Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 52)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvtárak szerepe az élethosszig tartó tanulás támogatásábanNagy, Dorina; Eszényiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a könyvtárak szerepét mutatom be az élethosszig tartó tanulás támogatásában. Először az Európai Unió intézkedéseit mutatom be élethosszig tartó tanuláskeretein belül. Ezután kitérek az autodidakta tanulásra, ami az élethosszig tartó tanulás egyik kulcsfontosságú része. Majd az rátérek a könyvtárak és a életen át tartó tanulás kapcsolatára. Kitérek a tanulás támogatására, valamint a könyvtárban elérhető képzésekre is. Végül kitérek a könyvtárakra az internet világában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A magyar gyermekkönyvillusztrációk hatása magyarországonPapp, Klaudia; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom témája a gyermekkönyv illusztrációk hatása Magyarországon, külön kiemelve a magyar illusztrációkat és azok fontosságát az olvasóvá nevelésben. Választásom azért esett erre a témára, mert úgy gondolom a gyermekeknek már egészen kis koruktól fontos szerepet játszanak személyiségfejlődésükben az illusztrációk. A kisgyermekkorban látott illusztrációk erős benyomást tehetnek emlékeinkben, amik aztán egész életünkben végig kísér. A jó illusztráció nem csupán az elbeszélni kívánt történet kiegészítése, hanem önállóan is megállja helyét. A szöveg nélkül is érthetővé válik, hiszen az olvasni még nem tudó gyermekek az történetben szereplő karakterek, színek és alakzatok képi világa alapján rakják össze számukra a könyv mondanivalóját. A magyar gyermekkönyv-illusztráció a 2000-es években is virágkorát éli, amelyet köszönhetünk azon megannyi illusztrátornak, akik méltán kiérdemelték hírnevüket azzal, hogy műveikkel olyan világot alkottak meg amelyek egybeolvadnak a gyermekek által vizualizált világgal.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőbenLászló, Vilmos Csongor; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAlapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőben az általános iskolák 1-8. évfolyamán tanuló diákok körében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Algoritmusok a színpadon: színészi játék által bemutatott algoritmusvizualizációkOsztián, Erika; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz algoritmusok a színpadon: Algoritmusok a színpadon: színészi játék által bemutatott algoritmusvizualizációk című dolgozat az Adatszerkezetek és algoritmusok tantárgyhoz kapcsolódó algoritmusok világának a bemutatása a színház eszközeivel. Ez az innovatív megközelítés összekapcsolja a számítástudomány bonyolultságait a színészi művészet által teremtett különleges élménnyel. A drámai előadások során a diákok a színészek ügyes játékán keresztül láthatják valós időben a különböző algoritmusok bonyolult működését. Ez a technológia és a színház egyesítése nemcsak az algoritmusokról tanítja meg a diákokat, hanem felhívja a figyelmet a multidiszciplináris együttműködés kreatív potenciáljára is. Az dolgozatban leírt tanulmány, kutatás egy új perspectívát kínál a számítástechnikai fogalmakra, motiváltabbá téve a tanulókat ezen fogalmak elsajátítására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az élménypedagógiai elemek hatása a számítógépes gondolkodás fejlesztésére: egy algoritmikus szabadulószoba történeteOsztián, Pálma-Rozália; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi KarA vizuális történetmesélés, különösen tánckoreográfiák révén, élvezetes és maradandó módon teszi lehetővé az egyszerűbb algoritmusok bemutatását. Bonyolultabb témák esetén azonban szükségessé válik egy egyszerűbb és követhetőbb szemléltetési forma. Jelen tanulmány a színpadi jelenetekre fókuszál, mint egy újszerű megoldás, amely filmes megjelenítés segítségével ábrázolja és teszi közérthetővé az informatikához kapcsolódó komplex témákat. Ennek a módszernek az hatékonyságát egy rövidfilm készítésével és bemutatásával teszteltük, egy programozással kapcsolatos egyetemi kurzus keretén belül. A film egy bevezető jelenettel nyit, amely az algoritmikai problémát mutatja be, majd a következő három felvonás az ad hoc, a mohó és a dinamikus programozási stratégiákat szemlélteti színészi játék révén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az IKT eszközök szerepe és hatása a matematika tanításbanNagy, Zsuzsanna Timea; Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz oktatási környezet gyors fejlődése során a technológia átalakítja a hagyományos tanítási módszereket. Az osztályteremben a táblagépek válnak az oktatás fő eszközévé, lehetővé téve a tanárok számára a digitális eszközökkel történő interaktív tanítást. A valós idejű vetítés lehetővé teszi a tanulók számára a tartalom könnyebb megértését és az inkluzív tanulási környezet kialakítását. Az érintésérzékeny felület új interakciós lehetőségeket kínál a tanárok és diákok között, elősegítve az aktív részvételt és a kooperatív tanulást. A tanítás utáni digitális anyagmegosztás lehetővé teszi a tanulók számára a személyre szabott tanulást és az anyagok újra áttekintését saját tempójuk szerint. A táblagépek így a dinamikus és hozzáférhető tanulás fontos eszközeivé válnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az iskolakönyvtárosi hivatás a papíralapú és a digitális világ határánTóth, Emese; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA ma már oly természetes informatikai eszközök, a modern elektronikus könyvtári szolgáltatások az iskolákban a kilencvenes évek közepétől kezdtek terjedni. A mi iskolánk (a DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma) az élvonalba tartozott a Szirén nevű szoftver 1994-es beszerzésével az informatikai nyitás területén. A modern technika bevonódása a hagyományos könyvtári térbe fokozatosan zajlott le. Ennek a változásnak iskolai könyvtárosként voltam és vagyok tevőleges részese. A dolgozat ennek a fejlődésnek a főbb, karakteres pontjait ismerteti.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Biblioterápia és meseterápia a könyvtári munkábanKövér, László; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban ismertetem a biblioterápia és meseterépia történetét. Ismertetem egy csoportfoglalkozás menetét. Továbbá az alábbi kérdésekre adok választ: 1. Hogyan zajlik egy irodalomterápia, hogyan választanak a terapeuták irodalmat? 2. Milyen pozitív hatásai vannak egy meseterápiás foglalkozásnak 3. Hogyan zajlik egy foglalkozás a Katona József Könyvtár gyakorlatán bemutatva.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biblioterápia magyarországi gyakorlata és irányvonalai a szakirodalom tükrébenBotos, Lilla Zsanett; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarMi is az a biblioterápia? Ezt részletesen, a szakirodalom tükrében magyaráztam el dolgozatomban. Megismerhetjük a biblioterápia fogalmát, különböző megfogalmazásait, csoportosítását. Ezt követően beszámoltam részletesen a biblioterápia alkalmazásáról és különbséget tettem az egyéni és csoportos biblioterápia definíciói között. Részleteztem egy ilyen foglalkozássorozat felépítését, alkalmazását és a különböző szituációkat. Megtudhatjuk, hogy hogyan alkalmazzuk a terápiát fogyatékossággal élő emberek számára, gyerekek, illetve felnőttek tekintetében. Megfogalmaztam alapelveket és beszéltem arról is, hogy ki jogosult egy ilyen biblioterápiás foglalkozás levezénylésére. Eloszlattam tévhiteket és egy érdekes felmérést, közvéleménykutatást is bemutattam annak eredményeivel és magyarázatával. Befejezésként pedig egy irodalom listát ismertettem egy biblioterápiás csoport részére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális feladatok magyarórákon az általános iskola 6. évfolyamánÉkesné Baranyai, Enikő; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban bemutatom, hogy a hatodik évfolyamon magyarórákon alkalmazott feladatok milyen lehetőségeket biztosítanak a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésére. Bevonhatók-e és hogyan a munkafüzet feladatai a digitalizálásba, át lehet-e alakítani, és meg lehet-e oldani őket számítógépes programok segítségével. A dolgozatom célja, hogy ismertesse azt a majdnem egy tanéves munkát, jó gyakorlatot, melyben magyartanárként a digitális kompetenciafejlesztést is feladatomul vállaltam. A helyzetelemzés, a lehetőség feltárása után bemutatok néhányat az általam használt feladatokból. Leírom azokat a gyakorlati tapasztalatokat, melyeket a feladatok alkalmazása során szereztem. Végül egy teljes mér-tékben digitálisan megvalósított magyaróra tervét prezentálom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális helytörténeti könyvtárakMolnár, Kinga; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom során először is azt vizsgálom, hogy mit jelent a helyismeret a könyvtári környezetben, majd azt, hogy mit tekintünk ma digitális könyvtárnak, valamint elektronikus dokumentumnak és hogyan történik a feldolgozásuk. Aztán szó esik a digitalizálásról, továbbá annak folyamatáról. Bemutatom a metaadatokat, valamint alkalmazásukat, amely során eljutunk a metaadat-rendszerekig, ezen belül pedig a Dublin Core-t fogom röviden ismertetni, mely az egyik legelterjedtebb metaadat-kezdeményezés. Vizsgálom továbbá a magyarországi helyzetet, illetve a megyei könyvtárak helyismereti digitalizálási tevékenységéit. A megyei könyvtárakra azért esett a választásom, mert megyei hatókörű felelősségükből kifolyólag az egész megyéről szóló helytörténeti dokumentumokat kötelesek begyűjteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális lehetőségek az ötödik évfolyamos magyartanításbanBényei, Tamás Jánosné; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat az ötödik évfolyamos magyartanítás digitális feladatait tartalmazza magyar nyelvtan témakörében. Digitális feladatkészítés néhány lehetőségét tartalmazza új tanulási környezetben. A feladatok a Word szövegszerkesztő, Power Point prezentáció készítő, Excel táblázatkezelő programok használatával készültek. A bemutatott feladatok a 2020-as Nemzeti Alaptanterv követelményeinek felelnek meg. Rendszerezési feladatokat tartalmaz a Word szövegszerkesztő táblázataival és SmartArt ábrák kidolgozásával. Élményalapú tanulás Power Point és Gimp képszerkesztő használatával. Szövegértés tanítása weblapkonverzióval.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális magyar nyelvtan és irodalom oktatás az általános iskola 3. évfolyamánNagy, Judit; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz általános iskola harmadik évfolyamán történő magyar nyelv és irodalom órákon alkalmazott feladatok digitális kompetenciafejlesztése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális oktatás alsó tagozatbanSzűcs, Edina; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a digitális oktatásban való tapasztalataimat osztottam meg és annak fontosságáról, elengedhetetlenségéről próbáltam egy képet alkotni. Úgy gondolom, hogy ebben a gyorsan fejlődő, az eszközökhöz könnyen hozzáférhető világban adott és természetessé kell, hogy váljon ezek használata, alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban. Nyugodtan sőt kötelező alsó tagozatban is megismertetni a gyerekeket különböző eszközökkel, módszerekkel, programokkal, hiszen ezek által a figyelmük is sokkal könnyebben fenttartható, motiválható. Természetesen alsó tagozatban a hagyományos módszereket nem lehet elhagyni, de mellette akár felváltva, akár egyszerre becsempészhetjük a digitális világot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az e-ügyintézés hatékonysága az ügyfelek szemszögébőlPink, Edit Éva; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz elmúlt években az elektronikusan (is) elintézhető ügyek száma drasztikusan megnőtt. Tegye fel a kezét, az, aki a digitális világban magabiztosan mozgó, a felnőttkori értő olvasás képességének birtokában, átlagos vagy átlagon felüli intellektussal stb. rendelkezőként nem bosszankodott még valamely e-ügyintézési portál áttekinthetetlen menüstruktúráján, értelmezhetetlen kérdésein, inkoherens ügyintézési folyamatán stb.! Az e-ügyintézési platformok zöme szükségtelenül bonyolult, rosszul strukturált, nem felhasználóbarát. Hatékonyságuk további gátja a lakosság alacsony (digitális) kompetenciaszintje. Az elmúlt évtizedekben a digitális társadalom megteremtése címszóval felhasznált euró milliárdok ellenére a társadalom jelentős része számára az internetelérés továbbra is korlátozott. A dolgozat a digitális társadalommá formálódás gátjának tekinthető, komplex problémák feltérképezésével és néhány e-ügyintézési felület elemzésével kíván rámutatni azokra az okokra, melyek miatt a digitális ügyintézés fejlesztésére fordított állami és egyéb források nem érték el a kívánt társadalmi hatást.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Excel program felhasználási lehetőségei az általános iskola felső tagozatán tanórai keretek közöttKamarás, Krisztina Ivett; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat célja annak bemutatása, hogy egy táblázatkezelő program milyen sokrétűen használható az oktatásban, úgy a tanórákon mint a tanári adminisztrációban. A dolgozat kitér a következő témákra: milyen tantárgyközi kapcsolatok aktivizálhatók az adatok táblázatkezelőben történő feldolgozása során; hogyan válthatók ki és hogyan alakíthatók át a hagyományos papíralapú feladatok digitális formára; milyen továbbképzésekre lenne szükség ahhoz, hogy ezek a programok és módszerek hatékonyan és széles körben megjelenjenek az oktatásban; hogy valósítható meg a pedagógusok digitális kultúrájának magasabb szintre való emelése; hogyan alkalmazhatók hatékonyan a táblázatkezelő programok a tanári munkában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az "Ezt vidd ki!" olvasásnépszerűsítő projekt terveBoldizsárné Jónás, Jolán; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban az „Ezt vidd ki!” elnevezésű, középiskolásokat célzó olvasásnépszerűsítő projekt tervét