A csoportos edzés, mint fitnesz szolgáltatás keresleti és kínálati elemzése

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Kutatásom általános célja a fitnesz szektor vizsgálata keresleti és kínálati oldalról, a fitnesztermekben dolgozó, csoportos órákat tartó edzők és a szolgáltatásokat igénybevevő fogyasztók, a sportolók szempontjából. Alaphipotézisem szerint a fitnesz szolgáltatók a fogyasztók motivációinak vizsgálatára és a fitneszterem kiválasztás legfontosabb szempontjainak feltárására alapozva, valamint a megfelelő szakemberek (edzők) kiválasztásával jelentősen növelhetik versenyképességüket. Az edzői oldalon az edzések látogatottságát, az edzők képzettségét, valamint személyiségét, és ezek összefüggéseit vizsgáltam. A fogyasztói oldalon azzal kapcsolatban gyűjtöttem információt, hogy milyen tényezők befolyásolják a fitneszterem-választást, valamint mely célok motiválják a sportolókat az edzéseken való részvételre, és a választásban, a motiváció szempontjából mekkora szerepe van az edzőkkel kapcsolatos, az előbbiekben leírt összefüggéseknek. A disszertáció elkészítése során szekunder és primer adat- és információgyűjtési eljárásokat alkalmaztam. Kutatásom eredményei azt tükrözik, hogy a fitneszedzéseken részt vevő sportolók legfontosabb motivációi között az egészség megőrzése és az esztétikus külső megjelenés elérése mellett kiemelt jelentőséget kapnak a mentális egészséghez kapcsolódó tényezők, mint a szellemi kikapcsolódás, a lelki feltöltődés és a stresszlevezetés. Motiváció alapján a fitnesz fogyasztók négy különböző klaszterbe sorolhatók. A fitneszedzések látogatói a sportolásuk helyszínéül szolgáló fitneszklubot annak tárgyi adottságai (felszereltség, tisztaság), az igénybe vehető szolgáltatások, valamint az ott dolgozó személyzet alapján választják ki. Ezeken kívül fontos szempont a fitnesz fogyasztóknak az ár és az edzőterem elhelyezkedése. A legfőbb szempontok alapján a fogyasztók öt különböző csoportot alkotnak. Az edzők személyiségét Myers-Briggs Típus Indikátor segítségével vizsgáltam. A mintában jelentős többségben vannak az extravertált, érzékelő, gondolkodó és megítélő személyiségtípushoz tartozó edzők, 80%-uk extravertált. Eredményeim szerint a preferenciák befolyásolják nemcsak a fogyasztók edzőválasztását, hanem azt is, mennyire játszik az edző személye fontos szerepet a sportolók fitneszterem-választásában. The key objective of my research is to look into the fitness sector in terms of both the demand and supply sides, from the aspect of the trainers who work in gyms and conduct group sessions, as well as of consumers, sportspeople using these services. The fundamental hypothesis of my paper is that fitness service providers can significantly improve their competitiveness by relying on the study of the consumers’ motivation, and exploration of the key aspects of gym choice, as well as by selecting the proper experts (trainers). On the trainer’s side, I looked into the training attendance, the qualification and the personality of the trainers, as well as the interrelations thereof. On the consumer’s side, I gathered information on what factors influence the gym choice and what objectives motivate sportspeople to attend trainings, and what role the aforementioned trainer-related interrelation has in the choice, in terms of motivation.
During the preparation of the dissertation I applied secondary and primary data and information collection procedures. The results indicate that the willingness to pursue sport activities of the customers of the fitness sector is influenced primarily by the desire to preserve physical and to acquire and maintain attractive looks and the preservation of mental health (mental recreation, spiritual replenishment and stress relief). According to the priority ranking of motivators influencing training attendance, fitness consumers are arranged into four different clusters. Fitness consumers choose the specific fitness clubs on the basis of its material features (equipment and cleanness), services available, and the personnel employed on the premises. In addition, important factors for fitness consumers are the price range and the location of the gym. On the basis of ranking the above aspects, fitness consumers belong to five clusters. I studied the personality of trainers using the Myers - Briggs temperament index. When comparing the complex personality types, extraverted, sensing, thinking and judging types represented a significant proportion among trainers, out of the sixteen different type, 80% of them are extraverted. Trainers personality and expertise significantly affects the choice of the consumers concerning their classes and coaches as well as their choice of the overall facility.

Leírás
Kulcsszavak
fitneszedző, fitness trainer, fogyasztó, motiváció, sportlétesítmény, személyiség, consumer, motivation, sports facility, personality
Forrás