Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Természettudományi és Technológiai Kar Tanárszakának 2014-ban létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.
Jelen gyűjtemény már nem bővel ettől: 2019.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biológia tanítása Németországban és Magyarországon. Hasonlóságok és különbségek.(2014-05-22T10:17:48Z) Koklács, Anna; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozatomban a biológia tanítását hasonlítottam össze Németországban és Magyarországon megadott szempontok alapján. Ilyen szempontok voltak az oktatási rendszer, a tantervek és a tankönyvek. A különbségek és hasonlóságok bizonyítására a magyar diákokkal egy tesztet töltettem ki, amit értékeltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kombinatorikus gondolkodás nyomon követése párhuzamos osztályokban(2014-05-26T14:02:11Z) Kiss, Orsolya Anna; Herendiné Dr. Kónya, Eszter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatom középpontjában egy olyan kombinatorika-dolgozat elemzése áll, melyet egy szolnoki szakközépiskola nappali, intenzív tagozatos tanulói írtak meg. A dolgozattal az volt a célom, hogy betekintést nyerjek a tanulók gondolkodásába, mennyire befolyásolja a gondolkodást a megszokott szövegkörnyezettől és típuspéldáktól való eltérés, megpróbáljam feltárni az esetleges hibák forrásait, illetve a dolgozat megírását vállaló 3 osztály között párhuzamot vonjak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biológia tanítása Németországban és Magyarországon. Hasonlóságok és különbségek.(2014-05-26T14:03:50Z) Koklács, Anna; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozatomban a biológia tanítását hasonlítottam össze Magyarországon és Németországban több szempont alapján. Ilyen szempontok voltak az oktatási rendszer, tantervek és a tankönyvek. Ennek bizonyítására egy dolgozatot írattam a magyar diákokkal, amelyet kiértékeltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A felszín és térfogat mérése általános iskolában(2014-05-26T15:38:21Z) Pap, Ágnes; Herendiné Dr. Kónya, Eszter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA szakdolgozat két nagy fejezetre tagolódik. Az első fejezetben bemutatom, hogyan épül fel a témakör az általános iskolában. A második fejezetben pedig az általam tanított osztályban megíratott témazáró dolgozat elemzésével folytatom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elsajátítási motiváció a középiskolában(2014-05-26T15:41:09Z) Piros, Nóra; Dr. Péter-Szarka, Szilvia; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatom célja, hogy az elsajátításhoz szükséges motiváció megteremtésének feltételit bemutassam, annak lehetséges kialakítási módszereit ismertessem. Munkám három részből áll. Az első fejezetben egy történeti áttekintés során a motiváció, mint pszichológiai és pedagógiai fogalom kerül bemutatásra. A második fejezetben egy kérdőíves felmérés során készített keresztmetszeti kép elemzésére kerül sor, mely által közelebb kerülhetünk a mai tanulók attitűdjéhez. A harmadik fejezetben egy óraterv segítségével bemutatom, hogyan lehet az első két fejezetben megismert módszereket, ötleteket, ismereteket hasznosítani a tanórán. Célom annak megmutatása, hogy a motiváció alapfeltétele a tanítás-tanulás folyamatának.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Földrajzi tartalmak megjelenése a fizika kerettanterveiben(2014-05-27T06:45:15Z) Hegedűs, Roland; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA szakdolgozat célja, hogy megvizsgálja a fizika kerettanterveiben, mennyi földrajzzal rokonítható, kapcsolatba hozható tartalom található. Ilyen tekintetben kutatás még nem történt, ezért bevezetésként a földrajz tanításának rövidebb történeti áttekintésére kerül sor, különös tekintettel a földrajz óraszámának alakulására. Az adatokat a fizika kerettantervei szolgáltatták, majd a különböző vizsgálati szempontok alapján az adatokat számszerűsítettem, mivel ennek köszönhetően arányok könnyebben számíthatóak. Természetesen vannak olyan fogalmak, melyeket nem lehet teljes mértékben, egyértelműen a fizikához vagy földrajzhoz sorolni, ebből kifolyólag a szakdolgozat a saját szubjektivitásomat tükrözi. Eredmények tekintetében különbségeket lehet felfedezni az egyes kerettantervek és évfolyamok között, de összességben elmondható, hogy a vizsgált szempontokban közel egyharmad a földrajzi ismeretekkel kapcsolatba hozható tananyag.