Hallgatói dolgozatok (Járműmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Járműmérnöki Tanszék) Szerző szerinti böngészés "Kertész, József"
Megjelenítve 1 - 2 (Összesen 2)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gépjárművek külső passzív biztonságának fokozása konstrukciós megoldásokkalElek, Patrícia; Kertész, József; DE--Műszaki KarAz elmúlt évek baleseti statisztikáit mélyebben vizsgálva arra a következtetésre jutunk, hogy a közlekedésbiztonságot a lehető leghatékonyabb módon javítani szükséges. A forgalomban részt vevő járművek száma évről évre jelentősen növekszik, s ezzel a tendenciával a városok infrastruktúrája gyakran nem tud lépést tartani. Ez az elkerülhetetlen járműszám-növekedés szorosan összefügg a balesetek gyakoriságának növekedésével. A járművek tervezésének és fejlesztésének célja az, hogy a növekvő közlekedési kapacitással párhuzamosan csökkentse a személyi sérülések és halálesetek számát. Ebben az esetben a passzívbiztonság fejlesztése egy ígéretes opciónak bizonyul. Az a következtetés egyértelmű, hogy nagyobb szakítószilárdsággal rendelkező anyagokkal, illetve több anyag használatával kellő mértékben lehet csökkenteni a deformáció mértékén. Azonban azonos erőhatások mellett kérdéses, hogy azonos anyaghasználattal, csak a geometrián változtatva lehet-e növelni valamilyen mértékben a passzívbiztonsági karosszéria elem energiaelnyelő képességén. E felvetésre keresett válasz komplex mérnöki kihívást jelent. Ezen tanulmány célja bizonyítani a felvetett hipotézist, miszerint a küszöb geometriájának újratervezésével, az alakzat optimalizálásával csökkenthető a balesetek során bekövetkezett ütközések által létrejött deformáció mértéke. Ebben a tekintetben alkatrészre ható erő, a deformáció mértéke és az elnyelt energia mennyisége szoros összefüggésben áll egymással. Célom végeselemes vizsgálat során bemutatni, milyen mértékben lehet növelni az alkatrész energiaelnyelő képességét alakoptimalizáció segítségével, illetve nem utolsó sorban javaslatot tenni a felmerülő probléma kezelésére. Elsősorban a geometria megalkotására helyezem a hangsúlyt, különböző alakú és más-más merevítésekkel ellátott profilokat dolgozok ki tervezőprogram segítségével, majd az előírásoknak megfelelően felállítok egy egyszerűsített oldaltörésteszten alapuló szimulációt, ezt követően végeselemes környezetben elemzem a különböző profilokat. A különböző geometriájú elemekre más-más a szimuláció során kirajzolódó reakcióerő diagram, ennek segítségével a formából adódó különböző energiaelnyelő és deformációs képességre tudok következtetni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető John Deere 8R traktor őszi munkagépekkel való gépkapcsolatainak optimalizálásaSzabó, Bence; Kertész, József; DE--Műszaki KarDolgozatomban megvizsgáltam egy adott traktor és a két különböző hozzá kapcsolt munkagép, munkaüzemét. Elsősorban a pótsúlyozás, és a munkamélység változtatásának jelentőségét elemeztem ki, melyik esetben tudja, leghatékonyabban biztosítani a vonóerőt a különböző talajmunkák elvégzése közben, és mennyi a változtatásból származó különbség a traktor üzemi paraméterei között. Az elsődleges kérdés az volt, hogy a többlet súly miatt kedvezőbb lesz-e a gépkapcsolat, anyagi szempontból, vagy pont hogy kedvezőtlenebb? Először is, A traktor munkagép kapcsolatnál ismertettem, hogy milyen a traktor felszereltsége, továbbá milyen típusú és tömegű pótsúly kerül felszerelésre. Emellett táblázatokkal szemléltettem a traktor fontosabb műszaki paramétereit, kerekezését, súlyozását és a művelethez alkalmas gumiabroncsokat. Szintén táblázatban szemléltettem a különböző munkaműveletekhez szükséges haladási sebességeket. Továbbá ismertettem a függesztő szerkezetet, ami a kapcsolatot biztosítja a munkagép és a vontató között. A teszt alatt használt mezőgazdasági gépek bemutatása mellett, mindenképp fontosnak tartottam az az AMS/ RTK rendszerek bemutatását is, ami megalapozza ezeknek a méréseknek a kivitelezhetőségét. Ezt követően ballaszt kalkulátorral kiszámítottam a vontató súlyeloszlását mindkét esetben, majd pedig elvégeztem és kielemeztem a mérést, a John Deere, új fejlesztésű, My John Deere alkalmazás távoli elérésének segítségével. Következőként, egy talajlazító gép munkamélységének változtatásával folytatódott a mérés, négy különböző mélységben. Ezután, az üzemelési paraméterek kielemzése, és összehasonlítása történt meg, majd pedig ezesetben is meghatároztam a változások anyagi vonzatának nagyságrendjét. Az elemzéseim során megállapítottam, hogy a munkamélység változtatása az adott talajviszonyokon esetében, elhanyagolható különbséget hoztak az üzemanyagfogyasztás terén. Továbbá alátámasztottam azt, hogy a súlyozásra érdemes hangsúlyt fektetni, mivel különböző talajművelési folyamatok esetén eltérő mértékű ám mindenképp jelentős anyagi vonzata lehet a helyes illetve helytelen súlyozásnak