Szerző szerinti böngészés "Gesztelyi, Hermina Ágnes"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 29)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A halál mint tabutéma megjelenése a kortárs gyermekirodalombanPintér, Krisztina; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat a halál tabutémává válásával és a gyermek gyászreakcióival, halálképével foglalkozik az elméleti rész során. A vizsgálati részben pedig bemutatásra kerülnek gyerekkönyvek, amelyek közt megtalálhatóak szépirodalmi alkotások és ismeretterjesztő könyvek egyaránt. A szakdolgozat kitér a könyvek szerepére és jelentőségére a gyermekkorban, viszont nem jelenik meg benne a meseterápia csak említéss szintjén. A kötetek elemzése által megerősítést kíván keresni a dolgozat a felállított hipotézisekre, valamint prevenciós céllal kíván felajánlani olyan köteteket, amelyek az életkori sajátosságok figyelembe vétele által az óvodás korosztály számára megfelelőek. A hipotézisek a halállal kapcsolatos kifejezések nyílt használatával, a történetvezetéssel, cselekményszállal kacsolatosan, valamint a halál megszemélyesítésével kapcsolatban fogalmazódnak meg. 9 könyv kerül bemutatásra a szakdolgozatban, amelyeknek a többsége a halál témakörével foglalkozik és ez is a fő témája, viszont fellelhetők benne olyan alkotások is, amelyek csak érintik a halál témáját, de a központban a szeparáció áll.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kortárs gyermekirodalom jelenléte a mai óvodai gyakorlatbanAntal, Andrea Viktória; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatomban bemutatom a mese és az óvodás korú gyermek kapcsolatát, a kortárs gyermekirodalom jellemzőit, műfajait, az óvodai nevelésben elfoglalt helyét. Foglalkozom a magyar gyermekirodalom, és gyermekkönyvek jelenlegi helyzetével. Kutatásom során vizsgáltam, hogy a mai gyakorló óvodapedagógusok mennyire tájékozottak a kortárs gyermekirodalmi művek körében, felhasználják-e őket a mindennapi munkájuk során. Arra kerestem a választ, hogy milyen szempont alapján választanak irodalmi anyagot a gyerekek számára a pedagógusok, amennyiben nem válogatnak a kortárs művek közül, akkor annak az oka miben keresendő. Összefüggést kerestem a pedagógusok pályán eltöltött éveinek a száma, és a kortárs irodalmi művekkel kapcsolatos befogadó attitűdjük között. A gyerekek oldaláról megközelítve, azt szerettem volna kutatásom során kideríteni, hogy a gyerekek mennyire befogadóak a kortárs irodalom darabjaival szemben, ha megismerik azokat. Jövőbeni kutatási célként jelöltem meg a szülők oldaláról megvizsgálni a meseválasztási szempontokat, meseolvasási szokásokat, tájékozottságot a kortárs gyermekirodalommal kapcsolatban.Tétel Szabadon hozzáférhető A liftben kritikát írni tilos!: Dániel András: És most elmondom, hogyan lifteztem(2018) Gesztelyi, Hermina ÁgnesTétel Korlátozottan hozzáférhető A Pá-pá könyvsorozat használata a bölcsődés korú gyermekek körébenSzőke, Szimonetta; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatom témaválasztását indokolják a gyermekek életében lévő mérföldkövek, és ezzel kapcsolatban a gyermekirodalomban megjelenő életszakaszok. Az ember egész élete során találkozik különféle életszakaszokkal, mérföldkövekkel, és ez már a kisgyermekkorra is igaz. Hiszen ebben a korosztályban, a 0-3 év között a gyerekek életük fontos lépéseit, sikereit érik el. A mozgásfejlődésen keresztül, egészen a beszédfejlődésig folyamatosan sikereket érnek el. A dolgozat ismerteti a különféle mérföldköveket, a gyermekek sikereit, jelentős életszakaszait a 0-3 éves korban. Az irodalmi nevelés fontosságáról olvashatunk, és hogy az irodalmi nevelés milyen kihatással van a személyiségfejlődésére. Bemutatja a Pá-pá könyvsorozatot a szülők, és a gyermekek számára. Kutatási módszerként a kérdőívet alkalmaztuk, melyet szülők tölöttek ki.Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szépirodalom szerepe az érzékenyítésben - a fogyatékos személyek társadalmi elfogadásának elősegítése mesékkel az óvodás gyermekek körébenBuza-Vancsik, Petra; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA fogyatékos személyek aránya a társadalomban jelentős, így elfogadásuk, illetve elfogadásuk segítése egyaránt fontos, amelyre már gyerekkorban is érdemes hangsúlyt helyezni. Az elfogadásra és ezzel együtt az ismeretek átadására óvodáskortól kezdve lehetőséget adnak a mesék, hiszen a gyermekek születésüktől kezdve nyitottak másokra, ezt a viszonyulásukat pedig a környezetük képes akár negatívan, akár pozitívan is befolyásolni. Éppen ezért a mese az óvodáskorú gyermekek esetében alkalmas lehet arra, hogy az elfogadási folyamatot pozitívan befolyásolja. Kérdés tehát, hogy a mesék milyen módon tudják támogatni az óvodáskorú gyermekek toleranciáját a fogyatékos személyek iránt, valamint azok alkalmasak-e a felnőtt felolvasó véleményének átformálására. A másik kérdés, hogy az érzékenyítő mesék milyen információkat tudnak átadni az adott mesén belül az adott fogyatékosságról, illetve, hogy így meg tudnak-e maradni meséknek vagy ismeretterjesztő könyvvé alakulnak-e át. Ezen kérdések megválaszolása érdekében a dolgozatban arra keressük a választ, hogy az óvodáskorú gyermekeknek szánt kortárs, különböző fogyatékosság területekről szóló mesesorozat és mesegyűjtemény hordoz-e és ha igen, milyen irodalmi értéket. A dolgozat elméleti részében sor kerül a témához szorosan kapcsolódó fogalmak meghatározására, az egyes mesefajták vázolására, a mesekorszakok és a mesék hatásainak bemutatására, kitérve a problémaközpontú irodalom és kritika megjelenésére, valamint az érzékenyítés lehetséges módjaira. A kutatási részben bemutatásra kerül a vizsgált mesék cselekménye.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A válást érintő és annak feldolgozását segítő könyvek fontossága óvodás korbanKiss, Bianka Andrea; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozatom témája a válást érintő gyerekkönyvek elemzése. Célom volt, olyan megbízható könyvek kiválasztása, melyek segítenek a válás feldolgozásában. Az óvodában előfordulhatnak olyan gyerekek akiknek elváltak a szülei, így úgy gondolom hogy pedagógusként tudatában kell lennünk annak, hogy melyek azok a könyvek, amelyek segítségével a gyermekek számára támaszt tudunk nyújtani, a feldolgozást segíteni tudjuk. A szakirodalmak kiválasztása során törekedtem a korszerű irodalmi és pszichológiai tekintetben megbízható szakirodalmi anyagok megválasztására. A szakdolgozatomban több könyvet is elemzek, melyekről úgy gondolom, hogy megfelelőek lehetnek az óvodáskorú gyermekek számára. A könyv elemzése mellett könyvajánló is megtalálható a dolgozatomban. A kutatásom pedig hozzásegített ahhoz, hogy a Hajdú Bihar megyében élő óvodapedagógusok ismerettségi szintjét felmérjem,a válást érintő könyvek létjogosultságának tekintetében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa jelenléte a kortársgyermeklírábanBerecz, Réka; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom az apa jelenlétével foglalkozik a kortárs gyermekirodalmi művekben, elsősorban a svéd típusú líra költészetében. Korunkban elhalványultak a hagyományos férfi és női szerepkörök, hiszen ma már a gyermek gondozása és nevelése nem csak az anya szerepköréhez tartozik, hanem az apáéhoz is. A társadalmi szerepek átrendeződése lehetővé tette azt, hogy a kortárs könyvekben az apa megváltozott szerepei is megjelenjenek. Dolgozatunk célja feltárni Kiss Ottó:Ne félj, apa!-Nagykislánykönyv című kötetének svéd típusú versein keresztül az apa megváltozott szerepét és annak ábrázolásmódjait a kötetben. Célunk még felmérni azt, hogy az óvodás gyermeket nevelő szülők mennyire nyitottak az apaságot feldolgozó témák felé, mennyire tartják fontosnak a téma megjelenését a kortárs gyerekkönyvekben, ismernek-e és olvasnak-e gyermekeiknek ilyen témájú könyveket vagy esetleg szereznének-e be ilyen típusú műveket? Továbbá Kiss Ottó: Ne félj Apa! -Nagy kislánykönyv című kötetéből néhány verset bemutatunk a szülőknek annak érdekében, hogy felmérjük azt, hogy a svéd típusú líra milyen gondolatokat vált ki a szülőkből.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az irodalom hatása és az altató versek szerepe az óvodáskorú gyermekek fejlődésébenSzabó , Noémi; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatban rá világítottunk arra, hogy milyen fontos az irodalom az óvodáskorú gyermekek életében, hiszen jelentős hatással bír a fejlődésre. Ezeket szakirodalmakkal boncolgattuk konzulensemmel. Belementünk kicsit mélyebben, részletesebben, több részre bontva, csakhogy érthetőbb legyen a felvetésünk. Így foglalkozhattunk külön, csak az altató versekkel, főbb témánkkal is. A kutatást is e köré építettük és konkrétan az altató versek használata köré szőttük. Empatikussá neveli a gyerekeket, fejleszti a lelki világukat, elméjüket és fantáziájukat. Könnyíti az altatást a nyugodtságot teremtő hanglejtésekkel, rímképekkel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az irodalom szerepe az óvoda és iskola közti átmeneti időszakbanMüller, Judit; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozati témámként, az irodalom szerepét az óvoda-iskola átmeneti időszakban jelöltem meg. Emellett, fontos szerepet kapott az iskolaérettség kérdésköre. A szakirodalmi elemzés során az iskolaalkalmasság kapott szerepet. A különböző pedagógiai mérések és bemutatásuk. A szakdolgozat hipotéziseinek alátámasztására, illetve esetleges megcáfolására kérdőívet készítettem. A kérdőívet kitöltők között azon célcsoportú anyukák vettek részt, akinek a gyermeke iskolába készül, illetve már első osztályos. A kérdőív azt hivatott kutatni, hogy az irodalomi művek hogyan segítik ezen nehéz átmeneti időszak túllendülését. Milyen típusú meséket, illetve szakirodalmakat választottak a szülők a felkészülés során. A kérdőív eredményeinke kiértékelésekor mindezen kérdések megválaszolásra kerülnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az örökbefogadás megjelenése a gyermekirodalombanVarga, Nikolett; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom témájaként a magyar, illetve a nemzetközi gyermekirodalomban megjelenő örökbefogadásról szóló kérdéskört jelölöm meg. Elsősorban az örökbefogadás megjelenítésének nyelvezeti és illusztrációs formájával foglalkozom. A választott művek megfogalmazását a történeti típusaik jellemzőin keresztül vizsgálom meg. A művek nyelvi alakzatainak és kitűzött céljaiknak összefüggését elemzem. A könyvajánlók részeként taglalom, hogy milyen korú gyermekek részére nyújtanak életkornak megfelelő élményt az általam választott könyvek. A dolgozatom témáját legfőképpen személyes kötődésem miatt választottam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az erkölcsi nevelés lehetőségei mesével a tanulásban akadályozottak körébenSalehné Halász, Gabriella; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarHáttér: Napjainkban egyre kevesebbet olvasnak a gyerekek meséket, inkább digitalizált tartalmakat néznek, és a szülőknek is egyre kevesebb idejük van a meseolvasásra. Régen szájhagyomány útján terjedtek a mesék, és ezen keresztül ismerkedett meg a felnövekvő nemzedék bizonyos élethelyzetekkel, a történetek útmutatást adtak és közvetítették a társadalom által elfogadott erkölcsi normákat, társadalmi szabályokat. Napjainkban ez a típusú mesélés nincsen. Így az iskolára is több teher hárul, mint másodlagos szocializációs színtérre, így több feladata van a társadalmi normák, erkölcsi szabályok elsajátításában. Szakdolgozati kérdőíves kutatásomban a tanulásban akadályozott gyerekek erkölcsi nevelésében a mese szerepét vizsgáltam. A kutatásom azt elemezte, hogy a pedagógusok mennyire tartják fontosnak mesét a tanulásban akadályozott tanulók körében, mint az erkölcsi nevelés lehetséges eszközét. A kutatás rákérdez pedagógusoknál arra is, hogy milyen korosztályú tanulásban akadályozott tanulók esetében találják hatékonyabbnak a mesét a szociális kompetencia, ezen belül az erkölcsi kompetencia fejlesztéséhez, és ehhez milyen meséket alkalmaznak. A szakdolgozat kitér a mese feldolgozásának lehetséges módszereire, a módszerek fontosságára, hatékonyságára és alkalmazásának gyakoriságára is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A fogyatékosság megjelenítésének eszközei a mesébenTóthné Kondor, Melánia Katalin; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA meseolvasásnak és mesehallgatásnak nagyon sok pozitív és pótolhatatlan hatása ismert a gyermekek életében. Ahhoz, hogy a mindennapi nehézségekkel meg tudjanak küzdeni, nélkülözhetetlen a fontossága. Az egyik legfontosabb téma, amelyben hasznosítható, az a tabutémák feldolgozása. Többek között a fogyatékosság témaköre; hogy hogyan viszonylunk a fogyatékos emberekhez, hogyan segítsünk nekik, anélkül, hogy a személyes életterüket és önállóságukat sértenénk. A másik, véleményem szerint fontos dolog, hogy a fogyatékkal élő gyermekeknek segítséget adhatnak a mesék az állapotuk elfogadásában. Szakdolgozatomban szeretném bemutatni, hogy miként jelenítik meg a mesék a fogyatékosságot, és ezen belül a tanulási akadályozottságot, illetve, hogy a gyógypedagógusok mennyire ismerik és mennyire használják a mindennapi munkájuk során ezeket a gyermekirodalmi műveket.Tétel Szabadon hozzáférhető Fotózkodó fókák földjén (Bertóti Johanna: Almából ki, körtébe be, illusztrálta Zengővári Judit)(2021) Gesztelyi, Hermina ÁgnesTétel Szabadon hozzáférhető Játék a másikkal(2017) Gesztelyi, Hermina ÁgnesTétel Korlátozottan hozzáférhető A kortárs gyermekirodalom jelentősége óvodáskorbanHajdu, Fruzsina; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatomban a kortárs gyermekirodalomra én annak jelentőségére az óvodai életben hívom fel a figyelmet. Az olvasók legyenek nyitottak az újonnan megjelent gyermekirodalmi művekre is a klasszikus gyermekirodalom alkotásai mellett. Különös tekintettel Dániel András Kulfik-sorozatának bemutatásával, melynek egyes történeteit külön elemzésre bocsátottam. Ezt követően módszertani megoldásokra hoztam példát az óvodai élet keretein belül.Tétel Szabadon hozzáférhető Küzdelem a folyóval(2015) Gesztelyi, Hermina ÁgnesTétel Korlátozottan hozzáférhető Macik az óvodábanKiss , Blanka Szilvia; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozatomat az irodalom és a macik témájában írtam. A dolgozatomban többek között kitértem arra, hogy miért is szeretjük a medvéket, macikat, hogyan jelennek meg az óvodában. Általánosságban kitértem arra is hogy milyen hatása van a költészetnek, az irodalomnak az óvodáskorú gyermekek életére, illetve hogy mennyire fontosnak tartom az irodalmi nevelést az óvodában. A dolgozatban mellékeltem egy irodalmi ajánlót is mely olyan verseket és meséket tartalmaz, melyekben megjelennek a macik valamilyen formában. Ezt az ajánlót a dolgozattól függetlenül is meglehet tekinteni. Azért készítettem el mivel a további munkám során hasznomra fog válni, hiszen nem kell majd sok időt töltenem a megfelelő irodalmi anyag kutatásával, mivel ez a gyűjtemény bármikor elérhető és korosztály illetve típus csoportosítottam, így könnyen elérhetőek azok a versek melyeket keresek. Természetesen az ajánló még kiegészülhet. Ezen felül a kutatásom során megtapasztalt eredmények segítenek engem abban, hogy a továbbiakban a tevékenységeim tervezése során az irodalmi anyagokat, illetve a módszert is megfelelően megválasszam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A másság irodalmi reprezentációja és társadalmi elfogadottságaGálfi, Ágnes; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarJelen dolgozat életrajzi portrékon, szépirodalmi szövegeken keresztül az eltérő képességprofillal rendelkező személyek helyzetének vizsgálatát tűzte ki célul az épek társadalmában. Legfőbb célja a témával, a bemutatott hősökkel és sorsukkal kapcsolatos érzékenyítés.Fő állítása, hogy az emberi agy sokfélesége természetes, s a megszokottól eltérő képességgel rendelkező emberek számára a segítségnyújtás csak egy olyan modell mentén lehetséges, melybe az érintett személyek teljes körűen bekapcsolódnak.Különféle modellek alapján összehasonlítja és bemutatja különböző korok társadalmi hozzáállását, kutatja az ideális megoldást, melynek fő szempontja az eltérő kognitív képességgel rendelkező személyek bevonása. A kutatás a megvizsgált terület korábbi szakirodalmához a változtatás szükségességének kihangsúlyozásával járul hozzá.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mesélési és digitális eszközhasználati szokások változása a COVID miattBartha, Jánosné; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat az irodalmi nevelés fontosságáról szól. Bemutatja, hogy milyen pozitív hatásai vannak kisgyermekkorban. Kitér az érzelmi intelligenciára. Rávilágít a mesék és a különböző kompetenciák kapcsolatára. Bemutatja a jó mesélőt. Felvázolja a digitális generációkat. A mesélési és digitális eszközhasználati szokásokat vizsgálja, valamint ezek változásait a COVID miatt.