Hallgatói dolgozatok (Kommunikáció- és Médiatudomány)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Kommunikáció- és Médiatudomány) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 611)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fotó az üzleti kommunikációban(2012-12-05T12:39:58Z) Gerván, Hajnalka; Oláh, SzabolcsTétel Korlátozottan hozzáférhető Az aczéli kultúrpolitika és a cenzurális viszonyok - a "Mozgó Világ-ügy"(2012-12-07T10:14:56Z) Hegedüs, Anita; Szirák, PéterSzakdolgozatomban a Kádár-rendszer kultúrpolitikai sajátosságainak és a cenzurális működésének a bemutatására vállalkozok, mindezt nyomon követve a Mozgó Világ című irodalmi-kulturális folyóirat sorsának alakulásában. Fejezeteimben egy átfogó képet nyújtok a Kádár-rendszer alapvető ideológiai vonásairól, kultúrpolitikai történetéről, jellegzetességeiről, a nevén nem nevezett cenzúra funkciójáról, mindezt kiváltképp a hozzám hasonló életkorúaknak szánva, akik szintén, inkább csak hallomásból ismerték eddig a Kádár-korszakot. Kiemelten vizsgálom a Kádár-kori irodalompolitika helyzetét, valamint a kulturális produktumok közül, a kitüntetett szerepű Mozgó Világ folyóirat históriáját tekintem végig 1971-től 1983-ig a lapot felügyelő politikai hatalom és a szerkesztőség közötti konfliktussorozat aspektusából.Tétel Korlátozottan hozzáférhető QQ, a kínai pingvin(2012-12-17T14:03:22Z) Gyarmati, Orsolya; Fodor, Péter; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarEgy népszerű kínai közösségi médium társadalmi, technikai háttere és a felhasználói szokások.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hely és Hírnév(2012-12-18T10:24:44Z) Tarcsi, László; Oláh, Szabolcs; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat vizsgálja, hogy miként függ össze hely, identitás, és imázs, illetve a tudatos arculatépítés mai módszertanát vizsgálja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Múzeum, marketing, PR, MODEM. A marketing és a public relations szerepe a hazai múzeumokban, a MODEM példáján bemutatva(2012-12-20T06:53:47Z) Megyesiné Tébold, Ágnes; Oláh, Szabolcs; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA múzeumok esetében a potenciális látogatók és szponzorok elérésében nélkülözhetetlen szerepe van a megfelelő kommunikációs eszközök kiválasztásának és alkalmazásának. A marketing és a public relations eszköztárának használatával tudnak nyilvánosságra és közönségre szert tenni. A múzeumoknak szemléletváltásra van szükségük ahhoz, hogy a kulturális piac hatékony szereplőivé válhassanak. Dolgozatomban egy fiatal, debreceni intézmény, a Modem kommunikációs tevékenységén keresztül mutattam be egy lehetséges utat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mozgás és hang illusztrációja a képregényekben(2013-01-07T07:35:11Z) Szemán, Kinga; Maksa, Gyula; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a mozgás és a hang kifejezőeszközeit vizsgálom egy nyugati és egy keleti típusú képregény esetében. Az elemzéshez szolgáló konkrét példák a dolgozat végén a mellékletben szerepelnek. A filmmel ellentétben, a képregény csak a vizualitás útján tud hatni az olvasóira. Azonban mindkét képregény kultúra más-más megoldásokat használ az ábrázolásmódok adta lehetőségekből, mely különbségek a történeti áttekintés során is láthatóvá válnak. A film és a képregény összehasonlításából kiderül az, mely szintén az elemzésem része volt, hogy mindkét médium átvesz egymástól technikákat, amiket a rá jellemző korlátok között tud alkalmazni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Transzfer terek Debrecenben(2013-01-07T09:35:53Z) Kedves, Kristóf; Sebestyén, Attila; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar-Tétel Korlátozottan hozzáférhető Internet Killed Television(2013-03-21T08:45:28Z) Kovács, Dorottya; Kálai, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarI. A dolgozat tárgya Az internet a blogok és fórumok óta nyilvánosságot biztosít a magánembernek, hogy hangot adjon véleményének, vagy tehetségét mutassa be a nagyérdeműnek. A YouTube, az internetes videók jelenleg létező legnagyobb tárháza pedig audiovizuális megjelenési lehetőséget, publicitást biztosít ingyenesen bárkinek, aki saját késztésű videóit meg akarja osztani az internetezőkkel. A megfelelő sávszélesség ehhez már jó ideje elérhető, az utóbbi időben azonban a videóblogok (vlogok) készítése és megosztása köré komplett médiaiparág alakult ki. Olyannyira, hogy egész családok egyetlen jövedelemforrása, hogy naponta megosztanak személyes témájú felvételeket több százezer, esetenként több millió lelkes nézővel, rajongóval. A valóságshow-k, a magánjellegű naplóírás, illetve a nyilvános blogírás keverékének tekinthetjük ezt az új műfajt, melyet vizsgálni kívánok. II. A témaválasztás indoklása A YouTube a videóblogok köré épült szórakoztató-iparággal úgy teremt lehetőséget a sztárságra, hogy közben kihagyja a menedzserek lépcsőfokát. A médiaszövegek készítői saját műsorok rendezői, producerei, és ők gondoskodnak a megjelenésről is: a kész anyagok közvetlenül a készítőktől jutnak el a nézőkig. Ettől egy olyan eredeti műfaj alakult ki, amely – a nézettségi adatokat összehasonlítva – akár a televízió sokáig töretlen egyeduralmával is felveszi a versenyt a médiumok között, miközben alternatív szórakozási lehetőséget nyújt a vlogok kedvelőinek. Bár magyar nyelvterületen a videóblogok még kevéssé ismertek, és a YouTube-ot a helyiek leginkább más módokon használják, globálisan növekvő népszerűségük miatt a vlogok témáját mégis érdemesnek tartom a kutatásra. III. Kutatási kérdések Dolgozatomban az internet ezen médiumspecifikus műfajának sajátosságait, működési mechanizmusát kívánom vizsgálni. Kitérek az iparág gazdasági aspektusaira is, tehát arra a kérdésre is választ keresek, hogyan tud több ezer YouTube-os videóblogger megélni az ingyenes portálra feltöltött videóival. Számos erkölcsi problémát is felvet ennek az újfajta nyilvánosságnak a felhasználása, ezen kérdések feltevését is megkísérlem. Ezen kívül egy vlogcsatorna médiaszöveg-elemzésén keresztül próbálom a vlogok természetét és a vlogolók szubkultúráját bemutatni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Idézettség, magatartásminták és testképek a reklámkommunikációban(2013-03-25T07:42:16Z) Németh, Melinda; Oláh, Szabolcs; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarillatTétel Korlátozottan hozzáférhető A passió filmes ábrázolásai(2013-03-25T07:43:10Z) Lucski, Zsófia; Kálai, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarZáródolgozatomban a passió történetének filmes ábrázolásait vizsgáltam, mely kutatás módszere filmelemzés, majd összehasonlító elemzés. Dolgozatom elején a Jézus-filmek eredetéről olvasható egy rövid, kronologikus összefoglalás, majd a további fejezetekben problémacentrikus elemzéssel négy filmet vizsgálok: Pasolini Máté evangéliumát, Zeffirelli Názáreti Jézusát, Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértését és Mel Gibson Passióját.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sztárság a YouTube-on(2013-03-25T11:53:44Z) Galgóczi, Ágnes; Kálai, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban arra a kérdésre keresem a választ, hogy hogyan is lehet valaki sztárrá a YouTube segítségével, mindezt a zenei feldolgozásokat készítők példáján keresztül. Általam kiválasztott covermakerek pályafutásának vizsgálatán keresztül válaszolom meg kutatási kérdésemet. Egy zenekar a Boyce Avenue és egy egyéni előadó, Tyler Ward tevékenységeit vizsgáltam, s hasonlítottam össze. A dolgozat elején bemutatom a YouTube platformját, lehetőségeit, különös figyelmet fordítva partnerprogramjára. Az ezt követő fejezetekben a kiválasztott előadók tevékenységének vizsgálatának részletes eredményei olvashatók. Az adatok a 2012. szeptember 30-ig tartott állapotokat tükrözik, hiszen a YouTube csatornák akár napról napra, de percről perce is változhatnak, megjelenésükben, a feltöltött videók, feliratkozók számaiban, s ugyanígy bármikor formálódhat a zenész saját honlapja is. Lehetetlen lenne az összes információt, naprakészen, frissen közölni. Rengeteg videó elemzését végeztem el másodpercről másodpercre, órákat töltöttem a zenészek által közzétett bejegyzések, hozzászólások olvasásával, képeinek nézegetésével. Megtudtam-e mi kell ahhoz, hogy valaki ismertté válhasson a YouTube segítségével? A válasz igen. Először is, ami nélkülözhetetlen, az a tehetség, ha ez nincs meg, szinte lehetetlen sztárrá válnia. A következő lépés, egy egyedi brand kialakítása, mely megkülönbözteti, kiemeli és erősíti az előadó nevét. Lehet az egy sajátos zenei, videós stílus, mint amely megfigyelhető a Boyce Avenue-nál is, vagy az egyszerűség és közvetlenség Tyler Ward esetében. Fontos összetevő a rajongókkal való kapcsolattartás, hiszen ha a kedvelt előadó figyel kedvelőire, „szóba áll” velük, tehát interaktív, rajongója fontosnak érzi magát, hálás lesz, s szívesen támogatja, segíti előrehaladását. A mások munkájának folyamatos monitorozása sem hagyható figyelmen kívül, hiszen nagy a verseny, s mivel ez is egyfajta üzlet, fontos az „ellenség” szemmel tartása. Érdemes követni a trendeket is, de csak mértékkel, mert az az egyediség rovására mehet. Sok covermaker található meg a nagy videómegosztón, a világ minden pontjáról. Nehéz kitűnni a „tömegből”, de nem lehetetlen. Élni kell a YouTube lehetőségeivel és a különböző közösségi oldalak adta marketingfogásokkal, hiszen legkönnyebben ott juthat el minél több emberhez egy előadó, covermaker. A YouTube mindenkinek lehetőséget ad az önreprezentációra a nagyközönség előtt, az már csak a felhasználón múlik, hogy hogyan használja azt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető HungaroVízió, az Eurovíziós Dalfesztivál magyar vonatkozásainak vizsgálata(2013-03-25T11:54:27Z) Sebők, Judit; Kálai, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarZáródolgozatom témaválasztása személyes okokra vezethető vissza. 2009-ben követtem először figyelemmel az Eurovíziós Dalfesztivált, és már akkor a tévé képernyőjén keresztül látszott, hogy komoly szervezői munka és együttműködés zajlik a háttérben. Akkor eldöntöttem, hogy mindenképpen erről a rendezvényről írom majd a dolgozatomat. Tudomásom szerint a korábbi években mindössze egy elemzés készült az adott témában, de az is főként a nemzetek közötti kapcsolatokat vizsgálta. Így a téma kutatása még mindig újszerűnek számít, főleg abból a szempontból, hogy én más nézőpontból közelítem meg. A dolgozat elkészítésében segítségemre volt a magyar rajongói oldal vezetője, Klész Imre, illetve a korábbi években Magyarországot képviselő előadók, Wolf Kati (2011) és a Compact Disco (2012). Kutatásomban főként a nemzetközi verseny magyar vonatkozását vizsgáltam, az elmúlt évek szerepléseit vettem górcső alá, illetve próbáltam az elért eredmények és az itthoni támogatottság között összefüggéseket felfedezni. A dolgozat elkészítése miatt több fórumot, internetes portált, közösségi oldalt vizsgáltam, többféle véleményt is megismerhettem. A magyar közönség úgy gondolja, hogy csak abban az esetben érdemelne nagyobb figyelmet ez a verseny, ha nyerni tudnánk, vagy legalább is a dobogó közelébe kerülnénk. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy egyes előadóknak mekkora lehetőséget ad ez a szereplés, illetve azzal sem, hogy országimázs építésre is kiváló alkalmat adna évről évre. A legtöbb ember a negatív politikai megítélést emlegeti, amikor Magyarország szerepléseiről esik szó, ebben persze van igazság, hiszen nem lehet elvonatkoztatni attól, hogy a szomszédos országok segítik egymást, de nem lehet kizárólag ezt az egy szempontot vizsgálni. A hazai előadók részéről talán megfigyelhető ez a hozzáállás, de a befogadók jelentős hányadánál biztosan nem. Az Eurovíziós Dalfesztivál történelme nem hiába töretlen közel ötven éve. Szélsőséges érzelmeket generál, de elképzelhetetlen, hogy évről évre ne rendezzék meg. Hazai körökben is az tapasztalható, hogy elismertsége egyre nő és remélhetőleg az idő előrehaladtával nem csak az előadók, de a közönség is megtanulja tisztelni a vetélytársakat és támogatni hazánk képviselőjét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Monte Cristo grófja regény- és filmváltozatának összehasonlítása(2013-03-27T13:33:41Z) Lengyel, Laura; Szirák, Péter; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA regény és film műfaji sajátosságainak különbségei, az adaptáció kérdésköre a Monte Cristo grófja című regény és annak 2002-es filmváltozata alapján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A klasszikus fantasy műfaji kódjainak újraértelmezése a Trónok Harca című sorozatban(2013-03-28T08:32:13Z) Gellai, Anita; Fodor, Péter; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom során azt kutattam, hogy napjaink fantasyval telített hétköznapjaiban, miért vált ennyire népszerűvé a Trónok Harca című sorozat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Női magazinok elemzése: JOY és Cosmopolitan(2013-03-28T09:32:26Z) Megyeri, Nikoletta; Kálai, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarZáródolgozatom témája két női magazin elemzése, valamint a bennük megjelenő nőképek vizsgálata. Két olyan, Magyarországon közkedvelt és népszerű lapot választottam, amelyek először a nemzetközi piacon váltak híressé: az eredetileg német JOY-t és az amerikai Cosmopolitant. Másfél év alatt kiadott, összesen harminchat magazint vizsgáltam meg 2011. januártól 2012. júniusig. A dolgozatban olyan elemzést végeztem, amely során megvizsgáltam a paratextusokat, a műfajokat, a szöveg és kép kapcsolatát és a hirdetéseket. A részletes elemzés után, ezekből kiindulva a magazinokban megjelenő nőképet vizsgáltam. Fő célom az volt, hogy olyan egy olyan képet mutassak ezekről a női magazinokról, amely rávilágít arra, hogy fontos szeletét képzik a magyar újságpiac nőknek szóló kiadványainak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az olimpia medializációjának bemutatása két példa segítségével(2013-03-28T09:34:07Z) Fekete, László; Fodor, Péter; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAmikor a televízióban a 2012-es londoni olimpiának a megnyitóját néztem, akkor ötlött fel bennem először az a gondolat, hogy az olimpia és a média kapcsolatáról szeretném írni a szakdolgozatomat. Egyszerre kíváncsi lettem arra, hogy hogyan is alakultak ki az olimpiai játékok. Hogyan lett egy egyszerű – bár az ókori Görögországban az egyik legjelentősebb – sportversenyből egy globális, az egész világot átszövő és behálózó sport- és mára médiarendezvény. Kommunikáció- és médiatudomány szakos hallgatóként azonban nem a sportágak és szabályok bemutatására akartam helyezni a hangsúlyt, hanem arra, ami mára már teljesen egybeforrt az olimpiai játékokkal. Ez pedig nem más, mint a média jelenléte. Így dolgozatomban az olimpia és a média szimbiózisának kialakulását mutatom be, majd két konkrét sportolót hozok fel példának, akik a sportnak köszönhetően váltak közismertté. Szakdolgozatom első fejezetében szeretném részletesen bemutatni azt, hogy mi is a sport. Vagyis egy definíciót, egy meghatározást írni erről a tevékenységről. Majd, hogy tisztában legyünk a sportnak és az olimpiának mint rendezvénynek a kialakulásával, az első fejezetben részletesen ki szeretném fejteni az ókori olimpiai játékok kialakulásának történetét. Ez után azt kutatom, hogy a franciák miért akarták, majd élesztették fel ezt az antik görög hagyományt, elindítva ezzel az olimpiai játékok világkörüli útját és az újkori olimpiai játékok időszámítását. A szakdolgozat második fele részletesen meg fogja vizsgálni az 1936-os berlini olimpiát, mivel ez volt az első olimpia, amelyet kamerával, mozgóképként rögzítettek és közönségnek vetítettek. Igaz, az Amerikai Egyesült Államokban már 1936 előtt is létezett az új médium, de még csak kísérleti jelleggel használták. Vagyis a berlini olimpia volt az a sportesemény, ahol először egészítette ki egymást ilyen magas szinten a sport és média. Leni Riefenstahl filmje művészien rögzítette az olimpiai játékok folyamatát, és a filmben debütáló kameramozgások egészen napjainkig mérföldkőnek tekinthetőek az olimpiák közvetítésében. A berlini olimpia bemutatása után azt vizsgálom, hogy az győzelmek milyen hatással voltak a berlini játékok egyik legnépszerűbb versenyzőjének, Jesse Owensnek az életére, és hogy miként hatott jövőjére a sportgyőzelem. A harmadik fejezetben ezt a szálat viszem tovább, amikor bemutatom a 2012-es londoni olimpiát, ahol már nemcsak a televízió képernyője előtt ülve nézhettük a sportrendezvényt, hanem az interneten is folyamatosan nyomon követhettük az eseményeket, ezáltal téve tényleg globálissá a nézőtábort. Ebben a fejezetben Usain Bolt a kiválasztott sportoló, aki Owenshez hasonlóan teljesített az olimpián. Mindkét versenyző életútjában kiemelkedő szerepe van ennek a sportrendezvénynek. Világsztárok lettek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Regény és adaptáció(2013-03-28T09:42:46Z) Nyitrai, Péter; Szirák, Péter; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarJ.R.R. Tolkien A Gyűrűk Ura könyv-, és Peter Jackson filmtrilógiájának összehasonlító elemzése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Televízió és internet konvergenciájának hatása a televíziós sorozatok előállítására és fogyasztására(2013-03-28T11:29:12Z) Bernát, Csilla; Fodor, Péter; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a televíziós csatornák, de legfőképpen a televíziós sorozatok által kívánom tanulmányozni, hogy az internet és televízió közötti konvergencia mennyiben változtatta meg azok létrehozását és fogyasztói szokásait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Magyarország hangja- a The Voice című tehetségkutató műsor elemzése(2013-03-28T12:07:54Z) Veres, Kitti; Kálai, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom fő témája a The Voice tehetségkutató műsor elemzése. Az elemzés során kitérek a tehetségkutató műsorok kezdeteire és, hogy mennyire illik bele a The Voice tehetségkutató műsor neotelevíziózás hagyományába.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Nemezis. Egy Agatha Christie-regényből készült adaptációk összehasonlító elemzése(2013-03-28T14:50:33Z) Szabo, Noémi-Ildikó; Kálai, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat témája az angol krimi, azon belül Agatha Christie egyik kiemelkedő alkotása, amelynek címe Nemezis. Az irodalmi alkotás tükrében veszem górcső alá az ebből készült két korszak televíziós adaptációját. Az 1987-es és 2007-es film regényhez fűződő kapcsolatát, a transzformációit vizsgálom meg közelebbről. Az elemzést két központi részre bontottam. Az első részben a plán típusok, a térkezelés, az idősíkok mibenlétére térek ki a regény illetve a filmek nyitányában és zárójeleneteiben. Ezen belül az elemi eszközöket (tér és időkezelés), a plasztikus, képen belüli eszközöket (plánok, fény-árnyék, beállítás-ellenbeállítás), illetve a kiegészítő és alkalmazott eszközöket (hang, szín, zene) vizsgálom meg közelebbről. Valamint ugyancsak itt foglalkozok a cím regényben és filmes szövegkörnyezetben történő megjelenésével. A második szekcióban elsősorban a társadalmi, politikai, pszichológiai összefüggésekre kívánok rámutatni. Mi az, amit a film bemutat? Hogyan jelennek meg a szerepkörök által a hatalmi viszonyok? Milyen szimbolikus motívumok vannak jelen? Milyen az a kontextus, amelyben készültek a filmek, illetve milyen más elemeket emelnek be, amelyek esetleg túlmutatnak, kívül esnek a krimi műfaji konvencióinak határain?