Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 55)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak mint információs központokLévai, Gábor; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA Debreceni Egyetem az ország egyik legkiválóbb egyeteme, melynek hallgatói és kutatói évről évre számos írást közölnek, melyekkel a tudományt szolgálják. Viszont ezek a munkák nem feltétlen kerülnek be a nemzetközi adatbázisokba. Hogy az egyetem hírnevét ezek az írók tovább öregbítsék, fontos meghatároznunk a különbséget adatbázis és adatbázis között. Erre szolgál a jelenlegi dolgozat, ezen felül pedig statisztikai összehasonlítást is mutat, érzékeltetve a minőségi keret jelentőségét, szemben egy olyan adatbázissal, mely nem alkalmaz ilyesmit. Továbbá, ismerteti az információtudomány ide vonatkozó részét, miértjét és hogyanját is. Végül, de nem utolsó sorban, a világfalu és a Big Data mibenlétét is bemutatja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Meseolvasás hatásai a fiatal felnőttekreSéra, Dalma; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a meseolvasás hatásait vizsgáltam a fiatal felnőttek körében. Volt szerencsém azokkal elvégezni a kutatást, akiket taníthattam a B típusú gyakorlat alkalmával. A gyermekkori meseolvasás kognitív és pszichológiai szempontból is nagyban befolyásolja a fiatal felnőttek életét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető IKT eszközök használata az online oktatásban járványügyi helyzet idejénElek, Sándor Attila; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar1. A dolgozat célja: Ez a dolgozat az IKT eszközök használatát, szükségszerűségét és annak propagálását tűzte ki célul online és jelenléti oktatás idején. 2. Fő mondandó: A covid-19 által kiváltott válság online oktatásra kötelezte a magyar közoktatást, az online oktatás gyakorlata viszont megmutatta, hogy az IKT eszközök hiánya és a pedagógusok, illetve diákok digitális és informatikai kompetenciák hiányossága miatt az online oktatás hazánkban csak részben volt sikeresnek mondható. 3. Módszertan: Kutatásom alapja elsősorban tudományos szakfolyóiratok tanulmányozásán, saját tapasztalataim és kollégáim által megtapasztalt tényeken alapszik. 4. A kutatás eredményeképpen elmondható: Az online oktatás sikeressége és hatékonysága tovább növelhető, ha a pedagógusok és diákok megfelelően elsajátítják az IKT eszközök használatát. Ennek pozitív hatásait nemcsak az online oktatásban, hanem a jelenléti oktatásban is sikeresen lehet alkalmazni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető SZMSZ ÁTDOLGOZÁSA AZ ÚJ TARTALMI ÉS FORMAI KÖVETELMÉNYEKNEK MEGFELELŐENRomándi, Krisztina; dr. Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarIskolánk Szervezeti és Működési Szabályzatának átdolgozása közben ébredtem rá, hogy a mai világban is milyen fontos szerepe van a helyesen szerkesztett digitális szöveges dokumentumoknak, a tipográfiai alapismereteknek és az IKT eszközök ismerete mellett természetesen az általános műveltségnek is. Ma már az interneten is egyre több tanulmány foglalkozik a szövegkezelés és a szövegszerkesztés fontosságával. A tipográfiai, a formázási és a stílus hibák felismerésének hiánya nagyban magyarázható azzal is, hogy sokszor a felhasználók alapvetően a betűformázásokra koncentrálnak, elfeledkezve arról, hogy a szövegszerkesztő programok milyen egyéb széleskörű lehetőségeket biztosítanak egy-egy dokumentum létrehozására. Ezt a témát a tanulmányoztam behatóbban és elemeztem ki ebben a szakdolgozatban. Végső konklúzióm, hogy a mai világban, amikor a digitális szövegszerkesztés már mindenki számára elérhető, még nagyobb hangsúlyt kell helyezni a helyesen szerkesztett dokumentumok ismérveinek széleskörű megismertetésére, a tipográfiai, a tördelési, a szintaktikai és a szemantikai hibák bemutatására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak digitalizálási tevékenysége: európai és magyar példákMolnár, Réka Abigél; Minya, Beatrix; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatban a könyvtári digitalizálás szempontjait jártuk körbe Magyarországon és Európa egyes országaiban. Megvizsgáltuk a általános szabályozó erőket és a digitalizálás menetét, illetve összehasonlítást végeztünk az OSZK és a Méliusz Juhász Péter könyvtár digitalizálási stratégiája között. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a digitalizálás lehet-e a jövője az állományvédelemnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális magyar nyelvtan és irodalom oktatás az általános iskola 3. évfolyamánNagy, Judit; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz általános iskola harmadik évfolyamán történő magyar nyelv és irodalom órákon alkalmazott feladatok digitális kompetenciafejlesztése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvek digitalizálási feldolgozása háztartási keretek közöttSzöllősi, Norbert; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája a magán gyűjteményekben fellelhető könyvek otthoni keretek között történő digitalizálása. Bevezetésként, és mintegy összehasonltásképp szó esik a professzionális kezdeményezésekről, rávilágítva arra, hogy amennyiben nem magánfelhasználásra készül a digitalizálás, mennyi buktatója lehet a kezdeményezésnek. A szakdolgozat második felében kettő példa dokumentumon keresztül bemutatva végigvezet a munkafolyamatokon, rávilágítva a feldolgozás során felmerülő akadályokra, és megkötésekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mozgóképek könyvtáraBalogh, Julianna; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a könyvtár- és könyvtárosképpel foglalkozom. Megvizsgálom legelterjedtebb könyvtárosi sztereotípiákat, bemutatom a könyvtárosok valódi feladatait és szerepköreit. Ezt követően a könyvtárakról kialakult képet vizsgálom a társadalomban, majd áttekintem a könyvtári rendszer működését Magyarországon, a könyvtárak valódi feladatait és típusait. A dolgozat fő részében konkrét példák elemzése útján vonok le következéseket a könyvtárosok és könyvtárak ábrázolásáról a filmekben és sorozatokban. A vizsgált példák Barbara Gordon, vagyis Batgirl, az 1966-os televíziós Batman sorozat alapján; Irma Cvikker, a Harry Potter világából jól ismert varázslóiskola, a Roxfort könyvtárának könyvtárosa; Evelyn Carnahan A múmia című filmből; Henry DeTamble, Az időutazó felesége című sorozat főhőse; Flynn Carsen, a Titkok könyvtárának Könyvtárosa; Mrs Phelps, aki a Matilda, a kiskorú boszorkány című filmben jelenik meg; és Margaret Gesner, a Szörny Egyetem könyvtárosa. További vizsgált könyvtárak a Ki vagy doki? című brit sorozat bolygó méretű könyvtára, a Csillagok háborújában megjelenő Jedi Templomi Könyvtár, a Superman-filmekből ismert Magány Erődje és a népszerű Trónok harca sorozat Fellegvára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tudásmenedzsment az iskolai könyvtárbanTóthné Behina, Beáta; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA digitális oktatás, az átalakuló szakképzés kihívásai és a könyvtárak megújulása folyamatok metszéspontjában egy vízió formálódik bennem iskolai könyvtárunk és benne a könyvtáros új szerepéről. Az iskolai könyvtárunk átalakul az iskola tudástárává és tudásközpontjává. Önkéntes alapon szerveződő és bizalmon alapuló, tanárokból és diákokból álló tanuló közösség fizikai, mentális és virtuális tanulótere lesz, ahol a tudáskonverzió, tudásmegosztás, új tudás létrehozása kötetlen beszélgetések, tréningek, e-learning tananyagfejlesztés, és sok más kreatív formában valósul meg. A könyvtáros információs szakemberi szaktudását is felhasználva, mint tudásmenedzser a koordinátora és mozgatórugója ennek a folyamatnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvtárak szerepe az élethosszig tartó tanulás támogatásábanNagy, Dorina; Eszényiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a könyvtárak szerepét mutatom be az élethosszig tartó tanulás támogatásában. Először az Európai