Hallgatói dolgozatok (Általános és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Az Általános és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 15 (Összesen 15)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az internet elterjedésének hatásai a hírfogyasztási szokásokraPilishegyi, Péter; Bartha, Elek; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat elkészítésével azt tűztem ki célul, hogy megvizsgáljam a híréhség, a hírek iránti fokozott igény megjelenését és hatásait. Meggyőződésem szerint az internet, különösen pedig az állandó online jelenlétet garantálni képes okostelefonok és más okoseszközök elterjedése volt az a technikatörténeti jelentőségű innováció, amelyek eredményeként megváltozott a fogyasztók viszonya a hírek alakulásához. Dolgozatom további célja, hogy egy kisebb történelmi áttekintést is adjon arról, hogy miként fedezték hírek iránti szükségleteiket az emberek azt megelőzően, hogy az internet képes lett volna minden ilyen irányú igényüket teljesíteni. Részint ugyanis a korábban kialakult műfajok élnek tovább a digitális hírterjesztés korában is, részint pedig okvetlen szükségesnek tartom a fejlődés - lehetőségekhez mérten - teljes bemutatását annak érdekében, hogy az elért eredmények a maguk jelentőségében is értelmezhetővé váljanak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az okos eszközök fejlődése és megjelenése mindennapi életünkbenKörösparti, Péter; Bartha, Elek; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban arra keresem a választ, hogy az okos eszközök fejlődése milyen módon határozza meg 2020-ban az emberek mindennapjait. Ezek az eszközök hatalmas fejlődésen mentek keresztül az elmúlt években, és életünk meghatározó részeivé váltak. Jelenlétük és szerepük megszokottá vált, ugyanakkor azt, hogy funkcióikkal és sokoldalúságukkal mennyiben válnak a társadalom hasznára és mennyi káros hatással bírnak, várhatóan az elkövetkező évek kutatásai fogják meghatározni. Egy rövid fejlődéstörténeti áttekintést követően a terjedelmi lehetőségeket szem előtt tartva igyekszem átfogó képet adni a különböző okos eszközökről és társadalomra gyakorolt hatásukról. Ezt követően ismertetem saját kutatásomat, amelyek módszere egy online kérdőíves felmérés az okos eszközök használati szokásairól a résztvevők körében. Elemzem a kutatást megelőzően felállított hipotézisemet, a kutatáshoz használt módszert, valamint a kapott eredményeket értékelem, ugyanakkor arra is vállalkozom, hogy hipotéziseimet összevessem a kitöltők válaszaival.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Bodrogköz múltja és jeleneCsiszár-Szabó, Eszter; Keményfi, Róbert; DE--Bölcsészettudományi KarAz egykori bodrogközi kivándorlók, vagy leszármazottjaik ma is élnek Amerikában, Nyugat-Európában, Ausztráliában vagy bármely más pontján a világnak. Napjainkban azonban a kapcsolattartás egészen új formái jelentek meg. Korunk, a maga fejlett infokommunikációs eszközeivel új lehetőségeket nyitott meg előttük és az itt maradtak előtt. A személyi számítógépek, az internet, a tabletek, az okostelefonok és a különböző okoseszközök korában a napi kapcsolattartás is lehetséges. Mindez jelentősen hozzájárul az emigrációban élők identitásának megőrzéséhez és a magyar-magyar kapcsolatok felélénküléséhez. Ma már az egykor egymástól elszakadni kényszerült családok virtuális újra egyesítése sem lehetetlen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális világ a történelembenCsiszár, Imre; Keményfi, Róbert; DE--Bölcsészettudományi KarJelen szakdolgozat elkészítését kettős cél vezérelt. Egyrészt, hogy bemutassam és érthetővé tegyem azt a hosszú, több évszázados folyamatot, amely eleinte a számológépek, majd az egyre fejlettebb számítógépek megjelenéséhez, később pedig napjaink digitális világához vezetett. A szakdolgozat második részében bemutatott történelmi kiállítás, a Hajdúnánáson ma is látogatható „Kitaszítottak” annak a példája, hogy miként lehet a technika által biztosított eszközök segítségével bemutatni egy olyan korszakot, amely az egész város életére hatással volt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományos oktatási módszerek a felnőttképzésbenBajusz, Bernadett; Keményfi, Róbert; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat az antropagógia értelmezése után a hagyományos oktatási módszerek előnyeit és hátrányait mutatja be előadó-központú és résztvevő-központú csoportosítás szerint. Külön kitér a nyitott oktatás egyik fajtájára, a távoktatásra, és annak módszereire.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hát partikula multimodális kontextusa a HuComTech korpuszbanPolyák, Enikő; Hunyadi, László; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a HuComTech korpuszból randomizáltan kiválasztott hat beszélő formális és informális interjúját vizsgálom a hát diskurzusjelölő megjelenésének és funkciójának szempontjából.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A nonverbális viselkedés számítógépes vizsgálata formális és informális dialógusokbanTrif, Tünde Emőke; Szekrényes, István; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatban formális és informális kommunikációs helyzetekben a vizsgálok nonverbális kommunikációs elemek változásának gyakoriságát. A nonverbális kommunikációs elemek gyakoriságát összehasonlítom formális és informális kommunikációs helyzetek között illetve férfiak és nők között. A vizsgált adatok a HuComTech korpuszból véletlenszerűen kiválasztott tíz személy interjú anyagának annotációiból lettek kinyerve.Tétel Nem ismert Az okostelefonok használati szokásainak vizsgálata(2014-04-22T07:49:55Z) Molnár, Dániel; Tóth, EnikőTétel Korlátozottan hozzáférhető Számítógéppel segített nyelvtanulás (Computer-Assisted Language Learning)(2014-04-07T07:00:52Z) Szabó, Kinga; Tóth, EnikőA CALL 3 fő történeti szakaszának bemutatását követően megismerkedhetünk a gyakorlatban történő használatával a kezdetektől napjainkig. A számítógépes nyelvtanulás mellett és ellen felhozott érvek után egy interjún keresztül kaphatunk teljesebb képet a CALL-ról.Tétel Nem ismert Fekete tükör által homályosan(2013-12-16T09:13:36Z) Kókai, Erzsébet; Tóth, EnikőTétel Nem ismert A távol-keleti nevek latin betűs átírásának problémái(2013-05-13T07:18:48Z) Hajdu, Gabriella Lívia; Sato, Aya; Földesi, AndrásA dolgozat a távol-keleti (kínai, koreai, vietnámi, japán) nevek latin betűs átírásának problémáival foglalkozik. Bemutatja a fontosabb, népszerűbb átírási rendszereket, kitér azok problémáira.Tétel Nem ismert Az idő és a technológia Jankovics Marcell: Az ember tragédiája című filmalkotásában(2013-05-08T07:07:56Z) Keczán, E. Mariann; Kelemen, IstvánDolgozatom az idő és a technológia jelenlétét vizsgálja Jankovics Marcell: Az ember tragédiája című animációs alkotásában, amelynek Madách Imre méltán ismert Tragédiája szolgált alapul. Írásomban a XII. – XV. színt vizsgálom. Azért választottam ezeket a szí-neket, mert nemcsak az írónak, hanem a mi jelenünkhöz képest is távoli jövőnek látszik a Madách által felvázolt utópisztikus világ. Ádámnak és Évának szinte minden jövő, hiszen az emberiség mitikus történelme velük kezdődik. Feltételezhetően éltek ők azelőtt is, bár nem önálló identitással vagy szabad akarattal, hiszen részek voltak az egészben. Ahogyan Jankovics is megjelenítette, egyek voltak a természettel, a fákkal. Belőlük váltak ki, és így lettek ők a mi fajunk gyökerei. Míg Ádám a fáraó jelenetben évezredekre tervezett, és aktív alakítója volt a történelemnek, addig az eszkimó színben már csak kívülállóként, megfi-gyelőként vett részt, és kivonta magát a döntési helyzetek alól. Ádám döntése a mai ember egzisztenciális problémája. Kié a felelősség? Én döntök, vagy átengedem másnak ezt a hatalmat? Van valami kétségbeejtő abban, hogy Ádám a múltunkban él, és a jövőnkben egy szörnyülködő árnyként van jelen csupán. Vizsgálatom tárgyát nem képezi az egész mű, a „mi volt?” helyett a „mi lenne, ha…?” kérdésköreire fektetem a hangsúlyt. Továbbá az idő szerepét vizsgálom, az objektív-szubjektív idő közötti problematikát. Ezen túlmenően van-e a történelmi időben örök, állandó motívum? Miért válik az idő „gyorsabbá”? Milyen technológiát fog alkalmazni a jövő embere?Tétel Nem ismert A virtuális valóságok ábrázolása a filmművészetben(2013-05-06T13:17:43Z) Tomkó, Zsolt; Hunyadi, LászlóA filmes és az informatikai technológia fejlődése is újradefiniálta a filmművészetet. A filmek is minden alkalommal új megvilágításba helyezik a virtuális illetve a szimulált világot.Tétel Nem ismert Elektronikus tankönyvek a felsőoktatásban(2013-05-06T13:18:32Z) Deák, Tímea; Tóth, EnikőTétel Korlátozottan hozzáférhető Számítógépes játékok hatásai(2013-04-18T14:00:52Z) Vajda, Viktória; Bódog, AlexaSzakdolgozatomban a számítógépes játékok által kiváltott reakciókat, hatásokat kívánom áttekinteni.