Séma- és tudástranszferalapú számítógépes problémamegoldási képességek fejlesztése az informatikai alkalmazói ismeretek tanítása során

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A mai kor embereit az információs társadalom kifejezéssel azonosítjuk, mivel az emberek mindennapi életében kulcsszerepet játszik az információk rögzítése, megjelenítése, kezelése és keresése. Ezeknek a feladatoknak az ellátásához azonban a közismereti informatikai ismereteken túl, számítógépes gondolkodásra és algoritmikus készségekre és digitális írástudásra van szükség. Ezeknek a képességeknek az elsajátításának a legkézenfekvőbb helye a közoktatás, ahol tanári útmutatással kialakítható egy hatékony problémamegoldó szemléletmód. Az alap- és középfokú informatikaoktatás fókuszában ma elsődlegesen az alkalmazói ismeretek oktatása áll, ennek ellenére a végfelhasználók által elkészített szöveges és táblázatos dokumentumok többsége hibás. A kutatásaim során kerestem az okokat, melyek a tanulók és az egyetemi hallgatók alacsony informatikai- és digitális írástudásának hátterében áll. Az okok keresése mellett a kutatócsoport tagjaival több alkalmazói ismeret (fájlkezelés, szövegkezelés, táblázatkezelés) oktatásához problémamegoldáson alapuló módszereket fejlesztettünk, melyek hatékonyságvizsgálatát középiskolás csoportokban végeztük el. Mindhárom témakörben sikerült bebizonyítani, hogy az alkalmazott módszer hatékonyan fejleszti a tanulók algoritmikus képességét, valamint a táblázatkezelés témakör esetében a Sprego megközelítés hozzájárult a tanulók hosszú távú tudásának kialakításához.


It is not only students and office workers who must have IT application skills, since the digital world is part of our everyday life. We are surrounded by biotical applications and problems associated with taking part in digital education and advanced studies, keeping track of students’ achievements in the digital diary, keeping contact with others, managing official documents, etc. The first place where we encounter the guided and mastered use of the acquisition of ICT applications and the development of fundamental computational thinking skills and abilities is public education, where effective problem-solving methods and strategies can be developed at a young age. Computational thinking skills are considered as the fourth basic skill of the digital era. In my research, I examined alternative methods to teach the aforementioned skills more effectively, compared to traditional surface approaches. In my dissertation I analyzed the effectiveness of the concept based, algorithm-focused Webtable-datatable Conversion, Error Recognition Modell and Spreadsheet Lego (Sprego) methodologies for teaching file-, text- and spreadsheet management.

Leírás
Kulcsszavak
számítógépes gondolkodás, informatikaoktatás, problémamegoldás, sémaépítés, Sprego, fájlkezelés, szövegkezelés, táblázatkezelés, hibafelismerési modell, webtábla-adattábla fájlkonverzió, K-12 education, knowledge-transfer, filemanagement, textmanagement, spreadsheet management, lifelong learning, teaching strategies
Forrás