Unió intézkedéseit mutatom be élethosszig tartó tanuláskeretein belül. Ezután kitérek az autodidakta tanulásra, ami az élethosszig tartó tanulás egyik kulcsfontosságú része. Majd az rátérek a könyvtárak és a életen át tartó tanulás kapcsolatára. Kitérek a tanulás támogatására, valamint a könyvtárban elérhető képzésekre is. Végül kitérek a könyvtárakra az internet világában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Oxford kulturális intézményeiHalász, Rita; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarAz Oxfordi Egyetem és Bodleian Library történelmi hátterének bemutatása, évszázados múltjukra visszatekintés. Hogyan jött létre az egyetem kollágiumi rendszere és mitől sikeres a mai napig. Bemutatom, hogy milyen gyűjteményekkel rendelkezik a könyvtár és ezeket milyen módon teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Ismertetem, hogy hogyan él a köztudatban a két intézmény, illetve, hogy milyen hatással voltak az irodalomra és a médiára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális oktatás alsó tagozatbanSzűcs, Edina; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a digitális oktatásban való tapasztalataimat osztottam meg és annak fontosságáról, elengedhetetlenségéről próbáltam egy képet alkotni. Úgy gondolom, hogy ebben a gyorsan fejlődő, az eszközökhöz könnyen hozzáférhető világban adott és természetessé kell, hogy váljon ezek használata, alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban. Nyugodtan sőt kötelező alsó tagozatban is megismertetni a gyerekeket különböző eszközökkel, módszerekkel, programokkal, hiszen ezek által a figyelmük is sokkal könnyebben fenttartható, motiválható. Természetesen alsó tagozatban a hagyományos módszereket nem lehet elhagyni, de mellette akár felváltva, akár egyszerre becsempészhetjük a digitális világot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Muzeális értékű könyvtári dokumentumok digitalizálása MagyarországonFarkas, Judit Sára; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban megvizsgálom, melyek azok az érvek, amik a digitalizálás mellett szólnak, és melyek azok, amik ellene. Feltárom, hogy milyen nehézségei lehetnek a digitalizálásnak. Továbbá a muzeális dokumentumok kapcsán vizsgálom, hogy hol és milyen jellegű dokumentumok kerültek digitalizálásra, feltérképezem, hogy ezek a digitalizált dokumentumok milyen felületeken érhetőek el, és ott a felhasználók milyen szolgáltatásokat vehetnek igénybe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Képalapú digitalizáció az egyetemi könyvtárakbanGajdosi, Roland; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a magyar felsőoktatási könyvtáraknak a digitalizálási stratégiájukat, aktualitásukat és módszereiket, valamint ezen intézmények repozitóriumait vizsgálom meg és hasonlítom össze ezeknek a hatékonyságát, előnyeit és hátrányait egyaránt. Valamint, betekintést nyújtok a digitalizáció történetébe és annak alapjaiba. A felsőoktatási intézmények könyvtáraiban megfigyelhetjük, hogy az elmúlt évtizedben nagyságrendileg megnövekedett a digitalizált dokumentumok száma, ezzel is segítve a tanulókat az információk könnyed elérésében. Ezért is van minden egyetemi könyvtárnak stratégiai terve, amit általában öt éves ciklusra bontanak fel és tartalmaznak egy digitalizálási stratégiát is, ezek segítségével határozzák meg benne az elkövetkezendő évek kilátásait és terveit, ezáltal is segítve az események gördülékenységét és átláthatóságát a folyamatoknak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális helytörténeti könyvtárakMolnár, Kinga; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom során először is azt vizsgálom, hogy mit jelent a helyismeret a könyvtári környezetben, majd azt, hogy mit tekintünk ma digitális könyvtárnak, valamint elektronikus dokumentumnak és hogyan történik a feldolgozásuk. Aztán szó esik a digitalizálásról, továbbá annak folyamatáról. Bemutatom a metaadatokat, valamint alkalmazásukat, amely során eljutunk a metaadat-rendszerekig, ezen belül pedig a Dublin Core-t fogom röviden ismertetni, mely az egyik legelterjedtebb metaadat-kezdeményezés. Vizsgálom továbbá a magyarországi helyzetet, illetve a megyei könyvtárak helyismereti digitalizálási tevékenységéit. A megyei könyvtárakra azért esett a választásom, mert megyei hatókörű felelősségükből kifolyólag az egész megyéről szóló helytörténeti dokumentumokat kötelesek begyűjteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományos és digitális marketingeszközök használataPásztor, Zsófia Réka; Virágos, Márta; DE--Bölcsészettudományi KarCélkitűzéseim, hogy bemutassam röviden magát a marketing fogalmát, a hagyományos és digitális marketing eszközök fogalmát, típusait, használatát, ezek erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek SWOT analízisen keresztül történő bemutatását, végül pedig egy átfogó képet adni a választott témával és a rá hatással lévő tényezőkkel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az élménypedagógiai elemek hatása a számítógépes gondolkodás fejlesztésére: egy algoritmikus szabadulószoba történeteOsztián, Pálma-Rozália; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi KarA vizuális történetmesélés, különösen tánckoreográfiák révén, élvezetes és maradandó módon teszi lehetővé az egyszerűbb algoritmusok bemutatását. Bonyolultabb témák esetén azonban szükségessé válik egy egyszerűbb és követhetőbb szemléltetési forma. Jelen tanulmány a színpadi jelenetekre fókuszál, mint egy újszerű megoldás, amely filmes megjelenítés segítségével ábrázolja és teszi közérthetővé az informatikához kapcsolódó komplex témákat. Ennek a módszernek az hatékonyságát egy rövidfilm készítésével és bemutatásával teszteltük, egy programozással kapcsolatos egyetemi kurzus keretén belül. A film egy bevezető jelenettel nyit, amely az algoritmikai problémát mutatja be, majd a következő három felvonás az ad hoc, a mohó és a dinamikus programozási stratégiákat szemlélteti színészi játék révén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biblioterápia magyarországi gyakorlata és irányvonalai a szakirodalom tükrébenBotos, Lilla Zsanett; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarMi is az a biblioterápia? Ezt részletesen, a szakirodalom tükrében magyaráztam el dolgozatomban. Megismerhetjük a biblioterápia fogalmát, különböző megfogalmazásait, csoportosítását. Ezt követően beszámoltam részletesen a biblioterápia alkalmazásáról és különbséget tettem az egyéni és csoportos biblioterápia definíciói között. Részleteztem egy ilyen foglalkozássorozat felépítését, alkalmazását és a különböző szituációkat. Megtudhatjuk, hogy hogyan alkalmazzuk a terápiát fogyatékossággal élő emberek számára, gyerekek, illetve felnőttek tekintetében. Megfogalmaztam alapelveket és beszéltem arról is, hogy ki jogosult egy ilyen biblioterápiás foglalkozás levezénylésére. Eloszlattam tévhiteket és egy érdekes felmérést, közvéleménykutatást is bemutattam annak eredményeivel és magyarázatával. Befejezésként pedig egy irodalom listát ismertettem egy biblioterápiás csoport részére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőbenLászló, Vilmos Csongor; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAlapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőben az általános iskolák 1-8. évfolyamán tanuló diákok körében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Biblioterápia és meseterápia a könyvtári munkábanKövér, László; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban ismertetem a biblioterápia és meseterépia történetét. Ismertetem egy csoportfoglalkozás menetét. Továbbá az alábbi kérdésekre adok választ: 1. Hogyan zajlik egy irodalomterápia, hogyan választanak a terapeuták irodalmat? 2. Milyen pozitív hatásai vannak egy meseterápiás foglalkozásnak 3. Hogyan zajlik egy foglalkozás a Katona József Könyvtár gyakorlatán bemutatva.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »