Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 52)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományos és digitális marketingeszközök használataPásztor, Zsófia Réka; Virágos, Márta; DE--Bölcsészettudományi KarCélkitűzéseim, hogy bemutassam röviden magát a marketing fogalmát, a hagyományos és digitális marketing eszközök fogalmát, típusait, használatát, ezek erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek SWOT analízisen keresztül történő bemutatását, végül pedig egy átfogó képet adni a választott témával és a rá hatással lévő tényezőkkel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tudásmenedzsment az iskolai könyvtárbanTóthné Behina, Beáta; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA digitális oktatás, az átalakuló szakképzés kihívásai és a könyvtárak megújulása folyamatok metszéspontjában egy vízió formálódik bennem iskolai könyvtárunk és benne a könyvtáros új szerepéről. Az iskolai könyvtárunk átalakul az iskola tudástárává és tudásközpontjává. Önkéntes alapon szerveződő és bizalmon alapuló, tanárokból és diákokból álló tanuló közösség fizikai, mentális és virtuális tanulótere lesz, ahol a tudáskonverzió, tudásmegosztás, új tudás létrehozása kötetlen beszélgetések, tréningek, e-learning tananyagfejlesztés, és sok más kreatív formában valósul meg. A könyvtáros információs szakemberi szaktudását is felhasználva, mint tudásmenedzser a koordinátora és mozgatórugója ennek a folyamatnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biblioterápia magyarországi gyakorlata és irányvonalai a szakirodalom tükrébenBotos, Lilla Zsanett; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarMi is az a biblioterápia? Ezt részletesen, a szakirodalom tükrében magyaráztam el dolgozatomban. Megismerhetjük a biblioterápia fogalmát, különböző megfogalmazásait, csoportosítását. Ezt követően beszámoltam részletesen a biblioterápia alkalmazásáról és különbséget tettem az egyéni és csoportos biblioterápia definíciói között. Részleteztem egy ilyen foglalkozássorozat felépítését, alkalmazását és a különböző szituációkat. Megtudhatjuk, hogy hogyan alkalmazzuk a terápiát fogyatékossággal élő emberek számára, gyerekek, illetve felnőttek tekintetében. Megfogalmaztam alapelveket és beszéltem arról is, hogy ki jogosult egy ilyen biblioterápiás foglalkozás levezénylésére. Eloszlattam tévhiteket és egy érdekes felmérést, közvéleménykutatást is bemutattam annak eredményeivel és magyarázatával. Befejezésként pedig egy irodalom listát ismertettem egy biblioterápiás csoport részére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az "Ezt vidd ki!" olvasásnépszerűsítő projekt terveBoldizsárné Jónás, Jolán; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban az „Ezt vidd ki!” elnevezésű, középiskolásokat célzó olvasásnépszerűsítő projekt tervét mutattam be, mely a berettyóújfalui Sinka István Városi Könyvtárban valósul meg. A projekt célja az olvasás népszerűsítése, a könyvtár társadalmi elfogadottságnak erősítése, a könyvtárhasználók számának növelése, különös tekintettel a tinédzserekre. További cél, hogy a könyvtárban kialakított kamaszkuckó közösségi térként is funkcionáljon. A projekt céljainak eléréséhez az influenszerek módszerei szolgálnak alapul: rövid videók készülnek, melyekben a fiatalok a kedvenc könyvüket mutatják be. Ezeket a videókat a könyvtár Facebook oldalán tesszük közzé. Szakdolgozatomban bemutattam a mai fiatalok olvasási szokásait, ismertettem könyvtári és nem könyvtári internetes olvasásnépszerűsítő programokat is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kézilabda fejlődése az írott és a digitális források tükrébenHajdu, Magdolna; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat bemutatja a kézilabdázás fejlődését a XX. és XXI. században. Az írott formától egészen a digitális világig átöleli annak alakulásának a szakaszait. Tartalmazza a papíralapú versenyrendszer változását az elektronikus versenyeztetésig a technikai elemek fejlődésének előrehaladtával. Az online felületek használatát, amely már elengedhetetlen a mai versenysportban is. Bemutatja az iskolai, a nemzetközi és országos versenyek rendszerét, működését. Saját életem egy részének, a BMSE leány utánpótlás csapatomnak a részvételét a kisiskolás versenyben a digitális felület alkalmazásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak mint információs központokLévai, Gábor; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA Debreceni Egyetem az ország egyik legkiválóbb egyeteme, melynek hallgatói és kutatói évről évre számos írást közölnek, melyekkel a tudományt szolgálják. Viszont ezek a munkák nem feltétlen kerülnek be a nemzetközi adatbázisokba. Hogy az egyetem hírnevét ezek az írók tovább öregbítsék, fontos meghatároznunk a különbséget adatbázis és adatbázis között. Erre szolgál a jelenlegi dolgozat, ezen felül pedig statisztikai összehasonlítást is mutat, érzékeltetve a minőségi keret jelentőségét, szemben egy olyan adatbázissal, mely nem alkalmaz ilyesmit. Továbbá, ismerteti az információtudomány ide vonatkozó részét, miértjét és hogyanját is. Végül, de nem utolsó sorban, a világfalu és a Big Data mibenlétét is bemutatja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sprego felhasználási területei könyvtári és nagyvállalati környezetbenBalogh, Angelika; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA Sprego (Spreadsheet Lego) módszerét használva demonstrálom a feladatmegoldást olyan felmerülő problémák esetén, amelyek a könyvtárban mindennaposak lehetnek. Majd folytatom adatbáziskezéssel, ahol hasonló helyzeteket mutatok be. Végül megmutatom, hogy a Power Bi-t milyen sokrétűen lehet alkalmazni akár egy könyvtári környezetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak mint információs központokLévai, Gábor; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA Debreceni Egyetem az ország egyik legkiválóbb egyeteme, melynek hallgatói és kutatói évről évre számos írást közölnek, melyekkel a tudományt szolgálják. Viszont ezek a munkák nem feltétlen kerülnek be a nemzetközi adatbázisokba. Hogy az egyetem hírnevét ezek az írók tovább öregbítsék, fontos meghatároznunk a különbséget adatbázis és adatbázis között. Erre szolgál a jelenlegi dolgozat, ezen felül pedig statisztikai összehasonlítást is mutat, érzékeltetve a minőségi keret jelentőségét, szemben egy olyan adatbázissal, mely nem alkalmaz ilyesmit. Továbbá, ismerteti az információtudomány ide vonatkozó részét, miértjét és hogyanját is. Végül, de nem utolsó sorban, a világfalu és a Big Data mibenlétét is bemutatja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A webarchiválás hazai és nemzetközi viszonylatbanKovács, Róbert; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a 2021-ig megjelent magyar nyelvű szakirodalom csaknem egészére, illetve mértékletesen külföldi forrásokra támaszkodva végigvezeti az olvasót előbb a webarchiválás külföldi, majd pedig magyarországi történetének mérföldkövein. Megismerjük az OSZK 2017-ben indult nemzeti webarchiválási projektjének célkitűzéseit, eredményeit, valamint fejlesztési terveit a jövőre vonatkozóan. Az úton végül eljutunk a Magyar Internet Archívum és a cseh nemzeti archívum, a Webarchiv összehasonlításához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális oktatás alsó tagozatbanSzűcs, Edina; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a digitális oktatásban való tapasztalataimat osztottam meg és annak fontosságáról, elengedhetetlenségéről próbáltam egy képet alkotni. Úgy gondolom, hogy ebben a gyorsan fejlődő, az eszközökhöz könnyen hozzáférhető világban adott és természetessé kell, hogy váljon ezek használata, alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban. Nyugodtan sőt kötelező alsó tagozatban is megismertetni a gyerekeket különböző eszközökkel, módszerekkel, programokkal, hiszen ezek által a figyelmük is sokkal könnyebben fenttartható, motiválható. Természetesen alsó tagozatban a hagyományos módszereket nem lehet elhagyni, de mellette akár felváltva, akár egyszerre becsempészhetjük a digitális világot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A magyar és angolszász iskolai könyvtárak működésének összehasonlító vizsgálataSebestyén, Noémi; Tóth, Erzsébet; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom megírásakor kitűzött célom, hogy összehasonlító elemzést végezzek Magyarország, az Amerikai Egyesült Államok, valamint Anglia iskolai könyvtárainak működése és