GeoGebra in Teaching and Learning Mathematics in Albanian Secondary Schools

Absztrakt

Az értekezés témája a GeoGebra szoftver albán középiskolákban történő alkalmazásának, az alkalmazás hatékonyságának vizsgálata, a kísérlet alanyai egyidejűleg a középiskolák diákjai és tanárai. A Debreceni és a Miskolci Egyetem kíváló professzorai jelentős mértékben hozzájárultak ennek a kísérletnek a megvalósításában. Az értekezés főbb részei: A Geogebra lkalmazása az oktatásban és a pedagógiai kísérlet, Technológiai eszközök (elsősorban a GeoGebra szoftver) alkalmazása a matematikaoktatásban, az első és második GeoGebra pedagógiai kísérlet a matematikaoktatás és matamatikatanulás területén, statisztikai tesztek és ezek értékelése, GeoGebra elemzések kvalitatív változókkal. Az Első Kísérletbe (2010) két osztályt vontunk be, egy kísérleti és egy kontrollszerepet játszó osztályt. Elkészítettük a két csoport főbb statisztikai jellemzőit (középérték, median, bihisztogramm, box-plot és t-teszt), ezek elemzése során az elsődleges következtetés az volt, hogy a GeoGebra szoftver segítségével történő oktatás sokkal hatékonyabb: az új eszköz, a Geogebra használatásra épülő oktatási és tanulási módszer az adott fejezethez köthető tudásanyag és matematikai képességek nagyobb mértékű növekedését eredményezték. A módszer hatékonyságának még hangsúlyosabb igazolsáa céljából a pedagógiai kísérletet 2011-ben megismételtük, ezúttal 3 osztály tanulói voltak a kísérleti csoportban és egy negyedik osztály volt a kontrollcsoport. Elkészült az Anove tesz is, és a második kísérlet igazolta az első kísérlet eredményeit, és a következtetéseket megerősítette, így tehát megfogalmazható, hogy a GeoGebra oktatásának bevezetése a tanárképzésben, nagyon fontosnak bizonyult a GeoGebra alkalmazása a matematikaoktatásban és matematikatanulásban módszer bevezetéséhez. // // The thesis topic is the investigation of the effectiveness of GeoGebra software in teaching and learning mathematics in the secondary school in Albania by experimenting simultaneously the students and the teachers. Distinguished professors of mathematics from universities of Debrecen and Miskolc have considerably contributed in carrying out the experiment. The main parts of the thesis are: training with GeoGebra and Pedagogical Experiment, Use of Technology (particularly of GeoGebra Software) in Mathematics Education, first and second GeoGebra Experiment for Teaching and Learning Mathematics, statistical tests and inferences, GeoGebra Surveys with Qualitative Variables. The First Experiment (2010) included two classes: one experimental class and one control class. Using the main statistics such as the mean and median of the two groups, bihistogram and box-plot and t-test, the first evidence was that teaching with GeoGebra is more effective than the traditional method of teaching: the new teaching and learning method in mathematics by using GeoGebra software in the teaching and learning process causes much more increase in the level of knowledge and skills in mathematics than the traditional method. To have stronger and more trustful evidence for drawing right and trusted conclusions the experiment was repeated (2011) with three classes in the experimental study and one as a control class. ANOVA test was performed. The second experiment confirmed the results and conclusions of the first one and, in addition, resulted that the training of the mathematics’ teachers with Geogebra is very important for the implementation of “teaching and learning with GeoGebra” method.

Leírás
Kulcsszavak
Pedagógiai kísérlet, Oktatás a GeoGebrával, statisztikai tesztek és értékelésük, kvalitatív elemzés, Pedagogical experiment, teaching with GeoGebra, statistical tests and inferences, qualitative evaluation
Forrás