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Földrajzi tartalmak megjelenése a fizika kerettanterveiben(2014-05-27T06:45:42Z) Hegedűs, Roland; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA dolgozat témája, hogy információt kapjunk arról, hogy az egyes évfolyamokon lévő fizika kerettantervekben mennyi földrajzzal kapcsolatba hozható ismeretanyag szerepel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A korai motiváció jelentősége a középiskolai természettudományi képzésben(2014-05-28T12:26:37Z) Helyes-Nix, Anita; Kiss, Judit; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetKreatív, logikusan gondolkodó, a környezetének törvényszerűségeit értő emberekre, magasan kvalifikált természettudományos és műszaki képzettségű szakemberekre van szüksége globalizálódó világunknak. A magyar közoktatásban az elmúlt egy-két évtizedben sajnálatos módon a természettudományok szerepe folyamatosan csökkent, és – egyelőre – egyre kevesebben választják a természettudományos és a műszaki pályát. Ezzel párhuzamosan egyre többen fogalmazzák meg, hogy a természettudományok tanításában alapvető szemléletváltásra van szükség, a tananyag megtanítása és az ismeretek átadása helyett a tapasztalati alapokon nyugvó, a megismerő, felfedező folyamatokra épített, újfajta tanulásszervezésre van szükség a közoktatásban. A már egészen kisgyermekkort is jellemző kíváncsiságot, érdeklődést nem szabad veszni hagyni, és a gyermek intézményesített nevelése-oktatása során végig meg kell őrizni. A közoktatásban az általános iskola felső tagozatára kialakuló természettudományok elutasításán kell és lehet változtatni, ahogy ezt az általam megismert Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakközépiskolában teszik. Az ott megismert módszertani gyakorlatok, a 12-14 éves fiatalok bevonása a „csodák világába”, a számukra kifejlesztett Öveges program egy a nagyszerű lehetőségek közül, amellyel visszaterelhetjük fiataljaink érdeklődését a természettudományokhoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az IKT eszközök használata a matematika tanításábanSoós, Anita; Németh, Nóra Veronika; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatom célja, hogy bemutassam az IKT eszközök használatának szerepét az oktatásban és a matematika tanításában. A dolgozat első részében a számítástechnika történetének rövid áttekintésére és a matematikai műveleteket segítő eszközök bemutatására került sor. A fő részben ismertettem az oktatásban és a matematika tanításban leggyakrabban használt IKT eszközöket, kitérve használatuk előnyére és hátrányaira. A következő fejezetben tanulók körében végzett kérdőíves felmérés eredményeit értékeltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fizika tantárgy kedveltsége vagy nem kedveltsége a középiskolások közöttPásztor, István; Péter-Szarka, Szilvia; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA szakdolgozat a fizika helyzetét boncolgatja a középfokú oktatásban. Miután tisztázom a tantárgyi attitűd fogalmát, az általam készített és használt kérdőív segítségével megpróbálok választ találni egyes hipotézisekre, melyek jelen vannak a hétköznapokban. Az eredmények összefoglalása után, amit szemléltetek saját készítésű diagramokkal és táblázatokkal a mellékletben, a záró gondolatok részben a jövőbeli célokról, a kutatásban rejlő további lehetőségekről írok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A földrajz és történelem kapcsolata a középiskolai oktatásbanSzabó, Zsolt; Homolya Ferenc; Herbály Imre; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetEzt a dolgozatot abból a célból írtam, hogy rámutassak két tantárgy, a földrajz és történelem kapcsolatára, ezen belül is két-két témakört dolgozva fel. A tudományos szinteken már vannak összefonódások, viszont a kapcsolat már a közoktatásban is megjelenik. A közös tartalmak miatt előszeretettel lehet alkalmazni a tantárgyi koncentrációt, viszont fontos tudni, hogy az adott ismeretet, amire hivatkozunk, vajon tanulták-e már a másik tantárggyal kapcsolatban. Ennek fényében sokszor előfordul, hogy nincs meg a háttértudás, így az órán a másik tantárgy ismereteit is el kell magyarázni (legalább érintőlegesen), hogy a diákok megértsék. Három tankönyv (Földrajz 9., Földrajz 10., Történelem 9.) fejezeteit elemeztem, amiben a közös ismereteket mutatom be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Online ellenőrzési és értékelési rendszerek a fizika tanításábanRajtik, Nóra Ágnes; Adorján, László; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Fizikai IntézetDolgozatomban az online ellenőrzési és értékelési rendszerek fizikaoktatásban betöltött szerepéről írok, bemutatom a SOCRATIVE nevű online alkalmazás használatát és lehetőségeit. Ismertetem, hogy milyen felhasználási területei vannak a fizika oktatásában, és én milyen tapasztalatokat szereztem ezzel kapcsolatban a tanítási gyakorlatom során. Bemutatom a program működését a feladatsor elkészítésétől a dolgozatok értékeléséig - továbbá a diákok véleményét is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A térgeometria tanítás módszertana közép- és emelt szintenSüttő, Henrietta; Herendiné Kónya, Eszter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA szakdolgozat a térgeometria