NEET-jelenség
Dátum
Szerzők
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt
A disszertáció a fiatalok egy speciális csoportját, a NEET (Not in Education, Em-ployment or Training) fiatalokat vizsgálja. A tartós NEET létben lévő fiatalok létszámát jelentősen befolyásolja egyrészt az is-koláztatás, a hazai oktatási rendszer nem megfelelő irányú változásai, másrészt a munkaerőpiaci konjunktúra változásai is. A szokásos elemzések azonban nem so-kat tudnak mondani arról, hogy a NEET létben élő fiatalok, különösen a kifejezet-ten veszélyeztetettnek tekinthető NEET fiatalok előélete, az eddigi életükben meg-szerzett tapasztalataik, főképp a szocializációjukból eredő kudarcaik hogyan és mennyiben járultak egyéni sorsukban is ahhoz, hogy belesodródjanak a NEET ka-tegóriájába. Továbbá, kutatásaim arra mutattak rá, hogy feltételezhető egy csoport, akik jellem-zőik alapján még nem NEET fiatalok, többségük még tanul, vagy hivatalos, bejelen-tett munkahellyel még rendelkezik, de olyan jellemzőkkel bírnak, hogy ha ezek kismértékben is, de megváltoznak, nagy valószínűséggel a NEET létbe sodródnak. Ezt a csoportkategóriát neveztem potenciális NEET (PNEET) fiataloknak. Ennek a csoportnak a megléte, illetve jellemzőik összessége egyben feltárja a NEET csoport belső dinamikus jellegét is. Hogyan válik/válhat valaki NEET fiatallá. Milyen jel-lemzők komplex együttjárása vezet(het) ahhoz, hogy egy fiatal, aki (még) aktív ta-nulói státusszal rendelkezik, vagy (még) hivatalos, bejelentett munkaviszonya van, de már nagy valószínűséggel kijelenthető, hogy a jellemzők, vagy annak néhány elemének megváltozása esetén előbb vagy utóbb NEET létbe kerül. Disszertációmban kvantitatív és kvalitatív módszereken keresztül azt elemeztem, hogy a fiatalok előéletében megragadható, a szociológiai hagyományban szocializá-ciós kérdésként tárgyalt tényezőknek vannak-e olyan sajátosságai, amelyek a NEET létbe sodródás magasabb kockázatát valószínűsítik. Kutatási eredményeim azt mutatták, hogy a nem megfelelő, vagy sikertelen szocia-lizációs folyamat eredményezheti a PNEET fiatalok egy jelentős részének a NEET létbe sodródást és az abban való tartós bennmaradást. Ezt mutatta be a PNEET fia-talok spirálmodellje. A NEET fiatalok esetében pedig a már meglévő szocializációs defektusokat, elsősorban az elsődleges és másodlagos szocializációs deficitekből származó komoly hátrányokat a NEET lét felerősíti és/vagy konzerválja, ami miatt a NEET lét már nem csak egy speciális csoporttagságot jelent, hanem társadalmi jelenségként is értelmezhető. Ebben a jelenségben megragadható a különböző együtthatók dinamikus volta, továbbá, ha jelenségként értelmezzük a NEET prob-lémát, akkor a társadalom kollektív felelősége is megjelenik a probléma enyhítésé-ben (vagy megszüntetésében), s az nem kizárólag az egyén felelősségére korlátozó-dik.
The dissertation examines a special group of young people, NEETs (Not in Education, Employment or Training). The number of young people in permanent NEET is significantly influenced on the one hand by education, changes in the domestic education system in the wrong direction, and on the other hand by changes in the labour market. However, the usual analyses do not say much about how and to what extent young people living in NEET, especially NEETs who are particularly vulnerable, their experiences in their lives so far, especially the failures resulting from their socialization, have contributed to their individual destiny to drift into the NEET category. Furthermore, my research has shown that it is possible to assume a group of people who are not yet NEET young by their characteristics, most of whom are still studying, or who still have a formal, declared job, but have characteristics that, if they are small but they change, most likely drifting into the NEET. I named this group category potential NEET (PNEET) youth. The existence of this group and the totality of their characteristics also reveal the internal dynamic nature of the NEET group. How to become a NEET youth. What complex interplay of characteristics may lead to a young person who has (still) active student status or (still) has a formal, declared employment relationship, but it is already highly probable that a change in characteristics or some of its elements sooner or later a NEET will be created. In my dissertation, I analysed, through quantitative and qualitative methods, whether the factors that can be grasped in the antecedents of young people and discussed as a socialization issue in the sociological tradition have characteristics that make a higher risk of NEET drift. My research results have shown that inadequate or unsuccessful socialization processes can result in a significant proportion of PNEET youth drifting into and remaining in NEET. This was demonstrated by the PNEET youth spiral model. In the case of NEET young people, the existing socialization defects, especially the serious disadvantages resulting from primary and secondary socialization deficits, are amplified and / or conserved by NEET, which means that NEET is no longer just a special group membership but can also be interpreted as a social phenomenon. In this phenomenon, the dynamics of different coefficients can be grasped, and if we interpret the NEET problem as a phenomenon, the collective responsibility of society also appears in alleviating (or eliminating) the problem and is not limited to the responsibility of the individual.