szolgáltatásai között. Az összehasonlító vizsgálat alapját az alábbi szempontok képezik: maga az iskolai könyvtár; az iskolai könyvtáros; az iskolai könyvtár, valamint az iskolai könyvtáros szerepe az olvasás ösztönzésében és az információs műveltség elsajátításában; az olvasóvá nevelés módszertana; az iskolai könyvtárak finanszírozási helyzete; működési stratégiájuk; a rendelkezésre álló források; illetve az iskolai könyvtárak működésének számítógépesítése. Dolgozatom zárásaként összegyűjtöttem és megfogalmaztam néhány hasznos javaslatot, amelyek esetlegesen segíthetnék az iskolai könyvtárak működését a jövőre nézve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvtárak szerepe az élethosszig tartó tanulás támogatásábanNagy, Dorina; Eszényiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a könyvtárak szerepét mutatom be az élethosszig tartó tanulás támogatásában. Először az Európai Unió intézkedéseit mutatom be élethosszig tartó tanuláskeretein belül. Ezután kitérek az autodidakta tanulásra, ami az élethosszig tartó tanulás egyik kulcsfontosságú része. Majd az rátérek a könyvtárak és a életen át tartó tanulás kapcsolatára. Kitérek a tanulás támogatására, valamint a könyvtárban elérhető képzésekre is. Végül kitérek a könyvtárakra az internet világában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Meseolvasás hatásai a fiatal felnőttekreSéra, Dalma; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a meseolvasás hatásait vizsgáltam a fiatal felnőttek körében. Volt szerencsém azokkal elvégezni a kutatást, akiket taníthattam a B típusú gyakorlat alkalmával. A gyermekkori meseolvasás kognitív és pszichológiai szempontból is nagyban befolyásolja a fiatal felnőttek életét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális feladatok magyarórákon az általános iskola 6. évfolyamánÉkesné Baranyai, Enikő; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban bemutatom, hogy a hatodik évfolyamon magyarórákon alkalmazott feladatok milyen lehetőségeket biztosítanak a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésére. Bevonhatók-e és hogyan a munkafüzet feladatai a digitalizálásba, át lehet-e alakítani, és meg lehet-e oldani őket számítógépes programok segítségével. A dolgozatom célja, hogy ismertesse azt a majdnem egy tanéves munkát, jó gyakorlatot, melyben magyartanárként a digitális kompetenciafejlesztést is feladatomul vállaltam. A helyzetelemzés, a lehetőség feltárása után bemutatok néhányat az általam használt feladatokból. Leírom azokat a gyakorlati tapasztalatokat, melyeket a feladatok alkalmazása során szereztem. Végül egy teljes mér-tékben digitálisan megvalósított magyaróra tervét prezentálom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kulturális rendezvényszervezés a megyei könyvtárakban MagyarországonErdei, Kinga; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban bemutatom a rendezvények fajtáit, azon belül kitérek a kulturális rendezvényekre is. Bemutatom, hogyan, milyen fő lépésekkel kell rendezvényt szervezni, a könyvtári rendezvényekre összpontosítva. Ezeken felül megvizsgáltam, hogy a magyarországi megyei könyvtárak 2017 és 2021 között milyen rendezvényeket tartottak és ezekből diagramokat készítettem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermekkori meseolvasás hatásai a digitális világbanKovács, Szilvia Alexandra; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban egy rövid irodalmi áttekintés után mélyinterjúkat készítettem a középiskolás diákokkal azzal kapcsoaltban, hogy milyen tapasztaltaik vannak gyermekkorukból a meseolvasás kapcsán. Olyan kérdésekre is kerestem a választ, hogy a családi minták hogyan befolyásolják a gyerekek ízlését és választási szokásait vagy hogy ők maguk milyen dokumentumokat tartanak fontosnak az otthoni könyves polcon.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az élménypedagógiai elemek hatása a számítógépes gondolkodás fejlesztésére: egy algoritmikus szabadulószoba történeteOsztián, Pálma-Rozália; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi KarA vizuális történetmesélés, különösen tánckoreográfiák révén, élvezetes és maradandó módon teszi lehetővé az egyszerűbb algoritmusok bemutatását. Bonyolultabb témák esetén azonban szükségessé válik egy egyszerűbb és követhetőbb szemléltetési forma. Jelen tanulmány a színpadi jelenetekre fókuszál, mint egy újszerű megoldás, amely filmes megjelenítés segítségével ábrázolja és teszi közérthetővé az informatikához kapcsolódó komplex témákat. Ennek a módszernek az hatékonyságát egy rövidfilm készítésével és bemutatásával teszteltük, egy programozással kapcsolatos egyetemi kurzus keretén belül. A film egy bevezető jelenettel nyit, amely az algoritmikai problémát mutatja be, majd a következő három felvonás az ad hoc, a mohó és a dinamikus programozási stratégiákat szemlélteti színészi játék révén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mozgóképek könyvtáraBalogh, Julianna; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a könyvtár- és könyvtárosképpel foglalkozom. Megvizsgálom legelterjedtebb könyvtárosi sztereotípiákat, bemutatom a könyvtárosok valódi feladatait és szerepköreit. Ezt követően a könyvtárakról kialakult képet vizsgálom a társadalomban, majd áttekintem a könyvtári rendszer működését Magyarországon, a könyvtárak valódi feladatait és típusait. A dolgozat fő részében konkrét példák elemzése útján vonok le következéseket a könyvtárosok és könyvtárak ábrázolásáról a filmekben és sorozatokban. A vizsgált példák Barbara Gordon, vagyis Batgirl, az 1966-os televíziós Batman sorozat alapján; Irma Cvikker, a Harry Potter világából jól ismert varázslóiskola, a Roxfort könyvtárának könyvtárosa; Evelyn Carnahan A múmia című filmből; Henry DeTamble, Az időutazó felesége című sorozat főhőse; Flynn Carsen, a Titkok könyvtárának Könyvtárosa; Mrs Phelps, aki a Matilda, a kiskorú boszorkány című filmben jelenik meg; és Margaret Gesner, a Szörny Egyetem könyvtárosa. További vizsgált könyvtárak a Ki vagy doki? című brit sorozat bolygó méretű könyvtára, a Csillagok háborújában megjelenő Jedi Templomi Könyvtár, a Superman-filmekből ismert Magány Erődje és a népszerű Trónok harca sorozat Fellegvára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Információs és kommunikációs technológiák használata az ének-zene tanításábanSzabó - Kovács , Ida; Csernoch , Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom az „Információs és kommunikációs technológiák használata az ének-zene tanításában” címet kapta. Ebben a témában elmélyülve s ehhez kapcsolva egy digitális grafikus feladat elkészítési folyamatát s ennek használatát mutatom be. Ezzel szeretnék egy olyan innovatív, feladatmegoldási módszert alkalmazni az ének – zene órámon, amivel a gyerekek nem csak a zenei ismereteit, készségeit, hanem ezek mellett a digitális kompetenciájukat is fejlesztem. Továbbá a digitális eszközhasználat alkalmazásával, hasznosítsam, bővítsem a tanulók informatikai tudását és segítsem, fejleszteni a számítógépes gondolkodásukat. Egy ilyen típusú feladatmegoldással változatossá, színesebbé, érdekesebbé tegyem a gyerekek számára az ének-zene órát. A dolgozatomban bemutatok egy olyan feladatmegoldási módszert, amely hatékonyan segíti a tanórámon megtanított ismeretek elmélyítését, erősítve tantárgyközi kapcsolatokat és a tantárgyi koncentrációt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Algoritmusok a színpadon: színészi játék által bemutatott algoritmusvizualizációkOsztián, Erika; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz algoritmusok a színpadon: Algoritmusok a színpadon: színészi játék által bemutatott algoritmusvizualizációk című dolgozat az Adatszerkezetek és algoritmusok tantárgyhoz kapcsolódó algoritmusok világának a bemutatása a színház eszközeivel. Ez az innovatív megközelítés összekapcsolja a számítástudomány bonyolultságait a színészi művészet által teremtett különleges élménnyel. A drámai előadások során a diákok a színészek ügyes játékán keresztül láthatják valós időben a különböző algoritmusok bonyolult működését. Ez a technológia és a színház egyesítése nemcsak az algoritmusokról tanítja meg a diákokat, hanem felhívja a figyelmet a multidiszciplináris együttműködés kreatív potenciáljára is. Az dolgozatban leírt tanulmány, kutatás egy új perspectívát kínál a számítástechnikai fogalmakra, motiváltabbá téve a tanulókat ezen fogalmak elsajátítására.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »