat részletesen elemzi. Tévképzet adódhat abból, ha a fogalom, ábra információhiányos,ha pontatlan, nem egyértelmű a megfogalmazás, vagy ha konkrét tévesztést tartalmaz az anyag. Ezután a szerző egy korábban elemzett tankönyvvel veti össze a most vizsgált tankönyvet, majd javaslatokat tesz az iskolai tanítás során a tévképzetek kialakulásának megakadályozására, vagy csökkentésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 10. évfolyamos földrajz tankönyv elemzéseSzoták, Mihály Ádám; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetEzen tanári szakdolgozatomban a tanítási gyakorlatom alatt használtam 10. évfolyamos földrajz tankönyvet elemeztem. A szakdolgozat tartalmaz egy rövid szakirodalmi áttekintést, de a nagyobbik része az elemzés. Továbbá tartalmaz még egy rövid összehasonlítást az új kísérleti földrajz tankönyvvel is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A megújuló energiaforrások megjelenése a közoktatásbanTóth, Tamás; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA környezettudatos gondolkodásmód megalapozásának, a megújuló energiaforrások megismertetésének célravezető eszköze az iskolai nevelésbe történő integrálás. Az oktató-nevelő munka egyik, kézzel fogható fontos eszközei a tankönyvek, amelyek ilyen irányú vizsgálata kiemelten fontos. A tankönyvek elemzése során bebizonyosodott, hogy a megjelenített tartalmak önmagukban keveset tesznek hozzá az energiatudatos szemléletmód kialakításához, kizárólag ezekre alapozva nem fognak a tanulók a megújuló energiaforrásokat használva tudatosabb életmódot folytatni. Eredményesnek tűnik azonban a projektmódszer alkalmazása, amely költséghatékony, képesség-és készségfejlesztő hatással jár, azonban idő- és pedagógusigényes eljárás.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fehérgyarmati Öveges-laboratórium a kémia oktatásábanBihari, Marianna; Tóth, Zoltán; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Kémiai IntézetA fehérgyarmati Öveges-laboratórium kialakulása. Megépülése és az eszközök beszerzése. Kötelező programok megvalósítása. Használati módjai a gimnáziumi tanulók és általános iskolai tanulók számára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A földrajz tantárgy szerepének változása a szakképzésben, kiemelten a szakgimnáziumi oktatásbanKelemen, Dávid; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA szakdolgozatban a földrajz tantárgy megváltozott szerepkörének, a tananyag mennyiségi és minőségi átalakulásának bemutatását tűztem ki célul, kiemelten a szakképzésben, a szakgimnáziumi oktatásban. Vizsgálataim másik iránya a szakgimnáziumokban bevezetett komplex természettudományos tantárgy földrajzi tananyagtartalmának elemzése, annak súlyaránya a többi tudományhoz képest. A téma vizsgálatát a nemzeti alaptanterv, a szakgimnáziumi, szakközépiskolai és gimnáziumi kerettantervek alapján végeztem, kiegészítve a nyomatott és elektronikus úton elérhető tanulmányokkal. A komplex természettudományos tantárgy 2016-os bevezetése miatt még nincs elég, a témát illetően releváns szakirodalom, ezért itt döntően saját megfigyelési tapasztalatokra és szaktanárok véleményére szorítkoztam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Diákpályázatok és tehetséggondozásKerekes, Péter; Tóth, Zoltán; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Kémiai IntézetEz a dolgozat a tehetséggondozás témakörének vizsgálatát tűzte ki célul. Azonban nem célja a teljes terület lefedése, mindösszesen a témában megjelenő kémiaversenyek és az általam mentorált pályázatok elemzése. Három fő részre bontható a szakdolgozat, melyek a következők: • a tehetség értelmezése és iskolai tehetséggondozás, • a magyarországi tanulmányi és tehetséggondozó versenyek, • a Dr. Kónya Józsefné emlékpályázataim ismertetése. A tanulmányban általános képet kaphatunk az elmúlt évtizedekben kialakult tehetségkoncepciókról, az iskolai tehetséggondozásban megjelenő három legfontosabb alkalmazásáról. Bemutatásra kerülnek a magyarországi általános és középiskolai kémiaversenyek. A dolgozat utolsó részében a 2015-2017-es időszakban benyújtott Dr. Kónya Józsefné Emlékpályázataimés elért eredmények prezentálása, illetvehárom pályamű részletes elemzése történik. Az elemzés során bepillantást nyerhetünk a megvalósítás folyamatába, a saját és diákjaim munkájába.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Esettanulmány a másodfokú egyenletek megoldásábanDorogi, Balázs; Bajza, Istvánné; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA tanári mesterképzés összefüggő egyféléves szakmai gyakorlata során a másodfokú egyenletek témakörét taníthattam 10. évfolyamos diákoknak. A tanulókkal íratott ellenőrző dolgozatban a korábbi évek középszintű matematika érettségi feladati közül is szerepelt kettő. A kiválasztott feladatokkal kapcsolatban megvizsgáltam a gyakorlóhelyen végzett néhány osztály érettségi feladatlapjait. Ebben az esettanulmányban a tizedikes diákoknak és az érettségizőknek a kiválasztott két feladatra adott megoldásait hasonlítom össze.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Matematika szakkör, mint a tehetséggondozás színtere a középiskolábanHalász, Gergő; Hajzer, György; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetMatematika szakkör, mint a tehetséggondozás színtere a középiskolábanTétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulók növényi fajismeretének vizsgálataKövérné Könnyű, Brigitta; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA növényi fajismeret és növényrendszertani ismeretek vizsgálata az általános iskolában és gimnáziumban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulók növényi fajismeretének vizsgálataKövérné Könnyű, Brigitta; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetSzakdolgozatomban a növényi fajismeret és növényrendszertan vizsgálatát végeztem.Megvizsgáltam a növényi fajismeret és növényrendszertan helyzetét a biológia tantárgyban: tankönyvekben, kerettantervi előírásokban, az érettségi követelményrendszerében. A növényismeret tanításának legfontosabb algoritmusait és tanítási módszereit ismertettem. Vizsgálati feladatlapok alapján mértem a tanulók megjelölt ismereteit,majd értékeltem azok eredményeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fizika tantárgy kedveltsége vagy nem kedveltsége a középiskolások közöttPásztor, István; Péter-Szarka, Szilvia; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA szakdolgozat a fizika helyzetét boncolgatja a középfokú oktatásban. Miután tisztázom a tantárgyi attitűd fogalmát, az általam készített és használt kérdőív segítségével megpróbálok választ találni egyes hipotézisekre, melyek jelen vannak a hétköznapokban. Az eredmények összefoglalása után, amit szemléltetek saját készítésű diagramokkal és táblázatokkal a mellékletben, a záró gondolatok részben a jövőbeli célokról, a kutatásban rejlő további lehetőségekről írok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az élő környezettől való távolodás a digitális forradalom korábanGyimóthy, Gergely; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetNapjaink aktuális témája a digitális kor eszközeinek túlzott használata. A műszaki fejlődés nagyszerű lehetőségeket biztosít az emberiség számára, noha egyre több aggályos vélemény is megfogalmazódik a legújabb technikai berendezések megjelenésével és alkalmazásaival kapcsolatban. Az online világban szocializálódó felnövekvő nemzedék elfordul a hagyományos életmóddal járó értékalkotó kétkezi tevékenységektől. Ugyanakkor reményt tápláló, hogy adottak társadalmi és egyházi kezdeményezések, melyek akár az iskolai nevelő munkába integrálva, vagy azon kívül hordoznak elegendő potenciált a fiatalok élő környezettől való idegenkedését eredményező probléma kezelésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mikrobiológia tanítása a középiskolákbandr. Fazekas, Mónika Éva; Revákné Dr. Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozat a biológiáról általánosságban, a mikrobiológiáról és tanításának módszereiről, eszközeiről szól, valamint a középiskolai mikrobiológia témaköröket foglalja össze.Tétel Korlátozottan hozzáférhető IKT eszközök használata matematika óránRajtik, Zsófia Anna; Nyírcsákné Végh, Ilona; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetDolgozatomban bemutatom az IKT eszközök matematika-tanításban való felhasználásának néhány lehetőségét és tapasztalatát. Arról írok, hogy a tanítási gyakorlatom során milyen eszközöket és hogyan használtam, saját példákkal illusztrálom, milyen témakörök alkalmasak főként számítógépes feldolgozásra, mik a pozitívumok és a nehézségek, illetve a diákok hogyan vélekednek az IKT eszközök használatáról matematika órán.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Modellezés a légzés tanításábanTatár, Gabriella; Revákné dr. Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA természettudományos oktatásban mindig is fontos szerepe volt a szemléltetésnek, ám a mai világban, amikor egyre inkább eltávolodunk a természettől, egyre fontosabbá válik ez a feladat. A szemléltetés történhet közvetlen és közvetett módon, ezen belül nagyon szemléletesek az egyes modellek. Ebben a dolgozatban a szakirodalmak körültekintő vizsgálatát egy kvalitatív mérés követi; megvizsgálom egy korábbi óratervemet, és elemzem, hogyan történt meg az adott órán a szemléltetés, illetve milyen típusú modelleket és hogyan alkalmaztam.