Hallgatói dolgozatok (Járműmérnöki Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Járműmérnöki Tanszék) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 26)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egyedi befogó készülék tervezése és gyártása gyűrű alakú munkadarab megmunkálásáhozTukacs, Tamás; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom célja az estergálási valamint köszörülési technológiák bemutatása, melyet nyári szakmai gyakorlaton sajátítottam el. Az egyedi gyártás területén sokszor alkalmaznak befogó készülékeket a pontosabb megmunkálásokhoz. Számomra is ez a hasonló, bár nem túl bonyolult mérnöki feladat várt. Megrendelt gyűrű alakú munkadarabok köré kellett egy olyan befogó készüléket tervezni és gyártani, melyben a gyűrűk kellő képpen elhelyezkednek, és a rögzítésükről is gondoskodni kellett az elkövetkezendő köszörülési folyamatok és a forgás közben fellépő centripetális erő végett. Ezzel az eljárással elkerülhető a furatköszörű tokmányának szorító hatásából adódó deformáció a gyűrűkön, mivel ezt az erőt a befogó készülék veszi fel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kormányadapter és kerékpár kormányszár optimalizálása generatív tervezés és additív gyártástechnológia kombinációjávalPál, Endre; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom a modern tervezési eljárások és gyártástechnológia kombinálásával foglalkozik. Fő célja a gépészeti technológia, valamint a járműgyártás fejlődésével elérhető eredmények szemléltetése két járműalkatrész optimalizációs folyamatának bemutatásával. A dolgozatban egy gépjármű kormányadapter és egy kerékpár kormányszár újraalkotása történik generatív tervezés segítségével, amelynek legfontosabb eredménye az alkatrészek tömegének számottevő csökkentése mindamellett, hogy az előírt mechanikai igénybevételeknek megfelelnek. Az alkatrészek mechanikai tulajdonságai végeselem szimulációval kerültek kiszámításra, a valós anyagtulajdonságok validációja pedig próbatestek szakítóvizsgálatával történt, figyelembe véve az FDM gyártástechnológiára jellemző anizotrópia jelenségét. Az elkészült CAD modellek gyártása additív technológián alapul, a felhasznált anyag pedig egy széleskörben elérhető karbonszállal erősített PAHT-CF megnevezésű PA12 nejlon polimer. A kutatás eredményeként létrejött járműalkatrészek egyesítik a tervezés, gyártástechnológia, valamint az anyagtudomány legújabb innovációit, amelyek tömeges elterjedése jelentős eredményeket hoz a járműgyártás területén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Autóbusz kapaszkodó konzol tervezése és végeselem szimulációjaCsajbók, Viktor; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki KarA szakdolgozatom témája az autóbuszok kapaszkodó rendszerén alapszik. A szakdolgozatomban bemutatom egy autóbusz kapaszkodórendszer alaktrészének a megtervezését és a szilárdsági tulajdonságainak kielemzéséhez szükséges végeselem szimulációt. A témám kifejtése mellett egy kis kitérést teszek az autóbuszok kapaszkodó rendszeréhez tartozó szakirodalmban, amely a buszok típusairól, szabványairól, előírásairól, szilárdsági vizsgálatairól és az autóbuszokhoz tartozó végeselem szimulációkról szól.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Cobot implementáció tervezése és alkalmazásának vizsgálata összeszerelő sori környezetbenKiss, Balázs; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki KarA ZF konszern globálisan törekszik a napjainkban zajló digitalizáció mentén fejleszteni és optimalizálni a gyártási, illetve összeszerelési folyamatait. A folyamatos digitalizáció segítségével, a vállalat többek között az emberhez köthető hibák csökkenését, hosszútávon történő költségoptimalizálást vár el. Ezekhez a fejlesztésekhez kapcsolódóan a szakdolgozat célja egy úgynevezett kollaboratív robot implementációjának megtervezése adott munkaállomásra, az ehhez szükséges eszközök és rendszerek kiválasztása és megtervezése, a beillesztés pontos meghatározása, vizsgálata, és folyamatszimulációja. Az implementáció elméleti célja a munkaállomás automatizálása, ezáltal nagyban hozzájárulhat a vállalatnál az Ipar 4.0 és a digitalizáció elősegítéséhez valamint az általános minőség javulásához. Az összeszerelő sori integrálást indokolják ezek mellett a jelenlegi munkaerőpiacra jellemző viszonyok, amelyekkel szembenéz a vállalat. A cobotok folyamatosan csökkenő árai és egyre jobb minősége miatt néhány éven belül megtérülnek általában a hasonló projektek, egyre költséghatékonyabbá válnak az ilyen automatizálási megoldások.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyártóeszköz tervezése Iveco 5802971731 típusú légrugóhozTeremi, Dávid; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki KarDolgozatomban egy gyártóeszközt terveztem egy újonnan bevezetésre kerülő termékhez a Vibracoustic CV Air Spring Magyarország Kft.-nél. Az eszköz a légrugógyártásban, azon belül is a gumimembrán gyártásában kap helyet. Az eszköz az úgynevezett vágódob, amely a kivulkanizált gumielem méretre vágásához használatos. A dolgozatban bemutatom a légrugókat, azok működését és felépítését, ismertetem a gyártási folyamatot, valamint megtervezem a gyártóeszközt. Bemutatom a tervezési folyamat lépéseit, számítással és végeselem szimulációval igazolom az eszköz megfelelő működését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Járművezetésre alkalmazott szimulator hardveres és szoftveres tervezése és kivitelezéseKereki , Béla; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki KarJelen dolgozat a járművezetésre, oktatásra, versenyzésre használható szimulátorok fizikai jellemzőinek kiszámítását és való életben való implementálását tartalmazza, valamint a számítógép és fizikai jellemzők arduino programon belüli összekapcsolását és az erre használt program fejlesztését tartalmazza. Kitér a piacon található hasonló szimulátorokra, a valós fizikai jellemzőkre és azok programon belüli implementálásra. A fizikai jellemzők karakterisztikáinak helyettesítő szerkezeteinek tervezése, számításai és megvalósítása is a szerves részét képezi. A programfejlesztés Arduino környezetben történt egyéni módszerek segítségével inkompatibilátási problémák miatt.A végeredményt a piaci versenyképesség, valamint a legyártott szerkezetek és megírt programkód összeműködése adja meg. A legfőbb szempont az összkép kivitelezése volt a lehető legkisebb anyagi befektetéssel úgy, hogy a minőségből ne kelljen kompenzálni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Rövid féltengelyrész-karima számítógéppel támogatott tervezése és végeselemes-szimulációjaKatona, Dávid Lajos; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarA szakdolgozat témám a hajtó féltengelyen belül a rövid féltengelyrész és az ahhoz kapcsolódó alkatrészek gyártásának a megtervezése és végeselemes vizsgálata. Ezen belül a rövid féltengelyrész-karimával kellett foglalkoznom. Az “Ansys” nevű számítógépes végeselemes módszert alkalmazó szoftverrel kellett végeselem-szimulációt terveznem különböző külső terhelések figyelembevételével. Ezt követően értékelni kellett a kapott eredményeket. A gyártástervezést- és szimulációt az „Edgecam” nevű CAD/CAM számítógépes szoftverrel végeztem. Itt létrehoztam a megmunkáláshoz előgyártmányt, definiáltam szerszámokat és bemutattam a forgácsolási műveleteket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gépjármű üzemeltetés hatékonyságának növelése - motorháztető fejlesztése és gyártási folyamat tervezéseLakatos, Zoltán; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom célja gépjármű hatékonyság növelése, továbbá a kedvezőbb üzemanyagfogyasztás elérése, oly módon, hogy redukálom a jármű tömegét – modern anyagok felhasználásával –, továbbá növelem a jármű hűtési hatékonyságát az új motorháztető kialakításának köszönhetően. A dolgozat során készült anyagvizsgálat, melyben megállapításra került keménység- és sűrűségvizsgálat. Továbbá elkészült az eredeti és a fejlesztett motorháztető súlykalkulációja, melyben a különbség szemléltetése, ezáltal a hatékonyság növelése volt cél. Majd elkészült a két motorháztető 3D-s modellje, melyre végeselem szimulációs vizsgálat is indokolt volt a feszültségek és elmozdulások szemléltetése végett. Végül a motorháztetők gyártási folyamata is leírásra került, az eredeti esetében az akkori gyártástechnológia alapján, a fejlesztett motorháztetőnél pedig a modernkori gyártás figyelembevételével kompozit anyag gyártástechnológiája készült el.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A vezérműfedél bevezetése szériagyártásbaHegedűs, Sára Anna; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom az EA888 2.0 TFSI Evo5 motor-projekt egy kiemelt alkatrésze, az ún. vezérműfedél szériagyártásba való bevezetéséről szól. Az alkatrész feladata a vezérműlánc és a lénckerekek védelme, a beépülő csapágy olajzása, a lánc kenése, valamit a hengerfej oldalsó lezárása. A dolgozat általános célja bemutatni az alkatrész szériabevezetéséig felmerülő fejlesztési, minőségügyi problémákat, illetve beszállítói tevékenységek kritikus pontjait. További célom a felmerülő akadályok vizsgálata, elemzése és azok megoldására hozott intézkedések szemléltetése. Bemutatom a dolgozat szükségszerűségét, a dizájnváltás okát. Prezentálom a beépülő alkatrészek változásaval járó nehézségeket dizájn oldalról. A projekt során felötlött három hangsúlyi problémát részleteiben kifejtem, valamit azokra megoldást keresek. Ennek eredményeként kijelenthető, hogy 2024 elején megkezdődik a szériamotor gyártása.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Lean alapelvek bevezetése az Inter Traction Electrics Kft. gyártási folyamatábaSzilágyi, Tamás; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarA szakdolgozat bemutatja, hogy milyen lean intézkedésekkel és vizsgálati módszerekkel fejleszthetjük egy járműipari vállalat gyártásfolyamatát, emellett egy olyan szemléletmód kialakítását ajánlja, amely bizonyítottan az ipar számos területén helytáll. Javaslataimat a Debreceni Egyetemen végzett tanulmányaim, az Inter Tanker Electrics Kft-nél szerzett tapasztalataim és egyéni kutatómunka során elsajátított ismeretekre alapozom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A ZF6HP26 automata sebességváltó áttételének meghatározásaZsila, Klaudia Fanni; Tiba, Zsolt; DE--Műszaki KarA dolgozat célja a ZF6HP26 automata sebességváltó áttételének a meghatározása, ehhez elsőnek a konstrukcióból adódó összetett bolygóműegység vizsgálatát kell elvégezni. Számos tanulmány, cikk foglalkozik a Ravigneaux- bolygómű áttételével, egyenleteivel, szabadtest ábra készítésével, viszont a fordulatszámegyenletek felírására nem térnek ki. Ezért a dolgozatban a Ravigneaux- bolygóműre levezetett fordulatszámegyenletek segítenek más típusú sebességváltó áttételének a meghatározásában, mely ilyen összetett bolygómű egységet tartalmaz. Mivel méréssel és számítással is igazolva vannak az egyenletek helyessége.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fiat 160A1.046 motor versenycélú teljesítménynövelése turbófeltöltő alkalmazásávalSomogyi, Attila; Kertész , József; DE--Műszaki KarEgy Fiat 160A1.046 típusú motor teljesítménynövelése volt a cél turbófeltöltő segítségével. A motor gyárilag nem rendelkezett feltöltővel, ezért a működéséhez több feladatot is meg kellett oldani. Elsőrendű feladat volt a feltöltő kenését biztosítani. Erre egy általam tervezett és gyártott olajszűrő adaptert használtam. A motort verseny körülmények között fogjuk használni a versenycsapatunk egyik versenyautójában, ezért a motort ennek megfelelően építettem össze. Az összeszerelés során minden részletre ügyeltem, hogy a motor verseny során üzembiztosan működjön.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Aston Martin/ AMG hidraulikus kormánymű gyártásba történő bevezetéseMájer, Sándor János; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatom megírásához mérnöki szempontból fontosnak tartottam, hogy a dolgozat témája valós ipari környezetből származzon. Emiatt a munkahelyemen a mindennapi tevékenységeim közül választottam témát. A következőkben ismertetem munkahelyemet, a Robert Bosch Automotive Steering Kft.-t, valamint az anyavállalatát a Bosch GmbH-t. Szakdolgozatomban a hidraulikus kormányművek felépítéséről és működéséről fogok írni, valamint magáról a témáról, amely az Aston Martin, valamint Mercedes-AMG személyautókba készült hidraulikus kormányművek gyártásba történő bevezetése. Az Aston Martin, valamint a Mercedes AMG márkája is közismert fogalom. Mind a két márka a sportautókat készít, melyekbe profi technológia van beágyazva. Ugyanakkor ezen autóknak is biztosítani kell az alkatrészek utánpótlását. Ezen gépjárművek egyes típusaiba az aftermarket részlegünkön mi gyártjuk a hidraulikus kormányműveket. Ahhoz, hogy ezt kivitelezzük, meg kell tervezni a gyártást. Elsősorban ki kell választani, hogy az üzem melyik gyártósora alkalmas erre. Meg kell határozni, hogy milyen átalakítások szükségesek a soron a termék kivitelezéséhez, valamint meg kell tervezni a termeléshez szükséges folyamatokat. Mindezt a vevői követelmények és elvárások figyelembevételével. Ezek megtörténte után végrehajtandó a kormánymű tesztelése és átvizsgálása. A megtett lépések teljesülése után indulhat a sorozatgyártás.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Féltengely rekonstrukciós vizsgálata és korszerű gyártásterveGulyás, Máté; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarA szakdolgozatomban a hátsó kerékoldali féltengelyrész modellezését, szerelési tervének elkészítését, gyártási folyamatának tervezését, szimulálását és robotokkal való összeszerelését tanulmányoztam. Innovatív eljárások alkalmazására törekedtem, mint például a 3D szkennelő eljárás, mellyel a tengely fogprofiljának meghatározása vált sokkal egyszerűbbé és pontosabbá, ellentétben a hagyományos mérési módszerekkel. A szerelési tervek készítésénél vizuálisan megjelennek az egységek robbantott ábrái, amelyek egyszerűsítik a szerelési műveletek logikus felépítését. A gyártási folyamatoknál fontos a lehető leggyorsabb és legkölcsékhatékonyabb gyártási módszerek alkalmazása. Erre törekedve CNC Esztergagépet és CNC Marógépet alkalmaztam, melyek nem csak pontosabbak, de gyorsabbak is hagyományos társaiknál. A durvább megmunkálásokhoz kovácsolási eljárást alkalmaztam, ugyanis így a leggazdaságosabb az anyagkihozatal a gyártást illetőleg. Innovatív eljárásként egy robot szimuláció is megfigyelhető dolgozatomban, mellyel a féltengelyrész összeszerelésének szimulálását tettem meg, betanító programozást alkalmazva.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kerékagy számítógépes gyártástervezése és végeselem vizsgálataSzabó, Balázs; Bodzás, Sándor; DE--Műszaki KarSzakdolgozatomban egy gépjármű hajtó féltengely részén levő kerékagyra végeztem gyártástervezést, valamint végeselem vizsgálatot. Első lépésben az alkatrész modelljét kellett elkészítenem, amit az általam lemért fizikai méretek alapján tudtam elkészíteni. A modellt a Solid Edge programban készítettem el, majd onnan importáltam a fájlt a Fusion 360 nevezetű programba. Ebben a programban a gyártásszimuláció elkészítéséhez szerszámgépet, befogó készüléket, valamint megmunkáló szerszám eszközöket választottam ki a program eszköztárából, hogy el tudjam készíteni a kívánt megmunkálást. A megmunkálás során több féle marási műveletet, valamint fúrási műveletet alkalmaztam az alkatrészem pontos elkészítéséhez. A szimuláció elkészítése után a program segítségével CNC kódot generáltam majd meghatároztam a megmunkálási időt. A gyártástervezése után a végeselem vizsgálat következett, amit szintén ebben a programban végeztem el. Az alkatrészre ható erők és nyomatékok kiszámítása és meghatározása után két különböző anyagra is elvégeztem a vizsgálatot, hogy következtetést tudjak levonni a kapott eredményekből, hogy milyen anyaggal, hogyan viselkedik az alkatrészem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 192A4000 típusú motor, vezérműtengely kopásvizsgálataOravecz, Máté; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarÖsszefoglaló A szakdolgozatomban egy 192A4000 motorkódú Fiat motort bontottam szét és mértem meg a kipufogó vezérműtengelyének kopását. A motor igazoltan 241 000 kilométert futott 22 év alatt. A dolgozat célja a belsőégésű motorok működési mechanizmus alternatívájának áttekintése, a megvizsgált motor szétszerelés leírása, a mért kopások összefoglalása és annak okainak részletezése. Továbbá javítási és továbbfejlesztési javaslatok és az alkatrész csere és költségkalkulációjának leírása. A dolgozat első felében egy történelmi áttekintést kapunk miért és hogyan alakult a belsőégésű motor fejlődése. Továbbá bemutatásra kerül néhány speciális esetet is, hogy a megszokottól eltérő konstrukcióval is megismerjünk. Ezt követően bemutatom a motorblokk szerkezeti felépítése. A szerkezeti egységek anyagi és gyártási tulajdonságai, illetve, hogy a működési folyamatban milyen feladatot látnak el. Fontosnak tartottam a vezérlési rendszerek típusainak bemutatását melyet a következő részben taglalok. Ebbe tartozik a oldalt Szelepelt, felül szelepelt elrendezés, felülfekvő vezérműtengely felül szelepelve és a két felülfekvő vezérműtengely felül szelepelve melyeknél fontos szerepet játszanak a bütykös tengelyek. A változó szelepvezérlés és a részvezérlés ezek után kerülnek bemutatásra. A második fejezetben bemutatom a 192A4000 típusú motor szétszerelésének lépéseit. Az ehhez felhasznált szakmai leírásokat és a tanult, alkalmazott tudást részletezem. Ebben a fejezetben kap helyet a mosás, mint technológia bemutatása, szívósor felépítése és kialakítása, segédberendezésekés a leömlő elemzése. A méréstechnológia felhasználásával elvégzésre került bemérés során a mért adatokat táblázatba foglaltam össze. A méretek pontos bemutatásra elkészítettem az alkatrész 3D-s modelljét. A kopás részletezése után konklúziót vontam le a tapasztaltakból és javaslatokat tettem az alkatrész karbantartására melyet a gyártó nem írt elő. Ezt követően csere és javítási javaslatot és az ehhez tartozó költségkalkulációt mutatom be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető John Deere 8R traktor őszi munkagépekkel való gépkapcsolatainak optimalizálásaSzabó, Bence; Kertész, József; DE--Műszaki KarDolgozatomban megvizsgáltam egy adott traktor és a két különböző hozzá kapcsolt munkagép, munkaüzemét. Elsősorban a pótsúlyozás, és a munkamélység változtatásának jelentőségét elemeztem ki, melyik esetben tudja, leghatékonyabban biztosítani a vonóerőt a különböző talajmunkák elvégzése közben, és mennyi a változtatásból származó különbség a traktor üzemi paraméterei között. Az elsődleges kérdés az volt, hogy a többlet súly miatt kedvezőbb lesz-e a gépkapcsolat, anyagi szempontból, vagy pont hogy kedvezőtlenebb? Először is, A traktor munkagép kapcsolatnál ismertettem, hogy milyen a traktor felszereltsége, továbbá milyen típusú és tömegű pótsúly kerül felszerelésre. Emellett táblázatokkal szemléltettem a traktor fontosabb műszaki paramétereit, kerekezését, súlyozását és a művelethez alkalmas gumiabroncsokat. Szintén táblázatban szemléltettem a különböző munkaműveletekhez szükséges haladási sebességeket. Továbbá ismertettem a függesztő szerkezetet, ami a kapcsolatot biztosítja a munkagép és a vontató között. A teszt alatt használt mezőgazdasági gépek bemutatása mellett, mindenképp fontosnak tartottam az az AMS/ RTK rendszerek bemutatását is, ami megalapozza ezeknek a méréseknek a kivitelezhetőségét. Ezt követően ballaszt kalkulátorral kiszámítottam a vontató súlyeloszlását mindkét esetben, majd pedig elvégeztem és kielemeztem a mérést, a John Deere, új fejlesztésű, My John Deere alkalmazás távoli elérésének segítségével. Következőként, egy talajlazító gép munkamélységének változtatásával folytatódott a mérés, négy különböző mélységben. Ezután, az üzemelési paraméterek kielemzése, és összehasonlítása történt meg, majd pedig ezesetben is meghatároztam a változások anyagi vonzatának nagyságrendjét. Az elemzéseim során megállapítottam, hogy a munkamélység változtatása az adott talajviszonyokon esetében, elhanyagolható különbséget hoztak az üzemanyagfogyasztás terén. Továbbá alátámasztottam azt, hogy a súlyozásra érdemes hangsúlyt fektetni, mivel különböző talajművelési folyamatok esetén eltérő mértékű ám mindenképp jelentős anyagi vonzata lehet a helyes illetve helytelen súlyozásnakTétel Korlátozottan hozzáférhető Új technológia bevezetése az Inter Tractrion Electrics Kft. előgyártó üzemébeJóna, Tamás; Menyhárt, József; DE--Műszaki KarÚj technológiai berendezések telepítése által egy hatékony üzemi belső elrendezés felállítása az Inter Traction Electrics Kft. előgyártó üzemébe szem előtt tartva a lean alapelveit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Repülőgép kompozit alkatrészének fejlesztéseVértessy, Bálint Máté; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki KarA repülőgépek utazóteljesítményének fejlesztése igen kiemelt szerepet játszik a modern légiközlekedésben, mivel az egyre növekvő üzemanyagárak, illetve szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a légitársaságok minél gazdaságosabb megoldásokat keresnek. Ezen törekvések eredménye az Airbus A350XWB típusú repülőgép is, mely jelentős arányban használ kompozit anyagokat mind az utastérben, mind a sárkányszerkezetben, így csökkentve a gép súlyát, növelve a hatótávot, és javítva a károsanyag kibocsátást. A repülőgépek kabinjának kialakítása, az utasoknak és repülőgép személyzetének szánt tárolók tervezése kritikus szerepet játszik az utastér hatékony kihasználásában. Tervezés során további kihívás, hogy az említett súlycsökkentési törekvéseknek eleget téve szükséges a minél könnyebb kompozit szerkezetek alkalmazása, melyben az Airbus A350-es gépe az élen jár. Ezen kihívások figyelembevételével szakdolgozatom célja, hogy bemutassam egy az Airbus A350XWB repülőgépbe szánt tárolóegységnek a megtervezését és végeselem vizsgálatát, figyelembevéve a repülőgépipari szabványokat, szabályozásokat. Szakdolgozatomban, melyhez a témát a Diehl Aviation Hungary Kft. biztosította, átfogó betekintést nyújtok a repülőgépiparban használt kompozitanyagokról és ezek felhasználásáról, majd bemutatom a tárolóegység tervezésének általános lépéseit, legfontosabb tervezési szempontjait. A megtervezett alkatrészt végeselem szimulációval fogom ellenőrizni a repülés során adódó terhelések esetén fellépő deformációkra és feszültségre. A végeselem szimuláció bemutatása során ismertetem a kompozitok szerkezetek szimulálásának nehézségeit és kihívásait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gépjárművek külső passzív biztonságának fokozása konstrukciós megoldásokkalElek, Patrícia; Kertész, József; DE--Műszaki KarAz elmúlt évek baleseti statisztikáit mélyebben vizsgálva arra a következtetésre jutunk, hogy a közlekedésbiztonságot a lehető leghatékonyabb módon javítani szükséges. A forgalomban részt vevő járművek száma évről évre jelentősen növekszik, s ezzel a tendenciával a városok infrastruktúrája gyakran nem tud lépést tartani. Ez az elkerülhetetlen járműszám-növekedés szorosan összefügg a balesetek gyakoriságának növekedésével. A járművek tervezésének és fejlesztésének célja az, hogy a növekvő közlekedési kapacitással párhuzamosan csökkentse a személyi sérülések és halálesetek számát. Ebben az esetben a passzívbiztonság fejlesztése egy ígéretes opciónak bizonyul. Az a következtetés egyértelmű, hogy nagyobb szakítószilárdsággal rendelkező anyagokkal, illetve több anyag használatával kellő mértékben lehet csökkenteni a deformáció mértékén. Azonban azonos erőhatások mellett kérdéses, hogy azonos anyaghasználattal, csak a geometrián változtatva lehet-e növelni valamilyen mértékben a passzívbiztonsági karosszéria elem energiaelnyelő képességén. E felvetésre keresett válasz komplex mérnöki kihívást jelent. Ezen tanulmány célja bizonyítani a felvetett hipotézist, miszerint a küszöb geometriájának újratervezésével, az alakzat optimalizálásával csökkenthető a balesetek során bekövetkezett ütközések által létrejött deformáció mértéke. Ebben a tekintetben alkatrészre ható erő, a deformáció mértéke és az elnyelt energia mennyisége szoros összefüggésben áll egymással. Célom végeselemes vizsgálat során bemutatni, milyen mértékben lehet növelni az alkatrész energiaelnyelő képességét alakoptimalizáció segítségével, illetve nem utolsó sorban javaslatot tenni a felmerülő probléma kezelésére. Elsősorban a geometria megalkotására helyezem a hangsúlyt, különböző alakú és más-más merevítésekkel ellátott profilokat dolgozok ki tervezőprogram segítségével, majd az előírásoknak megfelelően felállítok egy egyszerűsített oldaltörésteszten alapuló szimulációt, ezt követően végeselemes környezetben elemzem a különböző profilokat. A különböző geometriájú elemekre más-más a szimuláció során kirajzolódó reakcióerő diagram, ennek segítségével a formából adódó különböző energiaelnyelő és deformációs képességre tudok következtetni.