Turizmus és tanulás

Absztrakt

Értekezésünk középpontjában az ifjú korosztály áll, akiket a turizmus során zajló élményfogyasztásuk, szocializációjuk és a turizmus során megvalósuló tanulásuk kontextusában vizsgáltunk. Fő kutatási kérdéseink arra irányultak, hogy a turizmus népszerű szabadidős tevékenységként – az élmények során szerzett tapasztalatok és tevékenységek formájában –, miként formálja az ifjú korosztály személyiségfejlődését és tudását, mit nyújt számukra, kiemelt figyelmet fordítva a középiskolások utazási jellemzőire, illetve, hogy feltárjuk a háttérben álló társadalmi-kulturális tényezőket. Különös figyelmet szenteltünk a turisztikai szocializációnak, a fogyasztásban való részvételnek és a nyaralás alatti szabadidő eltöltésnek a tanulás kontextusában, amelyek során turistatipológia megalkotására is kísérletet tettünk. A dolgozat tematikáját tekintve két nagy részre – elméleti áttekintés, empirikus vizsgálat – osztható. Az elméleti rész három nagyobb szakaszra különül el, amelynek a célja egy rendszertani, fogalmi tisztázás. Külföldi és hazai műveken, tanulmányokon és tudományos folyóiratokban publikált írásokon keresztül a szakirodalmat tekintettük át, ezen a téren elsősorban a turizmuselmélet társadalomtudományi vonatkozásai és a neveléstudomány szakkönyvei, illetve a tágabb témakör irodalmai jelennek meg, rámutatva a dolgozat multidiszciplináris voltára. Mindemellett kísérletet tettünk a témához kapcsolódó empirikus vizsgálatok felkutatására. A dolgozat második része a saját empirikus vizsgálattal foglalkozik, amelyet egri végzős középiskolások körében végeztünk kérdőíves megkérdezés keretében, és a felmérésből nyert adatokat az SPSS statisztikai programban dolgoztuk fel. Eredményeinket a lehetőségekhez mérten a rendelkezésre álló országos adatokkal is összevetettük. Az empirikus kutatás a középiskolások turizmusban való részvételére, és az ezzel összefüggésbe hozható tanulási lehetőségeknek a megismerésére, illetve az azt befolyásoló és meghatározó tényezőknek a vizsgálatára tett kísérletet. Felállított hipotéziseinket eredményeink alapján megerősítettük, illetve elvetettük.

This dissertation focuses on the youth age-group. We examined them in the context of their experience-consumption during tourism, touristic socialization and learning connected to tourism. The major questions of our research were aimed at examining how tourism as a popular freetime activity – in the form of memories and activities gained by experience – forms the personal development and knowledge of the youth, what it gives to them, focusing on the travelling features of secondary school students and the exploration of socio-cultural factors in the background. We have bestowed special attention to touristic socialization, participation in consumption, and spending freetime while on vacation in the context of learning, and we even made an attempt at setting up some kind of a typology in connection with them. As regards its topics, the dissertation can be divided into two main parts: theoretical overview and empirical research. The theoretical part can be divided into three big stages, the aim of which is systemic, conceptual clarification. We have examined the literature of this field through foreign and domestic works, studies, and writings published in scientific journals. In this respect, the sociological relations of tourism theory, books on pedagogy, and the literature of a wider scope are published primarily, showing the multidisciplinarity of this paper. Beside that we also made an attempt at exploring empirical studies related to this topic. The second part of the paper deals with our own empirical research that we carried out among undergraduate secondary school students from Eger. The collection of data was done in the form of questionnaires, and the results gained from them were analyzed using the SPSS statistical program. We also compared our results with other nation-wide data that were available. The empirical research made an attempt at getting to know the secondary school students’ participation in tourism, all the learning opportunities that can be related to it, and all the factors that can influence or determine it. We either strengthened or discarded our preliminary hypotheses based on the results.

Leírás
Kulcsszavak
turizmus, tourism, tanulás, learning, ifjúság, youth, élményfogyasztás, experience-consumption, turisztikai szocializáció, touristic socialization, turizmus és tanulás, learning connected to tourism
Forrás