tanítás módszertani kérdéseivel foglalkozik közép-, és emelt szinten. A kerettantervi követelmények után egy-egy általam megtartott közép, valamint emelt szintű matematika óra leírását tartalmazza, amit ezek elemzése és összehasonlítása követ a következő szempontok alapján: a tanórák céljai, tartalma és felépítése; a tanórákon alkalmazott módszerek; a tanári tevékenység, valamint a tanulók munkája és magatartása; az órák eredményessége és a tapasztalatok összefoglalása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Módszertani lehetőségek vizsgálata egy 11. évfolyamos kezdő német nyelvi csoportbanCs. Kiss, Zsófia; Szin, Lászlóné; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatomban bevezetésképp a négy készséggel (beszéd, hallás, írás, olvasás) kapcsolatos módszertani lehetőségek egy körét ismertetem, majd a 2015/16-os félév II. félévben a Tiszapati Római Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban a 11/A osztályának tartott németóráim során alkalmazott módszerek eredményességét, sikerességét vizsgálom meg. A vizsgálatom tárgyát képező tanórák óraterveit beépítettem a szakdolgozatomba.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanítás során alkalmazható informatikai felületek használhatósága a biológia órákonNeumayer, Nóra; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA biológia oktatásban használható internetes alkalmazások hatékonysága, kezelése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Robotika tehetséggondozás a Hajdúböszörményi Bocskai István GimnáziumbanKapusi, Judit; Oláhné, Flinta Marianna; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA dolgozat fő célja, hogy a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium robotika szakkörének munkáját és eredményeit bemutassa. Az iskolában ez a tehetséggondozás nagyon színvonalasan és egyszerre több csoportban is zajlik. A dolgozat a szakkör mellett a hajdúböszörményi eredetű Robotolimpia bemutatását is megteszi.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Középiskolai tanulók nyelvtanulási motivációjaMester, Tamás; Péter-Szarka, Szilvia; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetAhhoz, hogy nyelvtanárként az óráimat hatékonyan tervezzem, a diákok tanulását pedig a számukra legalkalmasabb módszerekkel segítsem, ismernem kell a tanulók nyelvtanulási motivációit. Dolgozatomban németet és angolt tanuló diákok nyelvtanulási motivációját hasonlítom össze. A vizsgálat alapjául szolgáló adatokat kérdőívezéssel gyűjtöttem be. Az eredményekből olyan, számomra releváns következtetéseket kívánok levonni, melyek hozzájárulnak az eredményes nyelvtanári tevékenységemhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A középiskolai földrajzoktatás során felmerülő nehézségekKovács, Péter; Röfler, János; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetSzakdolgozatomban szakmódszertani ismereteimre, illetve gyakorlati tapasztalataimra alapozva bemutatom a középiskolai földrajzoktatás során felmerülő jelentősebb problémákat. Ennek során kitérek a tanulók földrajz tantárgyhoz való viszonyára, bemutatom a tanórán, illetve fakultáción felmerülő főbb nehézségeket, majd azon problémákat, melyek alapvetően függetlenek a tanári munkától. A dolgozatomhoz kérdőívet készítettem, annak érdekében, hogy felmérjem, hogyan viszonyulnak a tanulók a földrajz tantárgyhoz, mi motiválja őket a tárgy tanulása során és milyen eszközöket használnak ehhez. A kérdőívre érkező válaszok és saját tapasztalataim alapján megfogalmazom, hogy véleményem szerint mit tehet egy oktató a nehézségek csökkentése, illetve a földrajz tantárgy népszerűségének, presztízsének növelése érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Dr. Árokszállásy Zoltán biológia versenyHatrágyi, Anita; Szentesi, Csilla; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA dolgozat a Földes Ferenc Gimnázium méltán híres tudóstanáráról elnevezett verseny bemutatása. Jellemzi a mai biológia, és természettudományos oktatás helyzetét, különös tekintettel a biológiában tehetséges diákok tehetségfejlesztésének, és megmérettetésének színhelyéül szolgáló biológia versenyeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Probáld Ferenc - Ütőné Visi Judit-féle "Földrajz 10." című tankönyv elemzéseKiss, Sándor; Szerényi, Róbert; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetJelen dolgozatomban a dr. Probáld Ferenc és Ütőné dr. Visi Judit féle új, „Földrajz 10.” című tankönyvet kívánom elemezni. Dolgozatom főbb kérdései az új tankönyv küllemére, felépítésére és tartalmi elemeire vonatkoznak. Miben más ez a munka, mint a korábbi tizedikes földrajztankönyvek? Milyen újdonságot kínál a diákoknak-tanároknak? Alkalmas-e arra, hogy önálló tanulási segédletként funkcionáljon? Dolgozatom célja ezen kérdések megválaszolása mentén az új tankönyv mélyebb, értő megismerése