Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 52)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Oxford kulturális intézményei
    Halász, Rita; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az Oxfordi Egyetem és Bodleian Library történelmi hátterének bemutatása, évszázados múltjukra visszatekintés. Hogyan jött létre az egyetem kollágiumi rendszere és mitől sikeres a mai napig. Bemutatom, hogy milyen gyűjteményekkel rendelkezik a könyvtár és ezeket milyen módon teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Ismertetem, hogy hogyan él a köztudatban a két intézmény, illetve, hogy milyen hatással voltak az irodalomra és a médiára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Képalapú digitalizáció az egyetemi könyvtárakban
    Gajdosi, Roland; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban a magyar felsőoktatási könyvtáraknak a digitalizálási stratégiájukat, aktualitásukat és módszereiket, valamint ezen intézmények repozitóriumait vizsgálom meg és hasonlítom össze ezeknek a hatékonyságát, előnyeit és hátrányait egyaránt. Valamint, betekintést nyújtok a digitalizáció történetébe és annak alapjaiba. A felsőoktatási intézmények könyvtáraiban megfigyelhetjük, hogy az elmúlt évtizedben nagyságrendileg megnövekedett a digitalizált dokumentumok száma, ezzel is segítve a tanulókat az információk könnyed elérésében. Ezért is van minden egyetemi könyvtárnak stratégiai terve, amit általában öt éves ciklusra bontanak fel és tartalmaznak egy digitalizálási stratégiát is, ezek segítségével határozzák meg benne az elkövetkezendő évek kilátásait és terveit, ezáltal is segítve az események gördülékenységét és átláthatóságát a folyamatoknak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Könyvtári digitalizálás és közösségimédia-jelenlét 4 európai nemzeti könyvtárban
    Czeglédi, Ákos; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatomban bemutatom az Európai Unió digitális tevékenységét és megvizsgálom a British Library, a Bibliothèque Nationale de France, a Deutsche Nationalbibliothek és az Országos Széchényi Könyvtár digitalizálási tevékenységét, közösségi média jelenlétét és a kulturális örökséggel kapcsolatos tevékenységét, történelmi háttérrel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Biblioterápia és meseterápia a könyvtári munkában
    Kövér, László; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatomban ismertetem a biblioterápia és meseterépia történetét. Ismertetem egy csoportfoglalkozás menetét. Továbbá az alábbi kérdésekre adok választ: 1. Hogyan zajlik egy irodalomterápia, hogyan választanak a terapeuták irodalmat? 2. Milyen pozitív hatásai vannak egy meseterápiás foglalkozásnak 3. Hogyan zajlik egy foglalkozás a Katona József Könyvtár gyakorlatán bemutatva.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Felnőttképzés a digitális kultúra kontextusában
    Gerencsérné Fazekas, Márta Erzsébet; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom a felnőttképzésben megjelenő kihívásokat vizsgálja digitalizált korunkban a gyakorlatban alkalmazott példákon keresztül. A digitális kultúra rohamos fejlődése olyan dinamikus környezetet teremt, amely átalakítja mindennapi életünket és számos területet érint, beleértve a felnőttképzést is. Ebben a digitális érában azonban nem csupán az eszközök és technológiák térhódítása észlelhető, hanem a tanulás és oktatás területén is új kihívások és lehetőségek tárulnak fel. A felnőttek számára szervezett képzések sikeressége és hatékonysága azonban nem csupán a digitális technológiák alkalmazásától függ, hanem a figyelem, egyenlőségek, kollaboráció és történesítés mélyebb megértésétől és integrációjától is. Egyre nagyobb teret kap az oktatásban a digitalizáció, különösen 2020 tavasza óta, amikor is a Covid-19 járvány felgyorsította azt a folyamatot, amely a digitális eszközök, megoldások használatát jelentette egy képzés keretein belül. A tárgyalt területek jelentőségét a munkaerőpiacon preferált kompetenciákhoz való csatlakozásuk adja. A figyelem, az együttműködés készsége már minden munkakörnél elvárás, legyen az kék- vagy fehérgalléros munkakör. Az esélyegyenlőség témáját megvizsgálni ebben a társadalmi közegben elengedhetetlen, ezért is foglalkozom a dolgozatban vele. A történetmesélés pedig egy kiaknázatlan területe a felnőttképzésnek. Néhány kísérlet a képzésekbe való alkalmazására már megtörtént, erről is fogok írni a dolgozatban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    SZMSZ ÁTDOLGOZÁSA AZ ÚJ TARTALMI ÉS FORMAI KÖVETELMÉNYEKNEK MEGFELELŐEN
    Romándi, Krisztina; dr. Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Iskolánk Szervezeti és Működési Szabályzatának átdolgozása közben ébredtem rá, hogy a mai világban is milyen fontos szerepe van a helyesen szerkesztett digitális szöveges dokumentumoknak, a tipográfiai alapismereteknek és az IKT eszközök ismerete mellett természetesen az általános műveltségnek is. Ma már az interneten is egyre több tanulmány foglalkozik a szövegkezelés és a szövegszerkesztés fontosságával. A tipográfiai, a formázási és a stílus hibák felismerésének hiánya nagyban magyarázható azzal is, hogy sokszor a felhasználók alapvetően a betűformázásokra koncentrálnak, elfeledkezve arról, hogy a szövegszerkesztő programok milyen egyéb széleskörű lehetőségeket biztosítanak egy-egy dokumentum létrehozására. Ezt a témát a tanulmányoztam behatóbban és elemeztem ki ebben a szakdolgozatban. Végső konklúzióm, hogy a mai világban, amikor a digitális szövegszerkesztés már mindenki számára elérhető, még nagyobb hangsúlyt kell helyezni a helyesen szerkesztett dokumentumok ismérveinek széleskörű megismertetésére, a tipográfiai, a tördelési, a szintaktikai és a szemantikai hibák bemutatására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az IKT eszközök szerepe és hatása a matematika tanításban
    Nagy, Zsuzsanna Timea; Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az oktatási környezet gyors fejlődése során a technológia átalakítja a hagyományos tanítási módszereket. Az osztályteremben a táblagépek válnak az oktatás fő eszközévé, lehetővé téve a tanárok számára a digitális eszközökkel történő interaktív tanítást. A valós idejű vetítés lehetővé teszi a tanulók számára a tartalom könnyebb megértését és az inkluzív tanulási környezet kialakítását. Az érintésérzékeny felület új interakciós lehetőségeket kínál a tanárok és diákok között, elősegítve az aktív részvételt és a kooperatív tanulást. A tanítás utáni digitális anyagmegosztás lehetővé teszi a tanulók számára a személyre szabott tanulást és az anyagok újra áttekintését saját tempójuk szerint. A táblagépek így a dinamikus és hozzáférhető tanulás fontos eszközeivé válnak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    IKT eszközök használata a biológia tanításában
    Papp, Petra; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban bemutatom az általános iskolai biológia tantárgyban az IKT eszközök használatának lehetőségeit. Néhány jó gyakorlat leírásával szeretnék rávilágítani arra, hogy hogyan lehet a tantárgyak közötti kapcsolatot megteremteni és a digitális kompetenciákat fejleszteni, nemcsak digitális kultúra órán. Annak vizsgálata, hogy az általános iskola nyolcadik osztályos biológia tantárgy anyagforgalom témakörének összefoglalása megvalósítható-e IKT eszközök segítségével. Ezt az újfajta megközelítést összehasonlítom a hagyományosnak számító papíralapú feladatmegoldással. Kitérek arra, hogy ez a két megközelítés, a diákok milyen kompetenciáit fejleszti hatékonyan. Tankönyvi és munkafüzeti feladatok megoldását részletezem alkalmazói szoftverek segítségével, mely közben a digitalizált feladatmegoldás előnyeinek ismertetése is megtörténik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fogyatékkal élők a könyvtárban
    Tóth, Fanni Marietta; Eszenyiné , Borbély Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom témája a Fogyatékkal élők a könyvtárban címet viseli, és kiemelt figyelmet fordítok a könyvtárak által nyújtott szolgáltatások hozzáférhetőségének és esélyegyenlőségi törekvéseik bemutatására, illetve az esetleges fejlesztésekre. A dolgozatban megvizsgálom a fogyatékkal élők igényeit és kihívásait a könyvtári környezetben, valamint bemutatom az akadálymentesítés fontosságát és szerepét. Továbbá felvázolom a fogyatékkal élők által preferált nyelvezetet és az inkluzív megközelítések fontosságát is. Bátyám fogyatékkal élése és szüleim egyesülete révén személyesen érintett vagyok e témában. Célom még, hogy felhívjam a figyelmet az esélyegyenlőség előmozdítására, a könyvtári alkalmazottak és felhasználók közötti integráció elősegítésére, valamint olyan projektek és események bemutatása, amelyek során a könyvtárak és civil szervezetek együttműködése kiterjedt a fogyatékkal élők támogatására. Emellett röviden említést teszek olyan lehetőségekre, amelyek a célcsoport könyvtári munkavégzésére vonatkozik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A magyar gyermekkönyvillusztrációk hatása magyarországon
    Papp, Klaudia; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom témája a gyermekkönyv illusztrációk hatása Magyarországon, külön kiemelve a magyar illusztrációkat és azok fontosságát az olvasóvá nevelésben. Választásom azért esett erre a témára, mert úgy gondolom a gyermekeknek már egészen kis koruktól fontos szerepet játszanak személyiségfejlődésükben az illusztrációk. A kisgyermekkorban látott illusztrációk erős benyomást tehetnek emlékeinkben, amik aztán egész életünkben végig kísér. A jó illusztráció nem csupán az elbeszélni kívánt történet kiegészítése, hanem önállóan is megállja helyét. A szöveg nélkül is érthetővé válik, hiszen az olvasni még nem tudó gyermekek az történetben szereplő karakterek, színek és alakzatok képi világa alapján rakják össze számukra a könyv mondanivalóját. A magyar gyermekkönyv-illusztráció a 2000-es években is virágkorát éli, amelyet köszönhetünk azon megannyi illusztrátornak, akik méltán kiérdemelték hírnevüket azzal, hogy műveikkel olyan világot alkottak meg amelyek egybeolvadnak a gyermekek által vizualizált világgal.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Könyvtár mint közösségi tér
    Daróczi, Aletta; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom első felében a közösségi tér, harmadik hely fogalmait fejtem ki. Szeretnék modern, közösségek érdekeit figyelembe véve létrehozott könyvtárakat ismertetni a világ különböző területeiről, többek között magyarországi és finnországi könyvtárakat. Bemutatom, hogy a könyvtárak Magyarországon milyen programokat szerveznek és milyen céllal. A második felében a dolgozatomnak a könyvtári szorongást szeretném bemutatni. Ezt követően egy nemzetközi áttekintést adok az erről szóló kutatásokból, melyek nagyon sokszínű megközelítést alkalmaznak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az élménypedagógiai elemek hatása a számítógépes gondolkodás fejlesztésére: egy algoritmikus szabadulószoba története
    Osztián, Pálma-Rozália; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A vizuális történetmesélés, különösen tánckoreográfiák révén, élvezetes és maradandó módon teszi lehetővé az egyszerűbb algoritmusok bemutatását. Bonyolultabb témák esetén azonban szükségessé válik egy egyszerűbb és követhetőbb szemléltetési forma. Jelen tanulmány a színpadi jelenetekre fókuszál, mint egy újszerű megoldás, amely filmes megjelenítés segítségével ábrázolja és teszi közérthetővé az informatikához kapcsolódó komplex témákat. Ennek a módszernek az hatékonyságát egy rövidfilm készítésével és bemutatásával teszteltük, egy programozással kapcsolatos egyetemi kurzus keretén belül. A film egy bevezető jelenettel nyit, amely az algoritmikai problémát mutatja be, majd a következő három felvonás az ad hoc, a mohó és a dinamikus programozási stratégiákat szemlélteti színészi játék révén.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mozgóképek könyvtára
    Balogh, Julianna; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatomban a könyvtár- és könyvtárosképpel foglalkozom. Megvizsgálom legelterjedtebb könyvtárosi sztereotípiákat, bemutatom a könyvtárosok valódi feladatait és szerepköreit. Ezt követően a könyvtárakról kialakult képet vizsgálom a társadalomban, majd áttekintem a könyvtári rendszer működését Magyarországon, a könyvtárak valódi feladatait és típusait. A dolgozat fő részében konkrét példák elemzése útján vonok le következéseket a könyvtárosok és könyvtárak ábrázolásáról a filmekben és sorozatokban. A vizsgált példák Barbara Gordon, vagyis Batgirl, az 1966-os televíziós Batman sorozat alapján; Irma Cvikker, a Harry Potter világából jól ismert varázslóiskola, a Roxfort könyvtárának könyvtárosa; Evelyn Carnahan A múmia című filmből; Henry DeTamble, Az időutazó felesége című sorozat főhőse; Flynn Carsen, a Titkok könyvtárának Könyvtárosa; Mrs Phelps, aki a Matilda, a kiskorú boszorkány című filmben jelenik meg; és Margaret Gesner, a Szörny Egyetem könyvtárosa. További vizsgált könyvtárak a Ki vagy doki? című brit sorozat bolygó méretű könyvtára, a Csillagok háborújában megjelenő Jedi Templomi Könyvtár, a Superman-filmekből ismert Magány Erődje és a népszerű Trónok harca sorozat Fellegvára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Információs és kommunikációs technológiák használata az ének-zene tanításában
    Szabó - Kovács , Ida; Csernoch , Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom az „Információs és kommunikációs technológiák használata az ének-zene tanításában” címet kapta. Ebben a témában elmélyülve s ehhez kapcsolva egy digitális grafikus feladat elkészítési folyamatát s ennek használatát mutatom be. Ezzel szeretnék egy olyan innovatív, feladatmegoldási módszert alkalmazni az ének – zene órámon, amivel a gyerekek nem csak a zenei ismereteit, készségeit, hanem ezek mellett a digitális kompetenciájukat is fejlesztem. Továbbá a digitális eszközhasználat alkalmazásával, hasznosítsam, bővítsem a tanulók informatikai tudását és segítsem, fejleszteni a számítógépes gondolkodásukat. Egy ilyen típusú feladatmegoldással változatossá, színesebbé, érdekesebbé tegyem a gyerekek számára az ének-zene órát. A dolgozatomban bemutatok egy olyan feladatmegoldási módszert, amely hatékonyan segíti a tanórámon megtanított ismeretek elmélyítését, erősítve tantárgyközi kapcsolatokat és a tantárgyi koncentrációt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Algoritmusok a színpadon: színészi játék által bemutatott algoritmusvizualizációk
    Osztián, Erika; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az algoritmusok a színpadon: Algoritmusok a színpadon: színészi játék által bemutatott algoritmusvizualizációk című dolgozat az Adatszerkezetek és algoritmusok tantárgyhoz kapcsolódó algoritmusok világának a bemutatása a színház eszközeivel. Ez az innovatív megközelítés összekapcsolja a számítástudomány bonyolultságait a színészi művészet által teremtett különleges élménnyel. A drámai előadások során a diákok a színészek ügyes játékán keresztül láthatják valós időben a különböző algoritmusok bonyolult működését. Ez a technológia és a színház egyesítése nemcsak az algoritmusokról tanítja meg a diákokat, hanem felhívja a figyelmet a multidiszciplináris együttműködés kreatív potenciáljára is. Az dolgozatban leírt tanulmány, kutatás egy új perspectívát kínál a számítástechnikai fogalmakra, motiváltabbá téve a tanulókat ezen fogalmak elsajátítására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az iskolakönyvtárosi hivatás a papíralapú és a digitális világ határán
    Tóth, Emese; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A ma már oly természetes informatikai eszközök, a modern elektronikus könyvtári szolgáltatások az iskolákban a kilencvenes évek közepétől kezdtek terjedni. A mi iskolánk (a DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma) az élvonalba tartozott a Szirén nevű szoftver 1994-es beszerzésével az informatikai nyitás területén. A modern technika bevonódása a hagyományos könyvtári térbe fokozatosan zajlott le. Ennek a változásnak iskolai könyvtárosként voltam és vagyok tevőleges részese. A dolgozat ennek a fejlődésnek a főbb, karakteres pontjait ismerteti.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Digitális magyar nyelvtan és irodalom oktatás az általános iskola 3. évfolyamán
    Nagy, Judit; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az általános iskola harmadik évfolyamán történő magyar nyelv és irodalom órákon alkalmazott feladatok digitális kompetenciafejlesztése.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Digitális lehetőségek az ötödik évfolyamos magyartanításban
    Bényei, Tamás Jánosné; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozat az ötödik évfolyamos magyartanítás digitális feladatait tartalmazza magyar nyelvtan témakörében. Digitális feladatkészítés néhány lehetőségét tartalmazza új tanulási környezetben. A feladatok a Word szövegszerkesztő, Power Point prezentáció készítő, Excel táblázatkezelő programok használatával készültek. A bemutatott feladatok a 2020-as Nemzeti Alaptanterv követelményeinek felelnek meg. Rendszerezési feladatokat tartalmaz a Word szövegszerkesztő táblázataival és SmartArt ábrák kidolgozásával. Élményalapú tanulás Power Point és Gimp képszerkesztő használatával. Szövegértés tanítása weblapkonverzióval.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Digitális oktatás alsó tagozatban
    Szűcs, Edina; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatomban a digitális oktatásban való tapasztalataimat osztottam meg és annak fontosságáról, elengedhetetlenségéről próbáltam egy képet alkotni. Úgy gondolom, hogy ebben a gyorsan fejlődő, az eszközökhöz könnyen hozzáférhető világban adott és természetessé kell, hogy váljon ezek használata, alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban. Nyugodtan sőt kötelező alsó tagozatban is megismertetni a gyerekeket különböző eszközökkel, módszerekkel, programokkal, hiszen ezek által a figyelmük is sokkal könnyebben fenttartható, motiválható. Természetesen alsó tagozatban a hagyományos módszereket nem lehet elhagyni, de mellette akár felváltva, akár egyszerre becsempészhetjük a digitális világot.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Digitális feladatok magyarórákon az általános iskola 6. évfolyamán
    Ékesné Baranyai, Enikő; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatomban bemutatom, hogy a hatodik évfolyamon magyarórákon alkalmazott feladatok milyen lehetőségeket biztosítanak a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésére. Bevonhatók-e és hogyan a munkafüzet feladatai a digitalizálásba, át lehet-e alakítani, és meg lehet-e oldani őket számítógépes programok segítségével. A dolgozatom célja, hogy ismertesse azt a majdnem egy tanéves munkát, jó gyakorlatot, melyben magyartanárként a digitális kompetenciafejlesztést is feladatomul vállaltam. A helyzetelemzés, a lehetőség feltárása után bemutatok néhányat az általam használt feladatokból. Leírom azokat a gyakorlati tapasztalatokat, melyeket a feladatok alkalmazása során szereztem. Végül egy teljes mér-tékben digitálisan megvalósított magyaróra tervét prezentálom.