mutattam be, mely a berettyóújfalui Sinka István Városi Könyvtárban valósul meg. A projekt célja az olvasás népszerűsítése, a könyvtár társadalmi elfogadottságnak erősítése, a könyvtárhasználók számának növelése, különös tekintettel a tinédzserekre. További cél, hogy a könyvtárban kialakított kamaszkuckó közösségi térként is funkcionáljon. A projekt céljainak eléréséhez az influenszerek módszerei szolgálnak alapul: rövid videók készülnek, melyekben a fiatalok a kedvenc könyvüket mutatják be. Ezeket a videókat a könyvtár Facebook oldalán tesszük közzé. Szakdolgozatomban bemutattam a mai fiatalok olvasási szokásait, ismertettem könyvtári és nem könyvtári internetes olvasásnépszerűsítő programokat is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Felnőttképzés a digitális kultúra kontextusábanGerencsérné Fazekas, Márta Erzsébet; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatom a felnőttképzésben megjelenő kihívásokat vizsgálja digitalizált korunkban a gyakorlatban alkalmazott példákon keresztül. A digitális kultúra rohamos fejlődése olyan dinamikus környezetet teremt, amely átalakítja mindennapi életünket és számos területet érint, beleértve a felnőttképzést is. Ebben a digitális érában azonban nem csupán az eszközök és technológiák térhódítása észlelhető, hanem a tanulás és oktatás területén is új kihívások és lehetőségek tárulnak fel. A felnőttek számára szervezett képzések sikeressége és hatékonysága azonban nem csupán a digitális technológiák alkalmazásától függ, hanem a figyelem, egyenlőségek, kollaboráció és történesítés mélyebb megértésétől és integrációjától is. Egyre nagyobb teret kap az oktatásban a digitalizáció, különösen 2020 tavasza óta, amikor is a Covid-19 járvány felgyorsította azt a folyamatot, amely a digitális eszközök, megoldások használatát jelentette egy képzés keretein belül. A tárgyalt területek jelentőségét a munkaerőpiacon preferált kompetenciákhoz való csatlakozásuk adja. A figyelem, az együttműködés készsége már minden munkakörnél elvárás, legyen az kék- vagy fehérgalléros munkakör. Az esélyegyenlőség témáját megvizsgálni ebben a társadalmi közegben elengedhetetlen, ezért is foglalkozom a dolgozatban vele. A történetmesélés pedig egy kiaknázatlan területe a felnőttképzésnek. Néhány kísérlet a képzésekbe való alkalmazására már megtörtént, erről is fogok írni a dolgozatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fogyatékkal élők a könyvtárbanTóth, Fanni Marietta; Eszenyiné , Borbély Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom témája a Fogyatékkal élők a könyvtárban címet viseli, és kiemelt figyelmet fordítok a könyvtárak által nyújtott szolgáltatások hozzáférhetőségének és esélyegyenlőségi törekvéseik bemutatására, illetve az esetleges fejlesztésekre. A dolgozatban megvizsgálom a fogyatékkal élők igényeit és kihívásait a könyvtári környezetben, valamint bemutatom az akadálymentesítés fontosságát és szerepét. Továbbá felvázolom a fogyatékkal élők által preferált nyelvezetet és az inkluzív megközelítések fontosságát is. Bátyám fogyatékkal élése és szüleim egyesülete révén személyesen érintett vagyok e témában. Célom még, hogy felhívjam a figyelmet az esélyegyenlőség előmozdítására, a könyvtári alkalmazottak és felhasználók közötti integráció elősegítésére, valamint olyan projektek és események bemutatása, amelyek során a könyvtárak és civil szervezetek együttműködése kiterjedt a fogyatékkal élők támogatására. Emellett röviden említést teszek olyan lehetőségekre, amelyek a célcsoport könyvtári munkavégzésére vonatkozik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gamifikáció, a játékok és a motiváció vizsgálata egy 2D platformer játék megvalósításán keresztülKovács, Nikolett; Tomán, Henrietta; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban egy Mitológia nevű, saját fejlesztésű játék könyvtárban játszódó pályájának elkészítésén keresztül vizsgálom a motivációt, a gamifikációt és a Flow-élményt. Az elméleti részben a motiváció, a Flow-élmény és a gamifikáció bemutatásával foglalkozom. A gamifikációval kapcsolatban arra kerestem a választ, hogy miért alkalmazható sikeresen az oktatásban és milyen elemei lehetnek, emiatt kitértem a tanuláselméletekre is. A jó játékok alapköveiként Fromann Richárd három nagy jellemzőt állított fel, amit a pálya elkészítésekor figyelembe vettem: az optimális terhelést, az ideális beszintezést és az ideális jutalom-rendszert. A második nagy részben bemutattam a játékot részletesen. Itt a Mitológia fejlesztése került előtérbe, például az, hogy hogyan készült el ez a programban megjelenő könyvtár.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »