Hallgatói dolgozatok (Járműmérnöki Tanszék)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Műszaki Karon készült szakdolgozatok és diplomamukák gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 52)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Tesla Model S elektromos gépjármű hátsó hajtómű hűtőrendszerének vizsgálata és optimalizálása
    Varga, Bendegúz; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    A tanulmány az elektromos járművek hajtásláncának, azon belül is a Tesla Model S elektromos motorjának működését vizsgálja. Különös hangsúlyt fektet a hűtőrendszer felépítésére és a hajtómű hűtésére szolgáló módszerek elemzésére. A tanulmány emellett foglalkozik a forgórész szimeringjének meghibásodásával, valamint a probléma megoldására irányuló lehetőségekkel. A kutatás egy, már kipróbált megoldást vizsgál, annak érdekében, hogy értékelje, egy viszonylag egyszerű módosítás milyen mértékben képes javítani a Model S hajtásláncának megbízhatóságát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Golyóscsapágy gyártósor optimalizálása 5S és egyéb lean eszközökkel
    Nagy, Zsombor; Menyhárt , József; Nagy , Erzsébet; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatom célja a Lean filozófia szűkebben egy lean eszköz az 5S módszer gyakorlati alkalmazása és fejlesztése egy golyóscsapágy gyártó cégnél a Schaeffler Debrecen Kft.-nél. A dolgozatom első részébe bemutatom az elméleti oldalát a lean formalizált rendszernek, részletesen bemutatom ennek a filozófiának a kezdetét és fejlődését a Toyota Termelékenységi rendszer szerepét, továbbá definiálom a lean termelési rendszert. Bemutatom az öt alapelvet, ami alapján működő képes ez a rendszer és megemlítem a dolgozatom szempontjából a legfontosabb eszközöket, mint az értékáram-térkép, a TPM, a Poka-Yoke megoldások, valamint a PDCA és az 5S módszer. A szakdolgozatom további része az 5S módszer a gyakorlatban. Bemutatom a módszer bevezetését lépésről lépésre: szortírozás, rendrakás, tisztítás, szabványok felállítása, fenntartás. Kifejtem ezeknek a lepéseknek fontosságát a munkahelyi környezet javítása és a megfelelő, selejt mentes termelés növekedés érdekében. Bemutatásara kerül a vizsgált gyártósor, gyártási folyamat menete és az itt gyártott termékek ez a terület, ahol azt vizsgáljuk, hogy miért nem fentartható az elvárt 5S állapot. A jelenlegi állapot megvizsgálása után és gyökérok elemzés követően megállapítható a javításra szükséges területek, és felállításra került az elérendő eredmény. Bemutatásra kerül a kidolgozott stratégia úgy nevezett intézkedési terv a problémák megoldására, részletes leírást tartalmaz a szükséges tevékenységekről, amelyet el kell végezni a project sikeressége miatt. Ezek után a project konkrét megvalósítása kerül megmutatásra, amely tartalmazza a munkakörnyezet rendezését és teljeskörű takarítását, géphibák és olajfolyások javítását, standardok felállítását. A megfelelő állapot fenntartása érdekében oktatást és fejlesztések bevezetését is tartalmazta az optimalizálás, amelyet részletesen bemutatok a dolgozatomban. Végül az új elért állapot kielemzése és összehasonlítása a meglévővel, kijelenthető a project eredményessége. Az eredmények alapján elmondható, hogy alkalmazható megfelelően az 5S módszer a golyóscsapágy gyártásban. Az optimalizálásnak köszönhetően elmondható, hogy javult a munkahelyi környezet, nőtt a dolgozók elégedettsége, stabilabb a termelés.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Repülőgépipar által használt csőgyártó szerszámok ár optimalizált tervezésének kifejlesztése
    Koroknai, Nadin; Bodzás , Sándor; DE--Műszaki Kar
    A Diehl Aviation Hungary Kft. debreceni telephelyén található mérnöki irodában a Tooling részlegen folytatott munkásságom szeretném bemutatni. Ami magába foglalja a repülőgépipar által gyártott és használatos klímacsövek és az ahhoz szükséges szerszámok tervezési folyamatát, valamint az ár és idő optimalizálásukat berendelés és tervezés szempontjából. Kitérek majd a szükséges adatokra, amik az ár optimalizáláshoz szükségesek, illetve az olyan lépésekre, amikkel csökkenthetjük a tervezési időt. Feladataim keretein belül elemzem majd a klíma csövek alapanyagait, és azok megmunkálását, magát a gyártási technológiát és a gyártási folyamatot. Valamint magát a szerszámtervezési folyamatot szemléltetem és az árkalkulációhoz szükséges adatokat. A szakirodalmamon belül pedig kitérek majd a szerszámgyártási technológiám fontosabb paramétereire, és az előírt szabályokra is a kabinok levegő minőségét illetőlen. Valamint egy rövid átfogó működés elemzésről is szót ejtek majd magáról a légkondicionálóról a repülőgépben. Célom leginkább a szerszámok és az alkatrészek gyártási és tervezési folyamatait, és az azokhoz tartozó árkalkulációt bemutassam, közben pedig a tervezési idő optimalizáláshassam. Munkám során sikerült támpontot adnom a kollégáimnak a bejövő árajánlatok helyes értékelésében, illetve a tervezési idő csökkentéséhez szükséges lépés egyszerűsítésekkel és ötletekkel segítséget nyújthattam a tervezési folyamat optimalizálásában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    EGR szelep tömítés gyártósor állomások tervezése és szimulációja gyártásszimulációs szoftver fejlesztése
    Bagdán, Kristóf; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozat témája egy belső fejlesztésű szoftver, mely alkalmas gyártásszimulációk készítésére, valamint a szoftver működésének bemutatása egy EGR szelep gyártósor szimuláción keresztül. A szakdolgozat alapja a gyártósor optimalizálás virtuális gyártásszimulációk készítésre révén. A fő cél, hogy a fejlesztett szoftver segítségével szimulálni lehessen az anyagáramlást a gyártósor elemein virtuálisan, ezáltal fejleszteni lehessen a gyártósorokat anélkül, hogy költséges és időigényes teszteket kelljen elvégezni. Olyan gyártásszimulációs szoftver fejlesztése a cél melyben szemléletes módon lehet szimulálni a gyártás állomásait. A szakdolgozatban bemutatásra kerülnek a szoftver fejlesztésének lépései úgy mint a navigáció megoldása, felhasználói felület fejlesztése, gyártósori elemek letétele, gyártósor elemeinek működése valamint az anyagáramlás szimulálása a szoftver segítségével. Bemutatásra kerül a fejlesztői környezet, amelyben a szoftver készül tekintettel annak korszerűségére, lehetőségeire és tulajdonságaira. Egy példán keresztül a szoftver működése is bemutatásra kerül. Ez egy EGR szelep lemeztömítés gyártósorának megtervezése és a tervezett gyártósor virtuális modellezése. A lemeztömítés is be lesz mutatva különös tekintettel a gyártás szempontjából fontos részeire.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A városi autóbuszok kapacitásfejlesztése
    Görgei, Balázs; Szilágyi, János; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat célja a városi autóbuszok kapacitásfejlesztésének lehetség megoldásainak felkutatása és annak hatásainak elemzése. A kapacitás növelését beltér optimalizáció segítségével kutattam, különböző szempontokat figyelembe véve. Az általam legoptimálisabbnak ítélt elrendezést ezután megvizsgáltam, hogy annak milyen lehetséges hatásai vannak a jövőre nézve. A dolgozat végén pedig lehetséges jövőbeli irányzatokat, további fejlesztési lehetőségeket fogalmaztam meg.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Digitális értékfolyam menedzsment az autóiparban
    Czink, Hunor; Menyhárt, József; DE--Műszaki Kar
    A mai autóiparban az OEM autógyártók számos kihívással és lehetőséggel szembesülnek, amelyeket a technológiai fejlődés, a vevői igények és elvárások változása és az innováció iránti folyamatos kényszer hajt, miközben fenntartják a hatékonyságot és a minőséget. Ebben a dinamikában a Value Stream Management (VSM) fogalma vált meghatározó tényezővé, amely lehetővé teszi a vállalatok számára a folyamatok hatékonyságának növelését, a veszteségek csökkentését és az érték növelését a vásárlók felé. Ez a "Digitális Értékfolyam-menedzsment az Autóiparban" című szakdolgozat az OEM autóipari szektoron belüli VSM integrációjába tekint bele, feltárva annak szükségességét, a digitalizálás szükségességét, és a hatékony integrációs módszereket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Festőüzemi előkészítő, illetve E-Coat festősorok karbantartás tervezése
    Nagy, Dávid Csaba; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    Témám a BMW Debreceni gyárában használt karbantartási módszerek bemutatásáról szól amit a festőüzem előkezelő és e-coat rendszerénél használunk. A Dolgozatom célja, hogy ismertessem a BMW-nél a gyakornoki tevékenységem alatt általam használt karbantartási rendszereket. Ilyen multinacionális világvezető vállalatban, jó pár bevett szokás, illetve rendszer található, aminek elsajátításával, valamint fejlesztésével kiváló eredményeket érhetünk el a jövőben, a probléma mentes gyártás, termelés érdekében. Munkám alatt a nyolc oszlopos TPM rendszert használtunk, valamint általunk kifejlesztett ABC alkatrész analízist, amit karbantartási tervekkel az SAP vállalat irányítási rendszerhez kötöttünk. Jelenleg még folyamatban van ez a karbantartási rendszer implementálása a BMW-nél, de az eddigi a tesztek alapján sikeresen működik, valamint a világ többi részén található gyárakban is hasonló rendszer alapján dolgoznak. Dolgozatomban vázlatosan bemutatom a BMW Debreceni Gyárában az autó gyártási útvonalát. Kitérek a festőüzem anyagáramának bemutatására, és igyekszem részletesen leírni az általam mélyebben vizsgált előkezelő és E-coat sorokat. Kitérek a RoDip átvivőrendszer működésére. Bemutatom a berendezések fontosság szerint történő ABC analízisének metódusát, valamint a gyárban alkalmazott TPM házat. Kitérek a vállalatnál használt SAP vállalatirányítási rendszer alkalmazására. Ismertetem a karbtantartási tervek készítésének a folyamatát. Igyekszem részletesen bemutatni, hogy a karbantartástervezés folyamata milyen nehézségekkel szembesíti a karbantartó csapatot egy induló zöldmezős gyár építésekor. Bemutatom az eszközök csoportosítását, valamint kitérek a tervek időbeli elosztásának felépítésére. Prezentálom annak az SAP-ba történő implementálását. A karbantartási terv megtámogatásához bemutatom az elégséges alkatrész raktárkészlet kiválasztásának módszerét. Valamint ismertetem a cégnél is alkalmazott automata raktártöltő és raktármanagelő rendszer működéséről, valamint az alkatrészeknek ebbe történő implementálását. Ismertetem a karbantartási tervekhez használt sztenderd munkautasítások felépítését valamint készítésének menetét. Ezután pedig röviden a cégnél alkalmazott dokumentációs rendszer működését.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Próbapad mezőgazdasági szerelékekhez
    Nagy, Sándor Kristóf; Erdei , Timotei István; DE--Műszaki Kar
    Dolgozatom témája egy hidraulikus meghajtású próbapad tervezése. A próbapaddal mezőgazdasági szerelékek hidraulikus aktuátorait lehet mozgatni, tesztelni. A legfontosabb eleme a próbapadnak a kardánkihajtás, az alapvető követelmények erre a funkcióra lettek meghatározva, ez volt a tervezés kiindulópontja. A kardánkihajtáson kívül van lehetőség állandó folyadékszállítással külső fogyasztó táplálására, valamint arra is, hogy a szivattyút külső fogyasztóról közvetlen szabályozzuk. A szivattyú ilyenkor "Load Sensing", azaz terhelésérzékeny üzemmódban működik. A próbapad lényegében egy mezőgazdasági munkagépet, egy traktort helyettesít. Külön figyelmet fogok fordítani a hidraulika és szervomotorok közti különbségekre, az összehasonlítás után levonom a megfelelő következtetéseke, majd kiválasztom a próbapad szempontjából megfelelő hajtási megoldást. Ezután a kardánkihajtáshoz tartozó hidraulikus rendszer tervezését végzem el. Kiválasztom a kardán hajtására szolgáló hidromotort, a hidromotorhoz megfelelő villanymotor-szivattyú egységet, a hidraulikaolaj tartályt és tartozékait, majd a hidraulikus vezérléshez szükséges szelepeket. Végezetül a prediktív karbantartás alkalmazásának lehetőségeit mutatom be a gépen. A rendszer Rexroth elemekből épül fel, a tervezést Rexroth belső dokumentumok, adatlapok és kézikönyvek segítségével végeztem. A 2D-s kapcsolási rajz elkészítéséhez Autodesk AutoCAD 2023 szoftvert használtam.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Elektromos rásegítésű fogasléces kormánymű, kormányoszlop és rögzítő elem tervezése elektromos prototípus versenyautóba
    Katona, Ferenc; Szántó, Attila; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    Ez a szakdolgozat egy elektromos szervokormányrendszer (EPS) tervezésével, kiválasztásával és integrálásával foglalkozik egy Toyota MR2 prototípus elektromos versenyautóhoz. A rendelkezésre álló kormányrendszerek elemzését követően a könnyű irányíthatóság és a súlycsökkentési lehetőségek miatt egy elektromos rásegítésű fogasléces kormányművet választottam. Egy egyedi rögzítő elemet terveztem azzal a céllal, hogy biztonságos rögzítést biztosítsak a kormányrendszer számára. Végeselem-vizsgálatot végeztem, hogy garantáljam az alkatrész szilárdságát és tartósságát versenykörülmények között. Emellett átfogó gyártási tervet dolgoztam ki az alkatrész gyártásához, marási technológiát alkalmazva. A végleges kialakítás pontos integrációt és optimális kormányzási teljesítményt eredményezett.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az energia visszanyerő fékrendszerek hatékonysága a különböző befolyásoló tényezők hatására
    Mező, Patrik; Menyhárt, József; DE--Műszaki Kar
    A dolgozatom a modellezés szimuláció és annak analíziséről szól az energiavisszanyerő, másnéven regeneratív fékrendszerekről szól. Célja, hogy átfogóbb képet adjon arról, hogyan befolyásolják a különböző külső és belső befolyásoló tényezők a rendszer hatékonyságát a tisztán elektromos járművekben való alkalmazásukban, jelen esetben a Nissan Leaf EM57 es motorjának és hajtásláncának modellezésének segítségével. Valós adatokat és előre meghatározott vezetési ciklusok alkalmazásával a szimuláció dinamikusan monitorozza az akkumulátor töltöttséget, az energia felhasználást, változtatható vezetési körülmények mellett. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a különböző tényezők mekkora hatással vannak a fékrendszer energia visszanyerési hatékonyságára. Az eredmények által feltételezhető egy ideális körülmény halmaz, ahol ezek a fékrendszerek a lehető legnagyobb hatásfokkal tudnak működni, és amely kondíciók mellett a legérdemesebb az olyan tisztán elektromos járműveket használni, amelyek rendelkeznek a regeneratív fékrendszer valamelyik típusával.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Légterelő elem tervezése és vizsgálata Toyota MR2 jármű esetén
    Kiss, Tamás; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozat célja egy légterelő elem tervezése és vizsgálata Toyota MR2 jármű esetén. Bemutatásra kerül, hogy milyen szerepe van és miként működik ez az alkatrész. Részletezem, hogy mi alapján választottam meg a méreteket. Tervezés során 3D modellt készítettem, ezután szimulációt futtattam a légellenállás megfigyelése érdekében. A szimuláció eredményeinek bemutatása után elemzem az adatokat és ismertetem az értelmezését. Megemlítem, hogy milyen anyagokból készülhet diffúzor és kiválasztom a saját szempontjaim szerint a legjobbat. A tervezés és elemzés segíti a jármű stabilitásának, valamint teljesítményének növelését. Szakdolgozatom végén javaslatokat teszek további fejlesztésekre és optimalizálásra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hátsószárny tervezése és vizsgálata Toyota MR2-es gépjárműre
    Taskó, Dániel; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat egy Toyota MR2 gépjárműre tervezett hátsószárny tervezését és vizsgálatát mutatja be. A cél egy szlalomversenyre optimalizált, nagy leszorítóerőt biztosító aerodinamikai elem létrehozása volt. A tervezési folyamat magában foglalta a megfelelő szárnyprofil kiválasztását a NACA szárnyprofil-generátor segítségével, 3D modell készítését Solid Edge-ben, és CFD szimulációk futtatását. Különböző belépési szögek vizsgálatával, kiválasztásra került a legoptimálisabb és azzal lettek elvégezve az összeszerelt modell szimulációi. Az összeszerelt modell két változata került vizsgálatra, egy szárnyvéglap nélküli és egy szárnyvéglappal ellátott. A kapott értékek táblázatokban összehasonlításra kerültek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gépjárműszerviz optimalizálása
    Csendes, László Dominik; Menyhárt, József; DE--Műszaki Kar
    A szakdolgozatom célkitűzése a Debrecen Autóház Zrt. gépjárműszervizének optimalizálása, dolgozók hatékonyságának növelése. A szerviz részlegeinek teljesítményét összehasonlítom a szerelők kihasználtsági és hatékonysági adatai alapján. A problémás részlegek hatékonyságának növelése érdekében lean eszközöket használok fel. Megvizsgálom a tényleges műhelyelrendezéseket és a dolgozók vizuális menedzsmentjét. Folyamatábrát készítek egy teljes javítási, karbantartási folyamat alapján. Elkészítem a szerviz hatékonyság csökkenésének halszálka diagramját. A kapott potenciális gyökérokok közül Pareto diagram segítségével kiválogatom a leglényegesebbeket. Intézkedési tervet készítek a legjelentősebb gyökérokok elhárítására és a későbbi előfordulásuk megelőzésére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szelektív forrasztógép szériagyártásra való felkészítése
    Nemes, Emil; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat a szelektív forrasztógép beszerzését és szériagyártasra való felkészítését tartalmazza.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Ellátási láncok problémái a futómű iparban
    Nagy-Szalontay, Szabolcs; Szilágyi , János; DE--Műszaki Kar
    A dolgozatom célja az ellátási láncokból adódó nehézségek kiküszöbölése a futómű iparban. Először ismertetem az ellátási láncok nehézségit , valamint a továbbiakban megoldásként használt technológia részleteit. A probléma megoldása során a gyártási idő , gyárthatóság , alapanyag és gép költség , anyaghasználat , anyagveszteség és gazdaságossági szempontokat vettem figyelembe. Első lépésként a Solid Edge háromdimenziós tervezőprogrammal 3 különböző kialakítású lengőkart terveztem. A kész modelleket az Autodesk Fusion 360 program segítségével SLM additív gyártástechnológiával leszimuláltam. Az eredményeket kiértékelve elmondható , hogy a technológia számos előnnyel bír , habár az elterjedtségének hiányában a hagyományos gyártástechnológia még mindig gazdaságosabb a futómű iparban. A dolgozatom zárását a technológia jövőbeli költségcsökkentésére terjesztettem ki és a jelen kori alkalmazására a szupersport autó iparban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Autóbusz hűtés és fűtés rendszerének kialakítása
    Kiss, Dominik; Menyhárt, József; DE--Műszaki Kar
    A külső konzulensemmel szakdolgozatom témájának megválasztásakor célunk volt, hogy szakmai tudásomat, tapasztalatomat képes legyek megmutatni, melyben segítséget nyújtott a Debreceni Egyetem Járműmérnöki Tanszék, melynek támogatásával tudtam felvenni a kapcsolatot az Inter Traction Electrics Kft-vel. Szeretném külön megköszönni a Debreceni Egyetem Járműmérnöki Tanszékének, hogy támogatott a szakdolgozatom elkészítésében. Járműmérnök és azon belül is járműgyártás specializációs hallgatóként, fontosnak tartom, hogy a szakdolgozatom témája a járműipar egy bizonyos szegmenséhez kapcsolódjon. Emiatt döntöttem az autóbuszok hűtési és fűtési rendszerének kialakítása mellett, mivel ezek a rendszerek kulcsfontosságúak a járművek komfortjának és működésének szempontjából. A konzulenseim segítségével határoztam meg azokat a főbb szempontokat, amik alapján készítem el a szakdolgozatomat. Főbb szempontok a kisbusz gyártási folyamata és típusai, ahol betekintést nyerhetnek a különböző ütemhelyeken történő feladatokra és a különböző autók típusaira és kivitelükre work shop keretein belül. Work shop kidolgozása során alapjárműbe épített gyári klíma berendezés és az utólag beépített klíma berendezés költségeit hasonlítottam össze több eltérő gyártójú klímatípussal. Ezek alapján került a Yilkar termékcsalád YK120 S klíma készülék és YH 5 független fűtő készülék kiválasztásra, melynek beépítésének optimalizálását kaptam a konzulensemtől szakdolgozatom témájaként. Kiemelt szempontot kapott az utólagos klíma és fűtés rendszernek a beépítése munkautasítással és ahhoz tartozó javaslattétellel, melyet saját kezűleg készítettem. Az elkészített munkautasításom a hűtő fűtő rendszer beépítésére bevezetésre került a Inter Traction Electrics Kft-nél, mellyel gyorsabbá és hatékonyabbá tudtam tenni a munkavállalók számára az ütemhelyen az eszközök beépítését. Előnyeit javasoltam, hogy az összes ütemhely, összes feladatára kerüljön kidolgozásra az SWI utasítások. Továbbá az általam elvégzett szíjfrekvencia mérések, javaslatok és annak táblázatba való vezetése és kiértékelése, csökkentve a meghibásodások számát, növelve az életidőtartamot, csökkentve a járműre jutó beépítési és javítási költségeket. Bízom benne, hogy a jövőben is segítségre lesznek az Inter Traction Electrics Kft-nek az elvégzett feladatok és a kidolgozott javaslati megoldásaim.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Ajtómerevítő, mint passzívbiztonsági karosszériaelem 3D modellezése és végeselem vizsgálata
    Szabó, Máté Antal; Kertész, József; DE--Műszaki Kar
    Az utóbbi időkben a közúti balesetek okozta halálesetek száma lassú csökkenést mutat, amely az egyre modernebb aktív- és passzívbiztonsági elemeknek, rendszereknek, valamint a szigorúbb előírásoknak köszönhető. A passzívbiztonság fejlődésében nagy szerepet játszik az anyagtudomány, különösen a nagyszilárdságú anyagok kutatása. Az ilyen anyagok a járművek oldalbiztonsági elemeiben, többek között az ajtómerevítőkben is fontos szerepet töltenek be, mivel az oldalirányú ütközések továbbra is az egyik leggyakoribb halálos kimenetelő balesetnek számítanak. Megfigyelhető azonban egy trend, amiben a járművek tömege folyamatosan növekszik, ez szembe megy a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére irányuló törekvéssel, hiszen a nehezebb jármű több szén-dioxidot és üvegházhatású gázt bocsát ki. Másrészt minél nehezebb egy jármű, annál nagyobb veszélyt jelent más közlekedőre, ezért szükség van olyan megoldásokra is, amelyek nemcsak a biztonságot növelik, hanem hozzájárulnak a járművek tömegének csökkentéséhez is. Dolgozatomban egy 3D-ben modellezett ajtómerevítő és annak egy módosított változatának végeselem vizsgálatát mutatom be. A vizsgálat során kétféle szimulációt végeztem: az egyikben a merevítőt önállóan vizsgáltam nyolcféle konfigurációban, különböző anyagokkal, lemezvastagsággal és kialakítással, a másik szimulációban a merevítőt az ajtóba fogatva vizsgáltam kétféle beállítással. Az eredmények alapján sikerült az eredeti merevítőnél könnyebb, de hasonló energiaelnyelő képességgel rendelkező alumíniumötvözet merevítőt találni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Zetor 10245 típusú mezőgazdasági vontató kiegyensúlyozó tengely forgácsolás technológia tervezése és végeselem szimulációja
    Varga, Csaba; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    Ez a szakdolgozat a Zetor 10245 mezőgazdasági traktor kiegyensúlyozó tengelyének gyártási folyamatát vizsgálja, a megmunkálási technológia és a végeselemes szimuláció kettős integrációjára összpontosítva a hatékonyság, a tartósság és a teljesítmény javítása érdekében. A kiegyensúlyozó tengely döntő szerepet játszik a motor rezgésének csökkentésében, ami jobb üzemi stabilitást és hosszabb motorélettartamot eredményez. A gyártási kihívások, például a nagy pontossági követelmények, a tartóssági problémák és a költségnyomás azonban innovatív megközelítéseket igényelnek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Toyota MR2 elektromos versenyautó szimulációs modelljének tervezése és elemzése BeamNG.drive és MATLAB programok segítségével
    Féderer, Benjámin; Erdei, Timotei István; DE--Műszaki Kar
    A Debreceni Egyetem Műszaki Karának tulajdonában lévő Toyota MR2 típusú autó szimulációját szeretném végrehajtani, amihez több ipar által ismert megoldást és szoftvereket választottam. A BeamNG.drive és Automation szoftvereket fogom alkalmazni az autó megépítésére, majd az autó teljes körű szimulációjára. Ez tartalmazni fogja a jármű teljes menetdinamikájának vizsgálatát, terheléses vizsgálatát. A célom az, hogy egy valóságos és működőképes hasonmását készítsem el a Toyota MR2-nek és a tervezett módosításokat végre hajtsam rajta. Továbbá összehasonlítsam az eredeti járművet és a tervezett elektromos hajtású járművet.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Elektronikusan Szabályozott Lég- Felfüggesztés
    Halász, Patrik; Kertész, József; DE--Műszaki Kar
    A dolgozat az Elektronikusan Szabályozott Lég- Felfüggesztés feldolgozásával foglalkozik. A rendszer teljes képét, annak működését és felépítését is megérthetjük általa. Kezdetben szót kapnak az elméleti ismeretek és alapok. Itt foglalkozik a kerékfelfüggesztéssel, rugózással és a Wabco ECAS rendszerrel. Ezt követően egy hibafeldolgozási folyamatot ismertet, mely hiba egy Ganz Solaris Trollino 12es típusú trolibuszon figyelhető meg. Itt megismerhetjük a hiba forrását, feltárásának folyamatát, a hiba megoldását és egy adaptálási folymatba is beleláthatunk. Mint kiderül a hiba forrása az elektromágneses szeleptömb, melynek felújításával orvosoljuk a problémát.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.